Uram, a te szentséges szívednek ajánlom fel az egész életemet, múltamat, jelenemet, jövőmet, a legkisebb cselekedetem is. Irányíts és vezérelj engem. Add meg a tisztánlátás kegyelmét, hogy meg tudjam különböztetni a jót a rossztól. Add, hogy egész nap neked éljek.
2015. november 27., péntek
Ma megint fordult a Kardigan színe egyet
Oroszország 2016. január 1-ei hatállyal felfüggeszti a vízummentességet Törökországgal – jelentette be Szergej Lavrov orosz külügyminiszter szíriai kollégájával tartott közös moszkvai sajtótájékoztatóján.
Törökország a puskaporos hordó körül tüzeskedik!
Ahmet Davotoglu-az ankarai Fényes Porta miniszterelnöke-tegnap meglátogatta Bakuban baltásékat. Átadta Recep Tayyip Kardigan pasa üdvözletét Ilham Alijevnek, Azerbajdzsán pasájának. No meg vitt egy kis biztatást is.
Az éppen aktuális azeri kollégájának-Artur Resizade névre hallgat ez a jóember-megsúgta, hogy ideje lenne már életet lehelni a Hegyi-Karabah-féle, régóta szunnyadó vitába. Hébe-hóba lövöldözgetésnél több kéne!
Azt is megsúgta éppen esedékes azeri kollégájának, hogy bizton számíthatna Azerbajdzsán egy kiadós török segítségre az Oroszország által támogatott Örményország ellen. Mert ugye mint tudott, a két ország között vannak határviták Hegyi Karabah miatt. Ez a terület Örményország területén található, de Azerbajdzsán a magáénak vallja.
Azeri vélemények szerint ott azeriek élnek, viszont a valóságban az örmények vannak ott többségben. Azerbajdzsán szerint Örményország csak megszállva tartja Hegyi-Karabahot. Emiatt 1991-ben heves háború robbant ki Örményország és Azerbajdzsán között. A konfliktus amolyan szunnyadozó állapotban van. Néha lövöldöznek egy jót a felek, aztán látszólagos csend követi.
A konfliktusban Oroszország inkább Örményország pártjára helyezkedik, de a békességes megoldást szorgalmazza. Bár jobbára inkább rendet tart. Amit általában respektál is az azeri kormány és Alijev pasa, akiket viszont Törökország támogat az örményekkel szemben. Illetve mostmár-tágabb kontexusban-Oroszország ellen.
Davotoglu arról biztosította az ő azeri kollégáját tegnap Bakuban, hogy “Törökország mindent megtesz annak érdekében, hogy felszabaduljon Azerbajdzsán örmények által megszállt területe!”
A törökök valami oknál fogva nem igazán kedvelik a keresztény örményeket. 1915 és 1917 között ki is irtottak vagy másfél milliónyi örményt. Emiatt pedig az örmények nem igazán kedvelik a törököket, meg a törökökkel úgy általában egy húron pendülő azerieket.
Most az orosz-török viszony lehűlt állapotában Davotoglu ajánlata arra enged következtetni, hogy minden látványos szánom-bánom ankarai sopánkodás dacára a Fényes Porta szeretné eszkalálni a helyzetet Oroszországgal. A volt Szovjetunió “lágy altestének” nevezett térségben.
Meglehetősen kockázatos egy elgondolás! Viszont jelzi, hogy Törökország a puskaporos hordó körül játszadozik a gyufával.
http://www.balrad.com/2015/11/27/torokorszag-a-puskaporos-hordo-korul-tuzeskedik/
Szándékos destabilizálással válna regionális hatalommá Lengyelország
Az
Európai Unió tíz országa – köztük hazánk – jegyzi azt a levelet,
melyben az “Északi Áramlat II”, Oroszország és Németország közti
gázvezeték-projekt ellen foglalnak állást.
A
Bulgária, Csehország, Észtország, Görögország, Lengyelország,
Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia, Szlovákia kormányai által
aláírt felhívás szerint “Oroszország Németországba irányuló
gázkapcsolatainak tervezett kibővítése az EU érdekeivel ellentétes és
Ukrajna további destabilizációjának kockázatát hordozza.” A dokumentum olyan érveket sorakoztat fel, mint “az
Ukrajnán keresztüli tranzitútvonal megőrzése az egész EU stratégiai
érdeke, nemcsak energiabiztonsági szempontból, de a kelet-európai régió
stabilitásának megerősítése miatt is.” Ezért a tíz ország a legközelebbi, decemberi EU-csúcstalálkozón a “téma általános vitára bocsátását” javasolja.
