Tekintettel
arra, amit ma már tudunk a Covid "vakcinák" DNS-t megváltoztató
hatásairól, könnyebb tágabb összefüggésben látni ezt a titkos
kísérletet arra, hogy genetikailag módosított élelmiszereket tegyünk az
étrendünkbe.
A
Bizottság a biztonsági ellenőrzések, a nyomon követhetőség és a GMO-k
címkézésének megszüntetését fontolgatja a géntechnológiával módosított
élelmiszerek, vetőmagok és növények esetében.
Az
Európai Bizottság titokban a genetikailag módosított (GM) növények
bizonyos típusainak teljes deregulációját fontolgatja - ezt azonban
nyilvánosan nem ismerte el. Az ilyen politikai forgatókönyvek szerint a
dereguláció azt jelentené, hogy eltörölnék a biztonsági ellenőrzéseket,
a nyomon követhetőséget és a címkézést az olyan GMO-k esetében,
amelyekről azt állítják, hogy természetes módon is létrejöhetnek - és
megszüntetnék a GMO-címkézést a "fenntarthatónak" nyilvánított
GM-termékek esetében.
A
Bizottság 2030-35-re vonatkozó részletes szakpolitikai terveit először
egy célzott felmérés tárja fel, amelyet a közérdekűség érdekében
tettünk közzé, miután csak bizonyos érdekelt feleknek küldték el. A
felmérést a Bizottság tanácsadói végzik. Ezek a tervek képezik az
alapját annak a hatásvizsgálatnak, amely a Bizottság 2023 tavaszára
tervezett, a GMO-rendeletek módosítására irányuló javaslatát kíséri
majd.
A
célzott felmérésre válaszul az Európai Parlament Zöldek/EFA
képviselőcsoportja levelet írt a Bizottságnak, amelyben azt kifogásolta,
hogy "a politikai forgatókönyveket nem hozták nyilvánosságra, hanem
csak egy kiválasztott csoportnak adták ki" a felmérésen keresztül. A
levél így folytatódik:
"Úgy véljük, hogy ez nem a
megfelelő módja annak, hogy a konzultációban résztvevők minden releváns
információhoz hozzáférjenek, hogy megalapozott választ tudjanak adni,
és felszólítjuk Önt, hogy haladéktalanul tegye közzé a felmérést".
Mit mondott a Bizottság nyilvánosan?
A
Bizottság új jogi keretet jelentett be a "célzott mutagenezissel" (ami
alatt a jelek szerint az SDN-1 és SDN-2 típusú génszerkesztést érti) és
a cisgenezissel (géntechnológia, amelyben a géneket mesterségesen
viszik át olyan szervezetek között, amelyek egyébként hagyományos módon
tenyészthetők) előállított növényekre. A Bizottság közölte, hogy külön
szabályozási rendszert kíván létrehozni ezekre a géntechnológiával
módosított növényekre, kizárva őket a GMO-kra vonatkozó hatályos uniós
szabályok hatálya alól. A Bizottság továbbá támogatni kívánja az
állítólagosan "fenntartható" géntechnológiával módosított növényeket -
azokat, amelyekről úgy véli, hogy hozzájárulhatnak az EU "Green Deal"
célkitűzéseinek megvalósításához.
Eddig
keveset lehetett tudni erről az új keretrendszerről. A Bizottság csak
bizonyos "szakpolitikai elemeket" határozott meg egy 2021
szeptemberében közzétett, úgynevezett bevezető hatásvizsgálatban:
- Kockázatértékelési és jóváhagyási követelmények „arányosak a kockázattal”
- Fenntarthatósági elemzés
- „Megfelelő nyomon követhetőségi és címkézési rendelkezések”
- Mechanizmusok a jogszabály elemeinek gyors kiigazítására.
Fenntarthatósági elemzés
"Megfelelő nyomonkövethetőségi és címkézési rendelkezések"
Mechanizmusok, amelyek lehetővé teszik a jogszabályok elemeinek gyors kiigazítását.
