Negyed
évszázaddal a Szovjetunió összeomlása után a NATO erősebb mint valaha:
nem csak túlélte a hidegháborút, de tovább terjeszkedik, háborúban áll
a világ számos pontján, és kiterjesztette jelenlétét Kelet-Európára.
Miközben a katonai szövetség arra készül, hogy bekebelezze Ázsia
természeti kincseit, a már bekebelezett régiókban konszolidáció zajlik,
és a NATO rendfenntartó erőként próbálja újradefiniálni önmagát. Két
évtized alatt az európai nemzetek az amerikai katonai-ipari komplexum
rabjává váltak.
Joan Roelofs, a New Hampshire-i Állami Egyetem politikatudomány professzora a CounterPunch
nevű magazinban az észak-atlanti szövetség tevékenységét övező számos
kérdésről értekezett, melynek során arra a következtetésre jutott, hogy a
NATO terjeszkedése az európai országok szuverenitásának teljes
felszámolásával járt. A professzor rámutatott, hogy a nyugati
közvéleményt alaposan félretájékoztatják a NATO szervezetével
kapcsolatban: miközben a szövetség tisztán katonai célok mentén működik,
az európai országokban kiterjedt propagandagépezettel olyan képet
alakít ki magáról, mint ha a világbékét szolgáló szervezet lenne, amiben
a tagállamok demokratikus úton hoznak döntéseket. A professzor azonban
rámutat: a NATO nem egy egalitárius szervezet. Minden
aspektusában az Amerikai Egyesült Államok uralma alatt áll,
nem-amerikai tagállamai pedig végrehajtó elemei egy globális katonai
gépezetnek.
“Tényleg
demokratikusak-e ezek a nyugat-európai országok, vagy egyszerű
banánköztársaságok? A hagyományos értelemben vett banánköztársaság
demokratikus intézményekkel rendelkezik, de egy olyan katonai vagy
pénzügyi elit irányítja, ami az Egyesült Államok vazallusaként
működik.” A professzor szerint ugyanez mondható el ma az európai
országokról, amit a NATO egy kiterjedt propagandagépezettel eltakar,
így kialakít egy olyan képet, miszerint Európában demokráciák működnek,
és a NATO maga is demokratikus.
Roelofs
arra hívja fel a figyelmet, hogy miközben hivatalos meghatározása
szerint a NATO 28 ország védelmi szövetsége, és a NATO-szerződés 5.
cikke előírja, hogy egy tagállam ellen végrehajtott fegyveres támadás a
szövetség egésze elleni agressziónak minősül, a gyakorlatban nem
igazán lehet egyértelmű határvonalat húzni, hol végződik a NATO
fennhatósága, mert a szervezet nem csak az egyre növekvő számú
tagállamokból áll, hanem a tagállamokhoz tartozó további hálózatokkal,
partnerségi együttműködésekkel, és civilnek látszó szervezetek
sokaságával benyomul a nem-NATO országok területeire. Ebben az
értelemben a NATO-hoz hozzátartozik az európai nem-NATO országok 22
tagú együttműködése, és bár az európai országok választhatnak, milyen
formában akarnak együttműködni a NATO-val, mindannyian a NATO rabjává
váltak. Azok az európai országok, melyek nem a NATO tagjai, szintén
részt vesznek közös hadgyakorlatokban, terrorellenes műveletekben,
részévé válnak a “szövetségi” katonai gépezetnek. Ennek jegyében meg
kell szabadulniuk az orosz fegyverektől és a varsói szerződés idejéből
hátramaradt haditechnikától, és egyúttal meg kell szabadulniuk a
politikailag nem-megbízható katonai vezetőktől. Eközben a katonai elit
új generációját kötelesek kinevelni, amelynek tagjai már a NATO katonai
akadémiáin kapják kiképzésüket.
Ebben az
értelemben a NATO hálózata az európai országokon kívül magában foglal 7
észak-afrikai országot, az Öböl Együttműködési Tanács 4 országát,
valamint országra szabott egyezményekkel kapcsolódik Afganisztánhoz,
Ausztráliához, Irakhoz, Japánhoz, Pakisztánhoz, Dél-Koreához,
Új-Zélandhoz és Mongóliához, miközben informális együttműködése van
Kolumbiával, Hondurasszal és El Salvadorral. A NATO területén kívüli
műveletek a NATO-tagságra várakozó országok bevonásával zajlanak.
