A demokrácia
ma vezető jelszó, amelyet úton-útfélen hallunk, amelyet ajkára vesz s
hatásos érvényesülési eszköznek tekint az a liberalizmus és az a
szociáldemokrácia is, amelynek törekvései semmitől sem állnak oly
messze, mint az igazi demokráciától s amelynek igazi értelmét oly
kevesen látják s oly kevesen is elemzik!
Mit jelent ez a szó demokrácia,
népuralom? Jelentheti a Rousseau-féle népszuverenitás eszméjét;
jelentheti ennek alapján vagy ettől teljesen függetlenül a nép széles
rétegeinek részesedését az államhatalom gyakorlásában s jelentheti e
részesedésnek oly fokozását, amely a felségjogokkal körülbástyázott s
élethossziglan való, vagy egyenesen örökösödő fejedelemséget teljesen
mellőzi (köztársaság).
A kereszténység a népszuverenitás oly
értelmű eszméjét kizárja, amely szerint a nép az egyedüli forrása minden
jognak, tekintélynek, kormányhatalomnak. A kereszténység szerint a nép
választhatja, megjelölheti a kormányformát s az államhatalom gyakorlóit,
de a voltaképpeni államhatalom és kormányzótekintély, a jog és
törvény azáltal lesz teljessé és szentté, hogy a nép által egyszer
választott vagy benne kifejlődött államformát, államfőket, törvényeket
az Isten által lelkünkbe írt felsőbb törvény és jogrend szentesíti.
A nép széles rétegeinek a kormányzatban
való részesedése ellen a kereszténységnek nincs észrevétele. Itt is áll,
hogy ami a legjobb, ami a természetes erkölcstörvénnyel s a természetes
fejlődéssel megegyez, azt a kereszténység is szentesíti s akceptálja. A
kereszténység nyitva hagyja az államforma kérdését is, de az egyszer
megállapított törvényes rendet vagy uralkodót védi s könnyelműen s
kényszerítő ok nélkül megváltoztatni nem engedi. A kereszténység
legnagyobb nevű theologusai s állambölcselői, mint Aquinói Szent Tamás,
a demokráciát kifejezetten helyeslik, bár semmi esetre sem abban a
szélsőséges irányban, ahogyan azt újabban a demagógia értelmezni szokta.
A legjobb kormányzati rendszerhez, úgymond a nevezett egyháztudós,
hozzátartozik, hogy valamelyes része az állam kormányzatában mindenkinek
legyen, mert ez növeli a népben a békét és megnyugvást s mindenki
szívesen ragaszkodik oly államkormányzathoz, amelyben neki is része van.
De épp úgy kívánatos az is, hogy a kormányzati hatalom közvetlenül
csakis a legjobbak s legrátermettebbek, legbölcsebbek s legerényesebbek
kezében legyen s valamennyinek egy, a legerényesebb, álljon élén.
A demokrácia újabbkori erős hangoztatása
megállapíthatóképpen abból a korból ered, amikor a monarchikus
államrend mindinkább szakított a gyakorlati kereszténységgel, amióta a
fejedelmek megszűntek hatalmukat «Isten kegyelméből» valónak s épen
ezért feltétlenül kötelező magasabb törvényekkel körül határoknak
tekinteni. A demokrácia reakció az abszolutizmussá fajult fejedelmiség
ellen. S valóban, ha a fejedelmek joga nem felsőbb jogon épül fel többé,
ha csak diplomáciai és katonai konstellációk tartják uralmon, nincs
értelme annak, hogy a nép elismerje felsőbbségüket s meghajoljon uralmuk
előtt; a legelső alkalommal ki is fogja vonni magát kormánypálcájuk
alól s forradalmat csinál. A trónt csak addig lehet szentnek tekinteni,
amíg az oltárral áll kapcsolatban.
Ha már most általános állambölcseleti s
főleg keresztény nemzeti szempontból vizsgáljuk a több vagy kevesebb
demokrácia jogosultságának kérdését, mindenekelőtt azt kell
hangsúlyoznunk, hogy ha demokrácia alatt a nép legszélesebb rétegeinek
javát és boldogulását értjük - amit II. Frigyes porosz király úgy
fejezett ki, hogy: «Alles für das Volk, nichts durch das Volk» - ebben
az értelemben a minél több demokráciáé a pálma. Ha azonban a
kormányzatnak a néppel való tényleges megosztását értjük demokrácia
alatt, a több vagy kevesebb demokrácia jogosultságának s célszerűségének
kérdése már nem oly egyszerű kérdés.
