Öt
évvel a NATO líbiai bombázásai után még mindig nincs jele annak, hogy
stabilizálódna az ország. A nyugati katonai szövetség megdöntötte
Moammer Kadhafi hatalmát, de “rendszerváltásról” nem beszélhetünk,
hiszen új rendszer máig nem épült ki Líbiában; az ország több részre
szakadt, és közvetlen az Európai Unió határai mentén biztonságos
háttérbázist alakíthattak ki a terrorszervezetek.
Öt évvel
ezelőtt kezdtek a NATO-országok hadmozdulatokat Líbiában, melynek
során az ország vezetőjét meggyilkolták, a “diktatúrának” nevezett
rendszert megdöntötték, majd kezdetét vette egy a nyugati vezetők által
“demokratikus reformnak” nevezett intézkedéssorozat. Ennek
eredményeként az országban máig anarchikus állapotok uralkodnak – bár
Líbiáról mint országról sem beszélhetünk egyértelműen, mert a volt Líbia
területén ma több kormány működik párhuzamosan, az egymással harcban
álló fegyveres csoportok területei közti határvonal pedig naponta
változik.
Az ENSZ
valamiféle demokratikus rendezést próbál beindítani, a NATO-országok
pedig saját lokális érdekeik mentén öt éve folytatnak légicsapásokat és
különböző katonai műveleteket Líbia területén. Miközben a nyugati
vezetők újra a beavatkozás lehetőségéről beszélnek, a helyzet
abszurditását mutatja, hogy ez a “beavatkozás” öt éve zajlik, és éppen
annak köszönhetően alakultak ki a mai anarchikus állapotok; a NATO
beavatkozott, és anarchiába döntött egy országot az Európai Unió
határán, ahová ma a világ terrorszervezetei harctéri tapasztalatot
szerezni járnak, Afrika lakossága pedig Líbián át özönlik Európába.
Bár a
közvélemény minderről úgy értesül, mint a NATO számára “fokozott
biztonsági kockázatot” jelentő problémák összességéről, az a tény, hogy
a NATO-országok a “diktatúra” megdöntését követően öt éven át
semmilyen komolyabb erőfeszítést nem tettek a helyzet stabilizálása
érdekében, azt mutatja, hogy a NATO-nak érdekében áll a líbiai káosz fenntartása.
Líbiában
ma Tripoli és Tobruk területén működik “kormány”, melyek különböző
militáns szervezeteken keresztül törekszenek az ország ellenőrzés alá
vonására. A rivális “kormányok” közti harc következtében több százezer
ember kellett elhagyja otthonát, a hatalmi vákuumban pedig megvetették
lábukat a világ terrorszervezetei, melyek állandó kiképzési
lehetőségként tekintenek azokra a régiókra, melyekben az államiság
megszűnését követően nem tud kiépülni újabb erős központi hatalom. A
Daesh (“Iszlám Állam”) mára több mint 6000 harcosával ellenőrzés alá
vonta a Földközi-tenger partvidékének egy részét, és fokozatosan
ellenőrzés alá vonja az embercsempészetet (bevándorlás az Európai
Unióba).
A
szíriai orosz beavatkozás sikerei miatt a terrorszervezetek tagjai már
tavaly év végén elkezdték elhagyni Szíriát. Bár az európai sajtó főként
annak lehetőségével foglalkozik, hogy képzett harcosaik a tömeges
bevándorlással Európába érkeznek, ennél sokkal nagyobb számban
jelenhetnek meg Líbiában, ahol az újabb, állam nélküli, anarchiába
süllyedt régió kiváló kiképzési környezetet jelent a szervezet soraiba a
világ számos országából érkező “újoncoknak”.
Ha egy
újabb dzsihádista hadsereg felkészítéséhez keresnek megfelelő
területet, Líbia az ideális választás. Nem csak annak okán, hogy az
országban hatalmi vákuum alakult ki; a NATO indirekt beavatkozással
megdöntötte Líbia kormányát, majd öt éven át nem mutatott határozott
törekvést arra, hogy ennek helyébe egy másik kormányt állítson. Ez a
tény – amit a közvélemény talán határozatlanságnak lát –
meghívólevél a világ összes terrorszervezete számára, hogy Líbiában
rendezkedjenek be hosszú távú kiképző tevékenységre. A NATO öt év alatt
stabilizálhatta volna az országot – de nem tette, ami azt mutatja, hogy
érdekében áll a kaotikus helyzet fenntartása.
Nem csak
a terroristák számára jelent ideális kiképzőközeget a líbiai anarchia;
a NATO-országok számára ez szintén kiváló lehetőség arra, hogy
megújítsák a távoli háborúkban megrozsdásodott katonai gépezetet. Egy
anarchiába süllyedt régió, közvetlen az Európai Unió szomszédságában
ideális környezet arra, hogy bármelyik európai ország bármikor
“átdobjon” oda néhány különleges alakulatot, vagy lebombázza a
terroristák egy újabb kiképzőtáborát. Mindezt a világ távoli pontján
zajló háborúk logisztikai költségei nélkül, ami nem csak a különleges
alakulatok és a légierő személyi állományának kiképzését teszi
nagyságrendekkel olcsóbbá, hanem valamennyi haderőnem
számára kiváló lehetőséget jelent a képességjavításra, a távoli háborúk
járulékos költségei nélkül. Mondjuk ki bátran;
a NATO-nak érdekében áll, hogy határai mentén mindig legyen néhány anarchiába süllyedt ország.
Az olcsó
kiképzés, értékes harctéri tapasztalat mellett ezernyi előnye van az
ilyen régiók “üzemeltetésének”; a média állandó jelleggel foglalkozik a
terrorfenyegetettséggel, ami lehetővé teszi a tömeges megfigyelési
programok legitimálását, az évről évre kiterjedtebb jogkörök megadását a
kormányoknak és titkosszolgálatoknak. A háborús zónából özönlő
migránsok tömege Európa-szerte megerősíti a szélsőjobboldalt, ami
lehetővé teszi, hogy a NATO-országok kétharmados lakossági támogatással
bíró – radikális jobboldali – kormányokat működtessenek a tagállamok
többségében. Az állandó fenyegetettség emellett lehetővé teszi, hogy a
NATO rendfenntartó erőként legitimálja magát Európában. Ez szintén egy
döntő tényező, mert a szovjet veszély ellen létrehozott katonai
szövetség létezése a Szovjetunió felbomlásával értelmetlenné vált,
ennek következtében két évtizede identitásválsággal küzd.
A
terrorszerveteknek érdekében áll az anarchia fenntartása, hiszen ez
lehetővé teszi a világ számos országából érkező “újoncok” állandó
kiképzését, valós harctéri körülmények közt. Sajnos, – mint a fenti
példákból látható – a NATO-országoknak szintén ezernyi oka van arra,
hogy az anarchiát fenntartsák. Emiatt, ha kezdődik is újabb nyugati
invázió Líbiában, az elhúzódó háború lesz, aminek célja nem a válság
megoldása, hanem az állandó kiképzési környezet fenntartása, a távoli
háborúk költségessége nélkül.
http://www.hidfo.ru/2016/03/rozsdapattintas/
http://www.hidfo.ru/2016/03/rozsdapattintas/