Mindannyiunk  által ismert tény, hogy napjainkban a Magyar Posta, amely az ország  működése, és a lakosság ellátása szempontjából fontos közüzem, nem csak a  hagyományos posta- és pénzforgalmi feladatokat látja el, hanem kiesett  bevételeinek pótlására olyan -alaprendeltetéséhez nem sorolható-  értékesítési tevékenységre kényszerül, mint a különféle biztosítások és  pénzügyi megtakarítási formák értékesítése, valamint a postai  tevékenységhez nem kapcsolódó termékek, árucikkek postahelyi árusítása,  amelyek a postákra betérő honpolgárokat már-már a vásári giccs-bazárra  emlékezteti, és amelynek csak az egyes postavezetők jó ízlése szabhat  határokat.
Előzmények
Ha föltesszük azt a sokunkban megfogalmazódó kérdést, hogyan  jutottunk idáig és mi lehet a megoldás a jövőre nézve, mindenekelőtt egy  rövid visszaemlékezést kell tartanunk néhány évtizednyi távlatban.
Az 1990. után bekövetkező politikai és gazdasági változások előtt a  Magyar Posta az ország egyik állami nagyvállalataként az 1964. évi II.  Törvény (Postatörvény) előírásai szerint látta el feladatait. Ez a  törvény -akkor- előírta, hogy Magyarország területén a távközlési  szolgáltatási tevékenység (távbeszélő, távíró, rádió- és televízió  műsorszórási szolgáltatások), állami feladat, amit kizárólag a Magyar  Posta végezhet, így a Magyar Posta a teljes -vezetékes és vezeték  nélküli- távközlési szolgáltatási piacon egyedüli szolgáltatóként  működött. Ezen túlmenően hatósági feladatokat is ellátott a  frekvenciagazdálkodás terén.
(Működtek az országban más távközlési hálózatok is, mint például a  MÁV, a Belügyminisztérium, vagy a Honvédelmi Minisztérium (Magyar  Néphadsereg) által fenntartott önálló vezetékes és vezeték nélküli  távközlési hálózatok, de ezek belső zárt rendszereket képeztek, és nem  láttak el szolgáltatói feladatokat a lakossági és vállalati szférában). 
Tehát hazánkban a teljes távközlési szolgáltató tevékenységre az  államnak kizárólagos jogosultsága volt, melyet a Magyar Posta, mint  állami nagyvállalat (és főhatóság), konkurencia nélkül végezhetett, a  rádió műsorszórás vonatkozásában így volt ez 1925. óta. A távbeszélő  szolgáltatás volt az az ágazat, ami valóban nyereséges, és jól  jövedelmező volt a többi postai tevékenységhez képest. Mindez nem  mondható el a hagyományos küldeményforgalmi postai szolgáltatásokra,  amelyek önmagukban ágazati szinten veszteségesek voltak ugyan, de a  vállalat nyereséges távközlési tevékenysége fedezte a küldeményforgalmi  tevékenységből származó veszteségeket. Az így működő rendszer bár nem  tette lehetővé a kapitalista (tőkés) gazdasági viszonyok között elvárt  extra profit képződését, de hosszú évtizedeken keresztül -beleértve a  II. világháború előtt időszakot is- működőképes volt, és biztosította a  lakosság számára a mai árszínvonalhoz képest megfizethetőbb  szolgáltatásokat.
