A demokrácia 
ma vezető jelszó, amelyet úton-útfélen hallunk, amelyet ajkára vesz s 
hatásos érvényesülési eszköznek tekint az a liberalizmus és az a 
szociáldemokrácia is, amelynek törekvései semmitől sem állnak oly 
messze, mint az igazi demokráciától s amelynek igazi értelmét oly 
kevesen látják s oly kevesen is elemzik!
Mit jelent ez a szó demokrácia, 
népuralom? Jelentheti a Rousseau-féle népszuverenitás eszméjét; 
jelentheti ennek alapján vagy ettől teljesen függetlenül a nép széles 
rétegeinek részesedését az államhatalom gyakorlásában s jelentheti e 
részesedésnek oly fokozását, amely a felségjogokkal körülbástyázott s 
élethossziglan való, vagy egyenesen örökösödő fejedelemséget teljesen 
mellőzi (köztársaság).
A kereszténység a népszuverenitás oly 
értelmű eszméjét kizárja, amely szerint a nép az egyedüli forrása minden
 jognak, tekintélynek, kormányhatalomnak. A kereszténység szerint a nép 
választhatja, megjelölheti a kormányformát s az államhatalom gyakorlóit,
 de a voltaképpeni államhatalom és kormányzótekintély, a jog és 
törvény azáltal lesz teljessé és szentté, hogy a nép által egyszer 
választott vagy benne kifejlődött államformát, államfőket, törvényeket 
az Isten által lelkünkbe írt felsőbb törvény és jogrend szentesíti.
A nép széles rétegeinek a kormányzatban 
való részesedése ellen a kereszténységnek nincs észrevétele. Itt is áll,
 hogy ami a legjobb, ami a természetes erkölcstörvénnyel s a természetes
 fejlődéssel megegyez, azt a kereszténység is szentesíti s akceptálja. A
 kereszténység nyitva hagyja az államforma kérdését is, de az egyszer 
megállapított törvényes rendet vagy uralkodót védi s könnyelműen s 
kényszerítő ok nélkül megváltoztatni nem engedi. A kereszténység 
legnagyobb nevű theologusai s állambölcselői, mint Aquinói Szent Tamás,
 a demokráciát kifejezetten helyeslik, bár semmi esetre sem abban a 
szélsőséges irányban, ahogyan azt újabban a demagógia értelmezni szokta.
 A legjobb kormányzati rendszerhez, úgymond a nevezett egyháztudós, 
hozzátartozik, hogy valamelyes része az állam kormányzatában mindenkinek
 legyen, mert ez növeli a népben a békét és megnyugvást s mindenki 
szívesen ragaszkodik oly államkormányzathoz, amelyben neki is része van.
 De épp úgy kívánatos az is, hogy a kormányzati hatalom közvetlenül 
csakis a legjobbak s legrátermettebbek, legbölcsebbek s legerényesebbek 
kezében legyen s valamennyinek egy, a legerényesebb, álljon élén.
 
A demokrácia újabbkori erős hangoztatása
 megállapíthatóképpen abból a korból ered, amikor a monarchikus 
államrend mindinkább szakított a gyakorlati kereszténységgel, amióta a 
fejedelmek megszűntek hatalmukat «Isten kegyelméből» valónak s épen 
ezért feltétlenül kötelező magasabb törvényekkel körül határoknak 
tekinteni. A demokrácia reakció az abszolutizmussá fajult fejedelmiség 
ellen. S valóban, ha a fejedelmek joga nem felsőbb jogon épül fel többé,
 ha csak diplomáciai és katonai konstellációk tartják uralmon, nincs 
értelme annak, hogy a nép elismerje felsőbbségüket s meghajoljon uralmuk
 előtt; a legelső alkalommal ki is fogja vonni magát kormánypálcájuk 
alól s forradalmat csinál. A trónt csak addig lehet szentnek tekinteni, 
amíg az oltárral áll kapcsolatban.
Ha már most általános állambölcseleti s 
főleg keresztény nemzeti szempontból vizsgáljuk a több vagy kevesebb 
demokrácia jogosultságának kérdését, mindenekelőtt azt kell 
hangsúlyoznunk, hogy ha demokrácia alatt a nép legszélesebb rétegeinek 
javát és boldogulását értjük - amit II. Frigyes porosz király úgy 
fejezett ki, hogy: «Alles für das Volk, nichts durch das Volk» - ebben 
az értelemben a minél több demokráciáé a pálma. Ha azonban a 
kormányzatnak a néppel való tényleges megosztását értjük demokrácia 
alatt, a több vagy kevesebb demokrácia jogosultságának s célszerűségének
 kérdése már nem oly egyszerű kérdés.
