Jó
ideje azon gondolkozom, milyen módon lehetne előrelépni az életben,
megtenni egy, vagy akár kettő-három lépést, hogy valami módon
minőségbeli fejlődést érhessek el; nem az zavar, hogy nincs pénzem, mert
az nem érdekel, a pénz értéktelen valami, az sem zavar, hogy nem
ismernek meg az utcán, ez inkább áldás nekem, mint átok; az bosszant,
hogy a gondolataimat csak egy nagyon szűk rétegnek tudom átadni, azok
sem olvassák el minden soromat…
Minőségben
emelkedni olyan dolog, mintha az élet láthatatlan hierarchiájában
feljebb lépnél lépcsőfokokat. Útmutatás mindenhol felfedezhető, de én
nem nagyon veszem észre őket, csak olykor-olykor egy-egy integető,
bólogató angyalt, egyébként sokkal inkább hangok üzennek nekem, mintha a
fejemben dúdolna valaki, akit első pillanatban nem ismerek meg.
Álmodom gyakran… Álmokban sokszor a legképtelenebb filmkockák peregnek,
őrjítő, dühös, kusza képek, amelyeknek megfejtését meg sem próbálom,
erőmet az ébrenlétbe fektetem, a valós ébrenlétbe, mégis úgy érzem,
álmodom, álomvilágban tobzódom, azt mondanak, amit akarnak, én pedig
elhiszek mindent. Megváltást várok, noha tudom, azt igazán várhatom.
Várakozni reggel, hogy felébredjek, napközben, hogy éber legyek, este,
hogy jöjjön az ihlet, éjszaka, hogy valami bőséges jót adjak ki a kezem
alól, aztán pedig arra várok, hogy jöjjön a drága álom; aludni
szeretek, pedig nem alszom sokat. Várni a levelet, az üzenetet,
lehetőséget, egy hírt, hogy a színművet vihetem a színházba, hogy a
novellámat megjelentették ebben és ebben a folyóiratban, hogy a kiadó
megjelenteti egy novelláskötetemet, vagy akár egy regényemet… Várni és
várni és várni; őrület…
Panaszkodni
nem szeretek, valamikor nagyon szerettem, és okoltam mindenkit:
politikusokat, nagytőkéseket, magát a történelmet, a zsidóságot, az
ostobákat… Most sokkal jobban, ha úgy tetszik, tisztábban látok a
kérdésben: a fentebb említett elemek közül mindegyiknek részben valós
szerepe van a világ felfordulásában, de legelsősorban, legbiztosabban,
legvalóságosabban magának az embernek a hiányossága, dőresége, oktondi
viselkedése, mert a világ egy kifordult bendőhöz hasonlít, ahol
megmaradni csak nagy nehézségek árán lehet, mert a bűz és a rothadás
elviselhetetlen. A zsidók farkasok, ez kétségtelen, és az ostobák
bedőlnek nekik, ez megint tény, én viszont azért vagyok hibás, mert nem
akarok semmit tenni mindezek ellen, hogy megvilágítsak sötét pontokat,
mert az ostobáknak értelemre lenne szükségük, világos gondolatokra.
Írni és írni és írni és írni kell, ezt tudom, meg is teszem, naponta
több órát töltök írással; most éppen a harmadik krimimet akarom
befejezni, de halogatom a munkát, nincs tökéletesen előttem a kép, nem
látom át mélységében a művet, meg aztán halogatom, óvatos duhajként
haladok előre, hogy a végére érjek. Talán egy fél fejezet van még
hátra, mégis olyan lassan készül, mintha hármat kellene megírnom, vagy
egy fél regényt. Az elmúlt egy hétben két komoly esszét is megírtam,
másik kettőt kijavítottam, akár meg is jelenhetnének… Többrétegű,
többszólamú gondolatvilágom szerteágazó, felölel számos témát: a
kortárs magyar irodalomtól kezdve a százötven évvel ezelőtt lezárult
amerikai polgárháborún át egészen a katolicizmusig, a misztikáig. Egy
bizonyos szintig, csak óvatosan, csipegetve, ízlelve a politika is
érdekel, de amint megérzem romlottságát, kiköpöm. Író vagyok, ez
azonban elég szegényes megfogalmazás, sokkal inkább irodalmárnak vallom
magam, kicsit filozófusnak is, pedig távol áll tőlem a hagyományos
értelemben vett filozófia. Szeretek több mindenről írni, tollam alá
fogni a legkülönfélébb témákat, eseményeket, így nem okoz nekem gondot
délelőtt novellát írni egy fekete macskáról, délután meg nyugodtan,
teljes emberként tudok cikket írni a bevándorlók szakadt hordájáról.
Majdnem minden érdekel…
Elsősorban
az élet minősége érdekel, az a fajta minőség, amely
megkérdőjelezhetetlen, szétdúlhatatlan, elhazudhatatlan; olyan világ
után ácsingózok, amelynek egészséges felépítését csodálhatnák mindenütt;
érdekel az, amit jobb híján valóságnak nevezhetünk, és a valóságot
most nem kapjuk kézhez, nem élvezhetjük, mert a kiiktatott érzékszervek
álomkórban szenvedve tapogatóznak az életben, mint a nagyon rosszul
látó szerencsétlenek, csak botladoznak. Valóságot szeretnék látni,
igazi, tényekkel operáló valóságot!
Irodalmi
munkásságom lényege az emberi kapcsolatok boncolgatása, a történelem
kárpitjának felfejtése, amelyet hanyag kárpitosok húztak egy rogyadozó,
korhadt tákolmányra. Nincs semmi, amivel neki lehetne lódulni az
életnek, itt állok, maholnap huszonhat esztendős leszek, és nincs annyi
pénzem, amiből egy apró kis lakást tudnék venni magamnak, hogy
nekiiramodjak a nagyvilágnak. Talán én vagyok a felelős, talán a
társadalom, talán az elsikkasztott lehetőségek; lehet, hogy Magyarország
megnyomorítása az én krízisemet is magával vonta.
Szomorú
helyzetben vagyunk ma, ez nyugodtan, ép ésszel kijelenthető; egyszerre
kell élnünk ebben a világban, el kell fogadnunk a jelen lehetőségeit,
vívmányait, s közben erőnek erejével lázadni is kell ellene, de nem
érdemes lerombolni az eddig felépített társadalmat, célszerűbb
továbbgondolni a lehetőségeket, ha egyáltalán lehetséges a továbblépés. A
jelenben élni, elfogadni és feldolgozni a múltból ránk köszöntő
hagyatékot, ez sem kis dolog, ezzel is meglehet küzdeni tisztességgel,
már csak azért is, mert az egyik oldalon gazdag kincsek maradtak ránk
örökségül, a másik oldalon meg szétdúlt társadalom, elorozott javak,
felelőtlen gazdálkodás tekint fel a talpunkra, és mi ezen a nagy egészen
járunk. Rosszabb az ingoványnál ez a fajta talaj… A mai, az abszolút
most élő, ember számára nehéz az élet, de nem pusztán anyagi értelemben,
hanem szellemi, lelki értelemben is; kultúra ma nincs, oktatás nincs,
egészségügy nincs, a civilizációt meggyilkolták, az állam nem állam, és
a vallásnak köze nincs a valláshoz! Egy olyan világban, ahol nem
találni egyetlen kapaszkodót sem, vajon merre lehetne nyúlni, hogy
fennmaradjunk a kulimász tetején? Egyáltalán fenn tudunk maradni, van
annyi lélekjelenlétünk, hitünk, akaratunk, erőnk, kitartásunk,
szeretetünk, békességünk; vajon van annyi vallás a lelkünkben,
hagyomány után sóvárgó tekintetünk, amelynek segítségével megőrizhetjük
a Jóistentől származó hagyományt, a tiszta erkölccsel?
Erkölcsről ma kár beszélni, az emberek nem ismerik…
Államról beszélni megint nem érdemes, mert az emberek félre vannak tájékoztatva…
Hit és vallás helyett ezoterikus sarlatánok beszélnek misztikáról, csodáról, életmódról, teljességről…
Merre
lehet ebben a fertőben fordulni? Jó lenne egy olyan társadalomban
élni, ahol nem a vérét akarják szívni az embernek, ha a másik, aki
velünk szemben áll, nem a pénztárcánkban akarna turkálni, hogy
kiimádkozzon onnan magának néhány forintot… Egyelőre csak álom a
normális társadalom képe, a mai társadalom semmiképpen nem normális!
Nagyon
szeretem a nyugalmat, a kora őszi napokat, amikor szélcsendes időben
aranyló porszemek vibrálnak a szikrázó levegőben, az idő még meleg, tart
a vénasszonyok nyara, a gyümölcsök harsogva hirdetik érettségüket, és a
táj lenyűgözően szép maskarába bújik oly módon, hogy nem változtat a
külsején. A kora ősz az én mindenem, a betakarítás körüli teendők a
valósághoz közeli állapot cselekvései; megnyílik a kert, ezer dallammal
muzsikálnak a szőlőtövek, a madarak maholnap költözésre adják a
fejüket, hogy új, melegebb tájakat ismerjenek meg, s titkon már készül
minden a halálra, amelyet csendes agónia előz meg… Milyen csendes
nyugalom szokott dorombolni az őszi tájak felett! A természet ismeri a
csendet, hiszen lét- és alkotóeleme, ezért nyugalmat keresve mindig
kihúzódom a kertbe, meghallgatom a fák susogását, azok értelmesebben
szólnak, mint az emberek; néha hallgatom a csendet szétszaggató
madárcsicsergést, az ólban visító disznók zajongását, vagy a baromfik
gajdolását, még sincs olyan érzésem, mintha nyugtalanság törne a
világra, az állatok a természet margóján tökéletes nyugalomban
elvannak, nem úgy mint az emberek, akik az élet sűrűjében foglalnak
helyet. A természet sosem csúnya, nem ismeri a csúnyaságot… Mindig
szép; tavasszal, amikor éppen feléled súlyos kábulatából, fonnyadt
halálából; nyáron, amikor zsongó burjánzással érnek a gyümölcsök, és
virágtengerek hullámoznak a földeken; ősszel, amikor beérnek a
gyümölcsök, aranyló porszemek szállnak a feltámadó széllel, de még
akkor sem csúnya a természet, amikor esőtől ázottan, vihartól
csapzottan elterülnek a növények, megőrzi méltóságát, szépségét; télen
pedig, amikor mindent eltakar a hó, a szűzi fehérség, egyszerre
felmagasztosul a halál misztériuma, és nem marad más, mint a befelé
fordulás magányos csendessége, a hófúvás zenéjétől kísérve…
Szeretnék
néha elvonulni egy csendes hegyoldalra, aprócska házba húzódva;
szeretném szemlélni a szemben húzódó hegyhátakat, szőlőtőkéket, és
szeretném nézni a világ felett vonuló öreg felhőket, az esőtől duzzadt
puttonyokat, és mindent, amit csak szememmel meg tudok látni. Naphosszat
írnék, s éppen azért jönnének elő a mélységből a képek az
emberiségről, mert távol vagyok tőlük, elválaszt minket több kilométer
egymástól, valamint a láthatatlan, megfoghatatlan fal, amelyet én magam
emelnék csendből. Az élet bizonytalansága a mai ember egyetlen
vagyonkája, mása nincs is, mindent elvettek a különböző érák, a
hatalmak, amelyek váltakoznak; elvették az ember értékeit, s az emberek
mindezt hagyták, lesütött fejjel még ők kértek elnézést.