Hivatalos műveletek zajlottak Boszniában (1992-1994), Szerbiában és
Koszovóban (1999-től napjainkig), Afganisztánban (2001-től napjainkig),
Szomália partvidékén (2008-tól napjainkig), Líbiában (2011) és védelmi
művelet Törökországban (2012-től napjainkig). Ennek során a NATO egy globális hadsereget hozott létre,
és az afganisztáni háborút az ismert történelem eddigi legkiterjedtebb
katonai koalíciója vívta: Afganisztánban többek közt finn és svéd
katonák haltak meg. “A második világháborúban vereséget szenvedett
országok mind a NATO hálózatának részei, és részt vettek az afganisztáni
műveletekben; Olaszország és Németország is küldött katonákat, Japán
pedig támogatást biztosított.” Ez a “demokratikus” “szövetség”
tehát a világ számos régiójában háborúban áll, és egy globális katonai
gépezetté vált, ami intenzív terjeszkedést folytat.
A NATO “cukiság-kampánya”
A
professzor külön foglalkozik annak kérdésével, hogy a NATO nem csak a
katonai kiadások fokozását és a nem-NATO területeken kezdett háborúkban
részvételt várja el a tagállamoktól, de emellett kiterjedt
propagandagépezettel gondoskodik arról, hogy az emberek ne egy katonai
gépezetnek lássák a NATO-t, hanem demokratikus országok szövetségének.
Roelofs felhívja a figyelmet arra, hogy a NATO a kelet-európai
országokban intenzív propagandát folytatott, ami elvonta a figyelmet a
szövetség katonai természetéről: a háborúk és gyilkolás helyett a
“béke”, a “demokratikus”, és “szövetség” kulcsszavakat hozta előtérbe,
hogy az emberek gondolataiban a katonai gépezetről egy elfogadható,
barátságos kép rögzüljön. Ezzel előkészítették a kelet-európai
országokat a csatlakozás elfogadására, de időközben a NATO területi
jellegű “önvédelmi” szerveződésből “egy olyan katonai gépezetté
vált, ami a világ bármely országának bármilyen tevékenységét emberi
jogok sértésévé vagy terrorizmussá nyilvánítja, és az első adandó
alkalommal megkezdi az ország bekebelezését. Eközben gyakran látni
példát arra is, hogy a NATO maga teremti meg a külső fenyegetést, ami
ellen később fellép” – írja Roelofs.
A NATO
mögött ma már egy kiterjedt katonai-ipari komplexum áll, ami a
gazdasági elit kezében van, de összefonódik a kormányok
tevékenységével, és a fegyvergyártástól kezdve a civil célzatú
befektetésekig mindenben érintetté válik, ami elősegítheti a katonai
tömb terjeszkedését. A NATO gazdasági, politikai, oktatási és szociális
tevékenysége egységesen egy “barátságos” kép kialakítását is folytatja.
Roelofs ennek lényegét úgy foglalta össze, hogy a NATO a
környezetvédelemtől kezdve a világbékéig mindennel foglalkozik, de
eközben agresszív, terjeszkedő hatalomként működik, és
extrémistának nyilvánítja vagy elszigeteltségbe kényszeríti azokat a politikai és civil csoportokat, melyek nem támogatják a NATO területén kívül folytatott háborúkat.
A
professzor emellett arra világít rá, hogy miközben a NATO katonáinak
kiképzését szerte Európában és az Egyesült Államokban a legkülönbözőbb
hivatalok és oktatási intézmények folytatják, ugyanezekben az
intézményekben a katonai szövetség civil vezetőket és politikai vezetőket is kiképez.
Az amerikai védelmi minisztérium 2014-ben adott a kongresszusnak egy
jelentést, amiből kiderül, hogy a NATO összesen 155 nemzet 52600
állampolgárát képezte ki. A NATO oktatási programjai a világ szinte
összes országából összefognak olyan diákokat, akik később közéleti
tevékenységük során a NATO számára megbízható személyekként működnek. A
professzor rámutat, hogy ez a hálózat egy globális háttérbázist jelent,
ami saját tagjait minden országban gyorsan feljebb juttatja a katonai
és civil ranglétrán, függetlenül attól, hogy az adott személy milyen
téren működik. Ezek a személyek válnak később a tagállam civil,
politikai és katonai vezetőivé.
Roelofs
ugyanakkor rámutat, hogy a NATO bázisai szintén a terjeszkedést
szolgálják elő, és nem csak a szokványos (katonai) értelemben: a
NATO-bázisok egyben gazdasági és hírszerzési tevékenység központjai is,
ahonnan az adott országban kiterjedt ügynökhálózatot működtetnek, és a
katonai gépezet számára elfogadható irányba terelik a közélet
alakulását.