A több demokrácia mellett szól
kétségtelenül az ellenőrzés nagyobb lehetősége s a különböző jogos
igények könnyebb érvényesülése - legalább elméletben. A monarchia vagy
oligarchia bizonyos fokig mindig azzal a veszéllyel jár, hogy felelőtlen
abszolutizmussá fajul; s bárha elméletben nagyon vonzónak találjuk is
azt a tételt, hogy valamennyi kormányforma közt legideálisabb az
igazságos és megvilágosodott abszolutizmus, ezzel szemben mégis
kénytelenek vagyunk azt kérdezni: mi biztosítja azt, hogy az
abszolutizmus igazságos és megvilágosodott leszen? A kereszténység
kétségtelenül nagyon jól megfér a királyság eszméjével s mégis az
abszolút fejedelmi rendszertől minden időleges pártfogás mellett is
legtöbbet a kereszténység szenvedett.
Nem lehet célunk, hogy a «monarchia vagy
köztársaság» kérdését eldöntsük. Csak rá akarunk mutatni azokra a
félrevezető okoskodásokra, amelyekkel a mérleget egyesek - nagyon
határozott irányú emberek - nálunk is okvetlenül a több demokrácia és a
köztársaság irányában szerették volna eldönteni.
Azzal az álokoskodással, hogy a
monarchia avult intézmény, a demokrácia és a köztársaság pedig az új,
modern gondolat vívmánya: szóba sem érdemes állni. A történelem tanúsága
szerint a dolog éppen fordítva áll: köztársaságok már évezredekkel
ezelőtt voltak s ismét helyet adtak a monarchiának, sőt a dolgok
természetét figyelve, nem kételkedhetünk benne, hogy a köztársaság az
államformák kialakulásának primitívebb formája, mint a monarchia. A
«modernséggel» való érvelés tehát e téren is, mint annyi máson, merő
visszaélés a közönség tájékozatlanságával. Egyébként, ha a köztársaság
csakugyan «modern» vívmány volna is, minden divatlázzal szemben fenn
kell tartanunk azt a véleményt, hogy minden modern vagy régi dolog
annyit ér, amennyi a belső értéke; a mai vagy tegnapi kelet még nem
okvetetlen bizonyítéka a portéka kiválóbbságának.
Éppúgy nem bizonyít sokat a demokratikus
jelszavak értéke mellett az a körülmény, hogy ma «a levegőben vannak».
Ez igaz; de az a kérdés: hogyan kerültek oda? Mint a kor valódi
követelményei, megfontolások és tapasztalatok eredményei, hódították-e
meg a lelkeket, avagy mesterséges szabadkőmíves propaganda és
népszerűséget hajhászó politikusok egymást-túlkiabáló versengése tette-e
divattá a demokratikus fétis tiszteletét? Ez az a kérdés, amelynek
eldöntése előtt az «argumentum ex consensu» értékét e téren el nem
ismerhetjük.
A demokrácia és a köztársaság
tagadhatatlan előnyeivel szemben csakugyan az tesz bennünket leginkább
kételkedőkké, hogy a demokrácia és köztársaság mellett a leghevesebb
agitációt rendszerint azok fejtik ki, akiknek őszinte népszeretetében,
nemzetfenntartó törekvéseiben semmi okunk sincs megbízni. Liberalizmus
és szociáldemokrácia, sajtó, szabadkőmívesség és zsidóság oly gyanús
egyöntetűséggel trombitálják a demokrácia egyedül üdvözítő voltát, hogy
már ez az egy tény is gondolkodóba ejti azt, aki megszokta a külső
események titkos rugózatát keresni. Ezek az irányok egészen bizonyosan
nem a «népuralmat» értik, mikor a «demokráciát» éltetik; a
demokratizmus az ő törekvéseikben kétségtelenül más célokat leplez - oly
célokat, melyeknek elérésében a keresztény monarchikus eszme erős
felsőbb tekintélye nekik akadály. Ha semmi más nem dönti el a
mérleg serpenyőjét a monarchia felé, mint az az indián üvöltözés,
amellyel a destrukció éppen ez ellen fordul, már szinte ez is elegendő
volna ahhoz, hogy figyelemmel és rokonérzéssel hajoljunk a monarchia s a
kevesebb demokrácia felé. Az az egy körülmény, hogy a
«demokrata» szó maholnap egyet fog jelenteni a «zsidó»-val, skeptikussá
tesz és gondolkozóba ejt a demokrata bálvánnyal szemben.
