Új
irányt vehet az Egyesült Államok magyarországi érdekérvényesítése,
miután az USA budapesti nagykövetségének ideiglenes ügyvivője visszatért
a tengeren túlra, az új amerikai nagykövet, Colleen Bell pedig több
mint egy hónapja megkezdte magyarországi tevékenységét. André Goodfriend
közéleti tevékenységét követően az új amerikai nagykövet azonban
visszafogottabb, inkább a színfalak mögött zajló, ám annál kiterjedtebb
manipulációs tevékenységet folytathat majd.
Az új
amerikai nagykövet valószínűsíthető célkitűzéseinek megértéséhez abból
kell kiindulnunk, hogy hazánk milyen szerepet tölt be az Egyesült
Államok geopolitikájában, milyen tevékenységgel szolgálhatja hazánk az
USA európai célkitűzéseit. André Goodfriend ideiglenes ügyvivő közéleti
tevékenysége sokak számára eszetlen ámokfutásnak tűnhet, a
történtekből azonban számos következtetést le lehet vonni. Mindenek
előtt azt kell kiemelni, hogy az amerikai érdekképviselet elsődleges
tevékenysége nem ellenzéki csoportokra és civil szerveződésekre, hanem
mindenek előtt az adott ország kormányára terjed ki. Az Egyesült
Államok expanzív politikát folytató nagyhatalom, vagyis ellenzéki
csoportokkal és civil mozgalmakkal csak abszolút másodlagos tényezőként
foglalkozik, elsődleges célkitűzése az adott ország kormányán
keresztül képviselni az amerikai érdeket. Az ilyen expanzív politika
természetéből adódik, hogy gyors eredményt akarnak, ami az adott
kormány politikájának az amerikai érdekkel összeegyeztetett
megváltoztatását jelenti. Ez az expanziós politika és gyorsan mutatkozó
eredményre törekvés a magyarázata annak a "közéleti ámokfutásnak",
amit André Goodfriend ideiglenes ügyvivő folytatott Magyarországon. Az ő
tevékenysége azonban jóval nagyobb károkat okozott, mint amennyi
haszonnal járt, és ebből le kell vonni bizonyos következtetéseket.
André
Goodfriend elkövette azt a hibát, hogy túl sokat mutatkozott együtt
ellenzéki politikusokkal, nyilvánosan érintetté vált a belpolitikában
és láthatóan részt vett az Amerika-barát pártok kormányellenes
tevékenységében. Az ideiglenes ügyvivő ilyen tevékenységéből levonható
elsődleges következtetés, hogy az amerikai érdekérvényesítés
Magyarországon - 25 éve először - komoly akadályokba ütközött. A
hivatalos amerikai képviselet nem tudott "szót érteni" a kormánnyal,
nem tudta minden téren és teljes mértékben az amerikai érdek
kiszolgálása mellé állítani a magyarországi kormányt. Mivel az USA
expanziós politikája gyors eredményeket kíván, az amerikai képviselet
így az ellenzékhez kellett forduljon.
Goodfriend
amiatt vált nyilvánosan érintetté kormányellenes tevékenységekben,
hogy a kormánypolitikusokra nyomást gyakoroljon (látván, hogy az
amerikaiak nyíltan támogatják az ellenzéket, félelmeik keletkezzenek a
hatalom elvesztésére vonatkozóan, s így hajlamosabbá váljanak az USA
számára megfelelő kompromisszumok megkötésére), valamint, hogy
jelenléte és nyilvános támogatása új életet öntsön a számos választási
vereség által leamortizált liberális baloldalba. Goodfriend nyilvános,
belpolitikában való érintettsége megalapozott volt, de bizonyos
tényezők az amerikaiak által nem-várt alakulása miatt több kárt okozott
mint hasznot.
Milyen rövidtávú károkat okozott Goodfriend tevékenysége a magyarországi amerikai érdekérvényesítés számára?
- a
közvéleményben asszociációt alakított ki a hivatalos amerikai
képviselet és a balliberális erők közt. (Goodfriend azon kívül, hogy
jelen volt a Fidesz-székház "ostrománál", nyilvánosan is együtt
mutatkozott az álcivil mozgalmak mozgatásával vádolt Gyurcsány
Ferenccel, amit emlékezetes fotók őriznek)
-
szavazóbázis-növekedést hozott a Jobbik számára, vagyis növelte egy a
közvélemény által Amerika-ellenesnek, oroszbarátnak látott párt
támogatottságát. Ezt a vonatkozást magyarországi politikai elemzők
nyíltan kimondják. A problémát mégsem önmagában a Jobbik növekedése
jelenti az amerikaiak számára, hanem, hogy a pártok levonják a
következtetést; Amerika-ellenességgel további szavazatokat lehet
szerezni. Utóbbi már nem a közeg semleges tónusú változása, hanem a
közegellenállás növekedése az amerikai érdekképviselet számára.