Néha
előfordul velem ilyesmi, hogy nem tudom, mit akarok írni, egyszerűen
leülök, aztán nekilódítom a nagy szekeret, a vaskos szövegfolyamot,
aztán lesz belőle valami. Arra gondoltam, hogy talán egyfajta számvetés
lehetne ez a kis szöveg, afféle elemzés, számadás, a listán szereplő
dolgok bal oldaláról átcsoportosítom a történéseket a jobb oldalra,
megmentve néhány dolgot az utókornak; mostanában egyre többet
foglalkoztat az utódlás kérdése, s ebből fakad, hogy át szeretnék
örökíteni gondolatokat, hogy majd a gyermekeim olvashassák, amikor elég
érettek lesznek ahhoz, hogy a saját apjuktól olvassanak szövegeket. Az
idő halad megállíthatatlanul, mint egy óriási fergeteg, mint egy súlyos
lavina, maga alá temet múltat, a múlttá váló jelent, emlékeket,
látomásokat, gondolatokat, de ami megmarad – mert bizony megmarad ez-az –
azzal lehet valamit kezdeni, akár le is lehet írni.
Nagy
munkák tervezeteit készítettem mostanában. Spirálfüzeteimben
regényötletek szerepelnek, krimiből most van három regényre való
jegyzetem, szépen, gondosan elkészítettem őket; a nagy regényfolyamom
jegyzetei között most négy regényjegyzet pihen a nagy nekirugaszkodás
előtt. Balzac ötletéből indultam ki, ő akarta megírni az emberi sorsok
nagy regény együttesét, legjobb tudomásom szerint meg is írt 93(!)
kötetet, a 120-ból, merthogy annyit tervezett. Én 50 kötetet terveztem,
abból lejegyeztem már négyet… Dolgozom, haladok előre, most éppen van
időm is, mert a fizikai világ zaklatása kívül esik a jelenemen, most
senki nem zaklat munkákkal, építésekkel, festésekkel, nyugodtan ülhetek,
más dolgom nincs, mint leírni a gondolatokat, a képeket, amelyek vadul
felbukkannak bennem. Eddig azt hittem, elég akarni, elég megtervezni
az elkövetkezendő néhány esztendő eseményeit, hogy miket és meddig és
hogyan szeretnék megírni, aztán majd a Sors elintézi, érdemes mindent a
Jóistenre bízni, de rá kellett jönnöm, hogy ez nem egészen így van. Nem
elég tervezni és akarni, édes kevés az akaratot hadrendbe állítani. A
félelmet ki kell iktatni teljes egészében, mert az visszarántja,
kérlelhetetlen csápokkal visszacibálja az embert a kút mélyére, és akkor
lehet újra mászni, és akkor megint leránt a félelem nevű szörnyeteg,
megint mászhat az ember; néhány évet elbaltáztam így, nem vettem észre
bizonyos jeleket, noha azok erőteljesen a fejemen doboltak vaskos,
kemény husángokkal. Nincs semmi más, csak a hit felborzolt, éppen nyugvó
felülete, s a félelem valahol a másvilág felé tendál, mert nekem nincs
rá szükségem, az éberséget félelem nélkül is el tudom érni.
Nincs egyetlen kincsem sem, csak az írói tehetségem…
Az
sem igazi kincs, inkább hiúságból táplálkozó konok hit, amelynek
érdeméről most nem beszélnék, az alkotásról már írtam néhány sort; a
kincs, amelyet vadul, kissé félve őrzök nem más, mint az írói tehetségre
rakódott gyenge hiúságom, az a fajta érzéshalmaz, amelyen keresztül
fájdalmat érzek, amikor valaki erőteljes kritikával illeti művészetemet;
igaz, komoly, véren keresztül csontig hatoló kritikát ez idáig még nem
kaptam, de az olykor-olykor felcsendülő elmarasztaló áriák már
megérintettek, s olyankor nem éppen kellemes a világ. Ez a hiúság űz,
hajt, ettől loholok az irodalom hatalmas mezején, hogy előrébb vigyem a
szekeret, a talentumok puttonyát.
Próbálom
megérteni a társadalmat. Igyekszem, ezt nem vitathatja el senki, mégis
állok egy helyben, szemöldökeim gyakran felszaladnak a homlokom
közepére, és nem értem, miért van ennyi árulás, hazugság, gyilkosság,
förtelmes vélemények, hitvány ígéretek, aljas tekintetek… tudom jól,
értenem kéne mindent, de azért ez a világ nem ilyen egyszerű, emberek
élnek benne, ódivatú kisasszonyoktól az ultramodern kisfiúkig, és
aggszüzektől a hedonista vállalkozókig; mindenki megfordul ebben a
felfuvalkodott, felfordított világban, ahol abszolút förtelem libeg
egyik pontból a másikba, megmérgezve magát az elterülő életteret…
Hazudnak az emberek, ez nem kérdés! Elsősorban önmaguknak, megtagadják
igaz valójukat, s legtöbbjüknek egész életük során, nyomorult mivoltuk
nyüszítő kicsinységében meg sem fordul a fejükben, hogy másképp is
lehetne élni, minőségi, tiszta létben, fenséggel parolázva. Szomorú…
Néhányan már felfogták, hogy az élet nem csak zabálás és ivás keveréke,
és hogy nem csak szexről szól az élet, vannak szerelmek, irodalom,
színház, misztika, csodatenger, Tejút, csillagok, és égbolt, amelynek
túlfelén a mennyek országába szólítanak a Földön működő keresztény
hitközségek; nincs lét, csak dőrén megkomponált, erősen kifacsart élet
van…
Politika
helyett érdemes volna megtanítani az embereket az egészséges
önismeretre, a misztika csodáira, a valódi Istenhitre; el lehetne
magyarázni a szerencsétlen, meggyötört tömegnek, hogy mire tanít a
Biblia, és hogy miért beszélt oly rejtélyesen Jézus; el lehetne mondani a
dolgozó embereknek, hogy a világ nem az ő boldogságukra rendezkedett
be, a rendszer gyilkolásra lett létrehozva, és rabszolgaságba taszít; el
kellene magyarázni, szépen, érthetően, hogy a világ egy csodálatos
élettérként lett létrehozva, mégis néhány aljas gazember átgyúrta ezt az
életteret szemétteleppé, ahol a gyilkosság jutalmat érdemel, és ahol
az árulást kitüntetik… Az igazság ma nem számít, nem tarthat igényt az
érték megjelölésre! Az igazság üldözendő, megvetendő, sárba vetendő,
nem bír jelentőséggel, akár a létezésből is ki lehetne vetni, csakhogy
ez nem ilyen egyszerű!
Az
igazság maga végtelen egyszerű, világos, magyarázatra sem szorul, ma
mégis az igazságot pártolók, hirdetők kénytelen magyarázni, hogy merre
keressék az igazságot, akik hirtelen indíttatástól elindultak egy
világosság felé tartó úton; botrányos világunkban az abnormalitás
szerepel igazságként, a meghamisított emberkép jelenti az egészséges
emberképet, s ami egykoron rossz volt, elvetendő, beteg, erősen
aberrált, az ma egészséges, tiszta, majdhogynem szent, és ennek a
fordítottja is igaz: amit a régiek előszeretettel használtak, megéltek,
szerettek, azt elvetik, megátkozzák, hamisnak kiáltják ki a mai élet
nagy vezetői, az úgynevezett ideológusok. A betegség ma erénynek számít.
A társadalom betegségét nem könnyű gyógyítani, oda nem elég kenőcs,
vízben oldódó cseppecskék, tabletták, a társadalom bajaira irodalom
kell, és valós zsurnalisztika, tisztességes tanítás…
Elnézem
az íróasztal mellől az utca világát; néha ricsajozó cigányok mennek el
az utcán felfelé vagy lefelé, máskor egy lovas kocsi döcög át fásult
unalommal az ablak előtt, az egész életnek van valami tartalma,
megfoghatatlan gyönyörűsége, amely a békére és derűre épül, s ezt leírni
is nehéz, nem még megmutatni. Kék az ég, ragyogó napfény zsongítja a
növények színtengerét, virágok bólogatnak a föld felé, hogy némi nedves
levegőt szippantsanak; az égen madarak szárnyalnak kényes íveket
rajzolva, összeverődve, szétrebbenve, különös alakzatokat formálva, s az
egésznek nincs semmi értelme, látszólag a véletlenek kusza fonalán
halad minden, lineáris pályán, közben pedig az egész mélyén erőteljes,
masszív, kérlelhetetlen rend feszül, él, lélegzik, ez az, ami igazán
megfoghatatlan, csupán érezni lehet; az élet mélységében, ahol igazán
már nincs semmi, amit felhozhatnánk, ott van maga a Jóisten, mégis oly
nehezen találunk le hozzá, oly nagy nehézségek árán küzdjük lefelé
magunkat, hogy meglássuk, megízleljük, megvizsgáljuk az élet aprócska
rezdüléseiben a halhatatlan csodát, az unio mysticát, amely nélkül nincs
lét, sem világ, csak élet van, és dőre pokol…
Írok,
és az aprócska szünetekben el-elnézem a kinti világot, a néhány perces
szünetben megpróbálok felcsippenteni valamit abból, amit látok. Lehet,
hogy csak egy fekete-fehér tarka macska rohan át az úton, egér után
loholva, lehet, hogy egy kutyaugatás felráz kötött munkámból; mindenben
valamit keresek, amiről nem tudok beszélni, csak tudom, hogy ott van,
hogy létezik.
