Pár napja az Európai Parlament elfogadta az
  európai kormányfők által ajánlott csomagot, amely 2017 júniusától  
megszünteti az Európán belüli roaming díjakat, ugyanakkor hatalmas  
csapást mérhet mindarra, amit ma szabad internetezésen ismerünk. 
A  
javaslat egyébként a roaming díjak eltörlése mellett épphogy a  
netsemlegességet igyekezett biztosítani Európában, de a tagállami  
kormányfők vezette Európai Tanács - köztük Orbán Viktor is - sikeresen csempészték be a
  javaslatba a telekommunikációs cégek érdekeinek megfelelő passzusokat,
  amelyekre hivatkozva a netszolgáltatók pénzért árulhatják a gyorsabb  
elérést bizonyos weblapoknak. 
Ezzel a 
nagyobb cégek  monopolhelyzetbe, míg a kis- és középvállalkozások óriási
  versenyhátrányba kerülhetnek a digitális térben még akkor is, ha a  
szabályozás ezt csupán objekítv szempontok alapján, a netszolgáltatás  
minőségének javítása okán engedi meg.
Miért kell nekünk netsemlegesség, és miért most beszélünk róla?
Alapvető
  fontosságú, hogy az internetes szolgáltatók azonos módon ítéljék meg 
az  online elérhető tartalmakat és weboldalakat. A netsemlegesség  
szabályozása kétségkívül a digitális kor egyik legnagyobb kihívása,  
hiszen az infokommunikációs technológiákban óriási mennyiségű profit  
van. Ennek megfelelően, ha a döntéshozók, legyenek azok nemzeti vagy  
összeurópai színtéren, a piacot alapvetően befolyásoló döntést kívánnak 
 hozni, akkor óriási lobbierők mozdulnak meg az iparágban azért, hogy  
számukra kedvező irányba történjen a változtatás.
A netsemlegesség (net neutrality)
Az  az elv, amely szerint az 
internetes szolgáltatóknak azonos módon kell  megítélniük az online 
elérhető tartalmakat, weboldalakat és  platformokat. Tilos például 
direkt meggátolni vagy lelassítani konkurens  weboldalakat vagy online 
szolgáltatásokat.
A kétsebességű  internettel ugyanis 
anyagi erőfölényük bevetésével megvásárolva a  gyorsabb adatátvitelt a 
fogyasztókhoz, óriási versenyelőnyhöz jutnak a  nagyobb cégek, míg a 
kicsi, kevéssé ismert cégek és szolgáltatások  pusztán azért maradnak 
le, mert nincs elég tőkéjük megvásárolni a  netszolgáltatóktól a 
fogyasztókhoz vezető gyorsabb, nagyobb sebességű  csatornát.
A mostani helyzet tipikusan ilyen: ha ugyanis a netsemlegességi törványben „benne felejtenek”
 kiskapukat, azzal megnyílik az út a netszolgáltatók számára a kétsávos 
 net megteremtésére, egyes weblapok, szolgáltatások gyorsabb eléréséért 
 pedig pénzt szedhetnek a piac szereplőitől. Ezt azonban nyilvánvalóan  
csak a vagyonosabb szereplők engedhetik meg maguknak Ez pedig nem csupán
  a Magyarországon oly népszerű torrent-oldalakat, hanem a kisebb 
tőkével  rendelkező cégeket, alapítványokat és egyéb szereplőket is 
érinti,  hiszen tartalmaik lassabban, alacsonyabb sávszélességgel 
juthatnak el a  fogyasztókhoz.
Két év 
tárgyalás után idén júniusban a tagállamok  képviselői végül 
felpuhították - lásd lobbiérdekek - a távközlésre  vonatkozó szabályok 
reformját, így az elvileg netsemlegességet garantáló  szabályozás vált a
 netsemlegességet fenyegető legnagyobb veszéllyé. Az  EP-képviselők az 
október 27-i plenáris ülésen vitáztak és szavaztak a  Parlament erre 
vonatkozó jogszabálytervezetéről, és végül elfogadták a Tanács kezdeményezését. 
Melyek a konkrét problémák?
