Mit mondhatnánk hát az ember egyik,  
évezredekkel ezelőtt domesztikált társáról, a lováról. Mivel lehetne  
mérni a lovak történetét. Azokét a lovakét, melyek ha nem is  
önszántukból, de tevőlegesen óriási részt vállaltak választott társuk,  
az ember nagyra törő terveinek megvalósításában, s szó szerint húsukat, 
 vérüket, gyorsaságukat, kitartásukat s az életüket adták egy másik faj 
 érdekeiért. Ha nem fonódott volna össze az ember és e nemes élőlények  
küzdelmes, sokszor heroikus története, ha csak a mezőgazdaságban  
földművelésre és a húsáért történő tenyésztésre korlátozódott volna  
létük. Soha nem ihlették volna meg művészek százait, kik lenyűgöző  
alakjukat, s csodás tulajdonságaikat a pillanat varázsába zárva őrizték 
 meg az örökkévalóságnak. Azért mert értékesnek találták ezeket a  
lényeket, melyek akár az életük árán is életet adtak.
Úgy igaz, a katonalovakról van szó, 
 melyek tudása, de méginkább engedelmessége vagy egykori  
alkalmazhatóságuk szelidített, a kevésbé militarista lakosság számára is
  elfogadhatóbbá tett verziója az, amit ma a díjugrató, millitary  
versenyeken láthatunk. Nézzünk meg egy-két sportágat, hogy is néztek ki 
 2-3 ezer évvel ezelőtt. A nehézatlétika alapszámaiban a gerely  
mibenlétét úgy érzem nem szükséges firtatni. Ellenben a diszkosz, mely  
egy körbeélezett korong, vagy a kalapács, mely egy korántsem sima  
vassúlyban, hanem egy szegekkel kivert fejben végződött, már elég  
alkalmas volt az ókori csataterek elit hadrendjének, a nehézgyalogos  
hoplita phalanxnak megzavarására, esetleg az akkor még zömében  
könnyűlovas, szárnybiztosító feladatot ellátó lovasság visszatartására. 
 De nézzük csak kifejezetten a lovassági és gyalogos roham megfékezésére
  kiötlött eszközöket. A vassulymot (négy hegyben végződő térbeli 
alakzat,  mely akárhogyan eldobva mindig három hegyével lefelé, eggyel 
pedig  felfelé állapodik meg) egyértelműen középkori találmánynak tudják
 be a  régészek, viszont egyértelműen ókori gyökerekre vezethető vissza.
 A  tűzben edzett hegyes karók - „lilium”-ok - 80-90 centiméter mély 
gödrök  alján meredeztek 4-5 sor mélységben, melyeket 2,5 méter mély 
vízesárok,  1,5 méter széles egybefont, kihegyezett nyársakkal teli 
árok, valamint a  fullánkok - „stimuli” - szegélyeztek, melyek földbe 
ágyazott fatuskók  voltak felmeredő vastüskével a végükön. Gyors és 
csúfos véget érne azon  pályaépítő tevékenysége, aki ehhez hasonló 
akadályparkot építene egy  nemzetközi díjugrató versenyen. Pedig 
elképesztő a hasonlóság, hogy  milyen terepakadályokat küzdettek le 
lovaikkal az akkor méltán  félisteneknek tartott lovasok.
Gondoljunk csak bele, a régi korok  
emberét áthatotta a küzdelem a természet erőivel, de méginkább saját  
fajtársaival szemben. Az ember az őt körülvevő világot - mellyel  
szimbiózisban élt - más szemmel, egy komplexebb szemléletmóddal kezelte.
  Tudta, hogy a forma meghatározza az alkalmazhatóságot és fordítva  
szintúgy. A lovas-nomád népek lovai egyszerűen nem az akkor használt  
nehézkes szekér vontatására voltak kitalálva, valamint az ökrök által  
vont szekéroszlopot a menetoszlop lovaskatonai elő-, oldal-, és  
utóvédelmével lehetett  a legkönnyebben és leghatékonyabban  
megoltalmazni az ellenséges rajtaütésektől. A portyázások során - lévén 
 több vezetéklovat vittek eleink magukkal - a ló a sereggel együtt  
gyorsan mozgó élelmiszerraktárat is jelentett. Itt természetesen nem  
arra kell gondolni, hogy a kifosztható területen, élelembő vidéken a  
legjobb hátaslovát fogyasztotta el a portyázástól megcsömörlött ősünk,  
de a sérült lovak mindenképpen e sorsra jutottak. A korabeliek hitvilága
  szerint inkább váljék életet adván az őt elfogyasztó részévé (testileg
  és lelkileg), mint varjak eledelévé. Alaposan belegondolva semmi  
kivetnivalót nem találhatunk ezen az eszmefuttatáson. Ne feledkezzünk el
  azonban a lovakat körüllengő tiszteletről sem. Szabad ember, önálló  
gazdaság nem létezhetett nélküle. Amíg a ló volt a fő közlekedési  
eszköz, addig nemesember mindenhova lovon járt. A letelepedés után a  
