Zavar érzékelhető a kormányzati kommunikációban mióta kiderült, hogy a főváros népszavazás helyett inkább 
visszavonja a 2024-es olimpiai pályázatát. Az
  elmúlt időkben ugyanis sorra cáfolták egymást a vezető kormánypárti  
politikusok annak kapcsán, mi lesz a Budapestre tervezett olimpiai  
beruházások sorsa
. Az eddigiekből azonban az látszik kirajzolódni, hogy a sportlétesítmények tervei maradnak, minden más kuka.
Mi lesz/lehet
Lázár János miniszterelnökséget vezető miniszter például arról beszélt egy gazdasági fórumon Debrecenben, hogy „Budapestnek nem kellett az olimpiára ezermilliárd forint fejlesztési forrás, így abból a vidék fejleszthető”.
A miniszter megemlítette a Kassát,  
Miskolcot, Debrecent és Szegedet összekötő négysávos autóút tervét,  
amelyet 2021-ig építenek meg négyszázötvenmilliárd forint hazai  
forrásból.
A Jobbik egyből kihasználta a kínálkozó 
 lehetőséget, és kritikákat fogalmazott meg a kijelentésekkel  
kapcsolatban. Stummer János, a párt regionális igazgatója az állami  
hírügynökségnek 
azt mondta,
  nem teheti meg a Miniszterelnökséget vezető miniszter, hogy „kukoricán
  térdepeltetéssel” fenyegesse a fővárost az olimpiarendezés 
meghiúsulása  miatt, éket verve az olimpiapárti vidék és az azt nem 
támogató budapesti  emberek közé.
Ugyanakkor kormányoldalról is érkezett cáfolat Lázár kijelentéseire. Tuzson
  Bence, a kormányzati kommunikációért felelős államtitkár közölte, még 
 nem született döntés az olimpiai pályázattól való visszalépés után  
felszabadult pénzekről. Az államtitkár hangsúlyozta, senkinek  
nincs ellenérzése a főváros iránt, Budapestet nem akarják büntetni, a  
szükséges fejlesztéseket olimpia nélkül is el kell végezni.
Ennek ellenére sejthető, hogy jelentős átcsoportosításokra lehet számítani, amint az Tarlós István főpolgármester 
sajtótájékoztatójából is érzékelhető volt. 
A
  főpolgármester újságírói kérdésre elmondta, hogy a Liszt Ferenc  
nemzetközi repülőtérre vezető gyorsforgalmi út felújítása biztosan  
elmarad. Ugyanakkor kiemelte, hogy négy uniós támogatású  
fejlesztés mellett mindenképp kardoskodni fog, ám ezek nem kapcsolódnak 
 konkrétan az olimpiai fejlesztésekhez. A Tarlós-lista tehát a  
következőkből áll: a 3-as metró felújítása, árvízvédelmi fejlesztések,  
P+R parkolók bővítése és fejlesztése, valamint a BKV járműállományának  
cseréje.
Véleményét Vitézy Dávid, a BKK korábbi igazgatója is kifejtette: 
Facebook-oldalán írt arról,
  óriási kár lenne, ha a fontos fővárosi infrastrukturális fejlesztések 
 megfeneklenének. A fejlesztések, amelyeknek Vitézy szerint mindenképpen
  maradniuk kellene: a budapesti nemzetközi reptér bekötése az országos 
 vasúti hálózatba, a körvasút bevonása a város életébe a hiányzó 
megállók  megépítésével és a kapacitás bővítésével, a csepeli, ráckevei 
hév, az  elővárosi vonatok és a pesterzsébeti villamosok ma rémes 
belvárosi  kapcsolatrendszerének fejlesztése.
Egy visszavont olimpiai pályázat után,  
ha már annak felszabaduló költségeiről van szó, joggal  
feltételezhetnénk, hogy ha valami, akkor a megépítendő  
sportlétesítmények listája jelentősen megrövidül.
A visszatáncolás ellenére  
azonban a sportlétesítményekkel kapcsolatos beruházások száma még mindig
  magasabb, mint más fővárosi infrastrukturális fejlesztéseké.
A tervek szerint tehát olimpia nélkül is
  megépül a Budapesti Xtrém Szabadidő Park (Csepel), a Dunai Evezős  
Központ 8 ezres szlalompályával a Ráckevei Duna-ágnál, a Budapesti  
Atlétikai Stadion és annak szabadtéri edzőpályái (Ferencváros és  
Csepel), egy fedett pályás atlétikai multifunkciós csarnok (Csepel),  az
  Új Budapesti Teniszközpont (Csepel), az Új Budapesti Velodrom (Óbuda),
 a  Takács Károly Nemzeti Lövészeti Központ (Nagytétény), a Nemzeti 
Lovas  Központ (Üllői Tangazdaság területe), az új jégcsarnok, uszoda és
  futókör, valamint a BOK Sportcsarnok és az új B csarnok a Budapesti  
Olimpiai Központban.