A több demokrácia mellett szól 
kétségtelenül az ellenőrzés nagyobb lehetősége s a különböző jogos 
igények könnyebb érvényesülése - legalább elméletben. A monarchia vagy 
oligarchia bizonyos fokig mindig azzal a veszéllyel jár, hogy felelőtlen
 abszolutizmussá fajul; s bárha elméletben nagyon vonzónak találjuk is 
azt a tételt, hogy valamennyi kormányforma közt legideálisabb az 
igazságos és megvilágosodott abszolutizmus, ezzel szemben mégis 
kénytelenek vagyunk azt kérdezni: mi biztosítja azt, hogy az 
abszolutizmus igazságos és megvilágosodott leszen? A kereszténység 
kétségtelenül nagyon jól megfér a királyság eszméjével s mégis az 
abszolút fejedelmi rendszertől minden időleges pártfogás mellett is 
legtöbbet a kereszténység szenvedett.
Nem lehet célunk, hogy a «monarchia vagy
 köztársaság» kérdését eldöntsük. Csak rá akarunk mutatni azokra a 
félrevezető okoskodásokra, amelyekkel a mérleget egyesek - nagyon 
határozott irányú emberek - nálunk is okvetlenül a több demokrácia és a
 köztársaság irányában szerették volna eldönteni.
Azzal az álokoskodással, hogy a 
monarchia avult intézmény, a demokrácia és a köztársaság pedig az új, 
modern gondolat vívmánya: szóba sem érdemes állni. A történelem tanúsága
 szerint a dolog éppen fordítva áll: köztársaságok már évezredekkel 
ezelőtt voltak s ismét helyet adtak a monarchiának, sőt a dolgok 
természetét figyelve, nem kételkedhetünk benne, hogy a köztársaság az 
államformák kialakulásának primitívebb formája, mint a monarchia. A 
«modernséggel» való érvelés tehát e téren is, mint annyi máson, merő 
visszaélés a közönség tájékozatlanságával. Egyébként, ha a köztársaság 
csakugyan «modern» vívmány volna is, minden divatlázzal szemben fenn 
kell tartanunk azt a véleményt, hogy minden modern vagy régi dolog 
annyit ér, amennyi a belső értéke; a mai vagy tegnapi kelet még nem 
okvetetlen bizonyítéka a portéka kiválóbbságának.
Éppúgy nem bizonyít sokat a demokratikus
 jelszavak értéke mellett az a körülmény, hogy ma «a levegőben vannak». 
Ez igaz; de az a kérdés: hogyan kerültek oda? Mint a kor valódi 
követelményei, megfontolások és tapasztalatok eredményei, hódították-e 
meg a lelkeket, avagy mesterséges szabadkőmíves propaganda és 
népszerűséget hajhászó politikusok egymást-túlkiabáló versengése tette-e
 divattá a demokratikus fétis tiszteletét? Ez az a kérdés, amelynek 
eldöntése előtt az «argumentum ex consensu» értékét e téren el nem 
ismerhetjük.
A demokrácia és a köztársaság 
tagadhatatlan előnyeivel szemben csakugyan az tesz bennünket leginkább 
kételkedőkké, hogy a demokrácia és köztársaság mellett a leghevesebb 
agitációt rendszerint azok fejtik ki, akiknek őszinte népszeretetében, 
nemzetfenntartó törekvéseiben semmi okunk sincs megbízni. Liberalizmus 
és szociáldemokrácia, sajtó, szabadkőmívesség és zsidóság oly gyanús 
egyöntetűséggel trombitálják a demokrácia egyedül üdvözítő voltát, hogy 
már ez az egy tény is gondolkodóba ejti azt, aki megszokta a külső 
események titkos rugózatát keresni. Ezek az irányok egészen bizonyosan 
nem a «népuralmat» értik, mikor a «demokráciát» éltetik; a 
demokratizmus az ő törekvéseikben kétségtelenül más célokat leplez - oly
 célokat, melyeknek elérésében a keresztény monarchikus eszme erős 
felsőbb tekintélye nekik akadály. Ha semmi más nem dönti el a 
mérleg serpenyőjét a monarchia felé, mint az az indián üvöltözés, 
amellyel a destrukció éppen ez ellen fordul, már szinte ez is elegendő 
volna ahhoz, hogy figyelemmel és rokonérzéssel hajoljunk a monarchia s a
 kevesebb demokrácia felé. Az az egy körülmény, hogy a 
«demokrata» szó maholnap egyet fog jelenteni a «zsidó»-val, skeptikussá 
tesz és gondolkozóba ejt a demokrata bálvánnyal szemben.
