A munka törvénykönyvének tovább silányítása
Manapság Szatmáry Kristóf és Kósa Lajos által közösen benyújtott módosító javaslata borzolja
a kedélyeket, de mondhatnák azt is, hogy kiverte a biztosítékot. Nem
csupán azért, mert 400 órára javasolják felemelni a korábbi módosításban
már felemelt 250 órás túlórát, de ráadásul nem csak a munkaidő
keretet, de az elszámolási időszakot is 3 évre akarják emelni.
Az Mt. 109. § (1) bekezdésében a „kétszázötven óra” szövegrész helyébe a „négyszáz óra” szöveg lép.
- § (1) Teljes napi munkaidő esetén naptári évenként kétszázötven óra rendkívüli munkaidő rendelhető el.
Az Mt. 94. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A munkaidőkeret tartama, ha ezt objektív vagy műszaki vagy munkaszervezéssel kapcsolatos okok indokolják, kollektív szerződés rendelkezése szerint legfeljebb harminchat hónap.”
- § (1) A munkaidőkeret tartama legfeljebb négy hónap vagy tizenhat hét.
- (2) A munkaidőkeret tartama legfeljebb hat hónap vagy huszonhat hét
- (3) A munkaidőkeret tartama kollektív szerződés rendelkezése szerint legfeljebb tizenkét hónap vagy ötvenkét hét, ha ezt technikai vagy munkaszervezési okok indokolják.
Cikksorozatunk korábbi két írásában (A napi betevő ára, – Bér gyilkosság – avagy munkáltatás alulnézetben),
a munkaerőpiacot, különös tekintettel a munkavállalókat sújtó
problémákról, igazságtalanságokról, kizsigerelésről írtunk, különböző
szempontokból nézve. Sajnos a problémakör kimeríthetetlen. A munka
törvénykönyve, melynek a munkavállalók érdekeit kellene szem előtt
tartania, több módosításon ment át a „rendszerváltoztatás” azaz 1990
óta. Nem meglepő módon mindannyiszor a munkavállalók hátrányára, ergo a
munkáltatók előnyére. A most tervezett újabb gányolás, mely felér a
rabszolgaság bebetonozásával, egyúttal törvényesíteni szándékozik az
eddigi jogellenes gyakorlatot.
Hol vagyunk már a szocialista idők „8 óra munka, 8 óra pihenés, 8 óra szórakozás”–tól!
Ami egyébként akkor sem volt igaz,
hiszen a rendszeres munkába járás napi kb 1-2 órányi idejét valamiből
csak el kellett venni. (És ugye a 8 órás munkaidő is 8 + fél óra volt
valójában.)
Akkoriban a túlórát is másként számolták
az első két óráért +25%, a második 2 óráért +50%-os túlóradíj járt. A
hétvégi (szombat és vasárnap) pihenőnapra +100% túlórapótlék illette
meg a munkavállalót. Az üzemekben volt 12/24 és 24/48 órás műszak, azaz
12 óra munka után 24 óra pihenő idő illetve 24 órás műszak után 48 óra
járt. Hát ma már ez is a múlté.
A Munka törvénykönyve e tekintetben
valóban megérett a reformációra, de nem szabad, hogy ez a
rabszolgamunka törvényesítését jelentse.
Sokkal inkább – mint korábban írtuk -, a
manapság elharapódzó rendszeres túlmunka és az érte járó ki nem
fizetett bérezés megszüntetését kellene, hogy jelentse.
- fejezet A napi munkaidő
- § (1) A teljes napi munkaidő napi nyolc óra (általános teljes napi munkaidő). (2) A teljes napi munkaidő – a felek megállapodása alapján – legfeljebb napi tizenkét órára emelhető, ha a munkavállaló
- a) készenléti jellegű munkakört lát el,
- b) a munkáltató vagy a tulajdonos hozzátartozója (hosszabb teljes napi munkaidő).