A
minőségi élet utáni vágy nem idealizmus, hanem realizmus! Az Istenhit
sem dőre ájtatosság, sem szilárd bigottság, hanem valóság, és az utána
való kesergő epekedés. Misztika után vizsgálódni nem Istenkáromlás, se
nem emberiségellenes cselekedet, viszont a gyilkosság ember és Isten
ellen való vétek! Tapasztalni, megélni, meglátni, meghallani, és érezni –
ezek lehetnének a tiszta élet alapjai, amelyek segítségével minőségi
életet lehet teremteni, elérni. Az életszínvonal külső máz, az életmód
benső erő, teremtés, összekapcsolódás a Jóistennel… Jó életszínvonalon
lehet élni, miközben az életmód selejtes, fals, bárgyú, és lehet gyenge
életszínvonalon élni, s az életmód pedig fenséges, tiszta, többszólamú
dallamok szimfóniája… Természetesen az utóbbi többet ér mindenféle
értelemben.
Nyár
van, ilyenkor van szezonja a lecsónak. Nem tudom, ki mennyire szereti
ezt a fenséges ételt, amelyhez alig szükségeltetik valami, leginkább
gyümölcs és zöldség, gondolok itt a paradicsomra és a paprikára,
valamint kell hagyma, egy kis olaj, só, bors; ha valaki szereti, akkor
belever egy-két tojást, és belekarikáz lecsókolbászt, virslit… Fejedelmi
étel, jobban szeretem hús nélkül, tojás nélkül, csak úgy magában, egy
kis kenyeret tépve hozzá. Valaki rizst főz mellé, az sem rossz, de
legjobb tarhonyával, ha feltétlenül betétet kell hozzá készíteni…
Aki
nem szereti a lecsót, az nem tudja kiélvezni igazán a nyarat, és annak
csodálatos, egészséges terméseit! A nyár egyébként is arról szól, hogy
megvonjuk magunktól a húst, és gyümölcsöket, zöldségeket vegyünk
magunkhoz; kiváló ehhez a szemlélethez a lecsó; gyorsan elkészíthető,
egészséges, ízletes… Miközben odakünn dohog a forró nyár, s az emberek
földekre vonulnak dolgozni, otthon, a felhevült konyhában készülő lecsó
este várja a munkásembereket, hogy megízesítsék a dolgos nap
gyötrelmeit, fáradozását; ennél már csak az lehet jobb, ha az emberek
összeállnak közösségekbe, aztán ott kint, a mezőn főznek kiváló lecsót
nagyobb bográcsban, vagy üstben, hogy mindenkinek jusson. Ennek több jó
oldalát is felfedeztem: közösségépítő ereje van, a közös étkezés
mindig, minden korban felemelő érzés, olyankor elfelejtjük a haragot,
gyűlöletet, mondhatnám azt is: az asztaloknál dőlnek el a nagy
veszekedések, ott születnek nagy békülések, az ételek páráiba,
illatfelhőibe burkolva a békességet; a közös étkezések – különösen, ha
nagy társaságban történik – mindig egyfajta filozofálást indít meg,
felfakadnak bennragadt gondolatok, kicsit rejtegetett meglátások,
vélemények a világ folyásáról, és azokat evés közben, vagy a hűvösben
elfeküdve meg lehet vitatni, amikor már egyik-másik munkásember bóbiskol
a megtelt gyomor terhétől; megoszlanak a terhek: az egyik paprikát hoz
a lecsóhoz, a másik paradicsomot, a harmadik leemeli otthon a szögről a
bográcsot, a negyedik elhozza fűszereit; mindig mindent meg lehet
oldani, s a nyári barátkozások, kapcsolatépítések kiváló módja a nyári
közösségi lecsófogyasztás.
Még
a legmagányosabb lélek is olykor szívesen kilép a csendes
halhatatlanságból, a gondolatok bűvköréből, hogy megossza észrevételeit
másokkal, nem feltétlenül azért, hogy kicsikarja idegenek tetszését,
pusztán a közlésért, hogy előadja élőszóval azokat a gondolatokat,
amelyeket ő már csendesen, gondolati szavakkal már megálmodott,
kialakított magában.
Állandóan
azt hallom, hogy a magyar irigy, széthúzó, hazug… Biztosan van ebben
némi igazság, én azonban másképp látom, legyen bármily erős ez a fajta
reklám, amely degradáló hangvételétől fogva elfogult. Mert a magyar nem
feltétlenül irigy, nem feltétlenül széthúzó, és bizony nem egészen jó
szó rá a hazug! Tényként elfogadhatjuk, hogy erős nyomás alatt áll a
Nemzet, immáron száz esztendeje, az erkölcstelenség elviselhetetlen
nyomása megrogyasztja a legerősebb gerincet is; különböző sajtótermékek
szolgáltatnak dőre féligazságokat, hazugságokat, irigységekről regélnek
olyan emberek, akiknek hallgatniuk kéne, hogy ne derüljön ki
sötétségük, s mindezek tetejében oly magasztosan mívelik a hazugság
átkos diplomáciáját, mintha kötelező volna. Mit tegyen egy Nemzet, ha
mindenhonnan aljas erkölcstelenséget áramoltatnak felé? Előbb-utóbb a
legelszántabb, legszilárdabb jellem is meginog, és ha nem veszi észre
botlását, el is esik hamar… A nyomás alatt vergődő társadalom
hozzáidomult ahhoz az erkölcstelen társasághoz, amely megkreált ilyen
gondolatokat, hogy a magyar irigy, széthúzó, hazug… Nyilvánvaló, hogy ez
volt a legrosszabb, amit a magyarság tehetett, de a fent trónoló
hatalmasságok évtizedek, évszázadok alatt szűkítették a folyosókat, a
végén pedig már csak ez a nagyon rossz út maradt, amelyet ma járunk,
mindannyian.
Ennek
köszönhető, hogy ma családtagok hazudnak egymásnak, ennek tudható be,
hogy a gyermek meglopja a szüleit, és ez az egész folyamat tehet arról,
hogy – nem csak a magyarság – az egész emberiség irigy, széthúzó,
hazug… A három förtelem közül talán a hazugság a leggyalázatosabb, már
csak azért is, mert az képezi a másik kettő alapját. Mert, ha irigy
vagyok, azzal azt hazudom magamnak, hogy az a valami nekem jár, pedig a
valóságban tudom, hogy nem jár. A rejtett irigység igen ritka, és
nehéz elodázni, általában észrevehető bárkin. A széthúzás már erősen
nyílt és visszataszító magatartásforma, de ebből sem zárhatjuk ki a
hazugságot, ugyanis önhazugság álnok erejéből gondoljuk azt, hogy a
másikat megfosztjuk eredményeitől, javaitól, s az irigységet használjuk
fel, hogy a hazugságunkat realizáljuk – így működik a modern
társadalom.
Alig találkoztam olyan emberrel, aki ne lett volna irigy! Ez borzasztó…
Miközben
a mai világ modernségére, emberi jogaira hivatkozik, azt mondja,
fejlettek vagyunk, demokráciában élünk, szabadok vagyunk, nyugalom és
békesség honol a világon, addig a valóságban a modernség rothadás, az
emberi jogok nem léteznek, a fejlettségünk alul marad a középkori ember
fejlettségén, a demokrácia életképtelen, hazug világot szült, szabadok
nem vagyunk, mert a pénzügyi világ nyomásának köszönhetően rabszolgák
vagyunk saját hazánkban, és a nyugalom, békesség története sem igaz,
hiszen háborúk dúlnak erre-arra, és jelenleg a migránsok konok csürhéje
okozza a nyugtalanságot…
Ez volna a haladó, modern, liberális világ…
Nem kívánok politizálni, csak úgy áramoltatom a gondolatokat.
A
közösségek erejében hiszek, a kis társulásokban, ahol mindenkinek
megvan a jól megállapított helye, ahol élhet, dolgozhat, gyarapodhat;
kialakíthatnak az emberek számukra élhető környezetet, és nem ül a fejük
felett egy illegitim társulás, amely nem ért máshoz, csak a
bűnözéshez. Ha valaki ellop valamit, büntetést rónak ki rá, ha egy
ember meggyilkol egy másik embert, börtönbe vetik, megbélyegzik, úgy
mondják: bűnhődnie kell… De mi van azokkal az alakokkal, akik súlyos
milliárdokat áramoltatnak egyik pontból a másikba, olyan pénzeket,
amelyekhez semmi közük? Mi van azokkal, akik indirekt módon népeket
irtanak, kórházak leépítésével emberek százainak, ezreinek haláláért
felelősek? Nem egy esetben kitüntetik, vagy hatalmat kap a kezébe!
Szép
dolog az emberség, meg a keresztényi testvéri szeretet. A megbocsátás
erejében is hiszek, de ez nem azt jelenti, hogy eltűröm, hogy bárki
jöttment megraboljon, megfertőzzön dőre elveivel, és mindezekért még én
legyek hálás.