Hogy szükség van-e minderre, szemben a  
repülőteret a fővárossal összekötő gyorsforgalmi úttal, kérdéses. A  
2024-es olimpiai pályázat sportigazgatója, Mizsér Attila szerint  
mindenesetre igen.
„Az, hogy kell a magyar sportnak egy
  velodrom, egy pályakerékpáros-csarnok, nem lehet kérdés. Azért, mert  
nincs olimpia, a sportinfrastruktúra vagy a sportágak fejlesztése nem  
áll le. Reményeink szerint megmarad abban a ritmusban, ahogy az elmúlt  
években megszoktuk” – 
nyilatkozta
 Mizsér a Mai helyzet című műsorban a Sport Televízióban. Szintén  
példaként említette, hogy hogy a Csepelen épülő világszínvonalú  
evezőspályának az evezés mellett a kajak-kenu sportág, valamint a  
lakosság és a diáksportolók is élvezni fogják a hozadékait.
 
Puskás Stadion
A múlt héten derült ki, hogy összesen majdnem 300 milliárd forintot különített el a Puskás Stadionra a kormány, amelyet több ütemben fog kifizetni.
Ha ezeket összeadjuk, látszik, hogy összesen 292,6 milliárdos forrást
  csoportosítanak át erre a célra. Egyelőre még nem tudni pontosan, hogy
  ez az összeg milyen beruházásokat takar, hiszen a közlöny szerint a  
stadiont 2019 novemberére kell befejezni, ennek ellenére a listán  
szerepel olyan kötelezettségvállalás, ami 2018-2022 között hatályos.  
Elképzelhető, hogy az összeg a teljes fejlesztést takarja, vagyis  
nemcsak az új 65 ezres stadion, hanem a Körcsarnok, a szoborpark, a volt
  SYMA-csarnok felújítását-építését is, bár a közlöny végig az új Puskás
  Stadionra hivatkozik.
Nem először emelkedett látványosan a stadion ára: eredetileg 100  
milliárdosra tervezték, ám az olimpiai bukta után Lázár János már 190  
milliárdról 
beszélt.
  Állítólag Fürjes Balázs, aki az olimpiai pályázatért felelős Kiemelt  
Kormányzati Beruházások Központját vezette, 60-70 milliárdos  
plusztámogatást kért a kormánytól. 
A 24.hu információja szerint 
 kormány ezt a kérést a budapesti olimpiarendezésről szóló népszavazási 
 aláírásgyűjtés idején elutasította, majd a pályázat lefújása után az  
összeg hirtelen 190 milliárdra ugrott.
Nem igazán van 
magyarázat
 arra, hogy miért lett a 100 milliárdos stadionból hirtelen 190, majd  
300 milliárdos tétel, azt viszont tudjuk, hogy Mészáros Lőrinchez 
köthető cégek végezhetik majd a kivitelezést.
 
Mi marad el?
Annak ellenére, hogy az olimpiát
  ellenzőkkel szemben a kormány kommunikációs stratégiájának szerves  
része volt, hogy jórészt olyan infrastrukturális beruházásokról van szó,
  amelyekre a fővárosnak a játékok rendezése nélkül is szüksége van (bár
  ezt sokan vitatták), úgy tűnik, hogy mégis pont ezek a fejlesztések fognak elmaradni. 
Szinte biztos, hogy nem valósul meg a  
Galvani-híd és annak folytatása a Soroksári Duna-ágon a kapcsolódó  
úthálózattal, a Csepel szigetcsúcsi, a Margitszigeti és az  
óbudai-szigeti kerékpáros- és gyalogoshidak. A csepeli HÉV  
gyors-villamossá alakítása és összekötése a 2-es villamossal, valamint a
  ráckevei HÉV föld alá helyezése és egy részének villamossal való  
kiváltása szintén bukott ügynek tekinthető. Valószínűleg a kelebiai  
vasútvonalat sem helyezik át a Duna-partról, ami 150 méteres vasútvonal 
 korrekciót jelentene.
Ezeken kívül pedig egy sor másik  
fejlesztés sorsa bizonytalan: az 1-es villamos Etele térig történő  
meghosszabbítása, a kisföldalatti felújítása, meghosszabbítása,  
járműcseréje, a Déli-összekötő vasúti-híd bővítése (harmadik vágány),  
plusz új vasúti megállóhelyek a vonalon (S-Bahn-fejlesztés), az M1-es  
autópálya kétszer háromsávossá bővítése Budapest és Győr között és az  
M7-es autópálya kétszer háromsávossá bővítése Budapest és Balatonvilágos
  között.
A sportlétesítmények megépítése más  
infrastrukturális fejlesztésekkel szemben, még ha azok vitatottak is,  
egy valamit elárul a kormányról: az a vészcsengő, amely 266 ezer aláírás
  formájában szólalt meg, és kifejezte, hogy sokak szerint a jó oktatás 
 és a jó egészségügy sokkal inkább nemzeti ügy, süket fülekre talált.
TényTár