Mit mondhatnánk hát az ember egyik,
évezredekkel ezelőtt domesztikált társáról, a lováról. Mivel lehetne
mérni a lovak történetét. Azokét a lovakét, melyek ha nem is
önszántukból, de tevőlegesen óriási részt vállaltak választott társuk,
az ember nagyra törő terveinek megvalósításában, s szó szerint húsukat,
vérüket, gyorsaságukat, kitartásukat s az életüket adták egy másik faj
érdekeiért. Ha nem fonódott volna össze az ember és e nemes élőlények
küzdelmes, sokszor heroikus története, ha csak a mezőgazdaságban
földművelésre és a húsáért történő tenyésztésre korlátozódott volna
létük. Soha nem ihlették volna meg művészek százait, kik lenyűgöző
alakjukat, s csodás tulajdonságaikat a pillanat varázsába zárva őrizték
meg az örökkévalóságnak. Azért mert értékesnek találták ezeket a
lényeket, melyek akár az életük árán is életet adtak.
Úgy igaz, a katonalovakról van szó,
melyek tudása, de méginkább engedelmessége vagy egykori
alkalmazhatóságuk szelidített, a kevésbé militarista lakosság számára is
elfogadhatóbbá tett verziója az, amit ma a díjugrató, millitary
versenyeken láthatunk. Nézzünk meg egy-két sportágat, hogy is néztek ki
2-3 ezer évvel ezelőtt. A nehézatlétika alapszámaiban a gerely
mibenlétét úgy érzem nem szükséges firtatni. Ellenben a diszkosz, mely
egy körbeélezett korong, vagy a kalapács, mely egy korántsem sima
vassúlyban, hanem egy szegekkel kivert fejben végződött, már elég
alkalmas volt az ókori csataterek elit hadrendjének, a nehézgyalogos
hoplita phalanxnak megzavarására, esetleg az akkor még zömében
könnyűlovas, szárnybiztosító feladatot ellátó lovasság visszatartására.
De nézzük csak kifejezetten a lovassági és gyalogos roham megfékezésére
kiötlött eszközöket. A vassulymot (négy hegyben végződő térbeli
alakzat, mely akárhogyan eldobva mindig három hegyével lefelé, eggyel
pedig felfelé állapodik meg) egyértelműen középkori találmánynak tudják
be a régészek, viszont egyértelműen ókori gyökerekre vezethető vissza.
A tűzben edzett hegyes karók - „lilium”-ok - 80-90 centiméter mély
gödrök alján meredeztek 4-5 sor mélységben, melyeket 2,5 méter mély
vízesárok, 1,5 méter széles egybefont, kihegyezett nyársakkal teli
árok, valamint a fullánkok - „stimuli” - szegélyeztek, melyek földbe
ágyazott fatuskók voltak felmeredő vastüskével a végükön. Gyors és
csúfos véget érne azon pályaépítő tevékenysége, aki ehhez hasonló
akadályparkot építene egy nemzetközi díjugrató versenyen. Pedig
elképesztő a hasonlóság, hogy milyen terepakadályokat küzdettek le
lovaikkal az akkor méltán félisteneknek tartott lovasok.
Gondoljunk csak bele, a régi korok
emberét áthatotta a küzdelem a természet erőivel, de méginkább saját
fajtársaival szemben. Az ember az őt körülvevő világot - mellyel
szimbiózisban élt - más szemmel, egy komplexebb szemléletmóddal kezelte.
Tudta, hogy a forma meghatározza az alkalmazhatóságot és fordítva
szintúgy. A lovas-nomád népek lovai egyszerűen nem az akkor használt
nehézkes szekér vontatására voltak kitalálva, valamint az ökrök által
vont szekéroszlopot a menetoszlop lovaskatonai elő-, oldal-, és
utóvédelmével lehetett a legkönnyebben és leghatékonyabban
megoltalmazni az ellenséges rajtaütésektől. A portyázások során - lévén
több vezetéklovat vittek eleink magukkal - a ló a sereggel együtt
gyorsan mozgó élelmiszerraktárat is jelentett. Itt természetesen nem
arra kell gondolni, hogy a kifosztható területen, élelembő vidéken a
legjobb hátaslovát fogyasztotta el a portyázástól megcsömörlött ősünk,
de a sérült lovak mindenképpen e sorsra jutottak. A korabeliek hitvilága
szerint inkább váljék életet adván az őt elfogyasztó részévé (testileg
és lelkileg), mint varjak eledelévé. Alaposan belegondolva semmi
kivetnivalót nem találhatunk ezen az eszmefuttatáson. Ne feledkezzünk el
azonban a lovakat körüllengő tiszteletről sem. Szabad ember, önálló
gazdaság nem létezhetett nélküle. Amíg a ló volt a fő közlekedési
eszköz, addig nemesember mindenhova lovon járt. A letelepedés után a
mégoly szegény ember is, ki maga volt kénytelen rétjét kaszálni, akkor
is lovon ment ki a határba és igyekezett szert tenni legalább egy
mindenes lóra. A lovak megkülönböztetett szerepét leghívebben talán
nyelvünk őrzi. A XIX.-XX. század fordulóján a lő szőrére még több mint
háromszáz, színére pedig mintegy negyven szavunk volt, melyek középkori
voltát korabeli oklevelek is megerősítik.