Belföldre olcsó levél- és csomagfeladási lehetőség jellemezte ezeket  az időket (a megfizethető távközlési szolgáltatási díjak mellett), és a  Posta egész országra kiterjedő struktúrája 3200 településen biztosította  a postai szolgáltatásokat postahivatalok vagy fiókposták fenntartásával  a teljes lakosság számára - beleértve a legkisebb településeken élőket  is. Mivel 'az olcsó és bármelyik településen elérhető postai  szolgáltatások a lakosság számára' fontos szempont volt a ma már csak a  múltban létező szociális berendezkedésű ország számára, így föl sem  merült annak a kérdésnek a hangoztatása, hogy ennek fenntartása mennyire  jövedelmező, vagy kevésbé jövedelmező. Mindazonáltal ma is érvényes az  az alapelv -amit ugyan minden témában illetékes mélyen elhallgat-, hogy a  Posta az állam működése és a lakosság ellátása szempontjából fontos  közüzem, ezért a Posta működését az államnak még akkor is biztosítania  kell, ha a postai szolgáltatási tevékenység semmilyen anyagi nyereséget  nem biztosít a fenntartó állam számára. Nemzetközi egyezmények és  szerződések írják elő ugyanis minden állam részére, hogy melyek azok a  postai küldeményforgalmi szolgáltatások, amelyeket az egyes országoknak,  így hazánknak is biztosítania kell a területén. Természetesen az  államnak lehetősége van arra is, hogy a postai tevékenységet részben,  vagy egészben átengedje profitorientált piaci szereplőknek (magán  cégeknek, hazai és külföldi vállalkozásoknak), de ha az ilyen  vállalkozások nem tudják nyereségesen működtetni mindezt, akkor az  államnak kötelessége megtenni - akár még nyereség nélkül is.

 
Az 1925. novemberében megjelent kereskedelmi miniszteri  rádiórendelet tette lehetővé, hogy a rádiókoncessziót Magyarország  területére a Telefonhírmondó Rt. kapta meg. A koncessziót elnyert  társaság a Magyar Telefonhírmondó és Rádió Rt.-vé alakult át. A rendelet  szerint az üzemeltetés joga az államé, amelyet a Posta gyakorol. A  műszaki berendezés és annak üzemben tartása a Posta feladata, míg a  stúdiók építéséről, berendezéséről, a műsorral kapcsolatos költségekről a  Részvénytársaság tartozik gondoskodni. A rendeletet megelőzően a Posta  Kísérleti Állomás 1924-től kezdett sugározni kísérleti műsorokat. A  Posta Kísérleti Állomás udvarán egy bútorszállító kocsi állt, ahonnan  “Marcal János segédtiszt egy nótát énekelt” - ennek a kocsinak a hű mása  ma is ott áll a Puskás Technikum udvarán, az udvarnak ugyanannak a  sarkában, ahol 91 évvel ezelőtt. 
Miért fontos számunkra, hogy a Posta működésével foglalkozzunk?  Természetesen említhetnénk a MÁV példáját is, vagy más hasonló  nagyvállalatét, ám a Posta az a közüzem, amelynek működése,  szolgáltatása, a csökkenő levélküldemény mennyiség ellenére még mindig a  lakosság széles rétegét érinti, beleértve a nyugdíjak kifizetését is -  mindazonáltal a Posta ügye nem csupán egy szolgáltató cég gondja. A  Posta sok évtizedes tevékenysége már történelmi léptékkel mérve is  részévé vált országunk mindennapjainak. Ez az intézmény még a  legnehezebb háborús időkben is teljesítette kötelességét, a levelek, ha  bár lassabban, de hazaértek a keleti frontról is. Több mint száz éven át  postamérnökök, postatisztek, műszerészek egymást követő generációi  biztosították az ország számára a távbeszélő és távíró szolgáltatást, a  rádió (később a televízió) műsorszórást, miközben olyan mérnöki  alkotások jöttek létre, mint a Lakihegyi adótorony, mely  világviszonylatban is egyedülálló, és amelyre egy egész ország büszke  volt. Ám a Posta elmúlt két és fél évtizede kortünet is egyben, hűen  tükrözi azt, ahogy kifosztották és tönkretették Magyarországot. A Posta  problémája valójában az egész ország tragédiája.
Már a nyolcvanas évek derekán elhangzottak olyan vélemények a Posta  felsőbb vezetői körében (leginkább a műszaki területen tevékenykedők  között), hogy milyen kedvező lenne, ha a távközlési ágazat különválna,  és a veszteséges küldeményforgalom nem csökkentené az így képződő  nyereséget. Mindez a kilencvenes évek kezdetekor bekövetkezett politikai  és gazdasági változások után vált valósággá. Az ekkor történtek  taglalása több hasonló írás terjedelmét is igénybe venné, ezért csak  röviden foglaljuk össze.