Biztos
vagyok benne, hogy az a dolgom, hogy írjak az emberiséget ért, érő
dőreségekről, gyalázatokról; dolgom az is, hogy valami módon eggyé
kovácsoljam a széthullott lelkeket, a munkától elbódult emberállatot, s
mindezt nem erővel, erőszakkal, terrorral kell elérnem, hanem tiszta
lélekkel, erős akarattal, vidám és bölcs szavakkal, élvezhető művek
sokaságával. Mást nem tehetek; írok. Nehéz dolog ez, akármilyen
pozitívan álljunk is az élethez; az emberiség elbutított állapotában
alig olvas, ha mégis, akkor csak ostoba, súlytalan szemétregényekkel
etetik magukat, olcsó szavakat kortyolnak méregpoharakból, eltorzított
világokról szeretnek olvasni, más dimenziók univerzumairól, és az
egésznek nincs értelme, nincs tartalma; üres locsogás ma az irodalom, ez
pedig nem jól van így. Az irodalom szerepe minden korban fontos volt,
ez ma mégis másképp van. Nem lehet igazán súlyos mondatot írni, mert az
emberek nem értik meg… Nem értik, nem tudják felfogni, hogy mit írt le
az író, miről kíván értekezni szépen megmunkált szavaival. Ez több
mint botrányos…
Két
évvel ezelőtt esszék írásába kezdtem. Elsősorban önmagam tisztítására
írtam őket, aztán már megjelent bennem az igény, hogy színesebb,
minőségben magasabb életet biztosítsa magamnak; pusztán gondolatokat
vetettem papírra az államról mint intézményről, ember alkotta dologról;
az emberiségről, amely néhány évszázada betegségeket terjeszt;
elkezdtem felfejteni a számomra érdekes történelmi időszakok mocskos
szöveteit; foglalkoztam esszéimben zsidókkal, cigányokkal, magyarokkal,
globális értelemben emberek cselekedeteivel, s mindezek végén súlyos
megállapítások, rendkívül tömör, valóságos, szilárd gondolatok
bontakoztak ki a fejemben, amelyeket szívesen átadok másoknak. Nem jó
mindegyik esszém. Egyik-másik túlságosan rövid, mintha megspóroltam
volna a betűket, pedig ki kellett volna dönteni a hatalmas dézsát,
amelyben szavakat tárolok. Aztán vannak olyan esszéim, amelyek
túlságosan borongósra, túlzottan súlytalanra sikeredtek; ezeknek a
szövegeknek a tartalma élő, fontos téma, feldolgozásra szoruló
kérdéseket vetettek fel, mégis a forma, maga az esztétika eltört,
kicsorbult, vagy csak megrepedt, és én már nem akartam megjavítani. A
legtöbb szövegemet később átírom, vagy ha lesz elég erőm később, kidobom
őket.
Íróként
emberekkel kell foglalkozzam, ez pedig nem egyszerű. Emberekkel,
akiknek vannak önálló gondolataik, álmaik, vágyaik, túlkapásaik,
dőreségeik, hazugságaik; értéket képviselnek, értéket hajszolnak, s
közben értéktelenségeket zabálnak fel a padlóról; emberekhez kell
szólnom, miközben az emberiség nagy része nem kíváncsi, nem érdeklődő,
nem élő, hanem álomkórba süllyedt félkarú óriások, csak éppen törpévé
zsugorodtak az évek fakító sivárságában. Gondolatot adni szent
cselekedet, erre már gyermekként sokat gondoltam, amikor még nagyapámmal
beszélgettem régmúlt időkről, amikor én még nem is éltem, tehát
misztikus volt előttem a múlt. Gondolatokat adni másoknak, tiszta
képeket – ez lehetne a valódi csoda, a teremtőerő tökéletes
kihasználása!
Minden írónak a saját korának társadalmán kell javítania, ez íratlan, ám annál fontosabb szabály!
Íróként
nem lehet dőreségekkel telefricskázott műveket megjelentetni, mert
akkor a szentség kerül máglyára, az igazságot pedig otrombaság száműzni,
hiába ez az egészséges magatartás manapság. Az igazságot őrizni kell,
nem azért, mert meg akarják ölni, vagy, mert hozzá akarnak toldani
másfajta igazságokat, hanem azért, hogy a kellő időben napfényre
kerüljön. Igazságból nincs kettő, biztosan állítom, megölni nem lehet!
Ha
én leírok valamit, annak mások számára nincs súlya, mert azt mondja az
emberi dőreség, és azt horkantja fel, hogy ki ez az ember, a nevét
életemben nem hallottam, nincs mögötte semmi, ám, ha húsz év irodalmi
munkásság után írok le egyes gondolatokat, mindjárt más színben tűnik
fel a szöveg, mert az emberek neveket akarnak. Minden cipő ugyanolyan
anyagokból készül, mégis, ha rásütnek egy bélyeget, amely a márkát
jelöli, máris drágább, olykor három-négyszeres az ára, mint a márkátlan
cipőnek. Se minőségben, nyersanyagokban nincs különbség, de a márka már
megszokott. Így van ez az emberekkel is: ha valamit egy miniszter
állít, az biztosan megalapozott, ha öreg, Nobel-díjjal jutalmazott író
ír egy regényt, az csak jó lehet, és így tovább… Pedig ma már
tudhatjuk, hogy a miniszter hazudik, mert dilettáns, a Nobel-díj pedig
nem fokmérő, láthatjuk, hány és hány esetben tévedtek, olyan alkotókat
tüntettek ki, akiknek a színvonala a harmadosztályt sem ütötte meg:
gondolok itt Hemingwayre, Kertész Imrére… Mindezek azért lehetségesek,
mert az emberek nem éber figyelemmel hallgatják a másikat, nem éber
szemekkel olvasnak, hanem rábízzák magukat a sajtóból ömlő
gondolatskálára, így megkímélik magukat a gondolkodástól.
Milyen
cipőt vegyek? Nem értek hozzá, nem tudom, milyen anyagokból készült
cipőket érdemes vásárolnom, ezért veszek Nike-t, Adidast, Pumát, aztán
alig egy év múlva kidobhatom a lábbelit, mert kilyukad a talpa, elválik a
ragasztásnál… Mindez lefordítható a műszaki cikkekre, autókra,
eszmékre, politikára… Nem felejtem el, amikor tíz évvel ezelőtt
házibuliba mentem, és még koraeste két csomag barna Szofit tettem a
zsebembe, aztán a buli kellős közepén kért tőlem egy kisasszony
cigarettát, aztán fanyalogva nézte a jól ismert puha csomagot, de eljött
számára a segítség, mert megkínálták őt arany Marlboróval, az pedig
köztudottan márkás cigaretta, így azt illesztette a szájába. Mindkét
cigaretta ugyanolyan módon készül, mivel mindkettőt Magyarországon
gyártják, ugyanolyan dohányt töltenek a hüvelyekbe, talán az erőssége
különbözik… De az arany Marlboro márkás cigaretta, úri dohánytermék, a
Szofi meg proli cigi…
Konzumidiotizmus…
Mindenből
megvenni a legjobbat, amiket márka szerint osztályoznak, úri, fényűző
világot létrehozni, nagy házat, két-három külföldi autót a garázsba
állítani – ezek kellenek a mai embernek, mert a fokmérő a pénz… Egy
vagyonért vásárolnak ma karórákat… Öltönyt, szintén egy kisebb
vagyonért, és cipőket, nadrágokat, alsóneműt… Ez valódi idiotizmus,
ugyanis a pénzzel nem jár együtt ész, tiszta szív, emberség, minőség…
A
minőséget keresem régóta. A tiszta fényt az alagút végén, a csodák
birodalmát, ahol a természetben otthonra lelhet az ember, és ahol nem
kell hallgatnia értelmetlen szócséplések özönét; olyan világot keresek
magamban, ahol nyugodt pedantériával tudok másoknak adni valamit, amit
még senki nem alkotott meg, amiről még senki nem hallott semmit, de
értékkel bír, képes csodákat szülni.
A
minőséget nem lehet márkákban, egyszerű nevekben mérni! Lehetne az én
nevem akár 33-as is, de lehetne asztal a nevem, ugyanazokat a sorokat
írnám, mint Sz. Kovács Péterként, tehát a név maga nem érdekes, az csak
név. Ha már fogalommá válik masszív, kitartó, minőségi munka folytán,
megint egy másik kérdés, de ezen azért el lehetne szöszölni néhány évig
egyhuzamban.
A
mai életben semmi misztikus nincs, mintha mindent átkozottul
realistának kéne látni, mint azok, amik nem tapinthatók kézzel, nem is
léteznének. Valódi realizmus elképzelhetetlen misztika, lélek, Isten
nélkül – nem létezhet a reális gondolkodás misztika nélkül!
Azon
kellene először elmélkedni, mit jelent az, hogy valami reális, tehát
valóságos? Valóság az, amit látunk, ha kinyitjuk a szemünket? Nem, az
nem valóság… Valóság az, amit a tévében láthatunk? Az sem valóság, meg
sem közelíti azt… Akkor mi lehet valóság, valóságos? Az, amit az ember
belül, önmagában érez…
Az
irodalomra tettem fel az életemet, ilyen szempontból mindenképpen
rokonságot érzek Krúdy Gyulával, aki kétségtelenül az egyik legnagyobb
magyar író volt, gondoljunk csak a Szindbád-novellákra. Azok a patetikus
szövegek, amelyeket Krúdy papírra vetett, halhatatlanságtól és
tisztaságtól csillogtak, túlragyogva minden földi homályt. Én is
szívesen írnék patetikus szövegeket, de én inkább szürke eminenciás
vagyok, mint szenvedélytől lobogó hős lovag, trubadúr, dalnok; nekem
magány kell, nyilvánosság nem, én nem állnék ki a világ elé szónokolni,
színészkedni, nekem a toll a fegyverem, bár ez agresszív gondolat,
inkább a szerszámom. Szavak az építőelemeim, amelyekből vázakat hozok
létre, s így kerülnek a papírra a mondatok, amelyekből aztán épületek
lesznek, kisebb-nagyobb épületek, ezek a regények és a novellák, meg
persze a többi művek.