A történelmi korszakokat a
történészek megpróbálták egzaktan meghatározni és általában egy
sorsfordítónak nyilvánított eseményt, csatát mérföldkőként a két korszak
határára állítani. Valójában ezek a pontos meghatározások rendkívüli
összemosódottságot eredményeznek, s ennek következtében sokkalta inkább
folyamatokra reflektálnak, melyeknek időbeni kicsúcsosodásuk egy térben
és időben meghatározható eseményhez köthető. Tehát az idők kezdete óta
folyik a verseny a mozgékonyságot lehetővé tevő gyorsreagálású, de
kisebb védelmet élvező és a vele szembenálló nagyfokú védelmet
biztosító, megsemmisítő pusztításra képes, ugyanakkor lassú
haderőtípusok között. Ez a folyamat megfigyelhető volt az ókorban és az
Iraki válság XXI. századi történetében szintúgy. Nehéz lenne a mérleg
nyelvét egyértelműen az egyik vagy a másik irányba végérvényesen
elmozdítani. Ezen szembenállások (a rájuk jellemző harcosokkal és
lovaikkal, felszerelésükkel) jelen voltak a történelem összes nagyobb
összecsapásában több-kevesebb arányban, és alkalmazásuk sikere egy
roppant összetett, komplex elegyet képezett, mely a hadvezér pillanatnyi
éleslátásán, az ellenfél lehetőségeinek, beszűkülésének megérzésén,
egy adott taktikához való görcsös ragaszkodás észrevételén keresztül
döntötte el az adott ütközetet az egyik vagy másik fél győzelmére. Ki
kell hangsúlyozni tehát, hogy egyik sem volt jobb-rosszabb a másiknál,
egyszerűen más volt. Olyan, amilyen az adott szituációban előnyt tudott
kovácsolni másságából.
Az előbbi példát felhozva, az ókori
csatatereket és csataleírásokat tanulmányozva az ütközeteket
évszázadokon keresztül a nehézfegyverzetű gyalogság helytállása,
együttmozgása döntötte el, mely az arcvonal közepén helyezkedett el. A
széleken az esetek döntő többségében könnyűgyalogság vagy könnyűlovasság
volt hívatva az ellenséges bekerítő manőverek kivédését. Itt
elsődlegesen a gyorsaságon, a pillanatok alatti manőverezésen volt a
hangsúly, az arcvonal közepe irányába nem igazán hozták be a lovasságot,
lévén ilyen frontális támadás a megsemmisítésüket vonhatta volna maga
után. Laza rendben, általában 2 méteres fronttávolságokkal álltak fel.
Források szerint a szkíták vezették be az ék alakzatot, melyet azután
átvettek mások is. Az ellenséges arcvonalhoz közeledvén a vágtába
ugratási terepszakasz 90 méterre volt tehető és 2-4 nyíl kilövésére volt
predesztinálva. Kb. 45 méteres távolságban - mivel a lovas íjász csak
bal oldalán tud tüzelni - jobbra fordulva elvágtat az ellenséges
arcvonal előtt és lő egyfolytában, míg újra jobbra nem fordul, hogy
ezúttal hátulról lőjön. A „párthus lövésként” elhíresült taktika
értelmében az ellenséges arcvonal előtt hírtelen lefékezett a lovasság,
majd visszafordult és visszatérvén a saját porfelhőjükbe lövéseket
adtak le ellenségeikre. Láthatjuk, hogy mekkora terhelésnek lehettek
kitéve a lovaik lábai, mindez természetesen ín- és bokavédő nélkül.
Mekkora összeszokottság szükségeltetett a feladat pontos és hibátlan
végrehajtásához. Ezzel kapcsolatosan szembesültem egy problémával
egyszer, az illető komolyan gondolta balkezességét és próbált mindent
fordítva csinálni. Régen az emberek csak elvétve voltak az írás
képességének birtokában, a legtöbb kultúrában jobb kézzel ettek és
ballal tisztították a hátsójukat. Ezért vonta a közös étkezésekről
történő kiközösítést a (jobb, márpedig az volt a büntetés) kéz levágása.
Az összes lovasíjjász tehát bal kézbe tartotta az íjjat és jobbra
fordult. Képzeljük el, ha történetesen 20 balkezes a 600-ból és
szembefordulnak a vágtázó társaikkal. Tehát régen nem igen törődtek az
ekképpen eltérő agyi működésekkel. A párthus lovasság zömét az
arisztokraták kísérőiből és szolgáiból álló könnyű, lovasíjjász csapatok
adták, míg az arisztokrácia a magát kataphraktész névvel illetett
nehézfegyverzetű lovasként talpig, a lova pedig szinte csüdig pikkely
vagy sodronyvértben. Nagy Sándor már helyez nehézlovasságot a
szárnyakra, de még mindig nem a középkorban szokásos harceljárás szerint
küzdeti őket. Ahol annyira zárt alakzatban nyomultak előre, hogy fém
ért a fémhez, összeértek a lovasok térdei. Nehéz volt sokáig így
együttartani a támadó éket, valószínűsíthető tehát, hogy a sok gyakorlás
ellenére is csak 100 méteres vágtában csapódtak az ellenség soraiba,
ahol el lehet felejteni a filmeken látott szavatolt lómegállítási
technikákat. Az első 4-5 sor emberből csak egy összenyomorított massza
maradhatott. Ehhez szintúgy nehézlovak kellettek, kik vitték az írdatlan
súlyt, s rettenthetetlenül gázoltak át az ellen pajzsfalán. Ezt az
eljárást a normannok „dolgozták” ki s váltak jó időre a csataterek
vitathatatlan uraivá. Azonban ehhez a lovasrohamhoz lehetőleg sík, jól
belátható, megfelelő szélességű (hogy elférjen az arcvonal) terület és
megfelelő keménységű, tehát nem a sártól ragadós talaj szükségeltetett.
Egy ókori harceljárásról írtam, és
nézzük csak, mi történt 1298-ban a göllheimi csatában, ahol Habsburg
Albert seregében 600 főnyi magyar könnyűlovas harcolt, hátrafelé lőve,
páncél nélkül. De ugyanúgy említhetnénk az 1278. évi dürnkruti
(morvamezei) ütközetet is, „..ahol a kunok a magyar hadrend előtt
össze-vissza száguldoztak..”, külön elem voltak a magyar hadvezetésben,
felderítettek és üldöztek, míg a nehézlovasság rohamozott (akár a
párthus arisztokrácia). Igaza volt Hérodotosznak, hogy a történelem
ugyanazon dolgok spirális ismétlődése eggyel magasabb idősíkban.
1146-ban a Lajta folyó mellett, az 1167-es zimonyi csatában a magyar
nehézlovasság is szilárdan küzdött. Illetve az 1312-es rozgonyi csatában
Csák Máté 1700 lándzsással támadott királyára, ahol is mindkét fél
lovagi jellegű ütközetet produkált. Vélhetőleg a magyar hadvezetés volt
az egyetlen a középkori harcmezőkön, aki a nehéz és a könnyűlovasságot
egyaránt alkalmazta. Más népek más módon próbálták a védelem és a
gyorsaság közötti harmóniát megtalálni.
Ne higgyük, hogy a nehézfegyverzetű
lovasság egyértelműen a középkor szüleménye. A nehézfegyverzetű római
lovas, a clibanarius, melyet joggal tekinthetünk a páncélos lovasság
fejlődése utolsó szakaszának is, már Kr.u. 69 óta létezett, amikor
Vespasianus szarmata zsoldosokat fogadott szolgálatába. A II. századtól a
kontosz (lándzsa) használatában is változás áll be. Addig ugyanis fej
fölül szúrtak lefelé egy kézzel egyensúlyozva a fegyvert, a
nehézlovasság megjelenésével viszont a szálfegyver lekerült a hónaljba,
mely sokkal biztosabb fogást, valamint a ló és lovas testsúlyának
összegződését eredményezte a sebességgel megszorozva, egy viszonylag kis
felületen (a lándzsa csúcsán) összpontosulva. A kengyel használatot
megelőző időben, a római négyszarvas nyerget használva is roppant nagy
átütő erőt eredményezett ez a változtatás. A Szaszanida előkelő Kr.u.
450-ből származó ábrázolásán már keresni kell a különbségeket egy
keresztes hadjáratok kori francia nemessel szemben.
A nehézlovasság kialakulását több tényező is segítette:
- a szomszédos
királyságoknak, államoknak, népeknek volt ilyen egységük, ami egy
esetleges konfliktuskor történő alkalmazásuk szükségességét vetítette
előre, tehát egyszerű védekezés politika,
- amennyiben az adott nép nagy ellenségeinek volt ilyen fegyverneme,
- amennyiben az adott nép régi ellenségének, esetleg a
szomszédos (megtámadni kívánt) népeknek nem volt nehézlovassága, de
ezen egység alkalmazása győzelemmel kecsegtethetett,
- az adott nép arisztokráciája tudta biztosítani az előállításhoz szükséges tetemes anyagi erőforrásokat.
Várhegyi Kálmán gyűjtése