Magyarországon 1990. előtt az állami tulajdon aránya száz  százalékosnak volt tekinthető. A legnagyobb foglalkoztató az állam volt,  és a szociális ellátó rendszer -bár nem volt problémamentes- a  jelenlegihez képest példaértékű volt. A mindennapi élet egyszerűbb, de a  dolgozók, munkásemberek számára élhetőbb, biztonságosabb volt -  munkanélküliségről, otthonvesztésről legfeljebb csak a hírekben lehetett  hallani, mint a nyugati típusú társadalmi rendszerek sajátossága. A  társadalmi különbségek szerényebben jelentkeztek, és a manapság  tapasztalható rendkívül éles kontraszt elképzelhetetlen lett volna. A  vagyonosodás korlátozva volt, különösen a mások kizsákmányolására  alkalmas mértékek vonatkozásában. Az állam munkát, tanulási lehetőséget,  kielégítő szociális- és egészségügyi ellátást biztosított mindenki  számára, cserébe csupán egy bizonyos fokú lojalitást várt el a fennálló  rendszerrel szemben.
A változások 
Az 1989. utáni fordulat, melynek során országunk egy nagyhatalmak  közötti paktumnak köszönhetően átkerült a keleti érdekszférából a  nyugatiba, az ország teljes politikai, gazdasági, és orientációs  átalakulását eredményezte. Az ekkor még száz százalékos állami tulajdon  értéke a háromszázezer milliárdos nagyságrendet is meghaladta -akkori  értéken számítva!-, és ennek megszerzése rendkívüli vonzerőt jelentett a  nyugati karvalytőke számára – beleértve a Posta legjövedelmezőbb,  távközlési üzletágait is. A magyarországi távbeszélő szolgáltatási piac  megszerzése különösen gazdag prédának ígérkezett, és kevesen tudják,  hogy a közép-kelet-európai térségben végrehajtott  privatizációs  műveletek sorában ez volt a legnagyobb volumenű.
Még le sem zajlottak 1990-ben az első úgynevezett demokratikus  választások, amikor néhány hónappal előtte Londonban egy szűk körű  találkozóra került sor. Ezen a megbeszélésen a választásokon induló  politikai pártok gazdasági, pénzügyi szakértői, valamint a legfontosabb  nyugati pénzügyi körök (nevezzük így őket) képviselői vettek részt (a  nevek ismertek). A megbeszélés, amely valójában egy diktátum volt a  'külföldi partner' részéről, két fontos napirendi pontra terjedt ki.  Egyrészről, bármelyik politikai formáció nyeri a magyarországi  választásokat, nem kérheti az államadósság elengedését, és ez a  későbbiekben semmilyen formában nem merülhet föl. Ezt minden jelenlévő,  és később a teljes magyarországi politikai osztály tudomásul vette és  elfogadta - hosszú időre biztosítva ezáltal hazánk kamatgyarmati  státuszát. A másik igény arra vonatkozott, hogy a lehetővé kell tenni  Magyarország állami vagyonának külföldi tőkések általi megszerzését. Ez a  követelés megdöbbentette a Magyarországról érkezett tárgyalófeleket,  mivel tisztában voltak ennek lehetséges belpolitikai következményeivel.  Aggályaikat közölték is vendéglátóikkal, ezért erre vonatkozó ígéretet  nem mertek tenni. A pénzügyi körök képviselői tudomásul vették ezt, és  közölték, hogy megértik a körülményeket, a továbbiakban majd ők  gondoskodnak arról, hogy Magyarország ilyen helyzetbe kerüljön. (Valóban  így is történt: az adósság-spirállal, a Soros-féle spekulánsok  aknamunkájával, a hazai politikai osztály és döntéshozók megvásárlásával  elérték a nemzeti vagyon áruba bocsájtását és és felélését.)
