
Úgy tűnik, hogy az utóbbi évtizedekben vagy inkább az elmúlt fél  évszázadban kibontakozott egy új és egységes eszmerendszer,
 a  metafizikai tradicionalitás, amelynek világszerte száznál is több  
képviselője volt és van, s külön érdekesség, afféle hungarikum, hogy  
ezen belül kialakult egy magyar tradicionalista iskola is. Ennek  
előfutára voltaképpen Hamvas Béla volt.  Mai vezetője pedig a hetvenegy 
 éves László András, aki publikációs tevékenységén túl évtizedek óta  
előadásokat is tart.
 
A metafizikai tradíció elsősorban a szent könyvekben, összefoglaló néven a szakrális irodalomban fellelhető tudás újrafelfedezését és rendszerezését jelenti, s ezt a munkát a francia René Guénon (1886–1951) alapozta meg igencsak nagy életművével, majd az olasz Julius Evola (1898–1974) folytatta szintén kiterjedt munkásságával. A tradicionalisták közül kiemelkedik még a tamil-angol Ananda K. Coomaraswamy (1877–1944), a svájci Frithjof Schuon (1907–1998) és Titus Burckhardt (1908–1984), a román Mircea Eliade (1907–1986), valamint a ma nyolcvanéves perzsa Seyyed Hossein Nasr, aki jelenleg a George Washington Egyetemen tanít.
A metafizikai tradíció elsősorban a szent könyvekben, összefoglaló néven a szakrális irodalomban fellelhető tudás újrafelfedezését és rendszerezését jelenti, s ezt a munkát a francia René Guénon (1886–1951) alapozta meg igencsak nagy életművével, majd az olasz Julius Evola (1898–1974) folytatta szintén kiterjedt munkásságával. A tradicionalisták közül kiemelkedik még a tamil-angol Ananda K. Coomaraswamy (1877–1944), a svájci Frithjof Schuon (1907–1998) és Titus Burckhardt (1908–1984), a román Mircea Eliade (1907–1986), valamint a ma nyolcvanéves perzsa Seyyed Hossein Nasr, aki jelenleg a George Washington Egyetemen tanít.
Tradicionalista alapműnek számít 
Guénontól A modern világ válsága,  amely először 1927-ben jelent meg 
(magyarul 1995-ben), A mennyiség  uralma és az idők jelei, amely először
 1945-ben látott napvilágot  (magyarul 1993-ban), Evolától a Lázadás a 
modern világ ellen, amely első  ízben 1934-ben jelent meg (magyarul 
1997-ben), Frithjof Schuontól A  vallások transzcendens egysége, amely 
először 1953-ban jelent meg  (magyarul 2005-ben), továbbá Mircea 
Eliadétól A szent és a profán, amely  első ízben 1957-ben látott 
napvilágot, magyarul pedig 1987-ben adta  közre az Európa Könyvkiadó.
E röpke felsorolás persze csak töredéke a
 tradicionalitás könyvtárnyi  irodalmának, egy olyan szakterületnek, 
amely ma már szinte  beláthatatlan. Annál is inkább így van ez, mivel a 
tradicionalista  irányvonal nagyrészt arra a legalább másfél évszázada 
tartó állhatatos  kutatómunkára épül, amelynek célja az archaikus 
hagyományok, vallások,  szövegemlékek feldolgozása, átültetése, 
elemzése, megértése a Védáktól a  buddhista szútrákon át a gnosztikus 
iratokig. E mérhetetlenül gazdag  szellemi hagyaték különféle 
szeleteinek alapos megismeréséhez is egy-egy  emberöltő szükséges, és a 
tradicionalisták is eme kimeríthetetlen  forrásból merítenek.