A NATO eredete és identitásválsága
A NATO
működésének megértéséhez elsősorban kialakulásának körülményeit kell
ismerni. Roelofs kifejti, hogy a NATO az 1940′-es években abból az
elgondolásból fogant, miszerint a Szovjetunió meg akarja szállni
Nyugat-Európát, amit a CIA és más amerikai hírszerző ügynökségek
segítségével lehet megakadályozni. Maga az elgondolás azonban nem a
semmiből termett, a CIA a szovjet befolyás ellensúlyozása érdekében
saját sajtóorgánumokat működtetett Európában, illetve olyan
konferenciákat, szellemi műhelyeket szervezett, melyeknek egyetlen célja
volt, hogy távol tartsák az európai értelmiséget a szocialista és
pacifista ideológiáktól.
A
professzor kifejti, hogy az Európa-szerte működő kereszténydemokrata
pártoknak nem sok köze van a vallási élethez; a CIA egy ilyen
szervezet-hálózat működtetésével azt akarta elérni, hogy kialakuljanak
olyan politikai-gazdasági közösségek, melyek immunisak a szovjet
befolyásra, így az adott korszak környezetében épp a kereszténységet
mint szervezőerőt tudták szembeállítani a szovjet tömb
materializmusával. Roelofs visszahivatkozik arra, hogy az olasz
kommunista párt megbuktatásának CIA általi támogatása jól dokumentált és
ezek a dokumentációk ma már nyilvánosan hozzáférhetőek, tehát van
kézzel fogható bizonyíték arra, hogy Európában ilyen tevékenység
zajlott.
A NATO
létrehozásának katonai oka azonban nem csak a Szovjetunió mint külső
veszély: a második világháború után fokozódott az amerikai elit félelme
arra vonatkozóan, hogy Németország önálló, modern, és független
hadsereget építhet, így kézenfekvő volt, hogy a németek kontroll alatt
tartására létre kell hozniuk egy katonai tömböt, amiben Németország egy
amerikai vezetés alatt álló koalícióhoz van kötve.
A
professzor felhívja a figyelmet arra, hogy a fentiek okán – az amerikai
irányítottság miatt – a NATO nem csak a hidegháború során, hanem azt
követően is visszatartott lényegi információkat nem csak a közvélemény,
de saját vezetői elől is. “Amikor nyilvánosságra jutottak az
információk a titkos Gladio-hadseregről, az Európában állomásoztatott
több ezer amerikai atomtöltetről, a nukleáris temetőkről, a
szegényített-urán bombák teszteléséről, egyértelművé vált, hogy a NATO
tevékenységének nagy része ismeretlen, még a tagállamok vezetői számára
is.”
A varsói
egyezmény felbomlása, a Szovjetunió széthullása után a nyugati vezetők
azt gondolták, hogy a NATO egyetlen globális erővé válik, ami az “új
világrend” katonai alapját jelenti majd, és a közvélemény támogatni
fogja a “világ egyesítését”. Később azonban nem-NATO országok
meghatározó gondolkodói azzal kezdték vádolni az Egyesült Államokat,
hogy a NATO katonai gépezetét az amerikai világuralmi törekvések
szolgálatába állította. A globális információáramlás lehetővé tette,
hogy ezek az információk ill. gondolatok az európai és amerikai
közvéleményben is elterjedjenek, ennek okán ma már a NATO számos
tagállamában közmegvetés övezi a nyugati katonai szövetséget, és a NATO
még kiterjedtebb propagandagépezet működtetésére kényszerül, illetve
indirekt módon felszámolja a háborúk leállítását hirdető belföldi (NATO
területén belüli) szervezeteket. A professzor azonban hangsúlyozza,
hogy a korai sikerek ellenére ma már az európai közvélemény megosztott a
NATO megítélésében, és a lakosság – országonként eltérő – jelentős
hányada úgy tekint a NATO-ra mint egy olyan katonai gépezetre, ami
biztosítja az amerikai ellenőrzést Európa felett.
Roelof
szerint Európában ma nem demokráciák, hanem “banánköztársaságok”
működnek, ahol az Egyesült Államok a katonai és hírszerzési szerveken
keresztül ellenőrzés alatt tartja a kül- és belpolitikát. Európa tehát
nem a szabadság korszakába jutott el a Szovjetunió összeomlásával,
hanem egy másik nagyhatalom vazallusává vált. Az egyszerű állampolgárok
többsége ellenzi a világban zajló háborúkat és vérontást, de a fentiek
okán semmilyen befolyása nincs arra, hogy a NATO kezdjen-e újabb
háborút olyan országok ellen, melyek nem a NATO tagjai. Az európai
közélet legmeghatározóbb problémája ma a bevándorlás, ami szintén a
világ más régióiban zajló háborúk eredménye. Vannak azonban olyan
árulkodó jelek, melyek rámutatnak, hogy a NATO háttérbázisául szolgáló
katonai-hírszerzési struktúra mozgatja a jelenkori népvándorlást.
