Azt
gondolod, hogy a ház előtt álló autó a tiéd? Aki igennel válaszolt a
kérdésre, jó, ha tudja, hogy a gyártók másképp gondolják.
Egyáltalán milyen mértékben mondhatjuk magunkénak a saját életünket?
A
különböző adókkal, a piacok állami és egyéb manipulálásával, az
élelmiszerek, az egészségügy és az oktatás feletti teljes központi
hatalommal, igazából nagyon kevés területről mondhatjuk el, hogy a
„miénk”.
Az egyetlen, ami egyelőre elérhetetlen számukra, az a lelkünk.
Az egyik
legújabb szisztematikus támadás alatt álló terület pedig az autóipar,
ezen belül is az embernek az a szabadsága, hogy a saját autójával oda
menjen, ahová akar.
Elmúltak
az idők, amikor egy autó megvásárlásával az autó tulajdonosává váltunk
és ezzel jogosultak lettünk annak átalakítására vagy javítására. Az
autóvezetőkre bevezetett korlátozások és a közlekedés megfigyelése
fokozatosan átszivárog magára az autógyártásra is. A káros anyag
kibocsátásra, a biztonságra és környezetvédelemre vonatkozó előírások
nevében megtiltják, hogy az ember házilag megbütykölje autója számítógép
vezérelt alkatrészeit.
A vezess.hu így írt a kérdésről:
Rég elmúltak már azok az idők, amikor
az ember egy csavarkulccsal, egy kombinált fogóval és egy kalapáccsal
egész hétvégén elszöszmötölt az autóján: elektronikus rendszerek,
nagyfeszültség, leszedhetetlen burkolatok rontják el a régi vágású
autóbarátok szórakozását. Az autógyárak azonban nem érik be ennyivel: a
gyakorlati örömfosztás után most elméletben is el akarják
lehetetleníteni, hogy magad szerelj meg ezt-azt a kocsidon.
Az Egyesült Államokban egy tucatnyi
nagyvállalat összedugta a buksiját, és kitalálták, hogy csatlakoznak a
digitális millenniumi szerzői jogi törvényhez (Digital Millennium
Copyright Act, DMCA), amely eredetileg az interneten terjedő
kalózmásolatok szankcionálására született. Az autógyártók azzal
érvelnek, hogy járműveik tele vannak olyan bonyolult és főleg levédett
szoftverrel, kóddal, amelyekbe veszélyes és káros volna belepiszkálni.
A javaslat az autókat “mozgóképes
számítógépeknek” tekinti, és ilyenformán védelem alá vonná a fedélzeten
dolgozó összes szoftvert. … A gyártók szerint egyébként a modern autóvásárló már nem is a járművet veszi meg, csupán annak használati jogát,
egy traktorgyártó szerint pedig az ECU módosításával egy csomó gonosz
dologra volnának képesek az autók – például illegális zeneletöltésre.
A híradások szerint a DMCA autóipari
bevezetését olyan nagy cégek támogatják, mint a GM, a BMW, a
Fiat-Chrysler, a Ford, a Jaguar Land Rover, a Mazda, a Mercedes, a
Mitsubishi, a Porsche, a Toyota, a VW és a Volvo.
Eric Peters pedig egy régi jól bevált hatalmi húzásra hívja fel figyelmünket:
A gyártók szerint a járműben
található szoftver és a számítógép vezérlés (ECU), ami nélkül egy
modern autó üzemképtelen, az ő tulajdonuk marad. Azt állítják, – és
tudtátok, hogy ez következik – hogy a házi bütykölés veszélyezteti a BIZTONSÁGOT, a számítógépes vezérlés módosítása pedig befolyásolja a beépített BIZTONSÁGI rendszereket.
BIZTONSÁG.
A kényszerzubbony kötelei szorulnak, és mint mindig, most is a béke és a biztonság nevében.
A
járművekre, a környezetvédelmi szabályozás alá eső alkatrészekre és a
fekete dobozként is szuperáló, számítógép vezérelt érzékelőkre
bevezetett új törvényekkel a szabad mozgáshoz való jogot korlátozzák.
A járművek alapvetően mobil eszköznek
számítanak és manapság egyre több olyan berendezést tartalmaznak,
amelyek értelemszerűen számítástechnikai eszköznek minősülnek. A
javaslat támogatói nem említették a jármű telematikai rendszereit,
amikor a javaslatot előterjesztették és egyetlen hozzászóló sem hozott
fel olyan bizonyítékot, ami indokolná az ilyen rendszerekre vonatkozó
szabályok alóli mentességet.
A jármű elektronikai vezérlő
egységeinek (ECU) hozzáférési korlátozását megkerülő tevékenységek
különösen aggasztóak. A modern ECU egységeket úgy alkották meg, hogy
azok minden szempontból megfeleljenek a káros anyag kibocsátásra, az
üzemanyag takarékosságra és a jármű biztonságára vonatkozó állami
előírásoknak.
Ha megengednénk a
járműtulajdonosoknak, hogy kényük kedvük szerint hozzáadhassanak vagy
elvehessenek ezekből a programokból, azzal a jármű valószínűleg
elvesztené a fent említett szabályoknak való megfelelőségét, így a
jármű üzemeltetése vagy későbbi eladása problémássá válna. A
hozzáférési korlátozások beiktatása így az autó fontos számítógépes
vezérlésének „megbütykölését” hivatott megakadályozni, hogy ezzel megvédjük a sofőrök és utasok biztonságát és minimálisra csökkentsük a nem-megfelelés kockázatát.
A
telematikai rendszerek amúgy köznapi nyelven a diagnosztikai és nyomon
követő rendszereket jelentik, amit minden ECU-val rendelkező járműben
megtalálunk. Ez itt a lényeg. Még a Wikipedia is azt írja, hogy a jármű telematika lényege:
„Egy jármű vagy járműflotta helyzetének, mozgásának, státuszának és viselkedésének megfigyelése.”
Ezek mind az ECU részei…
A
digitális millenniumi szerzői jogi törvény még tovább szigorít majd a
gyártókra vonatkozó amúgy is szigorú előírásokon és arra fogja
kényszeríteni őket, hogy még jobban megnehezítsék a jármű „tulajdonosa”
számára, hogy módosítsa vagy házilag javítsa autóját.
Amennyiben
pedig mégis megteszi, a járműbe szerelt megfigyelőrendszer ezt azonnal
észreveszi, ami büntetést vagy egyéb jogi következményt von majd maga
után, idővel pedig akár az autó távvezérléssel történő letiltását is
jelentheti, így azt a helyzet rendezéséig nem lehetne használni.
Szóval
az állam (a gyártók noszogatására, akiket lassan szinte lehetetlen
szétválasztani az államtól), a saját autója vezérlését megbütykölőket
jogosult lesz megbüntetni, mert a törvény szerint a tulajdonos ezzel a
jármű BIZTONSÁGÁT veszélyezteti. Vagy
netán
ront a jármű fogyasztásán. Érdekes nem? Büntethetővé válik, ha az
autóm többet fogyaszt a megengedettnél. Az mindegy, hogy én fizetem a
benzint. Nagynyomású injektor? 150.000 forint. Kúpos légszűrő? Újabb
150.000 forint az államkasszába.
Vagy egyszerűen lefoglalják az autót. Vagy kikapcsolják. Távvezérléssel.
A szabályok betartatásához szükséges mechanizmus pedig már készen áll.
Bent van az autódban.
Lehet,
hogy ideje visszatérni azokhoz a régi hagyományos autókhoz. Nem kell
hozzá más csak néhány egyszerű alkatrész a bontóból és egy kis
bütykölés.