S csakugyan: nem elég-e szemünket 
felnyitnunk, hogy a demokrácia égig magasztalt rendszerének hátsó 
kulisszái közé lássunk? A demokrácia és a köztársaság nem felhőben élő 
abstrakciók, hanem itt vannak szemünk előtt Franciaországban, az 
Egyesült Államokban, Svájcban, Dél- és Közép-Amerika számos államában, s
 itt voltak közvetlenül előttünk a Károlyi-féle köztársaságban. Hagyjuk 
el azonban ez utóbbit; mert erről azt mondhatná valaki, hogy 
ál-köztársaság volt. De Franciaországban, de az Egyesült Államokban: 
igazán demokrácia-e ott az, amit annak hívnak? Szó sincs róla! 
Franciaország a centralizált abszolutizmus országa ma is, csak éppenhogy
 nem királyok, hanem bankemberek s rutinos demagógok abszolutizmusáé; az
 Egyesült Államok demokratizmusa pedig csodálatosképpen szintén mindig a
 trösztök és milliárdosok akarata szerint juttatja érvényre a 
«népuralmat». (Svájc sokkal kisebb köztársaságok köztársasága, Közép- 
és Dél-Amerika köztársaságai pedig annyira ingadozók és forradalmakkal 
telvék, hogy ha tételünk mellett nem is, de ellene semmi esetre fel nem 
sorolhatók.) Hogy a fölséges népet mily könnyű pénzzel és ígéretekkel 
bármily szekér elé fogni, éppen nem ismeretlen dolog s hogy mily könnyű a
 sajtóval a falnak vezetni: azt is éppen elégszer tapasztaltuk. A 
«Népszava» évhosszat azzal érvelgetett a demokrácia mellett, hogy lenne 
csak nálunk általános választói jog, lennénk csak mi is köztársaság: 
bezzeg nem lenne soha többé sem militarizmus, sem háború. És az uralomra
 hivatott fölségesek még ezt is elhitték neki; még az sem jutott 
eszükbe, hogy az entente-országokba átpillantsanak, ahol régóta van 
általános-titkos és ahol részben nagy köztársaságok vannak és ahol mégis
 kíméletlen harci vággyal szavazta meg a demokratikus «nép» a háborút s 
tartott ki a háború végnélküli folytatása mellett. A liberalizmus, a 
plutokrácia és a szociáldemokrácia vezetői, a szabadkőmívesség és a 
zsidóság azért lelkesednek annyira a demokratizmusért és köztársaságért,
 mert abban a pénz, az agitáció és a sajtó révén korlátlan uralomra 
tehetnek szert: a fölséges nép többé-kevésbé mindig azt fogja ott tenni,
 amit ők akarnak.
Az következik-e ebből, hogy a 
demokráciát félre kell löknünk? Nem. A demokrácia szép és helyes dolog; 
de biztosítani kell, hogy igazi demokrácia legyen, nem pedig a népet 
jobban félrevezetni tudók lappangó oligarchiája. A demokratizmus 
úgynevezett klasszikus hazájának, Angliának később annyit szerepelt 
miniszterelnöke, Lloyd George már 1909 júliusában kijelentette egy 
nyilvános lakoma alkalmával, hogy Angliában nem lehet gazdasági 
reformpolitikát folytatni, nem lehet örökösödési adót, műveletlen 
földek adóját, jövedelmi adót, aggkori munkásbiztosítást behozni, de 
ehelyett folyton új dreadnoughtokat kell építeni - miért? Mert, úgymond,
 Rothschild és barátjai így akarják.
