- A tanulmányát olvasva számos
eddig ismeretlen tézis keltette fel az érdeklődésem, főként a honfoglaló
magyar őseinkre vonatkozólag. Miért ismeretlen ez az évszázad, s melyek
azok a legfontosabb tények, melyekről beszélni kell a Kárpát-medence
IX. századi története szempontjából? Gondolok itt az erőviszonyok
alakulására is. - Sokáig még a nagy történeti
összefoglalásokban is csak néhány mondatot szenteltek az avar kaganátus
összeomlása és a honfoglaló magyarok megjelenése közötti időszaknak, s
kritikátlanul elfogadták a forrásoknak azokat az értelmezéseit, amely
szerint az avarok olyan katasztrofális vereséget szenvedtek el a VIII.
század végén és a IX. század elején nyugatról támadó Karoling
birodalomtól, hogy ebben megsemmisült a nép is. Úgy vélték, hogy
helyükre részben nyugati (morva) és déli (bolgár) szlávok nyomultak be,
részben pedig - főleg az Alföldön - nagy lakatlan pusztaságok jöttek
létre. Ezt a meglehetősen sötét képet először Deér József bontotta meg
azzal, hogy Nagy Károly 791. évi, avarok elleni hadjárata közel sem volt
olyan megsemmisítő hatású, mint azt életrajzírója, Einhard állította.
Az avarok tehát nem pusztultak ki - a régészek mégsem nem tudtak
megfelelő 9. századi emlékanyagot hozzájuk rendelni. A lelethiányt ezért
ismét csak történetileg igyekeztek megmagyarázni, am ihez a
magyarázatot most a X. században összeállított bizánci Suda lexikonban
vélték megtalálni. Eszerint a bolgár Krum kán avar foglyokat hallgatott
ki, és országuk romlásának okairól kérdezte őket. A foglyok
felpanaszolták, hogy "elszaporodtak az egymás elleni vádaskodások, s
elpusztították a bátor és okos férfiakat; bűnözők és tolvajok lettek a
bírák szövetségesei, ehhez járult a részegeskedés, mert egyre több lett a
bor, s az emberek részegeskedők lettek; aztán jött a
megvesztegethetőség, továbbá az üzletelés, mert mindenki kereskedő lett,
s egymást csalta." Mivel pedig a lexikonban ezt követően az olvasható,
hogy "az avarokat teljesen és mind egy szálig megsemmisítették a
bolgárok", könnyen jött a következtetés, hogy a népirtó maga Krum kán
volt, aki 804-805 táján vezetett hadjáratot az avarok ellen. Csakhogy
egyetlen más történeti forrás sem erősíti meg a tisztán logikai alapon
feltételezett hadjárat tényét és idejét, nem beszélve arról, hogy a
bolgár hódításnak sincs régészeti nyoma. Szükségessé vált tehát a
történeti és régészeti források újabb alapos kritikai elemzése. A
történeti értékelés eredményeként az derült ki, hogy a kaganátus a belső
hatalmi harcok következtében gyengült meg annyira, hogy szinte
ellenállás nélkül hullt a Karoling birodalom ölébe. A 8. század végére
ugyanis a két legfőbb avar méltóság, a kagán és a jugurrus közötti
ellentétek polgárháborús állapotokig fokozódtak, aminek 796-ban "övéik"
vetettek véget azzal, hogy mindkettőt megölték. Az új uralmi viszonyokat
811-ben Aachenben szentesítették. A Dunántúl és a Dráva-Száva köze -
antik nevét felelevenítve - Pannónia tartományként a Karoling birodalom
közvetlen uralma alá került, míg tőle északra a morvák, délre a horvátok
és más déli szláv törzsek gentilis fejedelemségei alakultak ki. Ezek
uralkodóik hűségesküje és keresztény hitre térése révén csak közvetve
tartoztak a frank uralkodó alá. Nagy valószínűséggel ez történt az
avarok Dunától keletre maradt részével is, akiknek utolsó uralkodója,
Ábrahám kagán 805-ben a Fischa folyónál keresztelkedett meg, és lett
Nagy Károly vazallus alattvalója.
- A frank császárság
keleti szegletében Mosaburg mennyire játszott szerepet a birodalom
teljes rendszerében? A központ jelentőségére mi a legeklatánsabb példa?
- A Pannóniában berendezkedő Karoling birodalom a 830-as, 840-es
években grófságok hálózatát építette ki. Az alsó-ausztriai tullni és a
nyugat-dunántúli savariai (szombathelyi) grófságokról létükön kívül
többet nemigen tudunk, a délnyugat-dunántúli mosaburgi (zalavári)
grófságról azonban szerencsére bővebben szólnak a források. Mosaburg a
salzburgi misszionáriusok keleti térítési központja, grófja pedig "egy
bizonyos Priwina", aki korábban Moimar morva fejedelem udvarában
tevékenykedett, majd miután onnan menekülnie kellett, Német Lajos keleti
frank uralkodótól 838-840 táján a Zala folyó alsó folyásvidékét előbb
hűbérbirtokba, majd néhány év múlva teljes tulajdonba kapta. Priwina
székhelye Mosaburg (Mocsárvár) Zalavár-Várszigeten épült fel, ahol 60 év
intenzív régészeti ásatásának köszönhetően ma már Mosaburg mind a
három, történeti forrásban említett templomát azonosítani tudjuk. A
Keresztelő Szent János-templom 840 táján a Vársziget közepén fából
épült. Tőle délre 850-r e készült el Priwina magántemploma Szűz Mária
tiszteletére. Végül ugyancsak a Vársziget közepe táján állt
Kelet-Közép-Európa eddig ismert legnagyobb korai temploma, a salzburgi
érsek által küldött mesteremberek keze nyomán 855 tájára felépült
Hadrianus mártír zarándoktemplom, amelynek mérete és összetett liturgiai
programja révén minden adottsága megvolt ahhoz, hogy idővel a salzburgi
érsekség új, pannóniai püspökségének főtemploma legyen. Mosaburg
virágkorát a 880-as, 890-es években élte, amikor Arnulf király pannóniai
székhelyévé, "királyi városává" tette - ahogy egy 890-ben kiállított
oklevelében nevezi: regia civitas Mosaburg. Előkerültek annak a
nagyméretű palotaépületnek a maradványai is, amely a rétegviszonyok
alapján nagy valószínűséggel Arnulf itteni palotájával azonos. Mosaburg a
IX. század végére egész Pannónia vallási és közigazgatási központjává
vált, s nemcsak nevében, de gazdasági és kulturális vonatkozásban is a
"birodalmi" városok rangjára emelkedett.
- A magyarság számára miért lehetett fontos célpont Mosaburg? A források alapján hogyan rekonstruálható a két világ találkozása?
- A honfoglaló magyarok Mosaburgot, mint Pannónia székhelyét, minden
bizonnyal jól ismerték, vonzó célpont lehetett számukra. Néhány itt
előkerült ékszer, övdísz és használati tárgy arra utal, hogy már a
"hivatalos" honfoglalás előtt jártak itt magyarok. Nagy valószínűséggel
az egyre fokozódó magyar veszély miatt kerítik körbe az addig csak
mocsaraktól védett Várszigetet egy szárazon rakott köpenyfalú, föld-fa
sánccal. Nem lehetetlen, hogy Arnulf királlyal is itt kötöttek
szövetséget, mielőtt 899-ben az I. Berengár itáliai király elleni
hadjáratra indultak. S bár onnan 900-ban visszatérve Pannónia nagy
részét megszállták, Mosaburgot szemmel láthatóan kihagyták. A régészeti
feltárások sem mutatják erőszakos pusztítás nyomát, feltehetően azért,
mert a lakosság nagy része még időben biztonságosabb tájakra menekült.
Csak a legszegényebbek maradtak helyben, és használták tovább az
elhagyott települést. Érdekes módon a honfoglaló magyarok sem települtek
Mosaburg falai közé, bár több, a környéken nyitott temető bizonyítja,
hogy a térség fennhatóságuk alá került.
- Tanulmányában
számos olyan tézist is megmagyaráz, melyekről eddig keveset vagy
egyáltalán nem hallhatott a nagyközönség. Mit lehet tudni a magyarság
IX. századi Kárpát-medencei jelenlétéről? - Ahogy korábban
is említettem már, a IX. századi történeti rekonstrukciót nagyban
hátráltatta, hogy a történeti és régészeti adatok nem korreláltak
egymással. Először is azt kellett tisztázni, hogy mik azok a megbízható
adatok, amelyekből szilárd alapokra lehet helyezni a Kárpát-medence IX.
századi történetét. Láthattuk, hogy a volt avar kaganátus nyugati
felében, akár közvetlen, akár közvetett Karoling uralom alatt állt is a
terület, ez eléggé részletesen rekonstruálható. Nem mondható el ugyanez a
Dunától keletre eső országrészről. Némely történész máig úgy véli, hogy
ez lakatlan "avar pusztasággá" vált. Más a Suda lexikon és nyelvészeti
adatok alapján a bolgár birodalom északi határtérségének tekinti. Elég
nagyszámú híve van annak az elméletnek is, miszerint a morva
fejedelemség nem a Dunától északra, hanem attól keletre és délre terült
el. Mindezek az elképzelések azért is találhattak táptalajra, mert azt a
kevés történeti forrást, ami mégiscsak a Dunától keletre fekv ő
területről szólt, nem értékének megfelelően értelmezték. Az utolsó avar
követ 822-ben a frankfurti birodalmi gyűlésen vett részt, mivel a
vazallus fejedelmek joga és kötelessége, hogy a birodalmi gyűlésen
követség révén képviseltessék magát. Más kérdés, hogy az évkönyvírók is
kötelességüknek érezték-e minden alkalommal s minden nép esetében
beszámolni erről, vagy csak olyankor tették ezt, ha volt is miről írni.
Talán ez is az oka annak, hogy 822 után négy évtizedig hallgattak a
források. S amikor újra megszólaltak, már nem az avarokról, hanem a
magyarokról szóltak.
- Mikor jelentek meg az első hírek őseinkről?
- Az első híradás 862-ből származik, amikor a reimsi Hinkmar érsek
arról tudósít, hogy "eddig ismeretlen ellenséges népek, akiket
magyaroknak (ungri) neveznek, pusztították az ő (Német Lajos)
királyságát." A helyszín nyilvánvalóan a keleti frank birodalom keleti
határvidéke, ahol 861-ben a Német Lajos és fia, Karlmann közötti,
váltakozó szerencsével zajló hatalmi küzdelemben nemcsak a morvák vettek
részt, akik Mosaburg urát, Priwinát is megölik, de a magyarok is, akik
Karlmann és a morva Rastislav fejedelem megbízásából támadtak Német
Lajos birtokaira. Szokás a magyarok feltűnésének erre a korai adatára
úgy tekinteni, mint valami korai kalandozásra. A magyarok azonban a IX.
század végéig mindig csak a Duna völgyében zajló, helyi konfliktusokban
vettek részt. Márpedig, ha ez a hadjárat a kalandozások nyitánya, miért
nem követték ezt Etelközből újabb, más térségek felé irányuló támadások;
ha meg Karlmann és Rastislav csak alkalmi segítségért fordultak
hozzájuk, miért nem ta láltak közelebbi segítséget? S vajon a
magyaroknak megérte-e vállalni a hosszú utat, kockáztatva, hogy amikorra
ideérnek, oka fogyottá válik a megbízás? A fenti kérdésekre csak akkor
kapunk logikus választ, ha feltételezzük, hogy a magyarok egy része már
861-ben a Kárpátok koszorúján belül élt, s olyan jól kiismerte magát a
helyi politikai-hatalmi viszonyokban, hogy nem riadt vissza alkalmi
katonai feladatok vállalásától sem.
Bárány Krisztián
mon.hu