S csakugyan: nem elég-e szemünket
felnyitnunk, hogy a demokrácia égig magasztalt rendszerének hátsó
kulisszái közé lássunk? A demokrácia és a köztársaság nem felhőben élő
abstrakciók, hanem itt vannak szemünk előtt Franciaországban, az
Egyesült Államokban, Svájcban, Dél- és Közép-Amerika számos államában, s
itt voltak közvetlenül előttünk a Károlyi-féle köztársaságban. Hagyjuk
el azonban ez utóbbit; mert erről azt mondhatná valaki, hogy
ál-köztársaság volt. De Franciaországban, de az Egyesült Államokban:
igazán demokrácia-e ott az, amit annak hívnak? Szó sincs róla!
Franciaország a centralizált abszolutizmus országa ma is, csak éppenhogy
nem királyok, hanem bankemberek s rutinos demagógok abszolutizmusáé; az
Egyesült Államok demokratizmusa pedig csodálatosképpen szintén mindig a
trösztök és milliárdosok akarata szerint juttatja érvényre a
«népuralmat». (Svájc sokkal kisebb köztársaságok köztársasága, Közép-
és Dél-Amerika köztársaságai pedig annyira ingadozók és forradalmakkal
telvék, hogy ha tételünk mellett nem is, de ellene semmi esetre fel nem
sorolhatók.) Hogy a fölséges népet mily könnyű pénzzel és ígéretekkel
bármily szekér elé fogni, éppen nem ismeretlen dolog s hogy mily könnyű a
sajtóval a falnak vezetni: azt is éppen elégszer tapasztaltuk. A
«Népszava» évhosszat azzal érvelgetett a demokrácia mellett, hogy lenne
csak nálunk általános választói jog, lennénk csak mi is köztársaság:
bezzeg nem lenne soha többé sem militarizmus, sem háború. És az uralomra
hivatott fölségesek még ezt is elhitték neki; még az sem jutott
eszükbe, hogy az entente-országokba átpillantsanak, ahol régóta van
általános-titkos és ahol részben nagy köztársaságok vannak és ahol mégis
kíméletlen harci vággyal szavazta meg a demokratikus «nép» a háborút s
tartott ki a háború végnélküli folytatása mellett. A liberalizmus, a
plutokrácia és a szociáldemokrácia vezetői, a szabadkőmívesség és a
zsidóság azért lelkesednek annyira a demokratizmusért és köztársaságért,
mert abban a pénz, az agitáció és a sajtó révén korlátlan uralomra
tehetnek szert: a fölséges nép többé-kevésbé mindig azt fogja ott tenni,
amit ők akarnak.
Az következik-e ebből, hogy a
demokráciát félre kell löknünk? Nem. A demokrácia szép és helyes dolog;
de biztosítani kell, hogy igazi demokrácia legyen, nem pedig a népet
jobban félrevezetni tudók lappangó oligarchiája. A demokratizmus
úgynevezett klasszikus hazájának, Angliának később annyit szerepelt
miniszterelnöke, Lloyd George már 1909 júliusában kijelentette egy
nyilvános lakoma alkalmával, hogy Angliában nem lehet gazdasági
reformpolitikát folytatni, nem lehet örökösödési adót, műveletlen
földek adóját, jövedelmi adót, aggkori munkásbiztosítást behozni, de
ehelyett folyton új dreadnoughtokat kell építeni - miért? Mert, úgymond,
Rothschild és barátjai így akarják.