- fejezet A munkaidőkeret
- § (1) A munkáltató a munkavállaló által teljesítendő munkaidőt munkaidő-keretben is meghatározhatja. (2) A munkaidő-keretben teljesítendő munkaidőt a munkaidőkeret tartama, a napi munkaidő és az általános munkarend alapul vételével kell megállapítani.
- § (1) A munkaidőkeret tartama legfeljebb négy hónap vagy tizenhat hét. (2) A munkaidőkeret tartama legfeljebb hat hónap vagy huszonhat hét
- a) a megszakítás nélküli,
- b) a több műszakos, valamint
- c) az idényjellegű tevékenység keretében,
- d) a készenléti jellegű, továbbá
- e) a 135. § (4) bekezdésében meghatározott munkakörben foglalkoztatott munkavállaló esetében.
(3) A munkaidőkeret tartama
kollektív szerződés rendelkezése szerint legfeljebb tizenkét hónap vagy
ötvenkét hét, ha ezt technikai vagy munkaszervezési okok indokolják.
- fejezet A munkaidő-beosztás szabályai
- § (1) A munkaidő-beosztás szabályait (munkarend) a munkáltató állapítja meg.
- § (1) A munkáltató a munkaidőt az egészséges és biztonságos munkavégzés követelményére, valamint a munka jellegére figyelemmel osztja be. (2) A munkaidőt heti öt napra, hétfőtől péntekig kell beosztani (általános munkarend). (3) Munkaidőkeret, vagy elszámolási időszak alkalmazása esetén – a 101-102. §-ban foglaltakra tekintettel – a munkaidő a hét minden napjára vagy az egyes munkanapokra egyenlőtlenül is beosztható (egyenlőtlen munkaidő-beosztás).
- § (1) A munkaidő munkaidőkeret hiányában úgy is beosztható, hogy a munkavállaló a napi munkaidő és az általános munkarend alapulvételével megállapított heti munkaidőt a munkáltató által meghatározott hosszabb, az érintett héttel kezdődő időtartam (elszámolási időszak) alatt teljesítse.
- (2) Az elszámolási időszak tartamát a 94. §-ban foglalt szabályok megfelelő alkalmazásával kell megállapítani. (3) Az elszámolási időszak tekintetében a 93. § (3)-(4) bekezdése és a 95. § megfelelően irányadó.
- § (1) A munkavállaló beosztás szerinti napi munkaideje – a részmunkaidőt kivéve – négy óránál rövidebb nem lehet. (2) A munkavállaló beosztás szerinti a) napi munkaideje legfeljebb tizenkét óra, b) heti munkaideje legfeljebb negyvennyolc óra lehet
Túlóra orrvérzésig
A túlóra elrendeléséről ezt írja a Szakszervezetek.hu honlap: „Fő
szabály szerint a túlóraszámot viszonylag egyenletesen kell elosztani,
így a munkavállaló beosztott rendes és rendkívüli munkaideje
együttesen nem haladhatja meg a napi 12 és a heti 48 órát. Egyenlőtlen
munkaidő-beosztás alkalmazása esetén a heti óraszámkorlátot a
munkaidőkeret átlagában kell figyelembe venni.”
Nekünk azonban van egy gondunk, ugyanis
gyakran tapasztunk olyan munkaidő beosztást, amelyben eleve – jobb
esetben – 3-4 napon át folyamatosan 11-12órás a beosztás és ez nem
számít túlórának, vagy, – még ennél is rosszabb -, amikor akár 5-6
napon át 12 órás a műszak az minden napján. A pihenőidő – szabad nap
igen furcsán oszlik meg, hiszen a folyamatos 10-12 órák között alig
marad idő a pihenésre. Sokan azért vállalják ezt, hogy a szabad
hétköznapokon pihenés helyett a hivatalos ügyeket tudják elintézni
napközben, esetleg orvosi rendelőkben töltsenek el jó néhány órát.
Netán bepótolják az előző 3-4 nap munka után feltorlódott teendőiket és
előre kialudják magukat, hogy a következő 3-4 nap 12 órás műszakját
teljesíteni tudják. Persze, ha nem egy műszakban kéne másfél-két
műszakot lehúzni, akkor ez nem lenne gond.
