Törökország és Izrael előzetes megállapodást kötött arról, hogy a felek helyreállítják diplomáciai kapcsolataikat.
A 
török-izraeli kapcsolatok befagyasztása a 2010-es izraeli gázai  blokád 
idején hivatalosan humanitárius segélyszállítmány jellegű  rakománnyal a
 Gázai-övezet kikötője felé tartó Mavi Marmara teherhajón  történt 
incidens óta tart. A törökországi IHH civil humanitárius  
segélyszervezet által üzemeltetett hajót akkor az izraeli  
haditengerészet speciális egységei tűzharcban foglalták el, melynek  
során kilenc török állampolgár életét vesztette. Izrael az áldozatok  
családjainak részére juttatandó anyagi kártérítést ajánlott a török  
kormánynak, amit a török vezetés az összeg felsrófolása után az izraeli 
 miniszterelnök bocsánatkérése mellett 20 millió dollár értékben  
elfogadott. Az áldozatok családjai 2015 augusztusában beperelték a török
  kormányt a kártérítési összeg kifizetésének késleltetésében Izraellel 
 való összejátszás, és az akciót vezető izraeli parancsnok nemzetközi  
felelősségre vonásáért indított eljárás lezárása miatt, melyet a török  
vezetés a hágai Nemzetközi Büntetőbíróság elutasítása után fellebbezés  
nélkül hajtott végre.
A 
Zürichben létrejött török-izraeli előzetes megállapodás pontjai a  
kártérítési összeg kifizetését, a nagykövetek kölcsönös  
visszahelyezését, az incidenssel kapcsolatos mindennemű izraeli  
felelősségre vonás kizárásának török parlament által megszavazott  
törvénybe foglalását (!), a Hamasz törökországi működésének teljes körű 
 korlátozását, és egy izraeli-török gázüzlet és vezetéképítés 
kooperációs  szándékának megerősítését tartalmazzák.
Recep 
Tayyip Erdogan török elnök a megállapodással kapcsolatban úgy  
nyilatkozott, hogy az Törökországnak, Izraelnek, Palesztinának és az  
egész régiónak jó. A megállapodás reálpolitikai értelmezéséből  
egyértelmű az a következtetés, hogy minden eddigi török-izraeli  
konfliktus olyan álkonfliktus volt csupán, amely a felek nem  
egyértelműen meghatározott érdekeinek ütközéséből fakadt. A két fél  
politikai vezetése az általuk folytatott külpolitika mechanizmusain  
keresztül létrejövő folyamatok egyértelmű iránya alapján mostanra  
pontosan meghatározta saját regionális érdektörekvéseit, és mivel ezek  
az érdekek egyezést mutatnak, a felek kooperációját politikailag is  
törvényszerűnek minősítették. Ezen egyezések a következők:
Irán ellenes politika
 – A Szaúd-Arábia  által beharangozott iszlamista országok 
nagykoalíciója, amely  retorikában a Daesh ellen irányul, valójában egy 
Irán ellenes szövetség  katonapolitikai alapjait hivatott létrehozni, 
melynek sikeressége  akárcsak politikai szempontból igencsak kérdéses, 
valós hadászati  értékminőségéről a jemeni háborúban elszenvedett szaúdi
 koalíciós  fiaskót tekintve nem is beszélve. Irán az expanzív török 
politika iráni  érdekövezet elleni lépéseit – a szunnita terrorcsoportok
 szíriai és  iraki támogatása; a katari török katonai bázis kiépítése; 
Irak területi  egységének megbontása irányában ható török katonai 
műveletek –  egyértelmű fenyegetésként értelmezi, és ez az iráni-török 
kapcsolatokban  lévő feszültségek kiélezéséhez vezet. Ennek a 
feszültségnek az  enyhítésére a török vezetés semmilyen lépést nem 
hajlandó tenni, ezért a  feszültség további várható fokozódása a
 hagyományos iráni-izraeli  ellentét miatt Ankarát az Izraellel való 
szövetség újbóli megerősítésére  ösztönzi.
Expanzív politika
 – a felek politikai  elitjeinek intenzív területszerző külpolitikai 
természete a régió  vonatkozásában Szíria és az iraki kurdisztáni régió 
bizonyos területei  felett gyakorolt ellenőrzést illetően mindkét fél 
részéről az  együttműködésben biztosítja ezen politika kapacitásainak 
legnagyobb  kibontakozását. Törökország Szíria északi részének, Izrael 
pedig Szíria  délnyugati részének teljes ellenőrzésében érdekelt. A 
török vezetés egy  esetlegesen létrejövő, Damaszkusszal szövetségi 
viszonyban lévő  észak-szír önálló kurd régió meghiúsítása és a Daesh-el
 folytatott  jövedelmező illegális olajkereskedelem további biztosítása,
 Izrael pedig  a Golán vízbázisa és olajkészleteinek kiaknázása miatt. 
