2020. július
15-től a Volánbusz Zrt. tulajdonosi joggyakorlója a MÁV Zrt. lesz,
ezzel egységes stratégiai irányítás alá kerül a vasúti és a buszos
tömegközlekedés. Minderről Bártfai-Mager Andrea nemzeti vagyon
kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter írt az MTI-nek kiadott
közleményében. Ezzel egy legalább nyolc éve napirenden lévő átalakítást
hajt végre a kormány.
A társaságok önállósága, szakmai
irányítása megmarad, a cégek által ellátott személyszállítási feladatok
nem változnak. A közös stratégiai irányítással a miniszter szerint
hosszú távon egységes lesz az autóbuszos és vasúti menetrend, egységes
jegy- és tarifarendszert vezetnek majd be és összehangolják a vasúti
ráhordó hálózatokat és csatlakozásokat.
A miniszter szerint az egységes
irányítási struktúra megteremtésével az ország egész területén javul
majd a közösségi közlekedés, a vidéki lakosok mobilitása is biztosított
lesz, és környezetkímélőbbé válik majd a városi és elővárosi
közlekedés.
Nyolc éve szó van erről
A MÁV és a Volán összeolvadása évek óta
napirenden lévő téma, ezzel lehetne ugyanis garantálni, hogy össze
lehessen hangolni a vasúti és közúti tömegközlekedés fejlesztéseit és
egységesíteni lehessen a jegyrendszert és hatékonyan kiváltani a MÁV
gyér forgalmú szárnyvonalait.
Az Orbán-kormány már 2012 januárjától
közös holdingba akarta szervezni a vonat- és autóbuszos közlekedést,
akkor viszont, ezt viszont akkor arra hivatkozva halasztotta el a
kormány, hogy előbb kezelni kell a MÁV maga előtt görgetett adósságát.
Később, 2015-ben Vitézy Dávid,
a BKK volt vezérigazgatója kapta meg a feladatot, hogy hangolja össze a
MÁV és a Volán működését, amire akkor fél évet kapott. Legutóbb pedig 2019 nyarán
tett javaslatot arra a kormány, hogy közös holdingba szervezné a MÁV-ot
és a busztársaságot, amelyek együtt az Innovációs és Technológiai
Minisztérium irányítása alá kerülnének. A most kiadott közlemény alapján
úgy tűnik, hogy a kormány végül elvetette a közös holding
felállításának gondolatát.A két közlekedési vállalat összevonásáról
legutóbb idén májusban volt szó, akkor nyilvánosságra került Tarlós István
volt budapesti főpolgármester a kormánynak írt levele arról, hogy a
járványhelyzet jó alkalmat teremt több, régóta halogatott közlekedési
fejlesztés, így a MÁV-Volán összevonás végrehajtására is. Tarlós akkor
azzal érvelt, hogy a járvány miatt bevezetett kijárási korlátozások
alatt az összevonás kisebb hullámokat verne, kevésbé figyelne fel rá az
ellenzék, a sajtó és az érintett szakszervezetek.
Frissítés:
Cikkünk megjelenése után, szerda
kora délután Dávid Ilona, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója
bejelentette, távozik a vállalat éléről. Bártfai-Mager Andrea nemzeti
vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter 2018 augusztusában a
Volán-társaságok reorganizációjára, újjászervezésére kérte fel a
menedzsert. A távozó elnök-vezérigazgató irányításával 2019. október
1-jén megvalósult a Volán-társaságok integrációja, a hét regionális
központból létrejött egy egységes, országos szolgáltatási lefedettséget
biztosító 19 ezer munkavállalót foglalkoztató közszolgáltató
vállalat. Dávid Ilona 2010-2012 között a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója, 2012-2018 között a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója volt.
https://index.hu/gazdasag/2020/07/15/mav_volan_osszeolvadas/
https://index.hu/gazdasag/2020/07/15/mav_volan_osszeolvadas/