Az úgynevezett teljes munkaidő jelenleg
gyakorta 10-12-13 órás műszakokat jelent (olykor többet is) mi több, a
szombatot (főként a kereskedelemben, vagy a szolgáltató iparban, de sok
más szférában is normál munkanapként kezelik. A vasárnapi munkavégzést
pedig max 50%-os díjjal honorálják.
Meglátásom szerint nem kell eltörölni
sem a túlmunka, túlóra LEHETŐSÉGÉT sem a szombat, vasárnapi
nyitvatartási időt, csak éppen nem szabad kötelezővé tenni, de leginkább meg kell fizettetni a munkaadókkal.
A munkavállaló szabadon, és főként retorzió mentesen dönthesse el, hogy
kíván-e szombaton és vagy vasárnap dolgozni, illetve a hétköznapokban
rendszeresen túlórázni.
Tehát a Munkatörvénykönyvében meg kell szüntetni a 6 munkanapos hetet,
azt kell deklarálni, hogy a szombat és vasárnap a rendes pihenőnap, és
ezeken a napokon mindenkit, aki mégis dolgozik, megilleti a túlóradíj,
vagy az ezt kiváltó dupla szabadnap. Ám, ha beosztást, a nyitvatartási
időt így állapítja meg a munkaadó, vagy a szolgáltatást ezeken a
napokon végezteti a dolgozókkal, akkor azt, +100%-os bérrel vagy dupla
pihenőnappal kell kiváltani. Illetve a hétköznapokon a 8 órán túli munkát túlóradíjjal kell kifizetni, vagy megszervezni a két műszakos munkarendet!
E szabálynak pedig általánosnak kell lennie, és nem a szakszervezet és a
munkáltató közötti megállapodás úgynevezett Kollektív szerződés
hatáskörébe utalni. Már csak azért sem, mert a munkáltatók jó részénél
sem szakszervezet, sem pedig Kollektív szerződés nem létezik. Nem
véletlenül! Azok a honpolgárok, pedig akik ragaszkodnak a hétvégi
kiszolgáláshoz, pláza járáshoz, szolgáltatások igénybevételéhez,
fizessék meg az emelt költségeket.
Mert végeredményben nem a törvényi
engedéllyel támogatott rabszolgaság a cél, és nem az, hogy zombikkal,
és frusztrált dolgozókkal töltsék meg a munkahelyeket, hanem az, hogy,
ha valaki mondjuk a családja kárára is vállalja a plusz bérezésért, a
többletmunkát, akkor maga dönthesse ezt el.
Természetesen vannak az általánostól
eltérő munkahelyek főként a közszolgálat, vagy közszolgáltatás esetében
pl. rendőrség, katonaság, kórházak, börtönök, tűzoltóság, benzinkút,
katasztrófavédelem, tömegközlekedés, stb., ezekre nyilván eltérő
szabályoknak kell vonatkozni, ahogy eddig sem volt másként. (kivéve,
hogy gyakorta nem fizették ki a ledolgozott túlórákat)
Ingyen munka
A mostani MK tvk. tervezett módosítása
már + 400 órára emelné meg az elrendelhető túlmunkát, ráadásul ennek
kifizetését is engedné eltolni akár 3 évvel. Nos, a feltétlenül
szükséges és ÉSSZERŰEN elrendelt túlórát egyáltalán nem kellene
megemelni, már a 250 óra is több, mint indokolt, azonban ennek
kifizetését kötelezően a tárgyhót követően ki kell fizettetni a
munkaadóval. Ki tudja mi lesz 3 év múlva, létezik-e még a cég
egyáltalán, él-e még, ott dolgozik-e még az érintett munkavállaló? A
boltban sem adnak semmit „hozomra”. A munkaadóknak egyfelől át kell
gondolnia, hogy valóban szükséges-e a túlmunka elrendelése, illetve
van-e rá kerete? Az ingyen munka, bár nagyon kényelmes és profit
növelő, csakhogy még a rabszolgának is regenerálódnia kell, nem utolsó
sorban életben kéne maradnia. Vagyis a létfeltételeit, a mindennapi
megélhetését semmiféle gazdálkodói haszon nem írhatja felül. Ha pedig
egy munkáltató csak kizsigereli a dolgozóját, vagy aránytalan
túlmunkára kötelezi, több munkakört sózva a nyakába, de a munkáját nem
akarja megfizetni, akkor ne fogadja értetlenkedve és ne panaszkodjon,
ha feketelistára kerül, ha rossz hírét keltik, ha nem mennek hozzá
dolgozni, vagy kilépnek az alkalmazottai. Senki mást csak magát
hibáztathatja, mert valamit nagyon rosszul csinál.
