Hétfőn publikálta az Európai Unió 
a régiók versenyképességi ranglistáját, és ennek alapján bátran ki lehet jelenteni, hogy 
a valóság nagyon távol áll attól, amit a Fidesz-propaganda kommunikál Magyarország teljesítményéről.
 A friss statisztika alapján egyetlen egy magyar régió versenyképessége 
 sem éri el az uniós átlagot, még az egy főre eső GDP tekintetében  
erősebbnek mondható Közép-Magyarország sem.
Ami talán még ennél is rosszabb, hogy 2013-hoz képest az összes magyar régiónak sikerült hátrébb csúsznia a listán,
  miközben a szomszédos országok régiói vagy stagnáltak, vagy erősödtek.
  Több éves szemléletben a kelet-európai blokk országai közül 
egyértelműen  Magyarország teljesített a legrosszabbul. Külön vizsgálva 
az  indikátorokat pedig még aggasztóbb kép körvonalazódik: az egészségügyi mutatók tekintetében például az utolsó 10 helyezett között 4 magyar régió szerepel, az oktatást összefoglaló indikátor helyzetében sem sokkal jobb a helyzet.
Gyorsnaszád helyett lyukas gumicsónak
A kormány- és a kormányközeli propaganda
  szerint a magyar gazdaság nagyon jól teljesít, ennek eredménye pedig, 
 hogy fokozatosan felzárkózunk az Európai Unió átlagához. A hétfőn 
publikált régiós versenyképességi statisztikák azonban teljesen más képről árulkodnak: 
erős helyett nagyon gyenge teljesítmény, felzárkózás helyett pedig egyre nagyobb lemaradás. Elvonatkoztatva
  attól, hogy a magyar kormány saját hívei irányába nyilván nem is  
kommunikálna mást, érdemes megismerni, miből fakad az eltérés. Az a  
néhány fontos statisztika, amelyre rendszerint hivatkozik a kormány  
(például gazdasági növekedés, foglalkoztatás)
 kozmetikázott adatok, ami nem azt jelenti, hogy hamisítanák őket, hanem azt, hogy papíron szépen mutatnak, de 
a mögötte lévő teljesítményről kevés információt árulnak el. Két példa erre:
– Az elmúlt 3 évben a gazdasági  
növekedés egész jónak volt mondható összehasonlítva az elmúlt 10 év  
teljesítményével, de ennek elsődleges oka, hogy
 Magyarország a legnagyobb nettó haszonélvezője az uniós forráselosztásnak. 
– A foglalkoztatás rekordszinten van,  
miközben a munkanélküliség 5 százalék alatt, ami szintén nagyon jónak  
mondható, csakhogy a 
statisztikában benne vannak azok is, akik átjárnak a környező országba dolgozni, valamint több mint 200 ezer közmunkás.
Ezzel szemben a most publikált jelentés rengeteg indikátorból épül fel,
  amelyek egyaránt tartalmaznak különböző makrogazdasági és más olyan  
társadalmi mutatókat, mint például az egészségügy vagy az oktatás  
helyzete, vagy éppen az üzleti környezetre, innovációs képességre  
vonatkozó indikátorokat. Ezek együttese alapján pontozzák a különböző  
régiókat, majd a pontok alapján osztályozzák őket. A versenyképességi  
osztályozás 1-től 5-ig terjedő skáláján Közép-Magyarország 4 pontot  
kapott (Budapestnek köszönhetően), a Nyugat-Dunántúl és Közép-Dunántúl  
2-2 pontot, az összes többi magyar régió pedig a legalacsonyabb 1  
pontot.
Ha Budapestet és környezetét kivesszük a
  kalapból, akkor jól láthatóan az összes magyar régió a 
versenyképességi  rangsor utolsó egyharmadában helyezkedik el, és ezen 
belül is a sereghajtók között.  Bár a kelet-európai 
blokk országai között nincs jelentős eltérés, ha a  friss adatokat 
nézzük. Több időszakot is megvizsgálva már sokkal  rosszabb kép 
rajzolódik ki hazánk: miközben a 2013-as  eredményekhez képest a
 környező országok régiói vagy stagnáltak, vagy  erősödtek a különböző 
indikátorok alapján, addig az összes magyarországi  régió hátrébb 
csúszott, még Közép-Magyarország is.