Mert nemcsak arról van szó, hogy a 
szakrális szövegek – a  hangyaszorgalmú filológusoknak köszönhetően – 
hatalmas mennyiségben  állnak rendelkezésre a világ számos könyvtárában 
és az interneten, hanem  arról is, hogy ezek a szövegek olyan mélyek és 
sokrétűek, hogy akár  egyetlen mondat is egy életen át végigkísérheti a 
szakembert, bölcselőt  vagy laikust. Noha ez a sajátosság természetesen a
 világirodalomra és a  filozófiára is igaz, a különbség abban áll – s ez
 a tradicionalisták  egyik alapélménye, vagy bárkié, aki régi iratokat 
olvas –, hogy az  archaikus szövegek többnyire még a legmagvasabb modern
 művekhez képest  is összehasonlíthatatlanul mélyebbek, 
lényegretörőbbek. Hogy  szemléltetés gyanánt csak egy példát említsek, 
idézem a mahájána  buddhizmus egyik alapművének, a Lankávatára szútrának
 az egyik  megállapítását. Így szól: „Akit elvakít a lét és a nemlét 
képzete,  valóban pusztulásra van ítélve.” Évezredeken át lehet 
elmélkedni és  vitatkozni az óceánból kiemelt ezen egyetlen csepp 
értelmezéséről.
Nem kétséges, hogy a tradicionalista 
gondolkodást és létszemléletet  elsősorban a nyugati válságtudat hívta 
életre. Ám ezen túlmenően az a  teljesen egyedülálló – sőt, akár azt is 
mondhatom, csodaszámba menő –  helyzet is, amely a modern korban a 
történelmi borzalmak és a szellemi  elsötétülés ellenére Nyugaton 
előállt. Vagyis az, hogy teljesen szabadon  lehet gondolkodni, élni, 
tájékozódni. Bármiféle ismerethez, tudáshoz,  tanhoz hozzá lehet jutni, 
nincsenek se fizikai, se kulturális korlátok.  Hovatovább az is lehetővé
 vált, hogy bárki, aki elég érzékeny és  nyitott, kellő szellemi 
erőfeszítéssel kiemelkedjen abból a korból és  kultúrkörből, amelybe 
beleszületett, s felülről nézze a folyamatokat. A  magyar 
tradicionalisták a magyar kultúra történetében egyedülálló  módon egy 
globális kísérletben vesznek részt. Ráadásul háttérbeli  gazdagsága 
folytán e mozgalom messze túlnő a megszokott eszmeáramlatok  szintjén. A
 magyar tradicionalisták igen aktívak, és szorgalmasan  dolgoznak azért 
is, hogy munkájuk eljusson az érdeklődőkhöz. Jó néhány  kiadójuk 
(Arcticus, Kvintesszencia, Kötet, Camelot, Persica, Sophia  Perennis, 
StellaMaris) és folyóiratuk (Arkhé, Őshagyomány, Axis Polaris,  Tradíció
 évkönyv, Északi Korona, Sacrum Imperium) volt és van, s  
lankadatlanságukra jellemző, hogy idén egy újabb negyedéves lapot  
indítottak el Magyar Hüperión címmel, utalva ezzel Hamvas Bélára, azonos
  című művére és egy „magyar szellemi út” kidolgozására.
Ám értelmetlen volna azt latolgatni, 
hogy a tradicionalisták milyen  szerepet játszhatnak az emberiség és a 
magyarság problémáinak  megoldásában. Egyelőre jól látható, hogy a mai 
kor kritikusaiként az  emberi létezés sok területére és kérdésére 
vonatkozóan kiforrott  véleményük és útmutatásuk van. Röviden felsorolom
 azokat az erényeket, amelyek a külföldi és magyar  tradicionalistákat 
rokonszenvessé teszik. 1. Elmélyült gondolkodás. 2.  Önmegismerés, 
kontempláció, meditáció, spirituális törekvés. 3. Szellemi  értékek 
védelme. 4. A szakrális iratokban rejlő tudás életben tartása.  5. 
Lényeglátás. A tradicionalisták az abszolutizmus hívei, vagyis azé az 
ősi  elképzelésé, miszerint van egy végső valóság, egy léten túli lét, 
amely  mindennek a forrása és alapja, s ennek megfelelően hisznek az 
„örök  érvényű és kikezdhetetlen” igazságban. Nincsen evolúció, 
kizárólag az  ellentéte, involúció figyelhető meg, azaz folyamatos és 
egyre gyorsuló  tudati süllyedés, amely apokalipszisbe torkollik. A 
világon a  legnagyobb küzdelem a tradíció és az antitradíció erői között
 zajlik, s  ennek politikai vetülete a jobb- és a baloldal harca. 