mégoly szegény ember is, ki maga volt kénytelen rétjét kaszálni, akkor  
is lovon ment ki a határba és igyekezett szert tenni legalább egy  
mindenes lóra. A lovak megkülönböztetett szerepét leghívebben talán  
nyelvünk őrzi. A XIX.-XX. század fordulóján a lő szőrére még több mint  
háromszáz, színére pedig mintegy negyven szavunk volt, melyek középkori 
 voltát korabeli oklevelek is megerősítik.
A történelmi korszakokat a  
történészek megpróbálták egzaktan meghatározni és általában egy  
sorsfordítónak nyilvánított eseményt, csatát mérföldkőként a két korszak
  határára állítani. Valójában ezek a pontos meghatározások rendkívüli  
összemosódottságot eredményeznek, s ennek következtében sokkalta inkább 
 folyamatokra reflektálnak, melyeknek időbeni kicsúcsosodásuk egy térben
  és időben meghatározható eseményhez köthető. Tehát az idők kezdete óta
  folyik a verseny a mozgékonyságot lehetővé tevő gyorsreagálású, de  
kisebb védelmet élvező és a vele szembenálló nagyfokú védelmet  
biztosító, megsemmisítő pusztításra képes, ugyanakkor lassú  
haderőtípusok között. Ez a folyamat megfigyelhető volt az ókorban és az 
 Iraki válság XXI. századi történetében szintúgy. Nehéz lenne a mérleg  
nyelvét egyértelműen az egyik vagy a másik irányba végérvényesen  
elmozdítani. Ezen szembenállások (a rájuk jellemző harcosokkal és  
lovaikkal, felszerelésükkel) jelen voltak a történelem összes nagyobb  
összecsapásában több-kevesebb arányban, és alkalmazásuk sikere egy  
roppant összetett, komplex elegyet képezett, mely a hadvezér pillanatnyi
  éleslátásán, az ellenfél lehetőségeinek, beszűkülésének megérzésén, 
egy  adott taktikához való görcsös ragaszkodás észrevételén keresztül  
döntötte el az adott ütközetet az egyik vagy másik fél győzelmére. Ki  
kell hangsúlyozni tehát, hogy egyik sem volt jobb-rosszabb a másiknál,  
egyszerűen más volt. Olyan, amilyen az adott szituációban előnyt tudott 
 kovácsolni másságából.
Az előbbi példát felhozva, az ókori 
 csatatereket és csataleírásokat tanulmányozva az ütközeteket  
évszázadokon keresztül a nehézfegyverzetű gyalogság helytállása,  
együttmozgása döntötte el, mely az arcvonal közepén helyezkedett el. A  
széleken az esetek döntő többségében könnyűgyalogság vagy könnyűlovasság
  volt hívatva az ellenséges bekerítő manőverek kivédését. Itt  
elsődlegesen a gyorsaságon, a pillanatok alatti manőverezésen volt a  
hangsúly, az arcvonal közepe irányába nem igazán hozták be a lovasságot,
  lévén ilyen frontális támadás a megsemmisítésüket vonhatta volna maga 
 után. Laza rendben, általában 2 méteres fronttávolságokkal álltak fel. 
 Források szerint a szkíták vezették be az ék alakzatot, melyet azután  
átvettek mások is. Az ellenséges arcvonalhoz közeledvén a vágtába  
ugratási terepszakasz 90 méterre volt tehető és 2-4 nyíl kilövésére volt
  predesztinálva. Kb. 45 méteres távolságban - mivel a lovas íjász csak 
 bal oldalán tud tüzelni - jobbra fordulva elvágtat az ellenséges  
arcvonal előtt és lő egyfolytában, míg újra jobbra nem fordul, hogy  
ezúttal hátulról lőjön. A „párthus lövésként” elhíresült taktika  
értelmében az ellenséges arcvonal előtt hírtelen lefékezett a lovasság, 
 majd visszafordult és visszatérvén a saját porfelhőjükbe lövéseket 
adtak  le ellenségeikre. Láthatjuk, hogy mekkora terhelésnek lehettek 
kitéve a  lovaik lábai, mindez természetesen ín- és bokavédő nélkül. 
Mekkora  összeszokottság szükségeltetett a feladat pontos és hibátlan  
végrehajtásához. Ezzel kapcsolatosan szembesültem egy problémával  
egyszer, az illető komolyan gondolta balkezességét és próbált mindent  
fordítva csinálni. Régen az emberek csak elvétve voltak az írás  
képességének birtokában, a legtöbb kultúrában jobb kézzel ettek és  
ballal tisztították a hátsójukat. Ezért vonta a közös étkezésekről  
történő kiközösítést a (jobb, márpedig az volt a büntetés) kéz levágása.
  Az összes lovasíjjász tehát bal kézbe tartotta az íjjat és jobbra  
fordult. Képzeljük el, ha történetesen 20 balkezes a 600-ból és  