Ezeket
a "szakpolitikai elemeket" a Bizottság július 22-én záruló nyilvános
konzultációjában (a GMWatch benyújtotta válaszát) nem fejtik ki
bővebben.
A
korábbi bejelentésekkel összhangban a konzultáció a "célzott
mutagenezissel vagy ciszgenezissel előállított" GM-növényekre vonatkozó
jogszabályokról szól. Bizonyíték nélkül feltételezi, és figyelmen kívül
hagyja a génszerkesztés által okozott kiterjedt DNS-károsodást
bizonyító bizonyítékok nagy halmát, hogy néhány ilyen GM növényt
"hagyományos növénynemesítéssel vagy klasszikus mutagenezissel is elő
lehetett volna állítani" (3. és 12. kérdés). "Klasszikus mutagenezis"
alatt a sugárzás vagy kémiai úton történő mutagenezis nemesítés
évtizedes technikáit értjük. A Bizottság azt is feltételezi - szintén
bizonyítékok nélkül -, hogy néhány ilyen géntechnológiával módosított
növény "a fenntarthatósághoz hozzájáruló tulajdonságokkal" rendelkezhet
(7. kérdés).
A
Bizottság mindig is elutasította a "dereguláció" kifejezést. Azt
mondta, hogy "megfelelő" és a célnak megfelelő szabályozási keretet fog
bevezetni az új GM-technikákból származó bizonyos GM-növényekre,
amelyeket "új genomikai technikáknak" nevez. Azt is kijelentette, hogy
nem fog kompromisszumot kötni a fogyasztók és a környezet biztonsága
terén.
A
részletes szakpolitikai forgatókönyvek azonban más képet mutatnak:
egyes géntechnológiával módosított növények teljes deregulációja reális
lehetőség.
Mik a Bizottság tervei?
A
Bizottság tanácsadóinak célzott felmérése hét, a Bizottság által
fontolóra vett politikai forgatókönyvet ismertet, amelyekről a nyilvános
konzultációban nem esik szó. Ezek a forgatókönyvek azért fontosak,
mert ezek képezik az alapját a készülő szabályozási hatásvizsgálatnak,
amely a különböző szakpolitikai forgatókönyveket egymással és egy
alapforgatókönyvvel (azaz a szakpolitikai intézkedések nélküli
forgatókönyvvel) hasonlítja össze.
A hét
szakpolitikai forgatókönyv (A1-C2) azt mutatja, hogy a Bizottság azt
fontolgatja, hogy eltöröl minden olyan GMO-ra vonatkozó szabályozási
követelményt, amely "természetes úton vagy hagyományos nemesítéssel is
előállítható".
A forgatókönyvek a következőket mutatják:
A
Bizottság a GM-növények két új kategóriáját kívánja megkülönböztetni:
Azokat a GM-növényeket, amelyek "természetes úton vagy hagyományos
nemesítéssel is előállíthatók", és azokat a GM-növényeket, amelyek
"kívánatos fenntarthatósági hatásokkal" rendelkeznek.
Azon
GM-növények esetében, amelyek a Bizottság szerint természetes úton vagy
hagyományos nemesítéssel is előállíthatók, a Bizottság azt
fontolgatja, hogy eltöröl minden GMO-ra vonatkozó szabályozási
követelményt (A2, B3 forgatókönyv). Ez magában foglalja a következőkre
vonatkozó követelményeket
– forgalomba hozatal előtti biztonsági értékelés
– a termék nyomon követhetősége az ellátási láncban
– a szóban forgó GMO fejlesztője által biztosított GMO kimutatási módszer
– GMO címkézés követelményei.