Évértékelő beszéd: Orbán szerint az amerikai nyomásgyakorlás nem vezetett eredményre
-
propagandaalapot biztosított annak a kormánypártnak, amivel az amerikai
érdekképviselet épphogy a korábbiaknál kevésbé tudott szót érteni. A
Fidesz rövidtávon
propagandaelőnyhöz jutott, mert a látszólag civil megmozdulásokra
egyértelműen rá tudott mutatni, hogy ez az amerikaiak nyomásgyakorlása,
és a civil csoportokat külföldről pénzelik. A Fidesz középtávon
propagandaelőnyhöz jutott, mert az álcivil tüntetések kifulladása
miatt kijelenthette, hogy az amerikaiak nyomásgyakorlása nem tudta
megtörni a kormányt (Orbán évértékelő beszéde), az USA kénytelen
tárgyalni ahelyett, hogy nyomást gyakorolna. Ez a kormányt erősnek
mutatja, ami a Fidesz-választók attitűdje alapján a szavazóbázis
stabilizálódásához vezet.
A
fentiek alapján látható, hogy Goodfriend tevékenysége elsősorban a
kormánypártot és a Jobbikot támogatta meg. Utóbbi átmenetileg akadálynak
tűnhet, a politikában azonban nincsenek akadályok, csak a semleges
politikai közeg, ami alapvetően neutrális, értékmentes tények halmaza.
Itt jön képbe Colleen Bell
A
fentiek alapján nagy vonalakban leírható, hogy az új amerikai nagykövet
milyen célkitűzéseket kapott megbízatása idejére. Mivel az USA
expanzív politikát folytat, továbbra is elsődleges célkitűzés,
hogy a nagykövet a kormánnyal próbáljon szót érteni. Colleen Bell
emiatt valószínűsíthetően megbízatása első éveiben nem fog nyilvánosan
érintetté válni kormányellenes tevékenységekben, nyomásgyakorlást -
nyilvánosan - folytatni nem fog. Az új nagykövet személye értelemszerűen
a kormánynak is újrakezdési lehetőség, a kormány nem az amerikai
nagykövet személyének démonizálásával fogja kezdeni Colleen Bell
magyarországi tevékenységének bírálását. Ha mégis beütne a gond, az új
nagykövet személyének alapvető immunitása van, az ellenséges sajtó némileg nehezebben fog ellenségképet gyártani belőle, mint az elődjéből.
Magyarország egyszemélyes ellenzékének nyilvánították
Másodlagos
megbízásként a nagykövet értelemszerűen az ellenzéki körökkel
kapcsolatos feladatokat kapott. Az Amerika-barát politikai erők diszkrét
segítésén felül azonban ez egy radikálisan új irányvonalat jelent az
amerikaiak magyarországi érdekképviseletében. Bell egyik fontos
feladata, hogy lehetőségekhez képest enyhítse - vagy Washington hasznára
fordítsa - az elődje által okozott károkat. Goodfriend hatalmas hibát
követett el azzal, hogy az amerikai hivatalos képviseletet a
nyilvánosság szemében összekötötte a balliberális politikai erőkkel.
Bell értelemszerűen kezelni fogja ezt a helyzetet, és erre egyetlen
kitörési lehetősége van; új szövetségeseket kell keresnie, a
nyilvánosság felé azt kell tudnia lekommunikálni, hogy jobboldali
politikusokkal is szót tud érteni. Az amerikai érdekérvényesítés
megítélése Magyarországon egy ketrecbe lett zárva, Bell feladata pedig,
hogy ebből kitörjön. Kormánypárti politikusokat kell felmutatnia, akik
az ő tevékenységét pozitív elbírálásban részesítik - vagy jobbikosokat.