Az iraki  kurdisztáni régióból származó olcsó olajhoz való hozzájutás az
 iraki  kurdok Barzani klán vezette politikai szárnyának támogatására 
ösztönzi  egyidejűleg mind Izraelt, mind Ankarát, amely egy erős iráni  
ellenmanőver (a Barzani klánnal szembenálló kurd politikai erők erősödő 
 megtámogatása) esetén Irak területi integritásának felszámolásának  
kísérletére késztetheti a feleket, melynek első jele a török haderő  
iraki bevonulásában meg is nyilvánult.
Amerikai hegemón befolyása
 – A hidegháború  alatt a török-izraeli együttműködés a washingtoni 
külpolitika egyik  Közel-Kelettel kapcsolatos alappillére volt. Az USA 
közel-keletre  gyakorolt befolyási erejének nagyfokú csökkenése a 
szíriai orosz katonai  jelenlét, és annak támogatási hatására újból 
felerősödő  szír-iraki-iráni együttműködés (az un. síita tengely) miatt 
az  elvesztett geopolitikai kontroll visszaszerzését az USA külpolitika 
 kiemelt célnak tekinti, és minden hagyományosan általa felhasznált és  
bevált eszköz újra felhasználásra kerül.
Gazdasági érdekegyezés
 – A  már említett  olajkereskedelemben való kooperáció mellett, amely 
nagyban függ a többi  térségi szereplő cselekvésének irányától és 
intenzitásától, az a  terület, amely a felektől független szereplők 
hatásától a leginkább  érintetlen marad, a gázkereskedelem. Izrael a 
Leviatán gázmező-blokk  kiaknázását egy Egyiptomba irányuló exportra 
alapozta, de a Nílus  országának tengerparti övezetében feltárásra 
kerülő, a Leviatánnál jóval  nagyobb mennyiségű energiahordozót rejtő 
Zohr gázmező miatt Egyiptom  elállt a további tárgyalásoktól, így 
Tel-Aviv új értékesítési piacot  kénytelen találni. Az izraeli kínálatra
 pedig Törökország jelenleg  megfelelő piac lenne. A török agresszió 
miatti orosz-török  konfliktushelyzetben egyelőre bizonytalan 
kivitelezésű Török-áramlat  esetleges kiesése által okozott vákuum, és 
az Azerbajdzsánból és Iránból  török területre érkező gázimport 
infrastrukturális sebezhetősége a  kiújuló kurd-török polgárháború okán a
 török vezetést egy olyan  importforrás biztosítására kényszeríti, amely
 ideális esetben ezen  tényezőktől független, és rövidtávon is 
megvalósítható. A keresleti és  kínálati érdekek teljes egyezése ezért 
egy Izraelt-Törökországgal  összekötő gázvezeték kiépítésének 
lehetőségét vetítik előre. Ennek a  realitása azonban a török-áramlat 
gázvezetékkel megegyező, ugyanis a  Gazprom, amely eddig kizárólagos 
koncesszióval rendelkezett a másik  Izraeli gázmező – a Tamar – jelentős
 részének feltárására, egy októberi  államközi megállapodással többségi 
részesedést szerzett a Leviatán blokk  feltárását végző konzorciumban.
A fenti 
tények összegzéséből az a következtetés vonható le, hogy a  török 
diplomácia az elszigeteltség felszámolására tett legújabb  kísérlete is 
legfeljebb hamis sikernek könyvelhető el, mert a török  hatalmi elit 
számára mostanra gyakorlati szinten politikailag a túlélés  egyetlen 
esélye az amerikai hegemóniára alapozott unipoláris világrend  
szerkezeti megerősítése, míg a török gazdaság csak egy többpólusú  
gazdasági világrendbe való konfliktusmentes betagozódás esetén lesz  
fejlődőképes. Ez az ellentmondás pedig a török politika  
további nagymértékű kilengéséhez vezet, amivel Törökország elveszti  
annak a koncepciónak a lényegét, melynek alkalmazásával az  
Atlanti-Óceántól a Csendes-Óceánig terjedő, úgynevezett szunnita öv
 stabilizációs központjává válhatott volna. Így a kibontakozó  
multipoláris világrendben ennek a központnak a szerepét más fogja minden
  bizonnyal betölteni, és az erre irányuló hatalmi harcok már  
elkezdődtek. Az egyiptomi kezdeményezésű arab katonai koalíció  
létrehozásának terve az Arab Liga keretein belül, és a szaúdi vezetés  
bejelentése a terrorellenes iszlám nagykoalícióról már ennek a  
folyamatnak része, és ezekben a csatákban Törökország a kezdeményezés  
elvesztésével statisztaszerepbe szorult.
http://www.hidfo.ru/2015/12/torokorszag-izraellel-szovetkezve-rendezne-at-a-kozel-kelet-terkepet/