A «peerage» Angliában mindinkább «Beerage»-zsé válik. A
legbefolyásosabb politikusok Disraeli nemzetiségéből valók: Kassel,
Hirsch, Sassoon, Neumann, Rothschild, báró Reuter, lord Northcliff
(Sterk Ábrahám unokája), Sir Isaac Rufus, Sir Simon Seman, lord
Paarbrigt (azelőtt Wormseles) stb. Egy magasrangú angol egyházi férfiú
VII. Eduárd megkoronáztatásakor megjegyezte, hogy a koronázási
prédikáció legjobb jeligéje ez lett volna: «Valóban, ez a zsidók
királya». «Szerencsétlen Itália! - írta már évekkel ezelőtt egy olasz
lap - amelynek parlamentjét a zsinagógával lehetne összecserélni!» A
demokratizált Franciaország igazi urairól Eduárd Drumont hírneves
könyve: «La Francé juive» hozott megdöbbentő leleplezéseket. A «szabad»
Amerikáról W. Sombart mondja, hogy egyetlen ország sincs a világon, mely
annyira a plutokrácia zsákmánya volna, mint az Egyesült Államok; s
egyetlen országban sem jutott a zsidóság akkora hatalomra, mint ott.
Oroszországot a cárizmus szolgaságából megváltotta a «demokrácia»; de
nem a nép uralma, hanem a kalmároké. Kerenski a háború folytatására
milliárdokat kért és kapott Londonból és Amerikából; ennek fejében az
ország legjobb érc-, petróleum- és fatermelései magas kamat mellett
angol és amerikai kalmárok kezébe kerültek zálogul s a kölcsön egyik
feltétele a zsidók emancipációja volt, akikről Dostojewski azt mondja,
hogyha a tanulatlan, hiszékeny, passzív orosz népre ráeresztik őket, ez
olyan lesz, mintha farkasokat bocsátanának neki egy juhnyájnak.
Call szenátor szerint Amerikában nem a
nép választ, hanem a trösztök befolyásolják a törvényszékek ítéletét s a
kormányok ténykedéseit. Notórius antikarakterek, mint Pulitzer és
Gordon Bennet viszik benne a szót s a közvéleményt annyira megmérgezik,
hogy George Henry szerint tisztességes emberek, mint Washington és
Franklin, ma semmiképpen sem remélhetnék, hogy a parlamentbe
beválasztassanak. Wilsonról köztudomású, hogy követi és hivatalnoki
állások áruba bocsátása révén 300 millió koronát szerzett pártja
választási pénztárának.
«Chi dice parlamento dice guastamento», mondja a népszólás
Olaszországban (aki parlamentet mond, üzletet mond) és Anatole France
szerint Franciaország nem köztársaság többé, hanem bankország. Tudják-e,
meggondolják-e ezeket a dolgokat azok, akik a demokráciában - minden
egyéb nélkül - minden sebet meggyógyító panaceát látnak?
1913-ban egy tekintélyes angol
folyóirat, a British Review így írt: «Franciaország s az Egyesült
Államok példája tán a legszembeötlőbb, de majdnem minden államban
ugyanezeket a törekvéset látjuk munkában: majdnem minden nemzet, mely a
parlamentarizmus áldásait egy ideig élvezte, kétségbeesve kiált egy
ember hatalma után, hogy a «Kaukus»-politikusokat sakkban tartsa és
letörje azokat a képviselőket, akik a valóságban senkit sem képviselnek.
Talán öntudatlanul is az a belátás vezeti őket, hogy egy ember előbb
felelős a tetteiért, mint az a határozatlan testület; hogy egy «zsarnok»
könnyebben meghajol a nép akarata előtt, mint néhány száz zsarnok...»
Angolországról így ír tovább ugyanaz a folyóirat: «Nincs kétség benne,
hogy a parlament nem foglalja el már azt a magas helyet, mint azelőtt.
Minden néposztályból állandóan kitör a megvetés kifejezése a parlament s
a képviselők ellen... A nép érzi, hogy a politikában ma nincs
őszinteség, hogy a plutokrata érdekek mindenféle fajtája lett úrrá
mindkét párt gépezete fölött s hogy az egész inkább csak piszkos játék,
melyben sem összefüggés a valósággal, sem egyezés a nemzeti önérzettel
nincs. Ezért követeltek egyes hangok Angolországban is több jogot a
koronának.»