Utóbbi
rövidtávon egy kivitelezhetetlen feladat. Nem amiatt, mert a párt
politikusainak nagy része Amerika-ellenes lenne. A Jobbikban is szép
számmal akadnak olyan emberek, akik nyíltan állást foglalnak a mérsékelt atlantizmus
mellett, és akadnak olyanok is, akiknek feladata, hogy a pártvezetést
kapcsolatba hozzák olyan amerikai véleményformálókkal, melyek a radikális atlantizmust
akarják meghonosítani a jobboldalon (transzatlanti integráció
támogatása, azzal a kitétellel, hogy a transzatlanti együttműködéssel
egy fehér nagyhatalom jön létre, amiben a bevándorlók és színesbőrűek
másodlagos állampolgárok. Egy ilyen véleményformáló pl. Richard
Spencer). Ennek ellenére a Jobbik Amerika-pártolása nem csak rövidtávon,
de középtávon is kivitelezhetetlen dolog az amerikai érdekképviselet
számára. A párt vezetése ugyanis tisztában van azzal, hogy a
szavazóbázis növelésére két nyitási irány van: 1. polgári értékek
felvállalása, 2. a geopolitikai átmenettel nyugatellenessé váló tömegek
szavazatainak megszerzése. Bármilyen közösségvállalás az amerikaiakkal
oda vezetne, hogy a Jobbik szavazóbázisa egy jókora részét
elveszíti. Bell másodlagos tevékenységének egyik célkitűzése - ennek
ellenére is - értelemszerűen az, hogy az ellenzéki erőkkel tudjon szót
érteni, ha a kormánnyal nem megy.
Négygyermekes családanya - jobb pozíció konzervatívok, jobboldaliak felé
Ha a
kormány nem áll kötélnek, Washington nem csak gazdasági, katonai, de
politikai ütőkártyával is kell rendelkezzen Magyarország
megrendszabályozására. Washington számára is egyértelmű, hogy a
balliberális erőkkel már nem sokra mennek Magyarországon. A közvélemény radikálisan
nyugatellenes lesz, és emellett radikálisan nacionalista. Mindenki
számára egyértelmű a politikai közeg jobbra tolódása, és csak idő
kérdése, hogy a Jobbik mikor ismeri fel, mekkora potenciál rejlik az
egyre radikálisabban nyugatellenes tömegek szavazatainak megszerzésében.
Ugyan botrányok és bomlasztások sorozatával lehetséges lenne egy
baloldali nagykoalíció összetákolása, egy ilyen felállás a politikai
közeg ellenállásába ütközik, ami ugyan rövidtávon siker lenne, hosszú
távon még nagyobb károkat okozna Washington magyarországi befolyása
számára.
Az új
amerikai nagykövet számára adott a feladat: meg kell szereznie a
kormánytól jobbra épülő politikai alternatívát, anélkül, hogy az
tudatában lenne az amerikai befolyásnak. Amennyiben a Jobbik politikusai
ellenállást mutatnak a Spencer féle figurák befolyásával szemben,
továbbra is adott a lehetőség, hogy Washington annak tudta nélkül
segítse a Jobbik kormányra jutását. Ennek részeként elsősorban látszólag
nem-nyugati forrásokhoz juttatnák a Jobbik-közeli médiát, esetleg
néhány újabb pénzember jó üzleti lehetőséget lát a Jobbik térnyerésében,
melynek eredményeként a párt anyagi mozgástere megnő. Azt hozzá kell
tenni, nem kifejezetten amerikai üzletemberek megjelenésével kell
számolni a jobboldalon, hanem épp ellenkezőleg; szélsőséges esetben a
Fideszről leszakadó pénzemberek jelennek meg, nem-szélsőséges esetben
pedig a Jobbik valós anyagi háttérbázist kap orosz - vagy más keleti -
forrásból. Példának okáért: oroszul anyanyelvi szinten beszélő, orosz
állampolgársággal rendelkező személyek megjelennek és lehetőséget
ajánlanak a Jobbik egy-egy prominens tagjának. Anyagi háttérbázist
építenek ki. Később szakértőkkel segítik a párt munkáját. Mire
pártszinten rájönnek, hogy adott esetben CIA alkalmazottai is
beszélhetnek hozzájuk oroszul, már a Jobbik mögött van egy amerikai
irányítású anyagi háttérbázis, amitől a párt országos szinten függ.
Az
amerikai nagykövet feladatkörei ezzel kapcsolatban értelemszerűen nem a
Jobbik behálózása, hanem olyan üzletemberek, politikusok, szakértők és
művészek bevonása, akik szóba jöhetnek a jobboldali alternatíva
megszerzése során. Washington sokat veszíthet, ha nem tud kitörni a
balliberális megbélyegzésből. A gyakorlat pedig azt mutatja, hogy a
perifériaországokban Washington gyakran olyan politikai erőket -
esetenként diktátorokat - is támogat, akik a nyugati rendszerben nemhogy
szalonképtelenek lennének, de az általuk vallott értékek radikális
ellentétei a nyugaton népszerűsített liberális világképnek.