Magyarországon a fékek és ellensúlyok rendszere soha nem látott hanyatlásnak indult az elmúlt néhány évben.
A mindenkori kormányok érdeke, hogy minél szabadabban gyakorolhassák a
végrehajtó hatalmat, de az már a szó cseppet sem pozitív értelemben
vett hungarikum, hogy ehhez
a kormány a jogállamokban szigorúan független bírói hatalmi ágat is bekebelezi, maga alá rendeli. A Fidesz mesterfokon űzi ezt a tevékenységet, a kétharmados többséget kihasználva, a rendszerváltás óta soha nem látott módon
tette zsebre az Ügyészséget, az Alkotmánybíróságot és gyengítette meg a Kúriát is, illetve létrehozta az Országos Bírói Hivatalt, amelynek élére politikai kinevezettet ültettek, akinek kiterjedt jogköre nincs alávetve bírói ellenőrzésnek.
A kevés ellenőrző eszköz közül, ami működőképes maradt, néhány kedvezőtlen bírói döntés után most
a közigazgatási bíráskodás intézményét szemelte ki a kormány arra,
hogy a harmadik hatalmi ágat is lehetőleg teljesen beépítse a NER-be.
Igaz, a 2012-ben felállított munkaügyi és közigazgatási bíróságok is a
Fidesz-éra termékei, azonban a hosszú, és többnyire kihalásos alapon
pótolható bírói pálya miatt a bírói függetlenség eddig többnyire
fennmaradt.
Az igazságügyi minisztérium által augusztusban benyújtott javaslat
a
közigazgatási bíróságok és a Közigazgatási Felsőbíróság felállítására
azonban az eddigiek alapján nem kevesebbet sejtet, minthogy a Fidesz
mostanra a bírói döntésekre is kiterjesztené politikai befolyását a
számára nagy jelentőségű politikai és gazdasági ügyekben, vagyis pont
azokban az ügyekben, ahol az utóbbi időben a Fidesz számára kedvezőtlen
ítéletek születtek. Gondoljunk csak a Nemzeti Bankkal
kapcsolatos eljárásokra, a NAV ellen indított perekre, vagy a külügy
kereskedőházainak mocskos ügyleteire. Ezekben az ügyekben mostantól mind
a részben fideszes ejtőernyősökből álló közigazgatási bíróság járna
el. Ez pedig egyet jelent a jogállami keretekből való kilépéssel.
Hatalmi ágak szétválasztása: szükséges minimum (lenne)
A hatalmi ágak szétválasztásának nagyszerű találmánya nagyobb ellensége ma a Nemzeti Együttműködés Rendszerének, mint a rezsi, a migránsok vagy „Brüsszel”.
Ugyan kevesebb nyilvánossággal, de annál nagyobb sikerrel küzd ellene
kormányunk; mivel az utóbbi hat évből négyben a kormánypártok
kétharmados parlamenti többséggel rendelkeztek, a törvényhozó és a
végrehajtó hatalom szinte egy, és ugyanaz volt, és ezen a
„rendszerhibán” a kérdéses jelentőségű ellenzék munkája nem sokat
javít(ott). Ennek negatív következményeit viseli demokráciánk
megkérdőjelezhető jogállamisága, amelynek nélkülözhetetlen
ismertetőjegye lenne a fékek és ellensúlyok rendszerének zavartalan
működése.
Keményebb dió volt a harmadik
hatalmi ág, a bírói hatalom, amelynek tankönyvi funkciója, hogy
függetlenül és pártatlanul járjon el, és az igazságszolgáltatás
rendszere valóban a törvények alapján működjön, amelyek előtt mindenki
egyenlő. Ehhez persze az kell, hogy más hatalmi ágaknak ne legyen
lehetősége beavatkozni az igazságszolgáltatás folyamataiba. Az
Alkotmánybíróság - amely többek közt a törvényalkotás alkotmányosságát
ellenőrizné - kormányközeli bírákkal való feltöltéséről és az ezt
lehetővé tevő intézkedésekről korábban már írtunk
itt, az Ügyészség függetlenségével kapcsolatos aggodalmainkról pedig
itt.
Mindezek után nem meglepő, ha kétségeink támadnak a közelmúltban
felállított és bevált közigazgatási bíráskodási rendszer átalakításának
terve hallatán.
Az Igazságügyi minisztérium által augusztusban benyújtott javaslat több olyan elemet is tartalmaz, amelyek fenyegetést jelentenek a bírói hatalom függetlenségére.
Az Ügyészség és az Alkotmánybíróság erős politikai nyomásgyakorlás
alatt áll, a bíróságok azonban több vitatható ítélet mellett hoztak
olyan ítéleteket is, amelyek arról tanúskodtak, hogy beszélhetünk még
függetlenségről. Ilyen közérdekű adatigényléssel, közbeszerzésekkel és
választási ügyekkel kapcsolatos eseteket gyűjtött össze az Átlátszó
cikke
is. Ezekben az ügyekben biztosan más ítéletek születtek volna az
elfogult bíróktól, s így elmaradt volna az igazságszolgáltatás.