 
 A «peerage» Angliában mindinkább «Beerage»-zsé válik. A 
legbefolyásosabb politikusok Disraeli nemzetiségéből valók: Kassel, 
Hirsch, Sassoon, Neumann, Rothschild, báró Reuter, lord Northcliff 
(Sterk Ábrahám unokája), Sir Isaac Rufus, Sir Simon Seman, lord 
Paarbrigt (azelőtt Wormseles) stb. Egy magasrangú angol egyházi férfiú 
VII. Eduárd megkoronáztatásakor megjegyezte, hogy a koronázási 
prédikáció legjobb jeligéje ez lett volna: «Valóban, ez a zsidók 
királya». «Szerencsétlen Itália! - írta már évekkel ezelőtt egy olasz 
lap - amelynek parlamentjét a zsinagógával lehetne összecserélni!» A 
demokratizált Franciaország igazi urairól Eduárd Drumont hírneves 
könyve: «La Francé juive» hozott megdöbbentő leleplezéseket. A «szabad» 
Amerikáról W. Sombart mondja, hogy egyetlen ország sincs a világon, mely
 annyira a plutokrácia zsákmánya volna, mint az Egyesült Államok; s 
egyetlen országban sem jutott a zsidóság akkora hatalomra, mint ott.
 
 Oroszországot a cárizmus szolgaságából megváltotta a «demokrácia»; de 
nem a nép uralma, hanem a kalmároké. Kerenski a háború folytatására 
milliárdokat kért és kapott Londonból és Amerikából; ennek fejében az 
ország legjobb érc-, petróleum- és fatermelései magas kamat mellett 
angol és amerikai kalmárok kezébe kerültek zálogul s a kölcsön egyik 
feltétele a zsidók emancipációja volt, akikről Dostojewski azt mondja, 
hogyha a tanulatlan, hiszékeny, passzív orosz népre ráeresztik őket, ez 
olyan lesz, mintha farkasokat bocsátanának neki egy juhnyájnak.
 
Call szenátor szerint Amerikában nem a 
nép választ, hanem a trösztök befolyásolják a törvényszékek ítéletét s a
 kormányok ténykedéseit. Notórius antikarakterek, mint Pulitzer és 
Gordon Bennet viszik benne a szót s a közvéleményt annyira megmérgezik, 
hogy George Henry szerint tisztességes emberek, mint Washington és 
Franklin, ma semmiképpen sem remélhetnék, hogy a parlamentbe 
beválasztassanak. Wilsonról köztudomású, hogy követi és hivatalnoki 
állások áruba bocsátása révén 300 millió koronát szerzett pártja 
választási pénztárának.
 «Chi dice parlamento dice guastamento», mondja a népszólás 
Olaszországban (aki parlamentet mond, üzletet mond) és Anatole France 
szerint Franciaország nem köztársaság többé, hanem bankország. Tudják-e,
 meggondolják-e ezeket a dolgokat azok, akik a demokráciában - minden 
egyéb nélkül - minden sebet meggyógyító panaceát látnak?
1913-ban egy tekintélyes angol 
folyóirat, a British Review így írt: «Franciaország s az Egyesült 
Államok példája tán a legszembeötlőbb, de majdnem minden államban 
ugyanezeket a törekvéset látjuk munkában: majdnem minden nemzet, mely a 
parlamentarizmus áldásait egy ideig élvezte, kétségbeesve kiált egy 
ember hatalma után, hogy a «Kaukus»-politikusokat sakkban tartsa és 
letörje azokat a képviselőket, akik a valóságban senkit sem képviselnek.
 Talán öntudatlanul is az a belátás vezeti őket, hogy egy ember előbb 
felelős a tetteiért, mint az a határozatlan testület; hogy egy «zsarnok»
 könnyebben meghajol a nép akarata előtt, mint néhány száz zsarnok...» 
Angolországról így ír tovább ugyanaz a folyóirat: «Nincs kétség benne, 
hogy a parlament nem foglalja el már azt a magas helyet, mint azelőtt. 
Minden néposztályból állandóan kitör a megvetés kifejezése a parlament s
 a képviselők ellen... A nép érzi, hogy a politikában ma nincs 
őszinteség, hogy a plutokrata érdekek mindenféle fajtája lett úrrá 
mindkét párt gépezete fölött s hogy az egész inkább csak piszkos játék, 
melyben sem összefüggés a valósággal, sem egyezés a nemzeti önérzettel 
nincs. Ezért követeltek egyes hangok Angolországban is több jogot a 
koronának.»