Meg kell említenünk azt a figyelemre méltó körülményt, hogy Magyarország jövőjéről egy magánmegbeszélés keretében döntöttek Londonban, hiszen a kiutazók akkor semmiféle állami tisztséget nem töltöttek be, semmilyen állami kinevezéssel vagy megbízással nem rendelkeztek,  különösen nem arra vonatkozóan, hogy országunk nevében tárgyaljanak,  illetve ilyen különösen jelentős nagyságrendű, az egész ország  gazdaságára vonatkozó ígéreteket tegyenek.
Ilyen előzmények után 1990 tavaszán lezajlottak az úgynevezett első szabad országgyűlési választások,  majd az új kormányzat is megkezdte működését. A nyugati tőke igényeinek  megfelelően az új országgyűlés -majd négy év múlva a következő, és így  tovább...- végrehajtotta azokat a törvényi és jogszabályi  változtatásokat, amelyek lehetővé tették azt a privatizációként emlegetett műveletet, melynek során az egész állami vagyon jórészt eltűnt. Húsz év elteltével az állami vagyon aránya a kezdeti száz százalékról 6, azaz hat százalékra csökkent. A szinte egyedülálló mértékű vagyonvesztés azért elképesztő, mert semmi  olyan jellegű rendkívüli esemény nem történt hazánkban az elmúlt  -immár- huszonöt évben, amely megmagyarázná mindezt. Nem volt sem  háború, amely romhalmazzá változtatta volna az országot (Jugoszlávia  esete), nem történt semmilyen megrendítő erejű vagy hatású természeti  katasztrófa, járvány, de még ipari jellegű katasztrófa sem, mint  Fukushimában, egyszóval semmi nem indokolta volna, hogy mindez  bekövetkezzen. Mégis megtörtént. Súlyos és elévülhetetlen felelősség  terheli ezért a magyarországi politikai osztály teljes egészét, hogy  mindezt lehetővé tette, vagy eltűrte, bármilyen indokra hivatkozva. Meg  kell még jegyeznünk, hogy egy nyugati (francia) közgazdászok által  közölt adat szerint, az állam működőképességének megőrzése érdekében az  állami tulajdon arányának nem szabad 35 százalék alá csökkennie,  egyetlen ország esetében sem. Ez a harmincöt százalék az alsó határ,  amely még biztosítja a nemzetgazdaság illetve az állami költségvetés  finanszírozhatóságát. Magyarországon ez a mérték hat százalékig  csökkent, és a jelenlegi kormányzat törekvése ellenére (melynek során  törekszik a stratégiai vállalatok visszaállamosítására) sem éri el a tíz  százalékot. A szinte csak Magyarországra jellemző rendkívül jelentős  mértékben elvonó (sarcoló) adórendszer is ennek köszönhető.
Visszatérve a Posta ellehetetlenítésére, 1990 volt az a fordulópont a  Magyar Posta életében is, mely megpecsételte sorsát. A vállalatot három  nagyobb különálló céggé szervezték szét és lehetővé tették, hogy a  biztos profitot termelők esetében a külföldi tőke vagyonrészt szerezzen.  A műsorszórás a  Magyar Műsorszóró Vállalathoz (később Antenna  Hungária), a távbeszélő szolgáltatás a MATÁV nevű (ma Magyar Telecom)  cégekhez került, és a Magyar Posta Vállalatnál (ma Magyar Posta Zrt.) a  csupán veszteségesen üzemeltethető küldemény- és pénzforgalmi  szolgáltatások maradtak.
(A MATÁV, vagyis a Magyar Posta távbeszélő üzletága volt az első  olyan magyar vállalat, amelynek részvényeit a kilencvenes években a New  York-i tőzsdére vitték, odavetve a spekulánsok és a karvalytőke  martalékául. A vállalat 1993. év végéig állami tulajdonban maradt, majd  megkezdődött az elidegenítése. 