A NATO
létrehozásának oka a szovjet veszély, és a németek kontroll alatt
tartása volt. A Szovjetunió összeomlásával azonban a külső fenyegetés
megszűnt, így a NATO létezése is értelmetlenné vált. A németek kontroll
alatt tartása azonban ma is érvényben van: egyetlen év leforgása alatt
több mint egymillió bevándorló érkezett Németországba, ami
gyorsan fokozódó terhet jelent a német gazdaságnak, fokozza a
társadalmi feszültségeket, és túlterheli a rendvédelmi struktúrákat.
Vagyis a bevándorlás cselekvésképtelenné teszi Németországot – ami a NATO egyik alapvető célkitűzése.
Egy másik árulkodó jel, hogy a bevándorlók tömegeit nemrég nyilvánosságra jutott információk alapján egy török titkosszolgálat irányítja Európába.
Ugyanakkor, Törökország évtizedek óta a NATO tagállama, és a
fentiekből adódóan nem maradhatott felszínen a török gazdasági-katonai
elitnek az a része, amely a NATO számára nem megbízható.
A migrációs válság alapképlete a következő:
- a NATO egy tagállama – Törökország – beilleszkedésre képtelen migránsok millióit mozgatja Európába, leterhelve ezzel az európai gazdaságot és a rendvédelmet, valamint jelentősen átformálva a politikai közeg egészét, a szélsőjobboldal előretörése irányába. Mindezt a tevékenységet a NATO terrorellenes háborúi tették lehetővé, melyek során észak-afrikai és közel-keleti országokban több tízmillió ember veszítette el az otthonát, így menekültként ma már potenciális humánerőforrást jelentenek az európai rendvédelmi szervek túlterheléséhez.
Számos
európai országban a honvédséget kellett bevetni határvédelmi célokra,
mert a rendőrség olyan fokon túlterheltté vált, hogy nem képes
egyidejűleg fenntartani a közrendet és ellátni a határvédelem
feladatkörét. Ezekben az országokban azonban a honvédelmet általános leépülés jellemzi a NATO-tagság megszerzése utáni időszakban.
Magyarországon a honvédség egészének bevetésével is kérdéses, hogy
sikerülne-e ellenőrzés alatt tartani az ország összes határszakaszát.
Hetekkel
ezelőtt Angela Merkel Törökországba látogatott, ahol már arról
folytatott tárgyalást, hogy a NATO biztosítaná az Európai Unió és
Törökország közti tengeri határokat, valamint segítene a Frontex – uniós
határvédelmi ügynökség – működésében. A NATO ezzel a lépéssel
rendfenntartó erőként próbálja újradefiniálni magát – egy olyan
tevékenységgel szemben, amit a NATO egy tagállama – Törökország –
folytat. Ezt az újradefiniálást segítő tényező, hogy a NATO
kelet-európai tagállamainak egy része – éppen NATO-tagságuk okán – ma
már nem rendelkezik olyan mértékű katonai erővel, amivel önállóan
megbirkózhatna a migrációs válsággal. A NATO globális “szerepvállalásai”
előállították a tömeges migrációt mint problémát, most pedig a NATO
egy tagállama katonai logisztikával Európába mozgatja migránsok
millióit, túlterhelve azon országok rendvédelmi struktúráit, melyek
NATO-tagságuk megszerzését követően leépítették a nemzeti hadsereget.
Nem
lehetnek kétségeink afelől, hogy Kelet-Európa és a Visegrádi Négyek sem
lesz a “béke szigete” a közeljövőben. A fentiekből ugyanis egyenesen
következik, hogy meg fogják teremteni azt az indokot, ami alapján a
NATO ismét úgy tüntetheti fel magát, mint “Európa biztonságát garantáló
erő”. Terrortámadások sorozatára kell számítani, amit a NATO
“békefenntartó” erőként bevonását ajánló hangok fognak követni. Mi mást
tennének? Hiszen a NATO akadémiáin ügynökévé váltak ennek a globális
katonai gépezetnek. A NATO szervezetén belül konszolidáció zajlik, ami
történelmi tapasztalatok alapján nagyobb hódító háborúk előkészületét
jelenti: jelen helyzetben Ázsia természeti kincseinek megkaparintásáét.
http://www.hidfo.ru/2016/02/a-legboldogtalanabb-barakk/
http://www.hidfo.ru/2016/02/a-legboldogtalanabb-barakk/