Annak ellenére, hogy Budapest és
  környéke uniós összevetésben nem számít szegénynek (a GDP alapján a 
263  régióból a 84. helyen szerepel), a versenyképességi rangsor 144.  
helyéről a 152-re esett vissza. Összességében ez azt jelenti, hogy Budapest és környéke nem azért „gazdag”,
  mert versenyképes lenne, hanem azért, mert a magyar gazdaság 
szerkezete  erősen itt centralizálódik, és néhány vidéki klasztert 
leszámítva a  külföldi cégek számára sincs más lehetőség, mint 
Budapestre vinni  telephelyeiket.
Még rosszabb a helyzet, ha az egyes indikátorokat külön vizsgáljuk: Magyarország
  nem csak az uniós átlagtól van messze, hanem néhány innovációs mutatót
  leszámítva még Kelet-Európa átlagát sem éri el (ebben pedig a
  nagyon szegénynek mondható Bulgária és Románia is szerepel, ha őket  
kivennénk a kalapból, még rosszabb lenne a helyzet hazánk  
szempontjából). 
 
A pontozás alapján kijelenthetjük, az egészségügy
 van a legrosszabb helyzetben. Itt az uniós átlag 75 pont, a magyar  
ennek felét sem éri el (35 pont), miközben a kelet-európai blokk  
országainak átlaga 48 pont. A régiók rangsorában itt az utolsó 10 között 4 magyar régió van, és a legutolsó helyezett is egy magyar régió. 
(Mielőtt
  valaki meglepődne azon, hogy a kelet-európai blokk országainak  
makrogazdasági környezetet mérő indikátora magasabb, mint a teljes uniós
  átlagé. Ez annak köszönhető, hogy a felzárkózó országokban magasabb a 
 GDP növekedési üteme, mint a fejlett országokban, és az alacsonyabb  
bérek miatt a tőkevonzó képességük is jobb.) 
A versenyképesség azért fontos mutató, mert a külföldi beruházások is
  részben ez alapján tudják eldönteni, hogy egy adott régióban mennyire 
 érdemes beruházniuk, ráadásul nem csak rövid, hanem hosszú távon is 
méri  egy ország fejlettségét/fejlődését. A jobb 
versenyképességi  mutatók arról árulkodnak, hogy adott ország képes 
adaptálódni a  folyamatosan változó gazdasági környezethez, és a többi 
országgal  szemben valami pluszt tud felmutatni. 
Nem az első árulkodó jel
Nem ez az első versenyképességi rangsor,
  amely alapján Magyarország egyre rosszabbul teljesít. A Világgazdasági
  Fórum ősszel megjelent publikációja alapján is 
azt a következtetést vontuk le, hogy a magyar gazdaság nem versenyképes, és számos területen reformokra lenne szükség ahhoz, hogy
 ne maradjunk le még jobban a versenytársakhoz képest. Véleményünk
  szerint arról már nem is érdemes beszélni, hogy mikor zárkózunk fel az
  uniós átlaghoz. A magyar kormánynak inkább arra kellene kidolgoznia 
egy  stratégiát, hogy hogyan tudnánk felvenni a versenyt Szlovákiával,  
Lengyelországgal, vagy éppen az egyre inkább felzárkózó Romániával.
Nem túl biztató az az adat sem, hogy rengeteg pénz tűnik el még mindig a fekete gazdaságban. Egyes becslések
 szerint a külkereskedelemhez kapcsolódó áfacsalások közel 1000 milliárd
  forinttal csökkentik a GDP-t évente, emiatt a költségvetésből jóval  
kevesebb pénz jut az oktatásra, vagy éppen az egészségügyre.
Hosszú távon egyre nagyobb lemaradás
A magyar kormánynak ideje lenne  
felismernie, hogy számos területen sürgős reformokra van szükség,  
különben Magyarország egyre mélyebbre süllyed a régióban. 
Nem  
lehet örökké az uniós pénzekből fenntartani egy látszat növekedést, mert
  sosem lehet tudni, hogy a nettó befizető országoknak mikor lesz elege 
 abból, hogy olyan országokat támogatnak, nem kevés pénzzel, amelyek  
képtelenek együttműködni fontos kérdésekben, röviden összefoglalva nem  
csapatjátékosok. Magyarország és a magyar régiók nem  
versenyképesek, ennek eredménye pedig könnyen az lehet, hogy 10 év múlva
  már nemcsak Szlovákia, hanem Románia is előttünk fog járni, ha a  
gazdaságpolitikai döntéshozók nem lépnek közbe, és ismerik fel, hogy a  
mostani irány nem jó.
TényTár