Sorközbe
helyezve azt a fenti levélnek ellentmondó tényt, hogy az Európai Uniós
és az Oroszországi Föderáció földrajzi helyzetüknél fogva egymás
elválaszthatatlan energetikai partnerei, a tranzitútvonalak
diverzifikálásáról szóló EU állásfoglalást ((2012/2029(INI)) pedig a
fent említett országok is aláírták, valamint, hogy az orosz fél nem
teheti magát egyoldalúan függővé egy vele ellenséges kijevi vezetés
által irányított, szinte minden tekintetben a destabilizációs
csődhelyzet kellős közepén lévő Ukrajnától az EU-ba irányuló gáztranzit
ügyében, a levéllel kapcsolatban fontos rávilágítani arra a
lépéssorozatra, amely – különösképpen hazánk tekintetében – egy tágabb
geopolitikai játszma kezdetét jelenti. Ebben a játszmában pedig az
Orbán-kormány lépései egyelőre a nemzetközi viszonyok amerikai
hegemóniára épülő kapcsolatrendszerének – egypólusú világrend –
megőrzése irányába hatnak.
A nemrég lezajlott lengyel parlamenti választások az angolszász/USA-barát Jog és Igazságosság Párt
hatalmi koncentrációját eredményezték. A Jaroslaw Kaczynski nevével
fémjelzett lengyel politikai vezetés részéről miniszteri szinten tett
nyilatkozatok arról tesznek bizonyságot, hogy a lengyel politikai
hatalom visszatérő birtokosai nemcsak retorikában, de gazdasági-katonai
vonalon is a szellemi holdudvaruk köreiben mérvadó
Intermarium-koncepció felélesztését tűzték ki célul.
Az Intermarium a két világháború között Lengyelországot vezető mélyen oroszellenes Józef Piłsudski
marsall geopolitikai terve volt egy Közép- és Kelet-Európát magába
foglaló országok közötti szövetségi rendszer létrehozására, mely a
Balti-tenger és Fekete-tenger közötti tér politikai-katonai-gazdasági
egységesítését szolgálja. Pilsudski ettől remélte a földrajzilag a
gazdasági (Németország), és katonai (Oroszország-Szovjetunió) pólusok
között elhelyezkedő Lengyelország nagyhatalmi státuszának térnyerését.
Mivel Pilsudski a lengyel történelmi (téves) és saját katonai
tapasztalatainál fogva az Orosz Birodalmat, és annak utódállamát a
Szovjetuniót állandó veszélynek ítélte meg, ezért az Intermarium-tervet
egy tágabb, általa elképzelt geopolitikai stratégiába integrálta. Ez a
stratégia az un. Prométheusz-terv volt, amely az orosz vezetés által
egy államföderációba integrált népek nacionalista területi mozgalmainak
támogatásával az ország területi egységének felbontását célozta meg.
Ezt Oroszország-Szovjetunió területén öt centrumból kiindulva próbálta
megvalósítani, amely centrumok a hidegháború befejeztével részben le is
szakadtak az orosz államföderáció területéről.
- Turkesztán-Ural-Krím-félsziget (török-tatár-muszlim identitás kiélezése)
- Grúzia-Azerbajdzsán-Kaukázus
- Ukrajna és a kozák területek
A
jelenlegi geopolitikai kontextusban fontos azt megérteni, hogy az
Intermarium és a Prométheusz-terv elgondolásai együtt adták a lengyel
stratégia lényegét. Mégpedig azt, hogy Lengyelország regionális
hatalmi státuszba emelkedése kizárólag egy szomszédos hatalompólus
területi (vagy politikai-gazdasági-katonai) integritásának megtörésével
lehetséges.
Mivel
jelen helyzetben a lengyel vezetés az Oroszországi Föderációt túl
erősnek ítéli még az USA segítségével is (nem alaptalanul) egy ilyen
irányú próbálkozáshoz, ezért a földrajzi környezetben fordított irányú
támadást kezdeményez a belső és külső tényezők által gyengülő
tendenciára tért Németország – de még mindig mint EU gazdasági központ –
ellen. A cél a német gazdasági potenciál rombolása, és az ország
területi integritásának felbontását előidéző folyamatok erősítése.
Ezért
hangsúlyos az a tény, hogy amennyiben a cikk elején szereplő levelet
jegyző országok regionális érdekei több ponton ellentmondanak
egymásnak, a jelenlegi geopolitikai kontextusban felvázolt
Intermarium-Prométheusz terv érdekhalmazai pontosan ezen országok
politikai elitjeinek tágabb érdekeit ölelik fel a lengyel séma mentén.
A
kormánypárti Magyar Idők híroldalon ma jelent meg egy Fricz Tamás
politológus által írt cikk, mely ezen szövetség létrehozása mellett
kampányol. Az újdonsült lengyel külügyminiszter szerdai nyilatkozatában
pedig azt hangsúlyozta, hogy el kell törölni az 1997-ben megkötött
NATO-Oroszország szerződést, mert az kizárja az azóta belépett
NATO tagállamok területén a nukleáris fegyverek állomásoztatásának
lehetőségét, amelyre a lengyel külügyminiszter szerint országának
ugyanolyan joga van, mint Németországnak.