Jelenleg is az a gond, hogy a munkaadók
jó része a legkülönbözőbb praktikákkal igyekszik a lehető
legalacsonyabb bért adni, vagy módokat, ürügyeket találni, hogy a
megállapodott bért valahogy csökkenteni lehessen. A túlmunka jó része
is abból fakad, hogy kevesebb emberrel igyekszik elvégeztetni több
ember munkáját, aztán úgy tesz, mintha nem tudná, hogy ahhoz több idő
szükséges. Miközben a megszüntetett munkakör, vagy a kirúgott dolgozó
bérét, vagy annak arányos részét nem adja oda a megnövekedett
munkamennyiséget ellátó dolgozójának. Egyébként a mostanság
krokodilkönnyeket hullató multik, KKV-ék igen nagyon nem értik, hogy
miért van munkaerőhiány, miért mennek el a dolgozóik. Pedig munkaerő
van, sőt még szakképzett munkaerő is, csakhogy amikor nem fizetik meg
méltányosan a szakmájában, vagy visszaélnek a teherbírásával,
megalázzák, kizsigerelik, akkor bizony a munkaerő kénytelen elmenni –
akár az országhatáron túlra is -, és jó szakmával, diplomával a
zsebében, valami egészen másféle munkát keresni. Ezek után mi vagy ki
marad? A megalkuvó nyuszi, a botcsinálta „Mekk mester”, a csókos, és az
ilyen olyan okból „röghöz kötött”.
Vagyis a munkáltató spórol, kerül, amibe kerül; – és nem csak neki. Csak az tart ki, akit jól megfizet és megbecsül.
A Magyar Idők minimálbérrel kapcsolatos cikkében ezt olvasni: „A
zsebbe fizetett jövedelem bevett gyakorlat a feldolgozóipari kis cégek
mellett a benzinkutakon, a gépkocsivezetőknél, valamint egyéb
kkv-knál.”
A benzinkutas munkára némi rálátás után
elmondható, hogy ugyan rendszerint minimálbéres, de valóban borravalós
munka, – bár nem könnyű. Ugyanakkor az is elmondható, amiről sokan vagy
nem tudnak, vagy csak úgy tesznek, hogy pl. a shop-os-tól, a
„pályás”-tól az esetleg ellopott áru értékét, az elhajtást (vagyis a
tankolás után fizetés nélküli távozás) nagyon gyakran levonják a
bérből. (ezt nem fedezi a borravaló) Ráadásul, ha készült felvétel az
elhajtásról lopásról és a rendőrségnek esetleg sikerül megfognia az
illetőt, akkor még járkálhatnak a bíróságra is akár hónapokon át.
Szembenézni a valós tényekkel
Megjegyzem, a cégek gyakori és alapos
ellenőrzését is szorgalmaztuk korábbi cikkünkben, de nem csak minket
foglalkoztatott az ellenőrzés, valamint a dolgozókat egyre hátrányosabb
helyzetbe taszító és egyre lepukkantabb munka törvénykönyv. Egyebek
közt az Index.hu is több cikkében és nézőpontból foglalkozott a
témával. A „250 helyett 400 órát túlóráztathatnának a cégek évente” írásában a szakszervezetek egy-egy velős véleményét is közli, pl a MASSZ ezt mondja: “EZ ODA VEZETNE, HOGY AZ ÉRINTETTEKET NÉGY HÉTIG REGGELTŐL ESTIG MUNKÁRA KÖTELEZHETNÉK“.