szembefordulnak a vágtázó társaikkal. Tehát régen nem igen törődtek az  
ekképpen eltérő agyi működésekkel. A párthus lovasság zömét az  
arisztokraták kísérőiből és szolgáiból álló könnyű, lovasíjjász csapatok
  adták, míg az arisztokrácia a magát kataphraktész névvel illetett  
nehézfegyverzetű lovasként talpig, a lova pedig szinte csüdig pikkely  
vagy sodronyvértben. Nagy Sándor már helyez nehézlovasságot a  
szárnyakra, de még mindig nem a középkorban szokásos harceljárás szerint
  küzdeti őket. Ahol annyira zárt alakzatban nyomultak előre, hogy fém  
ért a fémhez, összeértek a lovasok térdei. Nehéz volt sokáig így  
együttartani a támadó éket, valószínűsíthető tehát, hogy a sok gyakorlás
  ellenére is csak 100 méteres vágtában csapódtak az ellenség soraiba,  
ahol el lehet felejteni a filmeken látott szavatolt lómegállítási  
technikákat. Az első 4-5 sor emberből csak egy összenyomorított massza  
maradhatott. Ehhez szintúgy nehézlovak kellettek, kik vitték az írdatlan
  súlyt, s rettenthetetlenül gázoltak át az ellen pajzsfalán. Ezt az  
eljárást a normannok „dolgozták” ki s váltak jó időre a csataterek  
vitathatatlan uraivá. Azonban ehhez a lovasrohamhoz lehetőleg sík, jól  
belátható, megfelelő szélességű (hogy elférjen az arcvonal) terület és  
megfelelő keménységű, tehát nem a sártól ragadós talaj szükségeltetett.
Egy ókori harceljárásról írtam, és  
nézzük csak, mi történt 1298-ban a göllheimi csatában, ahol Habsburg  
Albert seregében 600 főnyi magyar könnyűlovas harcolt, hátrafelé lőve,  
páncél nélkül. De ugyanúgy említhetnénk az 1278. évi dürnkruti  
(morvamezei) ütközetet is, „..ahol a kunok a magyar hadrend előtt  
össze-vissza száguldoztak..”, külön elem voltak a magyar hadvezetésben, 
 felderítettek és üldöztek, míg a nehézlovasság rohamozott (akár a  
párthus arisztokrácia). Igaza volt Hérodotosznak, hogy a történelem  
ugyanazon dolgok spirális ismétlődése eggyel magasabb idősíkban.  
1146-ban a Lajta folyó mellett, az 1167-es zimonyi csatában a magyar  
nehézlovasság is szilárdan küzdött. Illetve az 1312-es rozgonyi csatában
  Csák Máté 1700 lándzsással támadott királyára, ahol is mindkét fél  
lovagi jellegű ütközetet produkált. Vélhetőleg a magyar hadvezetés volt 
 az egyetlen a középkori harcmezőkön, aki a nehéz és a könnyűlovasságot 
 egyaránt alkalmazta. Más népek más módon próbálták a védelem és a  
gyorsaság közötti harmóniát megtalálni.
Ne higgyük, hogy a nehézfegyverzetű 
 lovasság egyértelműen a középkor szüleménye. A nehézfegyverzetű római  
lovas, a clibanarius, melyet joggal tekinthetünk a páncélos lovasság  
fejlődése utolsó szakaszának is, már Kr.u. 69 óta létezett, amikor  
Vespasianus szarmata zsoldosokat fogadott szolgálatába. A II. századtól a
  kontosz (lándzsa) használatában is változás áll be. Addig ugyanis fej 
 fölül szúrtak lefelé egy kézzel egyensúlyozva a fegyvert, a  
nehézlovasság megjelenésével viszont a szálfegyver lekerült a hónaljba, 
 mely sokkal biztosabb fogást, valamint a ló és lovas testsúlyának  
összegződését eredményezte a sebességgel megszorozva, egy viszonylag kis
  felületen (a lándzsa csúcsán) összpontosulva. A kengyel használatot  
megelőző időben, a római négyszarvas nyerget használva is roppant nagy  
átütő erőt eredményezett ez a változtatás. A Szaszanida előkelő Kr.u.  
450-ből származó ábrázolásán már keresni kell a különbségeket egy  
keresztes hadjáratok kori francia nemessel szemben.
A nehézlovasság kialakulását több tényező is segítette:
 
 
 
- a szomszédos  
királyságoknak, államoknak, népeknek volt ilyen egységük, ami egy  
esetleges konfliktuskor történő alkalmazásuk szükségességét vetítette  
előre, tehát egyszerű védekezés politika,
 
- amennyiben az adott nép nagy ellenségeinek volt ilyen fegyverneme,
 
- amennyiben az adott nép régi ellenségének, esetleg a 
szomszédos  (megtámadni kívánt) népeknek nem volt nehézlovassága, de 
ezen egység  alkalmazása győzelemmel kecsegtethetett,
 
- az adott nép arisztokráciája tudta biztosítani az előállításhoz szükséges tetemes anyagi erőforrásokat.
 
Várhegyi Kálmán gyűjtése