Mivel az
USA geopolitikai érdekérvényesítési céljai az eddigi két európai
hatalmi centrum (Franciaország, Németország) egymás elleni kijátszásán
túllépve egy harmadik európai pólus felépítésével (Lengyelország) a
manipulációs lehetőségek kibővítésére alapoznak, egy lengyel hatalmi
centrum köré rendeződő közép európai szövetség valós felépülése esetén a
nemzetközi kapcsolatok rendszerében hazánk továbbra is egyértelműen az
amerikai hegemónia kiszolgálójaként funkcionálna.
A
néhány nappal ezelőtti, Kínában megrendezett Közép- és Kelet-Európai
Országok – Kína Gazdasági és Kereskedelmi Fórum keretén belüli
találkozók és megbeszélések után tett fenti kijelentések, ill.
elemzések pedig egy olyan távlati geopolitikai manipuláció magvait
hivatottak elültetni, melynek célja az orosz-kínai szövetségi központok
közötti bizalmatlanság kialakítása, amely mögött nyilvánvalóan az
Egyesült Államok érdekérvényesítési politikai játszmája áll.
http://www.hidfo.ru/2015/11/szandekos-destabilizalassal-valna-regionalis-hatalomma-lengyelorszag/
http://www.hidfo.ru/2015/11/szandekos-destabilizalassal-valna-regionalis-hatalomma-lengyelorszag/
Gyöngyösi: Magyarország közvetítőként kell segítse a török-orosz konfliktus rendezését
Magyarország
arra kellene használja Moszkvával és Ankarával ápolt kapcsolatait,
hogy közvetítőként részt vegyen a szír-török határincidens miatt
kialakult konfliktus de-eszkalálásában, és megakadályozza a konfliktus
továbbterjedését.
Gyöngyösi
Márton kijelentette; Magyarország Törökországgal és Oroszországgal
egyaránt jó kapcsolatokat ápol, emiatt külpolitikájában arra kell
törekedjen, hogy elősegítse a konfliktus rendezését, és közvetítőként
lépjen fel annak érdekében, hogy a szír-török határon elmérgesedett
helyzet ne válhasson egy kiterjedtebb konfliktussá. Moszkva és Ankara
közt végleg elmérgesedni látszik a viszony, miután Törökország lelőtte
az orosz légierő egy gépét Szíria felett, a török határ közelében. Az
Országgyűlés külügyi bizottságának alelnöke szerint azonban hazánk
megfelelő pozícióval rendelkezik a nemzetközi politikában ahhoz, hogy
kezdeményezze a párbeszéd helyreállítását, és feloldja ezt az éles
szembenállást.
Gyöngyösi
Márton hangsúlyozta, hogy a Szíriában működő mérsékelt ellenzék és
radikális ellenzék tevékenysége egyaránt az államhatalom aláásását
jelenti, mert az ország legitim kormánya ellen folytatnak fegyveres
harcot, és ezzel a terrorszervezeteket juttatják előnyösebb helyzetbe. A
politikus szerint ez a helyzet végre rá kellene ébressze az Egyesült
Államokat és más nyugati országokat, hogy nem szabad különbséget tenni
az úgynevezett “mérsékelt ellenzék” és a radikálisabb csoportok közt,
mert valamennyien az ország destabilizálásán dolgoznak, elősegítvén
ezzel a terrorizmus terjedését. Gyöngyösi szerint a kialakult
helyzetben Magyarországnak lehetősége van arra, hogy tevékenyen
hozzájáruljon a konfliktus rendezéséhez, de ehhez a kormány szintén el
kell ismerje, hogy az Aszad-kormány ellen harcoló fegyveres csoportok
közt nem szabad különbséget tenni.
Szíriában
2011 óta van folyamatban a háború, melynek során több mint tízmillió
ember otthona semmisült meg, és milliók kellett elhagyják az országot. A
konfliktus miatt több százezer ember vesztette életét, miközben Szíria
destabilizálása ideális környezetet alakított ki ahhoz, hogy a
különböző terrorszervezetek ott harctéri tapasztalatot szerezzenek, és
már képzett harcosként szivárogjanak be az európai országokba.