A Magyar Vegyipari, Energiaipari és
Rokon Szakmákban Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége is tiltakozik,
közleményükben azt tanácsolják a képviselőknek, hogy „ilyen munkakörülmények között néhány feszített műszakot dolgozzanak végig egy gumigyárban!”
A „Túlórázni nem legális így, de kell a pénz” című írásban a dolgozók véleményének, tapasztalatának ad hangot, de ugyanitt a munkaügyi jogsértésekről is szó esik: „Az idei első fél évben 9700 munkáltatót ellenőriztek a hatóságok, közülük 6400-nál tártak fel munkaügyi szabálytalanságokat.”
Mi is idézzük egyik olvasójuk közlését ez ügyben:
„Egy olvasónk az egyik nagy
telekommunikációs cégről írta, hogy gyakran előfordult ez. „Persze az
ellenőrök nem találnak semmit, mert két eset lehetséges: vagy leadják a
drótot, hogy megy, és addigra mindenki ívét meghamisítják, vagy az
ellenőrt is megkenik. Honnan tudom mindezt? A feleségem kilenc évig
dolgozott ennél a tetű cégnél, és velem volt pár összetűzésük, mert nem
bírtam nézni, amit ott művelnek velük. Személyesen élhettem át a
fentieket. Sajnos a rendőrségi feljelentést nem fogadták be, pedig
saját magam láttam, amikor az egyik nagyobb budapesti üzletükben az
üzletvezető hamisította az aláírásokat. Ennyit erről. Azóta már nem
dolgozik ott, de másokkal ugyanezt megcsinálják” – írta Krisztián.”
És végül szintén az Index.hu-ról az „Örülnek a német multik, hogy többet lehet majd túlóráztatni Magyarországon” című írásban olvastuk:
„A rendkívül alacsony
munkanélküliségből adódó kihívások miatt az itteni vállalatok már
régóta kérték, hogy biztosítsák nekik: megnövekedett beruházásaikhoz a
szükséges munkaerő rendelkezésre fog állni – magyarázta. Szijjártó
elmondta, a magyar munkaerőpiacot még versenyképesebbé tevő
szabályozási javaslatokkal a német cégek beruházási kedvét
Magyarországon fenn lehet tartani.”
Most aztán jól meg lett magyarázva; a magyar munkavállalók az a konc, amit a multik elé vetetnek.
A másik „tréfacsináló”, „Kósa Lajos a
módosító javaslatról azt mondta, nincs szó arról, hogy
kiszolgáltatottá tennék a munkavállalókat, éppen hogy lehetőséget
kapnak, hogy erősödjön az alkupozíciójuk a bérek és a munkavégzés
feltételrendszerének kialakításában a cégekkel való tárgyalások során”
Nem mondja?! Le akarja nyomni a
torkunkon, miért jó nekünk az, ami rossz nekünk. Ez viccnek pocsék,
magyarázkodásnak átlátszó! Gratulálunk!
Amennyiben ezt a módosítást is
keresztülveri a parlamenti kétharmad, ahelyett, hogy az itthoni 4,16
millió versenyszférában dolgozó munkavállalója (melynek egyharmada
messze a szépen csengő átlagkereset alatti fizetésből él-hal) érdekét
képviselné, úgy ismét megnyit egy újabb kaput, ami az öngyilkos
kormánybukás felé vezet. Reméljük, ez az ötlet gyorsan hamvába hullik,
és a kétharmad végre lesz szíves tovább látni az orránál és azokért
tenni a munka frontján (is!), akik a hátukon viszik az ország
gazdaságát! A multik e nélkül is jól megvannak, a KKV-ékra és mikro
vállalkozásokra pedig ráférne a szemléletváltás, és némi szakmai
továbbképzés, elvégre vannak olyan cégek, akik tudják, és profi módon
teszik is.
Audie, Szabad Riport