Mindezekre azt mondhatná valaki: ezek 
visszaélések, ezekből nem lehet a rendszerre magára következtetni. - Nem
 egészen igaz ez sem, mert ezeket a hibákat éppen a rendszer teszi 
lehetőkké és akadálytalanokká. De engedjük meg egy pillanatra, így van;
 engedjük meg, hogy a demokratizmusnak valami olyan rendszerét tudjuk 
kitalálni, amely ezeket a bajokat minimális fokra csökkenti - bár ne 
felejtsük el: ezt a rendszert még nem találták ki - akkor is 
megmaradnak a demokratizmusnak azok a belső gyengéi, amelyek 
természetével adva vannak s ezért teljesen soha ki nem irthatók. Ami a 
demokratizmusban jó: a mindenkinek részvétele a közügyek intézésében s 
ellenőrzésében, ugyanaz benne a rossz is; mert a «mindenki» fogalma a 
hasznavehetetlen népelemeket éppúgy magában foglalja, mint a jókat, s a 
mérkőzés e kettő között többnyire egyenlőtlen harcot eredményez. A 
felületesség, tudatlanság és szenvedély mindig nagyobb erőt tud 
kifejteni, mint az alaposság, okosság, józanság. Mennél több a 
demokratizálás - így panaszkodott Earl Grey már 50 évvel ezelőtt 
Angolországban - annál több a politikai dilettáns a parlamentben, aki a 
népies napi vélemények után indul, s egyre kevesebb a megállapodott 
gondolkozású és önálló jellemű ember. S a «dilettánsok» hamarosan 
átengedik helyüket s befolyásukat a ravasz üzletembereknek.
S amint a hozzáértés és a függetlenség 
szenvednek a túlzott demokratizmus alatt, ugyanúgy szenved alatta 
szükségképp a felelősségérzet A demokráciában senki sem a 
lelkiismeretének, hanem mindenki a nép kegyének felelős. A nép kegye 
ingatag és változó; a nép kegye ritkán kíséri a csendben, céltudatosan, 
nagy feladatokért küszködőket, de annál inkább a látszatra dolgozókat, a
 pillanatnyi sikerekre pályázókat, a tapsokért mindent feláldozókat. 
Wilson, még mint az amerikai alkotmányjog tanára, abban látta az 
amerikai demokrácia egyik főhibáját, hogy az elnökben, a kongresszusban s
 a hivatalokban szétdarabolja s elsekélyesíti a felelősségérzést. 
Mindenki csak arra tekint, hogy újra megválasszák: a tömeg kegyeinek 
hajhászása a főcél, nem az állam java. Goethe az ebben rejlő mélyebb 
igazságot így fejezte ki: «Az ész mindig csak kevesek kiváltsága». 
Szerinte a nagy tömeg a mindennapi életben ugyan elég értelmes, de 
messzebb ritkán lát, mint a holnapig. S Thiers a francia forradalomról 
írt művében így foglalja össze következtetéseit: «A nemzetnek mindig 
csak bizonyos választott részében van érzék nagyság, magasztos és 
fennkölt gondolatok iránt; csak ez a kis rész hajlandó ezekért a 
javakért áldozatot is hozni. A tömeg azt akarja, hogy nyugodtan 
élhessen, magasabbra nem igen törekszik».
 A tömeg a sajtó és az agitáció után indul; ebből az következik, hogy 
akinek több tőkéje s öblösebb hangja van, aki ravaszabbul s 
lelkiismeretlenebbül kezeli a tömegszuggesztió és szenvedélykeltés 
eszközeit, az győz s uralmát a tömeg nem is érzi oligarchikusnak vagy 
abszolutisztikusnak, mert azt hiszi, hogy ő uralkodik, mikor a 
demagógok szavalatait utánukszajkózza s törvénnyé emeli.
Demokrácia abban az értelemben, hogy ne 
egyesek hatalmi érdeke, hanem a nép java legyen a közéleten uralkodó 
tényező - nagyon helyes. Demokrácia abban az értelemben is, hogy a nép 
minél szélesebb tömegei érezzék magukat egynek az államhatalommal s 
vegyenek részt valamely formában a közügyek intézésében s ellenőrzésében
 - szintén nagyon helyes. Azért: éljen a demokrácia, de ne korlátok és 
ne biztosítékok nélkül. Az igazi demokráciától legkevésbé a keresztény 
nemzeti iránynak kell félnie; hiszen az ország túlnyomó többsége, ha 
csakugyan szíve szerint szavaz s nem vezeti félre cselvetés, izgatás, 
erőszak és sajtó-jelszavak, okvetlenül a keresztény nemzeti irányt 
ülteti kormányra. De ugye éppen a demokrácia legsürgetőbb szorgalmazói 
tudták mindig nagyon jól, hogy a mellett a demokrácia mellett, amelyet 
ők akarnak, az ország túlnyomóan keresztény és nemzeti jellege sohasem 
fog érvényesülni.
Bangha Béla