"Az Európai Bíróság ugyanis 2018-ban
egyértelművé tette, hogy az új GM-technikák nem zárhatók ki az uniós
GMO-jogszabályok hatálya alól, kivéve, ha azokat már számos
alkalmazásban hagyományos módon alkalmazták, és hosszú biztonsági
múltra tekintenek vissza. Mivel ez nem áll fenn a génszerkesztési
technikák, például a CRISPR esetében, ezeket a technikákat az uniós
GMO-jogszabályok hatálya alá kell vonni, hogy ne ássák alá az uniós
elővigyázatossági elvet. Zöldekként/EFA-ként teljes mértékben
támogatjuk a Bíróság döntését."
A
Zöldek három követelést fogalmaznak meg minden GMO-val kapcsolatban:
Teljes körű és megbízható kockázatértékelésnek kell alávetni őket; nem
szabad engedélyezni a piacra jutást nyomon követhetőség és kimutatási
módszer nélkül; és a végtermékeken egyértelmű GMO-címkézésnek kell
lennie, hogy a fogyasztók választhassanak, hogy megvásárolják-e a
terméket.
Mindezek az elvek a jelenlegi GMO-jogszabályok alapján érvényesek - amelyeket a Bizottság titokban le akar bontani.
A Zöldek joggal vonják le a következtetést:
- az adott GMO fejlesztője által biztosított GMO-kimutatási módszer
- GMO-jelölés.
Ezeket a
GM-növényeket lényegében úgy szabályoznák, mint a nem GM-növényeket,
figyelmen kívül hagyva a közegészségre és a környezetre jelentett
kockázatokat, a nem GM-termelők azon igényét, hogy kizárják a
GM-szennyezést, valamint a lakosság azon jogát, hogy tudja, mi van az
élelmiszerében.
A Bizottság a "Bayer-opciót" javasolja
A
Bizottság A2 és B3 forgatókönyvei pontosan megfelelnek a Bayer által
nyilvánosan kérteknek. A Bizottság nyilvános konzultációjára adott
válaszában a Bayer azt mondta, hogy a szabályozásban egy szűrési lépést
szeretne, amely eldönti, hogy szükség van-e egyáltalán GMO-szabályozási
lépésekre. A Bayer szerint "első lépésként... értékelni kell, hogy a
DNS-ben bekövetkezett változások... hasonlóak-e azokhoz, amelyeket
hagyományos nemesítési módszerekkel vagy spontán mutációval lehetett
volna elérni". A Bayer szerint a "hasonló biztonsági profilú termékekre"
"ezután ugyanazokat a forgalomba hozatalra vonatkozó egyedi
szabályokat kellene alkalmazni" - más szóval, nem lenne GMO-szabályozás
azokra a GMO-kra, amelyekről azt állítják, hogy hasonló változásokat
mutatnak, mint amelyek természetes úton történhettek volna.
Egyesült Királyság törvényjavaslat
Nem
véletlenül, pontosan ugyanez a deregulációs forgatókönyv az, amelyet
jelenleg az Egyesült Királyság konzervatív kormánya követ, a "Genetic
Technology (Precision Breeding) Bill" tervezet formájában, amely
jelenleg a parlamenten dolgozik keresztül. Mivel az Egyesült Királyság
már nem tagja az EU-nak, az Egyesült Királyság kormánya egyoldalúan
elfogadhatja ezt az angliai törvényt, amely Angliát az USA gyenge
GMO-szabályozási normáihoz igazítja. Az EU Bizottsága egyértelműen azt
akarja, hogy az EU kövesse Angliát ebben a "versenyfutásban".
"Fenntartható" GMO-k
A
Bizottság azt a lehetőséget is fontolgatja, hogy eltörli a
GMO-címkézési kötelezettséget az állítólag "fenntartható" GM-növények
esetében. Fontolóra veszi továbbá a "célzott mutagenezissel és
ciszgenezissel" (A1) módosított GM-növényekre vonatkozó
kockázatértékelési követelmények csökkentését. Ezt az információt
szintén nem hozták nyilvánosságra, és a nyilvános konzultációra
válaszolók számára nem elérhető.