Az Antenna Hungáriát néhány évvel később értékesítették, de  2014-ben a jelenlegi kormányzat visszavásárolta, így ismét állami  tulajdonba került. Bár értékeljük a kormány erőfeszítéseit, de mindez  korántsem elegendő, hiszen a műsorszórás hagyományosan a Magyar Posta  tevékenységi körébe tartozik, tehát vissza kell kapnia ezt az üzletágát  is.) 
Az átszervezések és a rohamosan növekvő postai szolgáltatási díjak,  majd a vasúti szállítás megszüntetése, és az önálló közúti szállítási  apparátus létrehozása sem (elszabaduló üzemanyagárak miatt különösen  nem) hozott döntő fordulatot a hagyományos postai szolgáltatások  nyereségessé tételében. Így kármentés gyanánt bevezetésre kerültek az  olyan termékek és szolgáltatások, amelyek nem tartoznak a  hagyományos postai szolgáltatások körébe. A valaha köztiszteletnek  örvendő "postás kisasszonyok" a 'postahelyekké' lefokozott  postahivatalokban, bazári körülmények között kínálgatják a kaparós  sorsjegyet és a biztosításokat, amely -lássuk be- nem méltó egy ilyen  nagy múltú, évszázados hagyományokkal rendelkező közüzem számára. A  dolgozókkal szemben támasztott követelmények -csökkenő dolgozói létszám  mellett- az értékesítések vonatkozásában folyamatosan nőnek, és köszönő  viszonyban sincsenek a realitásokkal.
A közelmúlt eseményei vázlatosan:
- 2014. tavaszán (gondosan az országgyűlési választások utánra  időzítve) a Posta több ezer dolgozójától vált meg egy úgymond "kapacitás  kivonás"-ként nevesített művelet során, amelynek indoka a csökkenő  levélküldemény mennyiség.
- 2015. elején a Posta vezetése bejelentette, hogy a munkavállalói  bérét már csak a biztosítás értékesítési bevételekből tudja  finanszírozni, mivel a küldeményforgalmi bevételek drasztikusan  csökkentek. Ennek érdekében az értékesítési tervet nem teljesítő  postahelyeken bevezeti a komisszár rendszert.
Ez azt jelenti, hogy az ügyfeleket kiszolgáló dolgozók mögött  komisszárok teljesítenek majd szolgálatot, akiknek csőre töltött fegyver  ugyan még nem lesz a kezében - de ki tudja mit hoz a jövő? A Posta  reklámplakátjain jól körvonalazódik az a futurisztikus elképzelés, mely  szerint zöld színű robotember nyújtja át a csomagot (ott, ahol akarod) -  a robot kézbesítő nem kér fizetést és enni sem, nem lesz beteg, nem  kell a szabadságát kiadni, és akár 24 órában is dolgoztatható (és biztos  több sorsjegyet is elad), kiküszöbölve így a beszélő szerszámoknál -humán erőforrás esetében- felmerülő nehézségeket.
A fanyar humort félretéve, a lényeget tekintve valóban ez a helyzet: a  Posta terminológiája szerint "értékesítést támogató menedzserek"-nek  titulált népbiztos munkatársak a komisszár rendszerre emlékeztető  vasszigorral fogják felügyelni és hatékonyabb, nagyobb bevételt  eredményező értékesítési tevékenységre ösztökélni a postai  munkavállalókat - akár a hátuk mögött állva. A postákon dolgozók  presszionálása az értékesítési tevékenységre vonatkozóan eddig  is bearanyozta a munkahelyi légkör mikroklímáját: az elvárások  ultimátum-szerű közlése szóban és írásban, a rendszeres  "elbeszélgetések", a 'terv' nem teljesülése esetén írásbeli  magyarázattétel, majd retorziókkal, állásvesztéssel való fenyegetés és  hasonló terrorisztikus eljárások jellemezték a postavezetés gyakorlatát.  Történik mindez azért, mert az egymást ciklikusan váltogató, nyugati  elvárásokat hűségesen kiszolgáló atlantista politikai osztály sikeresen  megfosztotta a Postát a nyereséges üzemeltetést biztosító üzletágaitól,  és emiatt az egyszerű embereken, ügyfeleken és dolgozókon próbálják  behajtani a behajthatatlant.