Szerintük annyira  jobboldali egy ember vagy szervezet, amennyire a 
szellem, a metafizika  és a tradicionalitás híve, és annyira baloldali, 
amennyire ezekkel  szemben áll. A tradicionalisták ultrajobboldalinak és
  ultrakonzervatívnak tartják magukat, ám ez nem a ma a világsajtóban 
elítélt  szélsőjobboldaliság további fokozását jelenti, hanem a 
vegytiszta – az  ellenbaloldaliság szennyeződéseitől is mentes – 
jobboldaliságot. A magyar tradicionalisták a forradalmakat az 1956-os 
magyar  szabadságharc kivételével elvetik, történelem- és 
politikafelfogás  mögött az az archaikus szemlélet áll, hogy a két 
legnagyobb érték az  önuralom és az uralom, előbbi az egyén, utóbbi a 
társadalom életében.  Ezzel pedig szorosan összefügg az az alapelv, hogy
 a lét és az őseredeti  rend hierarchikus. Ily módon az ideális 
társadalom hierarchikusan  tagolt, és csúcsán a transzcendencia legfőbb 
illetékesének kell állnia, de legalább egy szellemi elit irányítsa a 
társadalmat.  Számukra a demokrácia ugyanolyan megvetésre méltó, mint a 
diktatúra. A  modernséget fenekestül tradícióellenesnek tekintik, 
semmiféle értéket  nem látnak benne, se a társadalmi-politikai 
változásokban, se a  tudományban és technikában.
A tradicionalitás és a Jobbik
A magyar tradicionalisták politikai 
nézeteit még inkább vitathatóvá  teszi, hogy láthatólag szoros elvi 
együttműködés kezdődött köztük - a Baranyi Tibot Imre féle vonulattal, mely már nem tart kapcsolatot a László András féle Kard Kereszt Korona Szövetséggel -
 és a  Jobbik között. Vagyis belementek abba a kétes játékba, hogy  
gondolataikat a Jobbik szolgálatába állítják, eszmei-ideológiai olajjal 
 kenegetik a csikorgó pártgépezetet. Ennek ellenére a magyar  
tradicionalisták vezetője, László András nemrég megjelent kötetében, A  
jobboldaliság alapelveiben a következőképpen nyilatkozik a Jobbikról:  
„Az elkötelezett baloldaliság sajnos hatalmas és úgyszólván általános.  
Nem kevésbé veszélyes azonban az a jobboldaliság, amely nem képes nem  
baloldali lenni. A Jobbik válaszút közelében mozog. A jó szándékot e  
tekintetben nem vonhatjuk kétségbe, de ez sajnálatos módon kevés.  
Szorosan a globalizmus vonatkozásában a Jobbik általános felfogása  
helyesnek mondható. De e felfogáshoz olyan eszmék, olyan szemléleti  
módok társulnak, amelyek nem kevésbé veszélyesek, mint maga a  
globalizmus” - fogalmazott László András.
A 2013-as „Becsület napján” - a 
hungaristák szervezésében - a Budáról kitörő német–magyar csapatokra  
emlékező szélsőjobboldali ünnepségen a Kard–Kereszt–Korona Szövetség  
egyik képviselője felolvasta a szövetséget vezető László Andrásnak a  
nyilasokat és Szálasit méltató üzenetét. Szintén aggasztó a balliberális
 sajtó szerint, hogy a  tradicionalistákkal kapcsolatban gyakran 
felmerül az antiszemitizmus  vádja. Erre vonatkozóan képviselőik 
általában azt hangsúlyozzák, hogy a  zsidósággal sem faji, sem eszmei 
alapon nem állnak szemben, viszont  határozottan bírálják a „zsidó és 
szabadkőműves világuralmi  törekvéseket”.
Jövőnk.info
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése