A
gazdasági folyosók háborúja most teljes gőzzel halad előre, és máris
megkezdődött az Oroszországból Indiába irányuló, a Nemzetközi
Északi-Déli Szállítási Folyosón (INSTC) keresztül megvalósuló, mindent
megváltoztató első áruforgalom.
Keletről
és nyugatról egyaránt nagyon kevesen tudják, hogy ez valójában már
régóta készülődik: az Oroszország-Irán-India megállapodást egy rövidebb
és olcsóbb eurázsiai kereskedelmi útvonal megvalósításáról a
Kaszpi-tengeren keresztül (a Szuezi-csatornához képest) 2000-ben írták
alá először, a szeptember 11. előtti korszakban.
A
teljes üzemkész állapotban lévő INSTC az eurázsiai integráció egyik
erőteljes védjegye - az Övezet és Út Kezdeményezés (BRI), a Sanghaji
Együttműködési Szervezet (SCO), az Eurázsiai Gazdasági Unió (EAEU) és
nem utolsósorban az általam két évtizeddel ezelőtt "Pipelineisztánnak"
nevezett projekt mellett.
A Kaszpi-tenger kulcsfontosságú
Nézzük meg először, hogyan hatnak egymásra ezek a vektorok.
A
jelenlegi gyorsulás gyökerei Vlagyimir Putyin orosz elnöknek a
közelmúltban tett látogatásában rejlenek, amelyet Türkmenisztán
fővárosában, Aszgabatban tett a 6. Kaszpi-tengeri csúcstalálkozóra. Ez
az esemény nemcsak a fejlődő orosz-iráni stratégiai partnerséget emelte
mélyebb szintre, hanem döntő fontosságú, hogy mind az öt Kaszpi-tenger
parti állam megállapodott abban, hogy a NATO hadihajók és bázisok nem
tartózkodhatnak a helyszínen.
Ez
lényegében a Kaszpi-tengert virtuálisan orosz tóvá, kisebb mértékben
iráni tóvá alakítja - anélkül, hogy a három "stán", Azerbajdzsán,
Kazahsztán és Türkmenisztán érdekeit veszélyeztetné. Minden gyakorlati
szempontból Moszkva egy fokkal szorosabbra fűzte a hatalmát
Közép-Ázsiában.
Mivel a
Kaszpi-tengert az egykori Szovjetunió által épített Volga menti
csatornák kötik össze a Fekete-tengerrel, Moszkva mindig számíthat egy
kisebb hajókból álló - kivétel nélkül erős rakétákkal felszerelt -
tartalékflottára, amelyet szükség esetén pillanatok alatt át lehet
helyezni a Fekete-tengerre.
Az
Iránnal való szorosabb kereskedelmi és pénzügyi kapcsolatok most
párhuzamosan haladnak a három "sztán" orosz mátrixhoz való kötésével. A
gázban gazdag Türkmenisztán köztársaság a maga részéről történelmileg
sajátos módon - eltekintve attól, hogy exportjának nagy részét Kínának
ajánlja fel.
A
vitathatatlanul pragmatikusabb, fiatal, új vezetője, Serdar
Berdimuhamedow elnök vezetésével Aszgabat végül úgy dönthet, hogy az SCO
és/vagy az EAEU tagja lesz.
A
Kaszpi-tenger partján fekvő Azerbajdzsán viszont egy összetett eset:
egy olaj- és gáztermelő, akit az Európai Unió (EU) szemmel tart, hogy
Oroszország alternatív energiaszállítójává váljon - bár ez nem egyhamar
fog bekövetkezni.
A nyugat-ázsiai kapcsolat
Irán
külpolitikája Ebrahim Raisi elnök alatt egyértelműen eurázsiai és
globális déli irányt követ. Teherán a szeptemberi szamarkandi
csúcstalálkozón hivatalosan is teljes jogú tagként csatlakozik az
SCO-hoz, míg a BRICS-hez való csatlakozásra vonatkozó hivatalos kérelmét
már benyújtották.
Purnima
Anand, a BRICS Nemzetközi Fórum vezetője kijelentette, hogy
Törökország, Szaúd-Arábia és Egyiptom is nagyon szeretne csatlakozni a
BRICS-hez. Ha ez megtörténik, 2024-re egy erős nyugat-ázsiai,
észak-afrikai központhoz juthatunk, amely szilárdan beágyazódik a
többpólusú világ egyik kulcsfontosságú intézményébe.
Mivel
Putyin a jövő héten Teheránba utazik háromoldalú orosz-iráni-török
tárgyalásokra, amelyeken állítólag Szíriáról tárgyalnak, Recep Tayyip
Erdogan török elnök minden bizonnyal fel fogja vetni a BRICS témáját.
Teherán
két párhuzamos vektoron mozog. Amennyiben a Közös Átfogó Cselekvési
Terv (JCPOA) újjáéled - amire jelen állás szerint elég halvány esély
van, figyelembe véve a legutóbbi bécsi és dohai balhékat -, az taktikai
győzelmet jelentene. Az Eurázsia felé való elmozdulás azonban teljesen
új stratégiai szintet jelent.
Az
INSTC keretében Irán maximálisan ki fogja használni a geostratégiailag
kulcsfontosságú Bandar Abbas kikötőjét - a Perzsa-öböl és az Ománi-öböl
között, Ázsia, Afrika és az indiai szubkontinens kereszteződésében.
Bármennyire
is nagy diplomáciai győzelemként lehet feltüntetni, egyértelmű, hogy
Teherán nem fogja tudni teljes mértékben kihasználni a BRICS-tagságot,
ha a nyugati - különösen az amerikai - szankciókat nem oldják fel
teljesen.
Csővezetékek és a "stans"
Meggyőző
érvként felhozható, hogy Oroszország és Kína végül is betöltheti a
nyugati technológiai űrt az iráni fejlesztésekben. De ennél sokkal
többre képesek az olyan platformok, mint az INSTC, az EAEU vagy akár a
BRICS.
A
"Pipelineistan" túl a gazdasági folyosók háborúja még összetettebbé
válik. A nyugati propaganda egyszerűen képtelen elismerni, hogy
Azerbajdzsán, Algéria, Líbia, Oroszország szövetségesei az OPEC-ben, sőt
még Kazahsztán sem igazán lelkesedik azért, hogy növeljék
olajtermelésüket Európa megsegítésére.
Kazahsztán
trükkös eset: Közép-Ázsia legnagyobb olajtermelője, és Oroszország és
Türkmenisztán után jelentős földgázszállítóvá válik. Kazahsztánban több
mint 250 olaj- és gázmezőt üzemeltet 104 vállalat, köztük olyan
nyugati energiaipari óriások, mint a Chevron, a Total, az ExxonMobil és
a Royal Dutch Shell.
Míg a
kőolaj, földgáz és kőolajtermékek exportja Kazahsztán kivitelének 57
százalékát teszi ki, addig a földgáz Türkmenisztán költségvetésének 85
százalékát adja (a kivitel 80 százalékát Kínának kötik le). Érdekesség,
hogy a Galkynysh a második legnagyobb gázmező a Földön.
A többi
"stans" képest Azerbajdzsán viszonylag kis termelő (annak ellenére,
hogy a kőolaj a teljes export 86 százalékát teszi ki), és alapvetően
tranzitország. Baku szupergazdagsági törekvéseinek középpontjában a
déli gázfolyosó áll, amely nem kevesebb, mint három vezetéket foglal
magában: Baku-Tblisi-Erzurum (BTE); a török vezetésű Transz-anatóliai
Földgázvezeték (TANAP); és a Transz-Adria (TAP).
A
probléma ezzel a betűfesztivállal - BTE, TANAP, TAP - az, hogy
mindegyikhez hatalmas külföldi beruházásokra van szükség a kapacitás
növeléséhez, ami az EU-ból fájóan hiányzik, mert minden egyes eurót a
nem megválasztott brüsszeli eurokraták arra fordítanak, hogy
"támogassák" azt a fekete lyukat, amely Ukrajna. Ugyanezek a pénzügyi
gondok vonatkoznak egy esetleges transzkaszpi-tengeri csővezetékre is,
amely a TANAP-hoz és a TAP-hoz is kapcsolódna.
A
gazdasági folyosók háborújában - a "Pipelineistan" fejezetben - döntő
szempont, hogy az EU-ba irányuló kazah olajexport nagy része
Oroszországon keresztül, a Kaszpi-tengeri Pipeline Konzorciumon (CPC)
keresztül halad. Alternatívaként az európaiak a még homályos
transzkaszpi nemzetközi szállítási útvonalon, más néven Középső folyosón
(Kazahsztán-Türkménisztán-Azerbajdzsán-Georgia-Törökország)
gondolkodnak. A múlt hónapban aktívan tárgyaltak erről Brüsszelben.
A
lényeg az, hogy Oroszország továbbra is teljes mértékben uralja az
eurázsiai csővezeték-sakktáblát (és akkor még nem is beszéltünk a
Gazprom által üzemeltetett, Kínába vezető Power of Siberia 1 és 2
csővezetékekről).
A
Gazprom vezetői túl jól tudják, hogy az EU-ba irányuló energiaexport
gyors növelése szóba sem jöhet. A Teheráni Egyezményt is figyelembe
veszik - amely segít megelőzni és ellenőrizni a szennyezést és
fenntartani a Kaszpi-tenger környezeti integritását, és amelyet mind az
öt part menti tagország aláírt.
A BRI megtörése Oroszországban
Kína a
maga részéről bízik abban, hogy az egyik legfőbb stratégiai rémálma
végül eltűnhet. A hírhedt "menekülés Malakkából" minden bizonnyal
megvalósul, Oroszországgal együttműködve, az Északi tengeri útvonalon
keresztül, amely a Kelet-Ázsiából Észak-Európába vezető kereskedelmi és
összeköttetési folyosót 11 200 tengeri mérföldről mindössze 6500
tengeri mérföldre rövidíti. Nevezzük ezt az INSTC sarki
ikertestvérének.
Ez megmagyarázza azt is, hogy Oroszország miért építette a legmodernebb jégtörők széles skáláját.
Itt van
tehát az Új Selyemutak (az INSTC a BRI-vel és az EAEU-val párhuzamosan
halad), a Pipelineistan és az Északi tengeri útvonal összekapcsolása,
amely a nyugati kereskedelmi dominancia teljes felforgatására készül.
Természetesen
a kínaiak már jó ideje tervezik ezt. Már a Kína sarkvidéki
politikájáról szóló első, 2018. januári fehér könyvből kiderült, hogy
Peking célja, hogy "más államokkal közösen" (vagyis Oroszországgal)
tengeri kereskedelmi útvonalakat valósítson meg az Északi-sarkvidéken a
Sarkvidéki Selyemút keretében.
És mint
az óramű pontossággal, Putyin ezt követően megerősítette, hogy az
Északi tengeri útvonalnak kölcsönhatásban kell lennie a kínai tengeri
selyemúttal, és ki kell egészítenie azt.
Az
orosz-kínai gazdasági együttműködés olyan sok összetett, konvergens
szinten fejlődik, hogy már az is szédítő élmény, ha valaki csak követi
az egészet.
Egy
részletesebb elemzés feltár néhány finomabb pontot, például azt, hogy a
BRI és az SCO hogyan hat egymásra, és hogy a BRI-projekteknek hogyan
kell alkalmazkodniuk Moszkva ukrajnai Z hadműveletének szédítő
következményeihez, nagyobb hangsúlyt fektetve a közép- és nyugat-ázsiai
folyosók fejlesztésére.
Mindig
is kulcsfontosságú figyelembe venni, hogy Washington egyik legfontosabb
stratégiai célja az Oroszország elleni könyörtelen hibrid háborúban
mindig is az volt, hogy az orosz területet átszelő BRI-folyosókat
megtörje.
Jelen
állás szerint fontos felismerni, hogy a BRI-projektek tucatjai az ipar
és a beruházások, valamint a határokon átnyúló régióközi együttműködés
terén végül is a Nagy-Eurázsiai Partnerség orosz koncepciójának
megszilárdítását fogják szolgálni - amely lényegében a multilaterális
együttműködés kialakításáról szól az olyan szervezetekhez tartozó
nemzetek széles körével, mint az EAEU, az SCO, a BRICS és az ASEAN.
Üdvözöljük az új eurázsiai mantrában: Gazdasági folyosókat, ne háborút.