A New York Times cikke alapján az 
Index is írt a legújabb Google botrányról, ami az idők klasszikus jeleit is szorosan érinti:
A Google munkatársait felháborítja, hogy a  cég a Pentagonnal együtt 
dolgozik egy Project Maven nevű megrendelésen.  A Védelmi Minisztérium 
megrendelésére készülő szoftvert állítólag  analitikai célokra 
használnák, de a szakértők szerint ez javíthatja a  dróntámadások 
pontosságát is. Eközben a Google alapdokumentumából eltűnt  a Don’t be 
evil (Ne légy gonosz) szlogen, ami egykor a cég hitvallása  volt.
 …
 Fei-Fei Li, a Google vezető mesterségesintelligencia-kutatója  
szeptemberi levelében figyelmeztetett arra, hogy a Google jól gondolja  
meg, miként vállal szerepet a Maven-projektben.
A vezetőség tehát tisztában volt a kockázatokkal, de a saját munkatársaik haragja talán őket is meglepte. Áprilisban közös petíciót írtak alá,
  amiben az állt, hogy a Google két alapítója által megfogalmazott  
küldetésnyilatkozat szöges ellentétben áll azzal, hogy a vállalat  
katonai fejlesztéseket végezzen. Ennek a megszegését kifogásolják most; 
 nem akarják, hogy az általuk fejlesztett mesterséges intelligencia a  
hadsereg kezébe kerüljön.
Mostanáig körülbelül négyezer Google-munkatárs írta alá azt a  
tiltakozó ívet, amit Sundar Pichai vezérigazgatónak címeztek. Nagyjából 
 tucatnyian ott is hagyták a Google-t. Több mint kétszáz akadémikus és  
kutató kérte a Google-t, hogy hátráljon ki a Maven-projektből.”
Szóval megint a mesterséges 
intelligencia. Gonosz vagy hasznos? A  kérdés megválaszolásával nálam 
sokkal okosabb emberek sem birkóztak meg  eddig, ugyanakkor a helyzet 
megítélése mégsem annyira bonyolult.
Tekintsünk például úgy a mesterséges 
intelligenciára, mint bármely  eszközre. Egy késre, villára vagy akár 
ceruzára. Mindegyik rendkívül  hasznos, és alapjában véve senkinek sem 
jutna eszébe rosszat  feltételezni egyikről sem, pedig mindhárom 
alkalmas szörnyűségekre is.  Ráadásul a három közül talán a ceruza a 
legveszélyesebb, mert nemcsak  szúrni lehet vele, de olyan gondolatokat 
vagy akár képleteket vethetünk  papírra vele, amelyek közvetetten 
tömegek életébe kerülhetnek.  Ugyanakkor senki sem gondolta még, hogy 
bármelyiket be kéne szüntetni,  hiszen az általuk elkövetett 
gonoszságrokról nem a kés, a villa vagy a  ceruza tehet. Illetve 
helyesbítek: Nagy-Britanniában annyira  elszaporodtak a késes és egyéb 
szúró vagy vágóeszközzel elkövetett  támadások, hogy a rendőrök egy 
nemrégiben tartott kampány során  csavarhúzókat, fogókat és hasonló 
eszközöket is elkoboztak. Vajon hol  állnak meg? Beszüntetik az 
üvegpalackokat? Gumiból lesznek a bútorok?  Vagy esetleg felébrednek és 
rájönnek, hogy a hibát nem a berendezési és  egyéb használati tárgyakban
 kéne keresni?
Visszatérve a mesterséges 
intelligenciára, ahogy a villát  használhatjuk evésre vagy gyilkolásra, 
úgy a mesterséges intelligenciát  is használhatjuk jóra és rosszra is. 
Egy lényeges különbséggel. Míg a  villát alapvetően az étkezés 
megkönnyítésére találták ki és csak „jobb  híján” válik a halál 
eszközévé, a mesterséges intelligencia a  kezdetektől magában hordozta a
 gonosz lehetőségét, éppen a benne rejlő  intelligencia mértékéből 
adódóan. Minél összetettebb valami, annál  nagyobb a potenciál benne a 
jóra és a gonoszra is.
Bár C.S. Lewis Isten teremtményeiről és a
 szabad akaratról beszélt,  az alábbi tőle vett idézet jól szemlélteti, 
hogy mire gondolok:
„Minél jobb anyagból van egy teremtmény,  annál okosabb, erősebb és 
szabadabb, de annál jobb is lesz, ha jó  irányban halad, viszont annál 
rosszabb, ha rossz útra tér. Egy tehén nem  tud se igazán jó, se igazán 
rossz lenni; egy kutya már lehet jobb vagy  rosszabb; egy gyermek még 
jobb vagy még rosszabb; egy felnőtt ember még  inkább; egy lángész még 
annál is inkább; egy emberfölötti szellem a  legjobb vagy a legrosszabb 
lehet valamennyi közül.”
A mesterséges intelligencia valahol ezt 
képviseli a tárgyak és  tárgyiasult számok világában. A legmagasabb 
szintű potenciált a jóra  vagy a rosszra.
Egy tökéletes világban nem is lenne 
miről beszélnünk. Lehet, hogy a  mennyországban az egyik kedvenc 
időtöltésünk lesz megismerni az  intelligencia mögött rejlő cseppet sem 
mesterséges isteni logikát,  csakhogy most még nem egy ilyen világban 
élünk. Egy olyan világban  élünk, amiben a tárgyakban rejlő potenciált 
előbb-utóbb kihasználják,  mégpedig mindkét irányban.
Ezt olyanok is felismerték, akik maguk is érdekeltek a mesterséges intelligencia fejlődésében. Elon Musk például 2014-ben 
azt mondta, hogy „a mesterséges intelligenciával magát az ördögöt idézzük meg” és ezt a véleményét azóta többször is megismételte.
“Én úgy látom, hogy jelenleg a [mesterséges  intelligencia] az 
emberiségre leselkedő legnagyobb egzisztenciális  veszély. Úgy érzem, 
szükség lenne valamiféle nemzetközi szintű  szabályozásra, nehogy valami
 butaságot kövessünk el.”
Musk valószínűleg jól látja a helyzetet.
 Már csak arra kellene  rájönnie, hogy létezik egy másik, jóval a 
mesterséges felett álló  intelligencia, ami megálljt parancsol majd, 
mielőtt ezt a butaságot  elkövetnénk, illetve mielőtt ez a butaság, amit
 a jelek szerint el  fogunk követni, eljutna a végkifejletig.
Közel leszünk hozzá, de mint a jó öreg 
akciófilmekben, saját  történetünk esetében is tudjuk, hogy a főhős nem 
halhat meg. A gonosz  nem győzhet. A szakadék felé robogó vonat, 
valahogy meg fog állni az  utolsó pillanatban.
És tényleg meg fog…
http://idokjelei.hu/2018/06/mar-a-google-sajat-munkatarsai-is-tiltakoznak-a-ceg-tevekenysege-ellen/