Minden géntechnológiával módosított növényre a meglévő GMO-szabályoknak kell vonatkozniuk.
A
Zöldek a Bizottsághoz intézett levelükben kijelentik: "Zöldek/EFA
képviselőcsoportként ellenezzük, hogy külön jogszabályokat vezessenek be
az olyan új génmódosítási (GM) technikák termékeire, mint a célzott
mutagenezis (azaz az SDN-1, SDN-2 és ODM [oligo-irányított mutagenezis])
és a cisgenezis. Úgy véljük, hogy minden géntechnológiával módosított
(GM) növényre a meglévő GMO-jogszabályoknak kell vonatkozniuk, a
kockázatértékelésre, a nyomon követhetőségre és az egyértelmű címkézésre
vonatkozó követelményekkel együtt.
"Élelmiszer-rendszerünk
fenntarthatósága nem az egyes termékekről szól. Egy növény tulajdonsága
önmagában, a növény termesztésének mezőgazdasági kontextusát figyelmen
kívül hagyva nem elegendő ahhoz, hogy bármilyen értelmes
következtetést levonjunk. A mai napig a hagyományos nemesítés
következetesen megelőzte a géntechnológiai technikákat (régi és új) az
olyan stressztűrő növények előállításában, mint a szárazság, árvíz,
kártevők és betegségek.* Azokat az állításokat, amelyek szerint a
géntechnológiával módosított növények hozzájárulnak az EU
élelmiszer-rendszerének javításához, a jelenlegi bizonyítékok nem
támasztják alá. Az Európai Uniónak nem szabadna gyengítenie
GMO-szabályozását, hogy a "fenntartható" GM-növényekre vonatkozó üres
ígéreteknek adjon teret."
A bizottsági javaslatok "katasztrófát" jelentenek a nem GMO-ágazat számára
Heike Moldenhauer, az ENGA nem GMO-ágazati szövetség főtitkára a célzott felmérésben foglaltakat kommentálva elmondta:
"A
Bizottság által előterjesztett deregulációs javaslatok célja az új
GMO-k címkézésének megszüntetése. Ha az új jogi keret eltörli a nyomon
követhetőséget és a címkézést, akkor az új GMO-k gyakorlatilag
láthatatlanná válnak, és a GMO-mentes ágazatot az a veszély fenyegeti,
hogy tudtán és akaratán kívül új GMO-termékeket fog értékesíteni. A
szabályozatlan GMO-k új világában a nem tesztelt és láthatatlan GMO-k
megtalálják majd az utat az európai földekre, a szupermarketek polcaira
és a fogyasztók tányérjára - visszafordíthatatlanul.
"A
fogyasztók joga ahhoz, hogy az egyértelmű címkézés révén tudják, mi van
az élelmiszerükben, kulcsfontosságú társadalmi és politikai vívmány,
amelyet a jelenleg jogilag kötelező GMO-címke garantál. Ennek eltörlése
vagy fenntartható címkével való helyettesítése, és ezáltal az új GMO-k
láthatatlanná tétele indokolatlan visszalépés lenne, és
bizalmatlanságra ösztönözne: Miért kell az új GMO-knak láthatatlannak
lenniük ahhoz, hogy a piac elfogadja őket?"
"A
GMO-mentes élelmiszer-ágazat számára ez a lépés a szabályozás
deregulációja és a címkézés eltörlése katasztrófát jelentene!
Gyakorlatilag megszünteti az ágazat értékesítési pontját, ami hatalmas
pénzügyi visszaesést jelentene, ha nem a teljes megszűnést."
https://www.pokolafoldon.hu/egeszseg/az-eu-bizottsag-titkos-politikai-forgatokonyvei-szerint-a-gmo-szabalyozas-teljes-deregulacioja-a-kuszobon-all