- Specializált szolgáltatások: a
  jogszabály szerint (amelyet a tagállamoknak majd be kell illeszteniük a
  joganyagukba) a szolgáltatók felár ellenében ajánlhatnak úgynevezett  
speciális szolgáltatásokat a cégeknek és a felhasználóknak. Ezáltal  
bizonyos keretek között lehetővé válik, hogy bizonyos cégek fizethessen 
 azért, hogy magasabb sávszélességet kaphassanak a szolgáltatásaik  
nyújtására. A szolgáltatás innovatív jellegét ugyanakkor bizonyítani  
kell, ez azonban egy puha szabály, ezért az „innovatív”
 szót biztosan számtalanszor fogjuk hallani még a gumiszabályozás miatti
  jövőbeli perekben, ahol ügyvédeik ezzel a passzussal fogják védeni a szabályozás kiskapui által gazdagodó netszolgáltatókat. 
- Nullás díjszabás (zero rating): a
  jogszabály alapján a nullás díjszabás is megengedett lesz, egészen  
addig, amíg az nem diszkrimináló jellegű. A zero-rating, azaz nullás  
díjszabás során a szolgáltatók, főként a mobilszolgáltatók bizonyos  
alkalmazások vagy szolgáltatások használatával generált adatforgalmat  
nem számolják hozzá a felhasználó adatforgalmához. Ez tulajdonképpen azt
  jelenti, hogy más szolgáltatások kárára biztosítanak ingyenes  
hozzáférést bizonyos weboldalakhoz és tartalmakhoz. Ilyen például, ha a 
 mobilos adatcsomagjuktól függetlenül elérhetjük a Skypeot, de a 
Facebook  elérése már az adatcsomagból ketyeg. Ezzel nyilvánvalóan a  
netszolgáltató által (jó pénzért) választott szolgáltatás részesül  
előnyben.
- Forgalomkorlátozás: a
 szolgáltatók a  jogszabály alapján óiási szabadságot kapnak abban, hogy
 hogyan kezelik  az általuk bonyolított adatforgalmat abban az esetben, 
amikor a  hálózatban torlódás alakul ki. Ezekben az esetekben akár az 
egyes  forgalomfajták teljes felfüggesztésére is jogot kapnak, ami által
  képesek lehetnek a technológiai problémákra hivatkozni a gazdasági 
célú  döntéseik takargatásaként.
És akkor íme, a következmény! Mindössze néhány nappal az Európai Parlament kritikus szavazása után közzétette
  álláspontját a Deutsche Telekom elnök-vezérigazgatója, Timotheus  
Höttges. A bejegyzés szerint a cég a netsemlegességet féltő aktivisták  
legrosszabb rémálmait váltja hamarosan valóra, a Telekom azonnal lecsap a beépített kiskapukra és bevételmegosztásos-modellt vezet be - írja a hwsv portál. 
 A Deutsche Telekom megfogalmazása szerint   „a jövőben lesz lehetőség arra, hogy egy szolgáltatást garantáltan jobb minőségben foglaljunk le magunknak, néhány extra euróért”.
De hogyan szavaztak  magyarok? 
A
  szólamokban oly harcos Orbán Viktor, ahogy általában, most is a  
lobbiérdekek mellé állt, amikor megszavazta a Tanácsban a javaslat  
netsemlegességet érintő puhítását. Az Európai Parlamentben pedig szintén
  csupán a Fidesz által delegált képviselők (köztük az  
itthon netkonzultációval megbízott Deutsch Tamás)  szavazták meg teljes 
 mellszélességgel a netsemlegességet felszámoló, előzőleg Orbán által is
  támogató módosítót. Az LMP, a PM, a Jobbik, DK és az MSZP a netsemlegesség mellett szavazott.
 Ennyit  tehát a netsemlegességről Európában. Üdv a 
kétsebessséges internet  világában, ahol a netadót a képviselőd miatt a 
szolgáltatódnak fizeted. 
http://tenytar.blog.hu/2015/11/05/brusszel_dontott_az_internetrol_az_egyik_szemunk_sir_es_a_masik_is
Ennyit  tehát a netsemlegességről Európában. Üdv a 
kétsebessséges internet  világában, ahol a netadót a képviselőd miatt a 
szolgáltatódnak fizeted. 
http://tenytar.blog.hu/2015/11/05/brusszel_dontott_az_internetrol_az_egyik_szemunk_sir_es_a_masik_is