A munka törvénykönyvének tovább silányítása
Manapság Szatmáry Kristóf és Kósa Lajos által közösen benyújtott módosító javaslata borzolja
  a kedélyeket, de mondhatnák azt is, hogy kiverte a biztosítékot. Nem  
csupán azért, mert 400 órára javasolják felemelni a korábbi módosításban
  már felemelt 250 órás túlórát, de ráadásul nem csak a munkaidő 
keretet,  de az elszámolási időszakot is 3 évre akarják emelni.
Az Mt. 109. § (1) bekezdésében a „kétszázötven óra” szövegrész helyébe a „négyszáz óra” szöveg lép.
- § (1) Teljes napi munkaidő esetén naptári évenként kétszázötven óra rendkívüli munkaidő rendelhető el.
Az Mt. 94. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A munkaidőkeret tartama, ha ezt objektív vagy műszaki vagy munkaszervezéssel kapcsolatos okok indokolják, kollektív szerződés rendelkezése szerint legfeljebb harminchat hónap.”
- § (1) A munkaidőkeret tartama legfeljebb négy hónap vagy tizenhat hét.
- (2) A munkaidőkeret tartama legfeljebb hat hónap vagy huszonhat hét
- (3) A munkaidőkeret tartama kollektív szerződés rendelkezése szerint legfeljebb tizenkét hónap vagy ötvenkét hét, ha ezt technikai vagy munkaszervezési okok indokolják.
Cikksorozatunk korábbi két írásában (A napi betevő ára, – Bér gyilkosság – avagy munkáltatás alulnézetben),
  a munkaerőpiacot, különös tekintettel a munkavállalókat sújtó  
problémákról, igazságtalanságokról, kizsigerelésről írtunk, különböző  
szempontokból nézve. Sajnos a problémakör kimeríthetetlen. A munka  
törvénykönyve, melynek a munkavállalók érdekeit kellene szem előtt  
tartania, több módosításon ment át a „rendszerváltoztatás” azaz 1990  
óta. Nem meglepő módon mindannyiszor a munkavállalók hátrányára, ergo a 
 munkáltatók előnyére. A most tervezett újabb gányolás, mely felér a  
rabszolgaság bebetonozásával, egyúttal törvényesíteni szándékozik az  
eddigi jogellenes gyakorlatot.
Hol vagyunk már a szocialista idők „8 óra munka, 8 óra pihenés, 8 óra szórakozás”–tól!
Ami egyébként akkor sem volt igaz, 
hiszen a rendszeres munkába járás  napi kb 1-2 órányi idejét valamiből 
csak el kellett venni. (És ugye a 8  órás munkaidő is 8 + fél óra volt 
valójában.)
Akkoriban a túlórát is másként számolták
 az első két óráért +25%, a  második 2 óráért +50%-os túlóradíj járt. A 
hétvégi (szombat és vasárnap)  pihenőnapra +100% túlórapótlék illette 
meg a munkavállalót. Az  üzemekben volt 12/24 és 24/48 órás műszak, azaz
 12 óra munka után 24 óra  pihenő idő illetve 24 órás műszak után 48 óra
 járt. Hát ma már ez is a  múlté.
A Munka törvénykönyve e tekintetben 
valóban megérett a reformációra,  de nem szabad, hogy ez a 
rabszolgamunka törvényesítését jelentse.
Sokkal inkább – mint korábban írtuk -, a
 manapság elharapódzó  rendszeres túlmunka és az érte járó ki nem 
fizetett bérezés  megszüntetését kellene, hogy jelentse.
- fejezet A napi munkaidő
- § (1) A teljes napi munkaidő napi nyolc óra (általános teljes napi munkaidő). (2) A teljes napi munkaidő – a felek megállapodása alapján – legfeljebb napi tizenkét órára emelhető, ha a munkavállaló
- a) készenléti jellegű munkakört lát el,
- b) a munkáltató vagy a tulajdonos hozzátartozója (hosszabb teljes napi munkaidő).
- fejezet A munkaidőkeret
- § (1) A munkáltató a munkavállaló által teljesítendő munkaidőt munkaidő-keretben is meghatározhatja. (2) A munkaidő-keretben teljesítendő munkaidőt a munkaidőkeret tartama, a napi munkaidő és az általános munkarend alapul vételével kell megállapítani.
- § (1) A munkaidőkeret tartama legfeljebb négy hónap vagy tizenhat hét. (2) A munkaidőkeret tartama legfeljebb hat hónap vagy huszonhat hét
- a) a megszakítás nélküli,
- b) a több műszakos, valamint
- c) az idényjellegű tevékenység keretében,
- d) a készenléti jellegű, továbbá
- e) a 135. § (4) bekezdésében meghatározott munkakörben foglalkoztatott munkavállaló esetében.
 (3) A munkaidőkeret tartama 
kollektív szerződés rendelkezése  szerint legfeljebb tizenkét hónap vagy
 ötvenkét hét, ha ezt technikai  vagy munkaszervezési okok indokolják.
- fejezet A munkaidő-beosztás szabályai
- § (1) A munkaidő-beosztás szabályait (munkarend) a munkáltató állapítja meg.
- § (1) A munkáltató a munkaidőt az egészséges és biztonságos munkavégzés követelményére, valamint a munka jellegére figyelemmel osztja be. (2) A munkaidőt heti öt napra, hétfőtől péntekig kell beosztani (általános munkarend). (3) Munkaidőkeret, vagy elszámolási időszak alkalmazása esetén – a 101-102. §-ban foglaltakra tekintettel – a munkaidő a hét minden napjára vagy az egyes munkanapokra egyenlőtlenül is beosztható (egyenlőtlen munkaidő-beosztás).
- § (1) A munkaidő munkaidőkeret hiányában úgy is beosztható, hogy a munkavállaló a napi munkaidő és az általános munkarend alapulvételével megállapított heti munkaidőt a munkáltató által meghatározott hosszabb, az érintett héttel kezdődő időtartam (elszámolási időszak) alatt teljesítse.
- (2) Az elszámolási időszak tartamát a 94. §-ban foglalt szabályok megfelelő alkalmazásával kell megállapítani. (3) Az elszámolási időszak tekintetében a 93. § (3)-(4) bekezdése és a 95. § megfelelően irányadó.
- § (1) A munkavállaló beosztás szerinti napi munkaideje – a részmunkaidőt kivéve – négy óránál rövidebb nem lehet. (2) A munkavállaló beosztás szerinti a) napi munkaideje legfeljebb tizenkét óra, b) heti munkaideje legfeljebb negyvennyolc óra lehet
Túlóra orrvérzésig
A túlóra elrendeléséről ezt írja a Szakszervezetek.hu honlap: „Fő
  szabály szerint a túlóraszámot viszonylag egyenletesen kell elosztani,
  így a munkavállaló beosztott rendes és rendkívüli munkaideje 
együttesen  nem haladhatja meg a napi 12 és a heti 48 órát. Egyenlőtlen 
 munkaidő-beosztás alkalmazása esetén a heti óraszámkorlátot a  
munkaidőkeret átlagában kell figyelembe venni.”
Nekünk azonban van egy gondunk, ugyanis 
gyakran tapasztunk olyan  munkaidő beosztást, amelyben eleve – jobb 
esetben – 3-4 napon át  folyamatosan 11-12órás a beosztás és ez nem 
számít túlórának, vagy, –  még ennél is rosszabb -, amikor akár 5-6 
napon át 12 órás a műszak az  minden napján. A pihenőidő – szabad nap 
igen furcsán oszlik meg, hiszen a  folyamatos 10-12 órák között alig 
marad idő a pihenésre. Sokan azért  vállalják ezt, hogy a szabad 
hétköznapokon pihenés helyett a hivatalos  ügyeket tudják elintézni 
napközben, esetleg orvosi rendelőkben töltsenek  el jó néhány órát. 
Netán bepótolják az előző 3-4 nap munka után  feltorlódott teendőiket és
 előre kialudják magukat, hogy a következő 3-4  nap 12 órás műszakját 
teljesíteni tudják. Persze, ha nem egy műszakban  kéne másfél-két 
műszakot lehúzni, akkor ez nem lenne gond.
Az úgynevezett teljes munkaidő jelenleg 
gyakorta 10-12-13 órás  műszakokat jelent (olykor többet is) mi több, a 
szombatot (főként a  kereskedelemben, vagy a szolgáltató iparban, de sok
 más szférában is  normál munkanapként kezelik. A vasárnapi munkavégzést
 pedig max 50%-os  díjjal honorálják.
Meglátásom szerint nem kell eltörölni 
sem a túlmunka, túlóra  LEHETŐSÉGÉT sem a szombat, vasárnapi 
nyitvatartási időt, csak éppen nem  szabad kötelezővé tenni, de leginkább meg kell fizettetni a munkaadókkal.
 A munkavállaló szabadon, és főként retorzió mentesen dönthesse el, hogy
  kíván-e szombaton és vagy vasárnap dolgozni, illetve a hétköznapokban 
 rendszeresen túlórázni.
Tehát a Munkatörvénykönyvében meg kell szüntetni a 6 munkanapos hetet,
  azt kell deklarálni, hogy a szombat és vasárnap a rendes pihenőnap, és
  ezeken a napokon mindenkit, aki mégis dolgozik, megilleti a túlóradíj,
  vagy az ezt kiváltó dupla szabadnap. Ám, ha beosztást, a nyitvatartási
  időt így állapítja meg a munkaadó, vagy a szolgáltatást ezeken a 
napokon  végezteti a dolgozókkal, akkor azt, +100%-os bérrel vagy dupla 
 pihenőnappal kell kiváltani. Illetve a hétköznapokon a 8 órán túli munkát túlóradíjjal kell kifizetni, vagy megszervezni a két műszakos munkarendet!
 E szabálynak pedig általánosnak kell lennie, és nem a szakszervezet és a
  munkáltató közötti megállapodás úgynevezett Kollektív szerződés  
hatáskörébe utalni. Már csak azért sem, mert a munkáltatók jó részénél  
sem szakszervezet, sem pedig Kollektív szerződés nem létezik. Nem  
véletlenül! Azok a honpolgárok, pedig akik ragaszkodnak a hétvégi  
kiszolgáláshoz, pláza járáshoz, szolgáltatások igénybevételéhez,  
fizessék meg az emelt költségeket.
Mert végeredményben nem a törvényi 
engedéllyel támogatott  rabszolgaság a cél, és nem az, hogy zombikkal, 
és frusztrált dolgozókkal  töltsék meg a munkahelyeket, hanem az, hogy, 
ha valaki mondjuk a  családja kárára is vállalja a plusz bérezésért, a 
többletmunkát, akkor  maga dönthesse ezt el.
Természetesen vannak az általánostól 
eltérő munkahelyek főként a  közszolgálat, vagy közszolgáltatás esetében
 pl. rendőrség, katonaság,  kórházak, börtönök, tűzoltóság, benzinkút, 
katasztrófavédelem,  tömegközlekedés, stb., ezekre nyilván eltérő 
szabályoknak kell  vonatkozni, ahogy eddig sem volt másként. (kivéve, 
hogy gyakorta nem  fizették ki a ledolgozott túlórákat)
Ingyen munka
A mostani MK tvk. tervezett módosítása 
már + 400 órára emelné meg az  elrendelhető túlmunkát, ráadásul ennek 
kifizetését is engedné eltolni  akár 3 évvel. Nos, a feltétlenül 
szükséges és ÉSSZERŰEN elrendelt  túlórát egyáltalán nem kellene 
megemelni, már a 250 óra is több, mint  indokolt, azonban ennek 
kifizetését kötelezően a tárgyhót követően ki  kell fizettetni a 
munkaadóval. Ki tudja mi lesz 3 év múlva, létezik-e  még a cég 
egyáltalán, él-e még, ott dolgozik-e még az érintett  munkavállaló? A 
boltban sem adnak semmit „hozomra”. A munkaadóknak  egyfelől át kell 
gondolnia, hogy valóban szükséges-e a túlmunka  elrendelése, illetve 
van-e rá kerete? Az ingyen munka, bár nagyon  kényelmes és profit 
növelő, csakhogy még a rabszolgának is  regenerálódnia kell, nem utolsó 
sorban életben kéne maradnia. Vagyis a  létfeltételeit, a mindennapi 
megélhetését semmiféle gazdálkodói haszon  nem írhatja felül. Ha pedig 
egy munkáltató csak kizsigereli a  dolgozóját, vagy aránytalan 
túlmunkára kötelezi, több munkakört sózva a  nyakába, de a munkáját nem 
akarja megfizetni, akkor ne fogadja  értetlenkedve és ne panaszkodjon, 
ha feketelistára kerül, ha rossz hírét  keltik, ha nem mennek hozzá 
dolgozni, vagy kilépnek az alkalmazottai.  Senki mást csak magát 
hibáztathatja, mert valamit nagyon rosszul csinál.
Jelenleg is az a gond, hogy a munkaadók 
jó része a legkülönbözőbb  praktikákkal igyekszik a lehető 
legalacsonyabb bért adni, vagy módokat,  ürügyeket találni, hogy a 
megállapodott bért valahogy csökkenteni  lehessen. A túlmunka jó része 
is abból fakad, hogy kevesebb emberrel  igyekszik elvégeztetni több 
ember munkáját, aztán úgy tesz, mintha nem  tudná, hogy ahhoz több idő 
szükséges. Miközben a megszüntetett munkakör,  vagy a kirúgott dolgozó 
bérét, vagy annak arányos részét nem adja oda a  megnövekedett 
munkamennyiséget ellátó dolgozójának. Egyébként a  mostanság 
krokodilkönnyeket hullató multik, KKV-ék igen nagyon nem  értik, hogy 
miért van munkaerőhiány, miért mennek el a dolgozóik. Pedig  munkaerő 
van, sőt még szakképzett munkaerő is, csakhogy amikor nem  fizetik meg 
méltányosan a szakmájában, vagy visszaélnek a  teherbírásával, 
megalázzák, kizsigerelik, akkor bizony a munkaerő  kénytelen elmenni – 
akár az országhatáron túlra is -, és jó szakmával,  diplomával a 
zsebében, valami egészen másféle munkát keresni. Ezek után  mi vagy ki 
marad? A megalkuvó nyuszi, a botcsinálta „Mekk mester”, a  csókos, és az
 ilyen olyan okból „röghöz kötött”.
Vagyis a munkáltató spórol, kerül, amibe kerül; – és nem csak neki. Csak az tart ki, akit jól megfizet és megbecsül.
A Magyar Idők minimálbérrel kapcsolatos cikkében ezt olvasni: „A
  zsebbe fizetett jövedelem bevett gyakorlat a feldolgozóipari kis cégek
  mellett a benzinkutakon, a gépkocsivezetőknél, valamint egyéb 
kkv-knál.”
A benzinkutas munkára némi rálátás után 
elmondható, hogy ugyan  rendszerint minimálbéres, de valóban borravalós 
munka, – bár nem könnyű.  Ugyanakkor az is elmondható, amiről sokan vagy
 nem tudnak, vagy csak  úgy tesznek, hogy pl. a shop-os-tól, a 
„pályás”-tól az esetleg ellopott  áru értékét, az elhajtást (vagyis a 
tankolás után fizetés nélküli  távozás) nagyon gyakran levonják a 
bérből. (ezt nem fedezi a borravaló)  Ráadásul, ha készült felvétel az 
elhajtásról lopásról és a rendőrségnek  esetleg sikerül megfognia az 
illetőt, akkor még járkálhatnak a bíróságra  is akár hónapokon át.
Szembenézni a valós tényekkel
Megjegyzem, a cégek gyakori és alapos 
ellenőrzését is szorgalmaztuk  korábbi cikkünkben, de nem csak minket 
foglalkoztatott az ellenőrzés,  valamint a dolgozókat egyre hátrányosabb
 helyzetbe taszító és egyre  lepukkantabb munka törvénykönyv. Egyebek 
közt az Index.hu is több  cikkében és nézőpontból foglalkozott a 
témával. A „250 helyett 400 órát túlóráztathatnának a cégek évente” írásában a szakszervezetek egy-egy velős véleményét is közli, pl a MASSZ ezt mondja: “EZ ODA VEZETNE, HOGY AZ ÉRINTETTEKET NÉGY HÉTIG REGGELTŐL ESTIG MUNKÁRA KÖTELEZHETNÉK“.
A Magyar Vegyipari, Energiaipari és 
Rokon Szakmákban Dolgozók  Szakszervezeti Szövetsége is tiltakozik, 
közleményükben azt tanácsolják a  képviselőknek, hogy „ilyen munkakörülmények között néhány feszített műszakot dolgozzanak végig egy gumigyárban!”
A „Túlórázni nem legális így, de kell a pénz” című írásban a dolgozók véleményének, tapasztalatának ad hangot, de ugyanitt a munkaügyi jogsértésekről is szó esik: „Az idei első fél évben 9700 munkáltatót ellenőriztek a hatóságok, közülük 6400-nál tártak fel munkaügyi szabálytalanságokat.”
Mi is idézzük egyik olvasójuk közlését ez ügyben:
„Egy olvasónk az egyik nagy 
telekommunikációs cégről írta, hogy  gyakran előfordult ez. „Persze az 
ellenőrök nem találnak semmit, mert  két eset lehetséges: vagy leadják a
 drótot, hogy megy, és addigra  mindenki ívét meghamisítják, vagy az 
ellenőrt is megkenik. Honnan tudom  mindezt? A feleségem kilenc évig 
dolgozott ennél a tetű cégnél, és velem  volt pár összetűzésük, mert nem
 bírtam nézni, amit ott művelnek velük.  Személyesen élhettem át a 
fentieket. Sajnos a rendőrségi feljelentést  nem fogadták be, pedig 
saját magam láttam, amikor az egyik nagyobb  budapesti üzletükben az 
üzletvezető hamisította az aláírásokat. Ennyit  erről. Azóta már nem 
dolgozik ott, de másokkal ugyanezt megcsinálják” –  írta Krisztián.”
És végül szintén az Index.hu-ról az „Örülnek a német multik, hogy többet lehet majd túlóráztatni Magyarországon” című írásban olvastuk:
„A rendkívül alacsony 
munkanélküliségből adódó kihívások miatt az  itteni vállalatok már 
régóta kérték, hogy biztosítsák nekik:  megnövekedett beruházásaikhoz a 
szükséges munkaerő rendelkezésre fog  állni – magyarázta. Szijjártó 
elmondta, a magyar munkaerőpiacot még  versenyképesebbé tevő 
szabályozási javaslatokkal a német cégek  beruházási kedvét 
Magyarországon fenn lehet tartani.”
Most aztán jól meg lett magyarázva; a magyar munkavállalók az a konc, amit a multik elé vetetnek.
A másik „tréfacsináló”, „Kósa Lajos a
 módosító javaslatról azt  mondta, nincs szó arról, hogy 
kiszolgáltatottá tennék a munkavállalókat,  éppen hogy lehetőséget 
kapnak, hogy erősödjön az alkupozíciójuk a bérek  és a munkavégzés 
feltételrendszerének kialakításában a cégekkel való  tárgyalások során” 
Nem mondja?! Le akarja nyomni a 
torkunkon, miért jó nekünk az, ami  rossz nekünk. Ez viccnek pocsék, 
magyarázkodásnak átlátszó! Gratulálunk!
Amennyiben ezt a módosítást is 
keresztülveri a parlamenti kétharmad,  ahelyett, hogy az itthoni 4,16 
millió versenyszférában dolgozó  munkavállalója (melynek egyharmada 
messze a szépen csengő átlagkereset  alatti fizetésből él-hal) érdekét 
képviselné, úgy ismét megnyit egy  újabb kaput, ami az öngyilkos 
kormánybukás felé vezet. Reméljük, ez az  ötlet gyorsan hamvába hullik, 
és a kétharmad végre lesz szíves tovább  látni az orránál és azokért 
tenni a munka frontján (is!), akik a hátukon  viszik az ország 
gazdaságát! A multik e nélkül is jól megvannak, a  KKV-ékra és mikro 
vállalkozásokra pedig ráférne a szemléletváltás, és  némi szakmai 
továbbképzés, elvégre vannak olyan cégek, akik tudják, és  profi módon 
teszik is.
Audie, Szabad Riport