Küldetéstudat,
talán ez lehetne a legmeghatározóbb, legprecízebb mondat, amelyet meg
tudok fogalmazni a munkásságommal kapcsolatban: én azért születtem,
hogy megírjam a regényeket, és átadjam az emberiségnek azokat a
dolgokat, amelyeket magamba szívtam más könyvek lapjairól, kihallgattam
zenékből, megláttam arcokon, éreztem szívvel-lélekkel; én nem
fordíthatok hátat senkinek, nekem írnom kell, amikor csak tudok.
Küldetés, tehát valaki küldött. A Jóisten, természetesen, de itt nem
arra kell gondolni, hogy én lennék egy újabb Messiás, dehogy, én
pusztán egy szürke kis építőmunkás vagyok, aki szavakból, mondatokból
házakat épít, regényeket ír, amelyekbe bárki behúzódhat, ha egy kis
magányra, szórakozásra, tanulásra vágyik.
Ilyen
az élet, ez bizony nem mindig olyan egyszerű, mint első látásra tűnik.
Mert vannak olyan emberek, akik csak egyéni boldogságra vágynak,
számukra az élet egy harctér, ahol meg kell ölni mindenkit, aki nem egy
véleményen van velük, a természettel és a természetes életmóddal
szembehelyezkedve állnak, haladnak; destruktív cselekedeteikre
mindenféle bölcsességet találnak, s a bölcsességek tekergetésével aztán
szétrombolnak természetesen felépülő hierarchiákat, társadalmakat,
embereket… Mindezzel mit lehet kezdeni? A kérdés már önmagában a lázadás
gondolatát sugallja, hiszen mindezt el kellene fogadni, némán, balga
birka módjára, de azért az emberekből még nem veszett ki teljesen a
jóérzés, a tisztánlátás képessége, az élet szeretete. Valamit kell
kezdeni a mai világgal, különben az utánunk érkező fiatalok romba dőlt
életteret fognak kapni, ha egyáltalán születnek utódok a későbbiekben.
Azért
születtem, hogy mindezekről írjak. És azért, hogy a kertben álljak a
szőlőtőkék mellett, és elmerengjek azon, mi végett is születtünk erre a
bolygóra, ebbe az országba, ebbe a világba. Miért születtünk bele ebbe a
világba? Sokan fel sem teszik ezt az egyszerű kérdést…
Mert
az nem áll, hogy csak kibukunk a békés anyaölből a jéggé dermedt
világba, és itt az iszonyat húrjait pengetjük napestig, és rabolunk és
gyilkolunk és megszűnünk emberként élni és elkárhozunk, mint holmi felső
világból levitézlett hitvány patkányok; a tüzet egykoron azért
táplálták száraz venyigével, illatos hasábokkal, hogy meleget
teremtsenek, s a tűz vöröslő fénykörénél otthont leljenek a világban
eldurvult emberek; a tűz jelentette a tisztítást, a békét, az életet, s a
közösség együttes erővel újult meg a következő napra, hogy újra ember
lehessen, újra élhessen, mert az estébe fáradt nap mindenkit
meggyötört… Saját fajunkat nem védelmezzük, hogyan akarunk kenyeret
adni a messziről ideszakadt falánk állatoknak? A kapukat bezárták
minden ólálkodó veszedelem előtt, az éhes hordákat nyílvesszőkkel,
forró szurokkal távolították el a várfalak tövéből, mi pedig önkényes
humánumból fakadóan kitárjuk kapuinkat a gyilkos hadak előtt, hogy lassú
mészárlással, öldöklő falánksággal magukba zabáljanak minket mind egy
szálig… Humánumról beszélnek, pipiskednek olyan alakok, akik soha nem
ismerték a humánumot, ezt az elhullott, korcs tetemet élesztgetik,
miközben arra kellene figyelni, hogy a faj megmaradt csonkjaiból új
életet fakasszanak, hogy ötven év múlva még magyarul beszéljenek a
Kárpát-medencében.
A
magyarság érték, kulturális, hagyományőrző, tökéletes érték, amelyhez
foghatót senki emberfia nem találhat a Földön; hiába kutatja végig
valaki a mesés Indiát, az Inkák Birodalmát, Mezopotámiát, esetleg a
forró Egyiptomot, a kultúra túlcsordult poharát csak a magyarság
hagyományaiból kortyolhatja az ember élvezhető, bő kortyokban. Mindent
védeni kell, természetes értékeinket ugyanúgy, mint az eszmei értékeket,
a magyar gondolatokat! Felelősséget vállalni az utókorért, egyáltalán
nem dőre cselekedet, s nem mindegy, hogy unokáink magyar földön magyar
szavakkal ásíthatják ki magukból az éjszakát, vagy idegen nyelvezettel
adhatják a másik tudtára fájdalmaikat! Csak önmagunkban lelhetünk
menedéket, és a sok kis ember, az élettel megtelt emberek adhatnak annyi
meleget és fényt, hogy össze lehessen ülni egy éjszakai éneklésre a
hidegben.
Elnézem
a magyarságot ebben az ezerszer sújtott korban, és alig találok
reménysugarat, csupán erre-arra pislákoló tüzecskéket látok, a nagy
sötét puszta feneketlen feketeségében, amely magába nyel mindent: fajt,
embert, értelmet, jóságot, becsületet… Ebben az irdatlan sötétségben
mindenféle alakok kóborolnak tévelyegve, álomvilágban lebegve,
aprópénzért bicskát rántanak, hogy megszerezzék erővel a napi bódulathoz
szükséges szereket; rablók, közönséges bűnözők hada terpeszkedik az
országgyűlés bársonyszékeiben, szavaznak, szónokolnak, üres frázisokat
okádnak pénzt habzsoló szájukkal, s közben elfelejtik, hol születtek,
mely nyelvet beszélik, milyen földön élnek…
Ugyan
ki lehetne az az író, aki mindezt tökéletes művek egész folyamán képes
lenne átfogni, értelmezni, bemutatni, felvonultatni? A könyv
párbeszéd, az írott szó erőtől duzzad. De semmit nem ér a szöveg, ha
posták poros levéltáraiban, kiadók és folyóiratok szerkesztőségeiben
kullognak, a szövegek csak akkor nyernek értelmet, ha avatott szemek
falják magukba éhezve, szomjúhozva, hogy feltöltsék tápanyaggal a
megszikkadt, sóvárgó agyat.
A
mindent átölelő, tökéletesen kielemző életet szeretném elérni. Látni
akarom a világ legapróbb rezdülését, érteni akarom az elhangzott szavak
mögött lappangó félelmet, megvetést, boldogságot, kicsattanó örömet,
hogy átfordíthassak mindent az olvasóknak, hogy értelmet nyújthassak
ódon ezüsttálcán, arany kehelyben. Szépen megmunkált képeket kívánok a
magyar olvasók elé terjeszteni, mert a magyar olvasók éheznek a valóság
könyörtelen igazsága után, amely egyszerűségében élvezi a kegyet, hogy
Istentől származhat, egyszerűségében jó, s jóságában töretlen szépségű
mimikával beszél.
A
minőségi élet után epekedhet bárki, amely ma nem élvezi a divatos
áramlatokat. Jobb, ha az ember aljas féregként csúszik a porban, kúszva
közelíti meg az aranypalotát, s némi alamizsnáért hazug zsoltárokat,
bőszülten selejtes imákat köhög a küszöbre, és megsértődik, ha elűzik
onnan. Ezt mondják: aljas féregnek kell lenni, el kell tűrni a
gyalázatot, és akkor is fel kell nyalni a padlót, ha szálkák hasítják
fel a nyelvet! Dőre beszéd!
A
modernség teljesen más képeket von az ember arca elé; drága ideológiák
kanásztáncot járnak kivénhedt porondon, különböző eszmék
vérfertőzéssel mardossák egymást, s mindezek tetejében mérhetetlen
üresség, szikkadt emberekké korcsosult mezítelen csigák vonaglanak… A
modern kor vívmányai üresek, ezért kénytelenek betegségekkel megtölteni
magukat, hogy némi értelmet szerezzenek…
Hol van ennek az útnak a vége?
Még mindig keresem a válaszokat…
Betegek
vagyunk mindannyian – ez a szomorú igazság, egyben a valóság! Ők
azért, mert az emberiségre szuszakolják minden dőreségüket, mi pedig
azért, mert szomjas borjúkként magunkba hörpöljük a méreggel feltöltött
lőréket! Boldogulást keresve az ember leragad az arany csengésénél,
forradalmi ostobaságokat locsog kiürült hajnalokon néma hangszórók felé
pislantva, és hallgatja a csapból ömlő őrületet, mert elveszítette
minden képességét, hogy teljes életet éljen – elfelejtett gondolkodni.
Néha,
üres éjszakákon, fáradt napok pihenőjén, felsikoltok éjszakai
álmomból, hogy mi lesz akkor, ha magyar beszédet nem fognak ringatni
ezek a békés hegyek, vagy nem fog magyarul csacsogni a kék Balaton a
szőlőhegyek felé; felrettenek a legmélyebb álomból is, és idegen,
érthetetlen maszlagokat hallok, és megdöbbenve tapasztalom, hogy
emberek beszélnek, beszélnek, nem értek semmit, csak az iszonyat vonja
el a halál hidegtől fagyos kezét a homlokomon.
Nem
kérek semmit! Pusztán annyit szeretnék, hogy a magyar szülőföldjén
otthon lehessen, hogy ne érje sérelem, hátrány azért, mert ezt a
fenséges nyelvet ragasztották ajkára születésekor az angyalok; azt
kérem, hogy ne legyen hátrány, ha valaki magyarnak születik, s ne
átkozzák idegen népek, se ostoba barbárok ne akarják elfoglalni
meggyötört Hazánkat!
A
magyarság, az Istenhit, a Haza szent fogalmai, mint a Szentháromság
áll fel előttem, fényesen, győzedelmesen, ezer igét hirdetve néma
ragyogásban, fenségesen, mint a királyok, akik tiszta hatalommal bírtak,
nem a hatalmat szerették, hanem a szeretet hatalmát. Mi lesz akkor, ha
a jövő generációk nem fogják ismerni a Haza fogalmát? És mi lesz
akkor, ha a felcseperedő gyermekek nem fognak tudni olvasni?
Ezt ép ésszel nem lehet végiggondolni…
Reménység nélkül nincs élet, értelem nélkül álomkóros hullák bűzlenek életnek hazudott állapotban.
A
tudást kellene megóvni, azt a fajta tudást, amely a lélekből ered, oda
is tér vissza, amely soha nem volt kézzelfogható, ebből egyenesen
következik, hogy soha nem is lesz az; olyanfajta tudást kellene az
embereknek ajándékozni szép szóval, hívogató verseléssel, mélységétől
szép mondatokkal, amelyek megtanítanak élni, mert a mai ember csak ölni
tud… Sosem felejtem el, amikor kezembe került Hubay Miklós A dráma sorsa
című munkája, amely a magyar drámairodalommal foglalkozik igen
valóságos képekkel, kiváló gondolatokkal operál, magához vonva tanúként
és aktív szemlélőként régen holt írókat, például Móricz Zsigmondot.
Hosszan, bő sorokra eresztve ecsetelgeti Hubay remek gondolatait, hogyan
látta Móricz a magyar drámát az első világháború előtti időkben, majd
hogyan látta a háború után, a húszas évek végén, és a harmincas évek
derekán. Nagyon tetszett a könyv, már csak azért is, mert értettem
minden sorát, mintha mindig azt olvastam volna, mintha az anyatejjel
magyar drámairodalmat szoptam volna fogatlan számba, hogy véremmé
váljanak a nagy írók halhatatlan művei, s a csodálatos deszkák
primadonnáit néztem volna éjszakákon át, óvodás koromtól az öregkori
vakságig, s egy megújult élet reinkarnációjában most aratnám le előző
életem büszke, autentikus tudáshalmazát. Életemben kétszer voltam
színházban, talán háromszor… Mindegyik alkalommal iskolai programként
jelentem meg e jeles intézményben, azóta egyszer sem, mert vagy pénzem
nem volt, vagy időm, vagy partnerem, egy szép nő képében, akivel
elballaghattam volna megnézni egy kiváló színművet. Kiváló színművet…
Ezzel szemben megírtam a Vörös csillagot, egy – érzésem szerint
– remek komédiát, amelyben kardhegyre tűzte a kommunista ideológiát az
azt kiszolgáló balgákkal egyetemben, s mindezt nevetségessé tettem
néhány velős párbeszéddel; ezzel finomítottam a vérig hatoló pengén,
ugyanakkor nevetésre késztettem az olvasókat, amely sosem elvetendő
cselekedet – nevetésre serkenteni embereket Jóistenhez méltó cselekedet.
A semmiből megírtam a színművet, el is küldtem egy pályázatra, még azt
sem mondták, hogy van véleményük róla, egy sort nem írtak, telefonon
nem hívtak, a pályázatot nem tudom, ki nyerte, nevét elfújta a szél…
Eltelt vagy három év, közben megismerkedtem Krúdy Gyula művészetével, elolvastam A vörös postakocsit, valamint a Szindbád-novellákat.
Krúdy mesterművei a novellák, ez kétségtelen, a magányos alkotó finom
porokból összevarázsolt rezgő, vibráló, keringő képek szógazdagsága
lenyűgöző, s mindezek felett ott lebeg a nyelv magabiztos művelése, a
mondatok erőlködés nélküli összeillesztése, a történetek gazdagsága, s
az árnyalatokból kicsendülő hangok mérhetetlen tisztasága, amelyet
nagyon kevés írónál találhatunk. Szindbád történetei azonnal, egyetlen
novella elolvasásával magukba szippantottak, megettek, magukévá tettek,
erőszak nélkül, békésen, csodával hatva rám. Egy egész nyarat arra
szenteltem, hogy áttanulmányozzam a százvalahány novellát, elolvastam a Purgatóriumot és a Francia kastélyt,
megnéztem Huszárik Zoltán kiváló filmjét, amelyben Latinovits Zoltán
játszotta a főszerepet; mondanom sem kell, az ég adta tehetség
halhatatlan művet alkotott, mind a rendező, mind a főszereplő képében…
Hosszas
vajúdás, kilométerekre rúgó lélekfutás után nekiálltam, hogy megírjam a
novellákból a színművet, mert engem érdekelt egy színmű Szindbád
életéből, színre kívántam vinni a csábító, halhatatlan hajós utazásait,
hajótöréseit, gyötrődéseit, halálait, feltámadásait, szerelmeit,
történeteit, s mindenét, amit csak felmarkolhatunk a százegynéhány
novellából. Elkészült a mű, két felvonásban, egyszerűen…
Később
– amikor már elég sokat ültem a kijavított mű felett – olvastam át
újra, s meghatódva vettem tudomásul, ezt a művet nem én írtam. Nem én
írtam a Szindbád című színművet, hanem egy felettem álló
hatalom, amelynek minden tehetség, minden tudás, mélyből fakadó
éleslátás a kezében van; én pusztán szorgalmas diákként, nyelvemet
kiöltve körmöltem le a sorokat, és a hajdani eufórikus felajzottságból
alig maradtak emlékképek, csak a munka, az alkotás lázas bősége maradt
meg, a fáradhatatlanul átgépelt órák, amikor azzal sem törődtem, hogy
enni vagy inni kéne. Hubay sorai jutottak eszembe, esszéi, meglátásai,
mert ez a drámaíró aggódott a magyar drámairodalom sorsáért, és azt
akarta, szerette volna, de talán csak halk sóhajjal óhajtotta, hogy
maradjon életben a drámairodalom, ha már virágozni nem tud, mert –
esetleg – nem engedik…
A Szindbádot
mindenképpen ajánlanám színházak számára! Nem azért, mert én írtam, és
nem azért, mert az én nevem trónol vastagon a cím felett, hanem azért,
mert valódi, autentikus művekből készült, feljebbvalóm tiszta
akaratából, iránymutatásával, így aztán, nyugodtan kijelenthetem, bárki
neve szerepelhetne a cím felett, akár a boltos bácsika teljesen
hétköznapi neve is, mindez érdektelen. Maga a mű a fontos, az pedig
kiváló, én csak leírtam.
Erről a tudásról kellene értekezni hosszan, de én nem fogok.
Csak
azt lenne érdemes meglátni, hogy mindenkiben remegnek ilyen-olyan
tudások: valaki kiválóan falaz, vakol, valaki remek pincérként tud
lavírozni tíz-tizenöt tányérral is terebélyes tálcán úgy, hogy nem önti
ki a forró levest; valaki el tud énekelni egy csodálatos, magasságból
aláhullott élő dalt fenséges előadással, s valaki hanyag mozdulatokkal
olyan képeket fest, amelyekre ember aligha lenne képes… Ezt nem vesszük
észre, helyette biztos jövedelem után nézünk, s elhullajtjuk
tehetségeink gyöngyszemeit a sáros hétköznapok bűzlő téesztelepén. Hány
és hány magyar tehetség kényszerül levetnie tehetsége bíbor palástját,
aztán overált, kesztyűt kénytelen húzni, hogy vasat vágjon, maltert
keverjen, autókasznit kalapáljon, boltban áruljon értéktelen vackokat… A
tehetséggel oly dőrén bánunk Magyarországon, mintha bizony természetes
adottság lenne, holott ezért a talentumért megküzdenek más országok
szülöttei!
Biztosan
mindenkiben rejtezik olyan képesség, amelynek alapjairól fogalma
sincsen, egyszerűen, erőlködés, mindenfajta útmutatás nélkül képes
hozzányúlni az adott dologhoz, anélkül, hogy valamikor képzésben vett
volna részt. Ezt az Istenadta tehetséget kell megragadni tíz körömmel,
mert az ilyenfajta tudás az, amellyel az ember született, ezzel válik az
ember hasznos tagjává egy olyan társadalomnak, amelyben sarlatánok
operálnak kivénhedt ideológiák mentén szédelegve.
Elég
nagy baj, hogy itt a Kárpát-medencében tehetséggyilkos világot élünk;
ha megjelenik a nyílt színen egy ígéretes, valódi, hamisítatlan
tehetség, akinek minden porcikájában maga a Jóisten csörgedez fenséges
forrásként, az első dolog, amit a magyar vezetők, igazgatók, művészeti
akarnokok el akarnak érni nála, az a megváltoztatás, hogy idomuljon a
korhoz, az ízléshez, a politikai és társadalmi ideológiákhoz, ezt pedig
nem tudják elérni máshogy, csak úgy, ha roncsolnak a tehetség tudásán,
így pedig kedvét szegik, bármily erős hittel is bírjon; egy tehetségben
megmásítani a felbuzgó talentumot felér egy gyilkossággal, mert éppen
az Isteni kinyilatkoztatást próbáljuk meg elhallgattatni, az időtlen
csobogást, a hihetetlen erővel bíró cipekedést akarjuk meggyengíteni,
mindez pedig – lássuk be – abszolút és gyalázatos dőreség… A világnak
divatra van szüksége, amely meghatározza a közízlést, s általában a
közízlés nem más, mint egy undorító giccsparádé, amely élvezhetetlen.
Ehhez lekorcsosítani egy művészt igen ostoba cselekedet – azt is
írhatnám: Isten ellen való vétek. A kor szelleme, a divat, az izmusok
bűzlő csokra nem való emberi fogyasztásra, ezek művirágok feltupírozva
frissen szedett virágokká, mégis élvezhetetlenek, az ember nem talál
bennük fogódzót, mélységet, tartalmat, csak ürességet, s itt-ott némi
beteg, káros utalást.
Sokan
azzal a butasággal lihegnek értetlenül, hogy miképpen lehet felismerni
egy valódi tehetséget… Nem tudom eléggé érzékeltetni, hogy mekkora
badarság egy ilyen kérdés, hiszen önmagáért beszél egy valósan működő
művészember, minden sora igaz, valós, időtlen, minden ecsetvonása
csodálatos, minden zenei hang, amit kiad magából, vagy egy hangszerből,
örökéletű! Ha valaki nem veszi észre a csodákat, azért nem azt az
embert kell okolni, aki előidézi őket, hanem azt, aki vak süketségében
képtelen bármit is érzékelni.
A
művészet nem falakkal, karámokkal, hazug paravánokkal körülhatárolt
terület, ahol megszabott mozgástérben lehet mozogni, alkotni,
gyarapítani a már meglévő vívmányokat; a művészet inkább faldöntögető,
karámromboló erővel bíró megnyilatkozás; szabad, végtelen alkotói
folyamat, amelyet határok közé szorítani aljasság, eszméletlen butaság.
Emberekhez
kell szólnom, emberi hangon, s emberi érzések, gondolatok, dallamok
áramoltatásával elérnem a tisztító, jobbító hatást. Nincs lehetőségem
elsikkasztani a tehetséget, hogy megőrizzem a magam számára könnyen
elérhető eszközöket, mindent meg kell osztanom másokkal, hiszen nem csak
az enyém a talentum, nem belőlem fakad, én is úgy kaptam, mint egy
kiváló szerszámot. Ezért szoktam hangoztatni beszélgetések alkalmával,
hogy nem én vagyok a fontos, hanem az általam leírt szövegek, azok
tartalmazzák a mondanivalót, a tanításokat, a falak lerombolását, én
csak másodlagos vagyok ebben a felosztásban. Nincs sztárélet,
tévészereplés, zengzetes interjúhalmok; én létezem, az íróasztal, a
sok-sok kézirat, és az azokból felépülő művek; irodalom van, csillogás
nincs!
A
kérdés csak az, mennyire lehet autentikus egy velős körbetekintés,
várfokon állás a hűvös harmattal megült mező felett, a szemlélődés
hullahegyek torz mosolya felett, és merev kézzel való integetés, amikor a
mélységben háború dúl, s emberek hullanak? Hitelesnek lenni nem csoda,
nem irigylésre méltó állapot, ez inkább a valós érték, az élethez való
hasonulás büszkesége, és a valóság egyetlen arcának feltárása!
Azért
kezdtem el színműveket írni, mert benső kényszert éreztem, hogy
valamit írjak a színpadra, hogy emberek keringjenek, járkáljanak,
beszéljenek képzelt, ám nagyon valóságos problémák körül, s közben
nagyon szívemen viseltem a nevetés szentségét mint a Jóisten szikráját,
tehát írtam egy komédiát, egy egyszerű, hamisítatlan komédiát, de akár
szatírának is lehetne nevezni, hiszen egy politikai ideológiát zúztam
benne össze. Később megírtam a Szindbádot, amely nem komédia,
mégis meg lehet mosolyogni a hajós gondolatait, cifra mondatait,
kicsapongó udvarlásait… Nevetés nélkül nincs élet; az ember természetes
állapota a derű… Ez a gondolat vezette tollamat akkor is, amikor
regényeket írtam, amikor novellákat körmöltem éjszakákon át; még a
legsúlyosabb, legmegrázóbb műveimbe is a derűt akartam beleplántálni,
hogy az ember érezhesse a csodát, a fennkölt büszkeséget, az időtlen
hitelességet.
Kertelés és mellébeszélés nélkül kijelenthetem: jó író vagyok, méghozzá magyar író!
Mindezeket
túlhaladva elmondhatom, hogy az életemben teljességre törekszem, az
igazság feltérképezésére, előadására, mert hiszem és tudom, hogy csak
hiteles életet élő ember lehet hiteles író, aki az életet összekeveri a
művészettel, felcserélve próbálja megalkotni őket, az tévelygő, hamis
hangokkal operáló zenész. Az ember élete a valódi mű, a tökéletes
alkotás, a szövegek, festmények, zeneművek pusztán a koronát, a díszes
palástot, a trónust jelentik. Külsőség, valójában minden belül, a
lélekben dől el – ezt nem árt megjegyezni, eszünkbe vésni…
Marad magyar ember a Kárpátok bércein belül ötven esztendő múlva?
És lesz magyar irodalom, amikor elvonulnak a pusztító hordák, a súlyos kultúrmocskot cipelő termeszek?
Mely ponttól kezdődik a minőségi élet, s mely ponton törik derékba a tisztesség?
Ha
nem olvassák soha az életben soraimat, ha egyetlen ember sem
gondolkodik el felvetett gondolataim egészén, vagy akár részletein,
akkor is leírok mindent, ami megmozgat, aggodalommal tölt el, amin –
érzésem szerint – változtatni kell, és mindig, akármikor szót emelek az
összefogás mellett, mert csak így maradhatunk meg, mi magyarok. Nincs
más lehetőség, nem áll módunkban luxus dölyftől vezérelve kiárulni a
maradék értékeket, mi nem adhatjuk át vérrel megszerzett honunkat,
irodalmunkat, kultúránkat, mert a magyarság szent és sérthetetlen,
ősidők óta vonuló nyelvvonulat, büszke tudás, patyolatfenség… Tanulni,
gondolkodni, összefogni, szeretni! Ezek lehetnek a jövő kulcsszavai,
erőt generáló kifejezéseink, hogy a magyar végre feltekinthessen a
porból.
Vajon lehet erkölcsöt adni egy nemzetnek?
A
kérdés groteszk volta nem mosolyogtat. Mert külső adományként nem
adható, viszont belülről, a tűzzel lobogó lélekből kifejleszthető,
előhozható a mélységből, hogy a roppant sötétségben világítson, utat
mutasson. Erkölcsben élni, tiszta keresztény erkölccsel, értékrendekkel –
ebben látom a lelki, majd pedig a nemzeti megújhodást.
Természetesen,
ezt valahol el kell kezdeni, és nem hiszem, hogy erre a Parlament,
vagy a média alkalmas hely lenne. Ezeken a helyeken csak hazudni és
ígérni tudnak, egyetlen ponton nem lehet felfedezni a tisztességes
határozottságot, maszatolva hörögnek álhírek nyomán selejtes
zsurnaliszták, levitézlett képviselők, dőre szóvivők. Otthon kell rendet
teremteni, elhullajtani a férges gondolatokat, kigyomlálni az
élősködőkkel megtelt kertet, megszeretni újra a párunkat, gyermekünket,
rokonságunkat, s akkor elindulhat egy folyamat, ám addig, amíg az
emberek hazug elvek, irigységek ösvényén haladva meglopják egymást,
addig csak széthullás juthat osztályrészünkül, és a feneketlen halál. A
gyenge szél elfújja a Nemzetet…
Nem
csak a Nemzetről írnék, noha rendkívül fontosnak tartom az
összetartozás ápolását, a nyelv kincseinek megőrzését, az irodalom
felemelését, és egyáltalán, megadni a magyar művészetnek azt, ami jár
neki. Mondhatnánk, hogy a mai magyar tehetséges művészek
szélmalomharcban őrlik fel tehetségüket, elvonulva, magukra maradva, el
nem ismerve tengetik életüket, mindenféle levedlett munkákat vállalnak
magukra, hogy megéljenek, miközben unalmas percemberkék publikálnak
értékkel alig bíró lapokban; olyan emberek írnak, festenek, zenélnek,
faragnak ma, akikben alig szunnyad valamiféle tehetség, inkább erőtlen,
dőre izmusokhoz igazítják mondanivalójukat, így nyerve el a
publikáláshoz járó nevet, anyagi támogatást, egyáltalán a helyet az
irodalmi palettán. Aki egy kicsit is ad magára, és nem kívánja tudását
aprópénzért szétszórni, az elefántcsonttoronyba, fellegvárba vonul,
ahonnan remek a kilátás, tény, de mégis a mellőzöttség keserű kenyerét
majszolhatja unos-untalan.
Érthetetlen,
milyen felfordult világot éltet a mai emberiség. Az értéktelen
értékesnek számít, a csapnivaló művészet díjakat vonszol maga után rögös
utakon, a lekaszált, kiégett tarló szépségdíjat nyer, s az erőtől,
élettől duzzadó táj harsonái hallgatásra vannak ítélve. Micsoda
penetráns hullaszag terjeng a mai művészeti életben? Aki ma ír, nem
kíván semmit közölni, nem akar adni, nyelvet éltetni, igényes irodalmat
felemelni, csak írni, dőre, épületes marhaságokat kirázni a lúdtollból,
de ez még nem irodalom, főleg nem minőségi irodalom.
Időközben
hátrahagytam huszonötödik életévemet, immáron huszonhat esztendős
vagyok. Haladok egy általam kitűzött úton, előrefelé, legalábbis én
remélem, hogy előre és felfelé tartok; folyamatosan írok, akár mindennap
kezembe veszem a művészetemet, hogy átadjak valamit az utókornak, ami
még nincs, s ami abszolút belőlem került napvilágra. Nem vagyok
elájulva magamtól, ettől függetlenül tudom, hogy jól írok, jót írok,
ezért nem értem, miért nem jelenhetnek meg a szövegeim lapokban… Ha
jobban belegondolok: túlságosan színvonalasak a szövegeim…
Nyugodtan
bárki rám sütheti az elbizakodott, hivalkodó, önelégült jelzők
valamelyikét, vagy akár mindegyik jelzőt együttesen, én az önbizalom
egészséges állapotából nyilatkozom szövegeimet illetően. Nem
felfuvalkodva kívánok dorbézolni, hanem alkotni szeretnék, nyugodt,
csendes, élhető környezetben, és a célom az, hogy megjavítsam a mai
magyar társadalmat, nem pedig az, hogy bárkinek is ártsak, bárkit is
eltiporjak, elpusztítsak. Szándékaim nemes voltáról értekezni nem kell –
önmagát adja…
Számos
dolog, gondolat, meglátás, forma, lehetőség érdekel, képes vagyok
elemezni apróra szeletelt témákat, egészen a sejtekig visszamenve,
ugyanakkor képes vagyok egységesen, átfogóan tanulmányozni egy
problémakört, kérdéskört; széles spektrumon mozogva haladok előre, néha
lassabban, máskor gyorsabban, de mindig a teljes vizsgálatra törekszem,
és igyekszem objektív képet adni, hogy a diagnózis ne fals legyen.