Politikai ejtőernyősök a bíróságok élén?
Az új rendszerben éppen az ilyen
ügyekkel kellene az újonnan felállított Közigazgatási bírósághoz
fordulni, ahol a független ítélet már korántsem garantált. Ugyanis a
közigazgatási bíráskodás másodfokon és kiemelt ügyekben eljáró
intézménye a Közigazgatási Felsőbíróság lesz, amelynek tagjai
50 százalékban korábban közigazgatásban tevékenykedő, bírói
tapasztalattal nem rendelkező jogászok - mondjuk ki, eddigi gyakorlat
alapján nyilván fideszes káderek - lesznek. Ráadásul az elnöki
pozíció – ami nem kíván 2 évnél több bírói tapasztalatot – gyanúsan
Patyi András személyére van szabva: szakmai berkekben szinte biztosnak
tartják, hogy ő a kiszemelt. Az a Patyi András, aki a Nemzeti
Választási Bizottság elnökeként több ízben bizonyította a Fidesz felé
való elköteleződését.
Így tehát költői marad az a
kérdés, hogy hogyan tudja a bírói hatalom a végrehajtói hatalmat
ellenőrizni, ha vezetői a végrehajtó hatalom kádereiből avanzsáltak –
szakmailag képzetlen – közigazgatási bírákká? A jogkeresőknek
azonban nemcsak a bizalmatlanság okozta kétségeikkel kell megküzdeni a
közigazgatási bírósághoz fordulás előtt, hanem komoly távolságokkal is,
mert az új rendszer regionális alapon fog szerveződni. Míg eddig csak a
megyeszékhelyre kellett elutazni az intézkedéshez, addig a jövőben
akár több száz kilométert is meg kell tenni.
A javaslat szerint az új rendszert
2018 januárjától kell beizzítani. Valószínűleg csak véletlen
egybeesés, hogy éppen az év áprilisában esedékes a következő parlamenti
választás. Így, ha a választáson bármilyen jogszerűtlenség
gyanúja felmerül, már az új, minden bizonnyal jól kipárnázott,
Fidesz-barát bírósághoz kell fordulni jogorvoslatért. Az
időzítés azonban nem csak a választás miatt érdekes, de indokolatlan
is, mert a közelmúltban, 2012-ben állították fel a közigazgatási és
munkaügyi bíróságokat, amelyek az új rendszerben szükségtelenné válnak.
Ez volt az egyik fő problémája az – ellenzékinek nem nevezhető
– Országos Bírósági Hivatalnak (OBH) is abban a 16 pontos szakmai
kritikában, amelyben darabokra szedte a javaslatot, amit nem csak
értelmetlennek, de a bírói hatalom függetlenségére, így a
jogállamiságra is fenyegetőnek tart.
Az 1997-ben létrehozott Országos Igazságszolgáltatási
Tanács a bírói hatalmi ág autonómiáját garantáló igazgatási szerv volt.
2011-ben ezt a szervezetet, ezzel tagjainak mandátumát is idő előtt
megszüntették. A szervezet helyére az Országos Bírói Hivatalt (OBH) helyezték, amelynek elnöke egy személyben dönthetett
az összes kinevezési, szervezési és irányítási jogkörről. A hivatal
országgyűlés által 9 évre választott elnöke Handó Tünde lett, Szájer
József Fideszes EP-képviselő felesége, akinek akkoriban a kormány
ügyáthelyezési jogkört is adott. Kinevezésével az egykor szakmai
szervezet helyére egy kormánypárti kötődésű, kétharmad által odaültetett
személy kedvére pakolgathatta az ügyeket a neki tetsző módon,
számottevő kontroll nélkül. A kormány végül az Alkotmánybíróság döntése
miatt kénytelen volt megvonni az OBH elnökétől az alkotmányellenes
ügyáthelyezési jogot.
Bár a javaslat minden lapjának tetején ott áll, hogy nem tekinthető a kormány álláspontjának, Lázár János azért
hazugságok árán is megvédte a tervezetet,
és erősen él a gyanú, hogy a kormány ezzel próbál politikai befolyást
szerezni a hosszú bírói pálya miatt még többé-kevésbé független
közigazgatási bíráskodás felett is.
Ha pedig ez bekövetkezik,
szabadon mutyizhatja majd el szeretett kormányunk a fennmaradó
közvagyont is, ugyanis a fideszes káderekkel kitömött közigazgatási
bíróságok aligha tesznek majd bármit is ez ügyben. Miért is tennének,
hiszen pont ezért hozhatják létre őket.
TényTár