Mindezekre azt mondhatná valaki: ezek
visszaélések, ezekből nem lehet a rendszerre magára következtetni. - Nem
egészen igaz ez sem, mert ezeket a hibákat éppen a rendszer teszi
lehetőkké és akadálytalanokká. De engedjük meg egy pillanatra, így van;
engedjük meg, hogy a demokratizmusnak valami olyan rendszerét tudjuk
kitalálni, amely ezeket a bajokat minimális fokra csökkenti - bár ne
felejtsük el: ezt a rendszert még nem találták ki - akkor is
megmaradnak a demokratizmusnak azok a belső gyengéi, amelyek
természetével adva vannak s ezért teljesen soha ki nem irthatók. Ami a
demokratizmusban jó: a mindenkinek részvétele a közügyek intézésében s
ellenőrzésében, ugyanaz benne a rossz is; mert a «mindenki» fogalma a
hasznavehetetlen népelemeket éppúgy magában foglalja, mint a jókat, s a
mérkőzés e kettő között többnyire egyenlőtlen harcot eredményez. A
felületesség, tudatlanság és szenvedély mindig nagyobb erőt tud
kifejteni, mint az alaposság, okosság, józanság. Mennél több a
demokratizálás - így panaszkodott Earl Grey már 50 évvel ezelőtt
Angolországban - annál több a politikai dilettáns a parlamentben, aki a
népies napi vélemények után indul, s egyre kevesebb a megállapodott
gondolkozású és önálló jellemű ember. S a «dilettánsok» hamarosan
átengedik helyüket s befolyásukat a ravasz üzletembereknek.
S amint a hozzáértés és a függetlenség
szenvednek a túlzott demokratizmus alatt, ugyanúgy szenved alatta
szükségképp a felelősségérzet A demokráciában senki sem a
lelkiismeretének, hanem mindenki a nép kegyének felelős. A nép kegye
ingatag és változó; a nép kegye ritkán kíséri a csendben, céltudatosan,
nagy feladatokért küszködőket, de annál inkább a látszatra dolgozókat, a
pillanatnyi sikerekre pályázókat, a tapsokért mindent feláldozókat.
Wilson, még mint az amerikai alkotmányjog tanára, abban látta az
amerikai demokrácia egyik főhibáját, hogy az elnökben, a kongresszusban s
a hivatalokban szétdarabolja s elsekélyesíti a felelősségérzést.
Mindenki csak arra tekint, hogy újra megválasszák: a tömeg kegyeinek
hajhászása a főcél, nem az állam java. Goethe az ebben rejlő mélyebb
igazságot így fejezte ki: «Az ész mindig csak kevesek kiváltsága».
Szerinte a nagy tömeg a mindennapi életben ugyan elég értelmes, de
messzebb ritkán lát, mint a holnapig. S Thiers a francia forradalomról
írt művében így foglalja össze következtetéseit: «A nemzetnek mindig
csak bizonyos választott részében van érzék nagyság, magasztos és
fennkölt gondolatok iránt; csak ez a kis rész hajlandó ezekért a
javakért áldozatot is hozni. A tömeg azt akarja, hogy nyugodtan
élhessen, magasabbra nem igen törekszik».
A tömeg a sajtó és az agitáció után indul; ebből az következik, hogy
akinek több tőkéje s öblösebb hangja van, aki ravaszabbul s
lelkiismeretlenebbül kezeli a tömegszuggesztió és szenvedélykeltés
eszközeit, az győz s uralmát a tömeg nem is érzi oligarchikusnak vagy
abszolutisztikusnak, mert azt hiszi, hogy ő uralkodik, mikor a
demagógok szavalatait utánukszajkózza s törvénnyé emeli.
Demokrácia abban az értelemben, hogy ne
egyesek hatalmi érdeke, hanem a nép java legyen a közéleten uralkodó
tényező - nagyon helyes. Demokrácia abban az értelemben is, hogy a nép
minél szélesebb tömegei érezzék magukat egynek az államhatalommal s
vegyenek részt valamely formában a közügyek intézésében s ellenőrzésében
- szintén nagyon helyes. Azért: éljen a demokrácia, de ne korlátok és
ne biztosítékok nélkül. Az igazi demokráciától legkevésbé a keresztény
nemzeti iránynak kell félnie; hiszen az ország túlnyomó többsége, ha
csakugyan szíve szerint szavaz s nem vezeti félre cselvetés, izgatás,
erőszak és sajtó-jelszavak, okvetlenül a keresztény nemzeti irányt
ülteti kormányra. De ugye éppen a demokrácia legsürgetőbb szorgalmazói
tudták mindig nagyon jól, hogy a mellett a demokrácia mellett, amelyet
ők akarnak, az ország túlnyomóan keresztény és nemzeti jellege sohasem
fog érvényesülni.
Bangha Béla