Szakértők szerint az emberi agy
arra van kitalálva, hogy gyermekként tudat alatt elsajátítson komplex
kommunikációs formákat. A későbbi nyelvtanulás mindössze üres utánzata
annak, amire gyermekként képesek vagyunk.
Biológiai szinten a gyermekek olyanok,
akár egy szivacs – magukba szívnak minden információt, ami körülöttük
van, és ugyanez vonatkozik a komplex kommunikációs rendszerekre. A
Kaliforniai Egyetem szakértői szerint a pubertás korban véget ér ez a korlátlan kreativitás, és a későbbi életszakaszokban nyelvtanulási képességünk mindössze üres utánzata annak, amire gyermekként képesek vagyunk.
Dr. Paul Thompson, a Kaliforniai Egyetem
neurológia-professzora szerint egy nemrég tett felfedezés igazolja,
hogy a gyermeki agy a nyelvtanulásra specializálódott; hat éves kor és
kamaszkor közt az ember olyan egyszerűen tanul meg egy komplex
kommunikációs rendszert, mint ahogyan felnőttként egyszerű ritmusokat,
dallamokat jegyez meg. Ez a képesség állítólag 11 és 15 éves kor közt
szűnik meg, eddig kell spontán módon megtanulni a lehető legtöbb
nyelvet, mert később ugyanez a művelet már összehasonlíthatatlanul több
időt és erőbefektetést igényel.
A kutatók ráadásul rájöttek, hogy
gyermekként azért is egyszerűbb a nyelvtanulás, mert az adott
kommunikációs közegben sokkal egyszerűbb azonnal áttérni a gyakorlati
használatra. Néhány éves gyermekként nem kell komplex nyelvtani
szerkezetek használatát megérteni, és egyszerűbben lehet másokkal
kommunikálni elvont fogalmak nélkül, miközben egy felnőttől már elvárt a
nyelvtanulás során, hogy azonnal a “felnőtt világ” teljes nyelvtani
készletét alkalmazza, és elvont fogalmakban gondolkozzon. Ezzel szemben
a gyermekek absztrakt gondolkodás nélkül gyorsabban tanulják a
nyelvet, és egy adott életkor után a párhuzamos nyelvi készség
organikus módon képes fejlődni, felépíteni az absztrakt gondolkodás
kifejezéséhez szükséges nyelvi készletet.
A kutatók emellett arra a
következtetésre juttottak, hogy a gyermekek valójából jóval több időt
fordítanak nyelvtanulásra, mint azok a személyek, akik felnőttként
kezdenek idegen nyelvet tanulni. A gyermek tudat alatt tanulja az
idegen nyelvet, amikor idegen nyelvi környezetben hallja a beszédet.
Ugyanilyen módon akkor is tanul, amikor alszik. Mindez különösképp a
vegyes házasságokban feltűnő jelenség, ahol a két nyelvet beszélő
szülők és vegyes társaságú óvoda okán a gyermek több évi előnyre tesz
szert a nyelvtanulás terén.
http://www.hidfo.ru/2018/06/gyermekkent-konnyebb-a-nyelvtanulas/
http://www.hidfo.ru/2018/06/gyermekkent-konnyebb-a-nyelvtanulas/