A jövőképről
A múlt eseményeinek felidézésével feltártuk a Postát -is-  ellehetetlenítő folyamatokat, vagy ha úgy tetszik megállapítottuk a  kóros állapotot tükröző diagnózisunkat. Mindazonáltal ha a diagnózis már  ismert, nincs más hátra, mint meghatározni a megfelelő terápiát is. A  megoldás amilyen egyszerű, annyira bonyolult is egyben. A Postának vissza kell kapnia az évszázados hagyományok szerint is a Postát megillető távközlési szolgáltatásokat! Amit mohó karmok elragadtak tőle, vissza kell szerezni, (és ez az, ami  messze túlmutat a Posta, vagy bármelyik magyar vállalat problémáján,  mivel a továbbiak már Magyarország jövőjéről szólnak).
Hogyan lehet ez megvalósítani? A jelenlegi rendszeren belül rendkívül  nehezen, vagy sehogy nem lehetne ezt megtenni. Ezért egy  olyan horderejű változásra van szükség, mint ami 1990-ben is lezajlott  térségünkben. Be kell látni, hogy történelmi tapasztalataink szerint egy  ilyen fordulat száz éven belül talán ha kétszer, vagy háromszor  fordulhat elő hazánkban, ám a közeli jövő kilátásai a geopolitikai  átrendeződésnek köszönhetően lehetővé fogják tenni ezt a nagy volumenű  változást.
Mindenekelőtt a keleti nyitás mellett meg kell hirdetni a nyugati  zárás politikáját, és a gyarmattartó nyugati rendszerektől függetlenedve  helyre kell állítani Magyarország valódi szuverenitását, gazdasági és  biztonságpolitikai vonatkozásban egyaránt. Magyarországnak egy olyan  szövetségi rendszerbe kell tartoznia, ahol kellő tisztelettel kezelik,  és nem lekezelik - nem kioktatják és utasítgatják, hogy valamit tegyen,  ne tegyen, vagy eltűrjön (főleg nem egy másik földrészről). Nem  kényszerítik egy saját ipar nélküli, olcsó munkaerőt biztosító, nyugati  multicégek számára felvásárló piac szerepét betöltő perifériás gyarmat  állapotába, hanem éppen ellenkezőleg: ismét visszanyerheti Európa kellős  közepén gazdaságilag stabil, középhatalmi státuszát.
Mindez elérhetővé válik hazánk számára, hiszen 2015. január 1.-től  létrejött egy olyan alternatíva, ami lehetővé teszi a nyugati szövetségi  rendszerektől való elszakadást. Az Eurázsiai Unió egyenrangú  partnerként, és kellő tisztelettel fogadja Magyarországot, olyan  kölcsönösen előnyös együttműködési formákat kínálva föl, ami  elképzelhetetlen lenne a jelenlegi kereteken (Status Quo-n) belül.  Mindenekelőtt az energetikai együttműködést kell kiemelni. A  Törökországon át vezetett Kék Áramlat gázvezeték Magyarországon  keresztül biztosítja majd a nyugati országok gázellátását (ezzel együtt  Magyarország zsaroló potenciálját is a Nyugattal szemben), és hazánk  Eurázsiai Uniós tagállamként orosz belföldi áron, vagyis harmad áron  juthat földgázhoz. Ezen túlmenően a magyar mezőgazdaság ismét elérheti  régi fényét, hiszen újra megnyílnak előtte a hatalmas keleti térségek -  és még sorolhatnánk a jövő új lehetőségeit, amelyek megvalósíthatóvá  teszik a két évtizednyi atlantista ámokfutás lesújtó következményeinek  felszámolását. Mindez egy lehetséges, és reális jövő hazánk számára, ha  mi is úgy akarjuk. Akarjuk?