Magyarország
2012 decemberében kiutasította a szír diplomatákat és bezárta Szíria
budapesti nagykövetségét, mert az Egyesült Államok külpolitikájához
igazodott hozzá, miután Washington diktátornak nyilvánította az ország
legitim vezetőjét. 2015 augusztus 28-án azonban Ali Haidar,
béketárgyalásokért felelős szíriai miniszter az illegális bevándorlás
által sújtott országok segítségét kérte abban, hogy Szíria
megvalósíthassa a tömeges elvándorlás megállítására kidolgozott
stratégiát. Gyöngyösi Márton október közepén kijelentette, hogy a
migrációs válság megoldásához egy stabil Szíriára van szükség, és
felszólította a kormányt, hogy állítsa helyre a diplomáciai
kapcsolatokat Szíria legitim kormányával.
http://www.hidfo.ru/2015/11/gyongyosi-magyarorszag-kozvetitokent-kell-segitse-a-torok-orosz-konfliktus-rendezeset/
http://www.hidfo.ru/2015/11/gyongyosi-magyarorszag-kozvetitokent-kell-segitse-a-torok-orosz-konfliktus-rendezeset/
Működni kezdett a kercsi “energiahíd”
Megindult az áramszállítás a kercsi “energiahídon” keresztül Oroszországból a Krím-félszigetre. A tesztüzem során 22 megawatt áramot kapott a félsziget Oroszország Kubany-régiójából.
Az ütemtervek szerint ez év december 20-tól megindul a folyamatos áramellátás ezen az “energiahídon” keresztül, míg a második ütemben a jövő év nyarára teljes egészében integrálják az ellátó vezetéket az összoroszországi elektromos ellátó hálózatba.
A fogadóállomás főkapcsolóját a Krím első miniszterelnök-helyettese, Mihail Seremet kezelte.
A tegnapi naptól pedig Oroszország leállította valamennyi-a Törökország viszonylatában eddig közlekedett krími kompjáratát.
http://www.balrad.com/2015/11/27/mukodni-kezdett-a-kercsi-energiahid/
Amerikai sajtó: Törökországot ki kell zárni a NATO-ból
Egy
amerikai lap szerint Törökországot ki kell zárni a NATO-ból, amiért
lelőtte az orosz légierő gépét Szíria felett, és kormánya vélhetően
szoros kapcsolatban áll a térségben működő dzsihádistákkal.
Egy az American Thinker
magazinban megjelent publicisztika javasolta, hogy Törökország az
orosz gép lelövését követő retorzióként kerüljön kizárásra a NATO
szervezetéből. A lap hangsúlyozza, hogy az észak-atlanti katonai tömb
eredetileg a Szovjetunió terjeszkedésének ellensúlyozására jött létre,
ezért 1952-ben Törökország felvétele helyes döntés volt a nyugati
országok részéről – mára azonban változott a helyzet, és
eljött az ideje annak, hogy a NATO megszabaduljon Törökországtól, miután egyértelművé vált, hogy kormánya szoros kapcsolatot ápol az iszlám extrémistákkal.
A lap
szerint a régi ellenfelekkel ma már együtt lehet működni bizonyos
kérdésekben, de ennek velejárója, hogy bizonyos régi szövetségesekkel
pedig ideje megszakítani a szövetségi viszonyt. Törökország mindig is
problematikus ország volt a NATO számára, felvételére kifejezetten a
Szovjetunió közel-keleti terjeszkedésének ellensúlyozása céljából
került sor. A lap szerint a török kormány arra használja NATO-tagságát,
hogy saját expanzív céljait megvalósítsa a Közel-Keleten, és ezzel a
szövetség más tagjait is veszélybe sodorja.
1974-ben
Törökország megszállta Ciprust, ami szintén törést okozott a
NATO-tagországok közt, és ahhoz vezetett, hogy Görögország 1980-ig
visszavonta fegyveres erőit az észak-atlanti szövetségből. 2012-ben a
török légierő sorozatos légtérsértéseit követően Szíria lelőtt egy török
gépet, ami szintén “fejfájást okozott a NATO-vezetőknek”.
Az
American Thinker hangsúlyozza, hogy Törökország számára mindig is
szoros köteléket jelentettek az iszlám kapcsolatok, és a NATO védelme
alatt fokozatosan növelte saját térségi befolyását – egészen addig a
pontig, hogy az Iszlám Állam nevű terrorszervezet által Szíriában
kitermelt olajat kezdte felvásárolni. A lap szerint ezek az olajüzletek
vezethettek oda, hogy Törökország lelőtte az orosz légierő gépét, mely
az Iszlám Állam állásait bombázta Szíriában, és jelenlétük a
terrorszervezet olajkereskedelmére mért csapás miatt közvetlen
bevételkiesés okozott Törökországnak.
http://www.hidfo.ru/2015/11/amerikai-sajto-torokorszagot-ki-kell-zarni-a-nato-bol/
http://www.hidfo.ru/2015/11/amerikai-sajto-torokorszagot-ki-kell-zarni-a-nato-bol/
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)