Objektíven, az eseteket mélységeiben átvizsgálva kijelenthetem, hogy a
mai művészeti életben nem találni tehetséges, mélyből fakadó tudással
rendelkező művészt, csupán sarlatán firkászok, piktorok, muzsikáló
dilettánsok vonaglanak feltupírozott valóságuk ritmusára… Elég alaposan
áttanulmányozni a mai Magyarország életében fellelhető művészeket,
máris láthatjuk, merre tart az alkotó, milyen céljai vannak, mit tud
adni, és mit vesz el ennek fejében.
Hamvas
Béla szavaival élve nincsenek egyéniségek, pusztán egyszerű,
hamisítatlan, dőre senkik tapodják a flasztert. Arcélük nem homályos,
hanem láthatatlan, és azért láthatatlan, mert nincs nekik. Ebből fakad,
hogy nem a kicsinységüket akarják megnövelni élvezhetetlen
alkotásaikkal, hanem egyáltalán valami kicsinységet próbálnak kicsikarni
az elsatnyult világban, természetesen, sikertelenül… Egy-egy
ideológiahullám felkarolja, felrepíti őket irigyelt magasságba, ám
egy-két szűk esztendő, és el is felejtik az emberek a nevét, nem azért,
mert megjegyezhetetlen, hanem mert soha nem is jegyezték meg igazán,
valóságos lenyomatuk nincs az életben, ezért korrumpálódnak, eladják a
lelküket is, noha azzal nem ők rendelkeznek. Ostobák, vakok, süketek,
élvezeteket hajszolók, túlságosan hangosak, exhibicionisták, törtetők,
akarnokok, zsarnokok, pénzéhesek… Ezeket a jelzőket a senkik egyszerre
viselik magukon, tehát nem kell csodálkozni, hogy egy olyan
Magyarországon élünk, ahol majdhogynem lehetetlenség érdemi életet
lefolytatni! Ehhez már csak fűszerként járul hozzá az a tény, hogy a
senkik azért, mert senkik, mérhetetlen étvággyal igyekeznek magukba
zabálni mindent, amihez csak hozzáférnek: sikert, hatalmat, pénzt,
kapcsolatokat… Ilyen emberekből álló társadalomban nem könnyű feladat
minőségi irodalmat, filmet, festészetet, zenét létrehozni, ugyanis a
tökéletes tehetség megnyilvánulása irigységet von maga után; egy
tehetség felbukkanásakor bizonyosodik be a senki tökéletes senkisége… Ha
a társadalom senkikre épül, mindenféle módon igyekeznek
ellehetetleníteni a tehetségeket, az egyéniségeket, mert el akarják
kerülni a lebukást, irigységük acsarkodó képmutatása félelemmé
korcsosul, s félnek attól, hogy kiderül az igazság, és összeomlik
gondosan összehazudott életük palotája, ahová pedig évtizedekre
berendezkedtek. Az igazságra nincs szükség a Földön, mondhatnák akár a
senkik, de nem teszik, mert az egyenességet nem ismerik, pusztán hazudni
tudnak, megtéveszteni, zavarosban halászni, megalkudni, senkikként
viselkedni.
Elolvastam
néhány irodalmi folyóiratban publikáló embernek a munkáját. Vettem a
fáradságot, és átolvastam vagy húsz novellát, hogy képet kapjak arról,
mikről írnak ma az emberek, milyen stílusban alkotnak, milyen
fogalmazási készséggel operálnak az irodalmi életben. Olvastam kortárs
„nagy” írók műveiből, hogy tudjam, minek köszönhetik a rengeteg díjat,
az elismerést, a nagy példányszámban kiadott műveket. Olvastam és
olvastam… Aztán gondolkoztam erről-arról, és hamar rá kellett jönnöm, én
nem tudok úgy alkotni, ahogy a mai írók a folyóiratoknál, mert ilyen
csapnivaló irodalmat én nem tudnék kiadni a kezemből, képtelen vagyok
ilyen összehányt semmit megírni. Még mindig az objektivitásnál tartunk! A
se eleje, se vége történetek vonulnak előre, aztán vissza, majd
körbe-körbe, s a végén nincs semmi tanulság, történet is alig, csupán
folydogáló, csordogáló ostoba szöveghalmaz van, és ezt novellának nevezi
az alkotó… Senki…
A
gondolatmenet valódisága a reakciókban mérhető le igazán,
autentikussága az olvasókhoz jutás pillanatában derül ki. A senki
felhördül, megbotránkozik, kikéri magának, tajtékzik, vért kíván, az az
ember pedig, aki ésszel és lélekkel él, csendes belenyugvással fejet
hajt a sorok felett, és egy halk sóhajjal megállapítja, hogy tömör
igazságot olvasott.
Sokat
gondolkoztam már a fentebb leírt sorokon, több éven keresztül
kerülgettem a témát. Mindig előjött, mint egy kócos ördög, egy pajkos
kisgyerek, akit nem lehet elzavarni, mert mindig mellénk szegődik,
folyton láb alatt van. Nem tudtam menekülni a senkik bemutatása elől, de
most megtettem, ártó szándék nélkül, objektivitásra törekedve. Az
érdemi életet óhajtván fel kellett állítanom egy pontos diagnózist, hogy
sikeresen lehessen gyógykezelni egy társadalmat, amelynek tagjai
túlságosan elvakult fényözönben táncolnak vállalhatatlan zenére ugrálva.
Törékeny a mostani világ, súlytalan és ostoba… Nincs mihez igazodnia,
ezért beteg pótlékokat talál; nincs miért küzdenie, ezért feneketlen
dőreségeket állít csatasorba, hogy elpusztítsa önmagát, valamint a
világot, amelyben él!
A
hírnév, a csillogás helyett jobban szeretem a vidéki csendes életet,
amikor nem túr bele semmi a nyugalmas hétköznapokba, amikor minden
gondom az, hogy milyen közvetlenséggel írjam meg a mondataimat. Megállok
a szőlőtőke mellett, leszakítok egy testes fürtöt, és gondolkodom az
égre tekintve, miközben a lédús szemek leve a pólómra hullik.
Teljességet nézek, amikor a fákra nézek, s a pillanat ihletett voltában
ott látom a Jóistent, mert – higgye el nekem mindenki! – ott van. Fákat
nézek, köveket, fűcsomókat, számba teszek egy szem szőlőt, ízlelgetem
az édes, zamatos gyümölcsöt, érzem a semmihez nem hasonlítható
valóságos, vidéki illatot – ilyenkor teljes ember vagyok, nem érdekel,
ezáltal nem zavar semmi. Csak az képes minőségi életet élni, aki képes
elmerülni a természet csendjében, hogy megvizsgálja önmagában a
kérdésekre adott válaszokat, akár csiszolhat is rajtuk, elmerenghet
újabb megoldandó feladatokon, csodálkozhat, lélegezhet, békülékenyen
elpihenhet a finom, békés ölben, eggyé válhat a Jóistennel. Egyes
pillanatokban több csoda rejtezik, mint a csillogó felületű
hazugságokon.
Szívesen
vernék hidat. Két pont között kellene átívelő hidat építeni, hogy azon
az erős alkotmányon emberek vonulhassanak új célok, új gondolatok
felé, akarattal, szent hittel, törekvéssel. Ha le akarnám
egyszerűsíteni mondandómat, akkor ezt kellene írnom: azért írok, hogy
hidakat építsek, de ez így nem a teljes igazság, a célom ennél sokkal
többszólamúbb, sokkal összetettebb… Nehéz egyáltalán a bensőmből
felbuzgó képekről beszélnem, az egész rendkívül bonyolult, noha erről
egyszerű szavakkal kéne szólnom. Sok mindent szeretnék, elsősorban
Rendet! Szép rendbe terelni az életet, megalkotni egy közösséget,
összehívni férfiakat és nőket, hogy élvezzék az élet adta lehetőséget,
hogy töprengjenek, gondolkodjanak, és meglássanak mindent, amit csak
érdemes látni, érezzenek, figyeljenek, rendet teremtsenek, és tartsák
is fenn azt.
A
világ szörnyű hely, viszont jogunk, sőt kötelességünk, hogy élhetőbbé,
teljesebbé, fenségesebbé tegyük; nekünk – mai embereknek –
kötelességünk, hogy a világ szörnyűségét elpusztítsuk! Fel kell számolni
az aljas érdekek mentén keletkezett ebül szerzett javakat, s ha más
megoldás nincs, szét kell osztani a szegények között, hogy azok is
élhessenek, megszabadulhassanak terheik egy részétől. Habzsolni bárki
tud, a zabáláshoz nem kell tudomány, viszont megállni az evésben, azt
mondani, hogy elég, másnak is szeretnék juttatni, az már embert próbáló
feladat.
Gondos
munkával kiválasztottam, hol kívánok letelepedni, hol szeretnék
családot alapítani. Magyarföld vagy Zalaszombatfa település, ez a két
helység nyerte el a tetszésemet, de fekvésénél, szépségénél, valamint
nevénél megpihenve, elgondolkodva, jobban tetszik nekem az előbbi.
Magyarföldön élni, alkotni, gyarapodni, gyermekeket nevelni – ennél nem
tudok fenségesebbet elképzelni! A zalai táj – egyéni meglátásom szerint
– olyan vidék, amely leginkább hasonlít a magyarság bölcsőjéhez. A
szép dombokkal hullámzó vidék maga a bölcső, az erdők az életet adó
oxigént lehelik ki a világba, s a patakok, folyók, tavak a tiszta
vizet, az élet elengedhetetlen elemét adják. Szerelmes vagyok Zalába,
ezt a szerelmet nagyapámtól örököltem, aki Lentiben született. Nekem
oda kell visszatérnem, ahonnan ő elszármazott, hogy nemzzen egy lányt,
aki az én édesanyám lett; az én visszatérésemmel bezáródik egy
hihetetlenül színes, kalandos, ezer viszontagságot körbeölelő lánc.
Ez az élet, úgy hiszem, részválaszokat már kaptam arról, mit is jelent élni, alkotni, tudni, figyelni, látni.