Új  
irányt vehet az Egyesült Államok magyarországi érdekérvényesítése,  
miután az USA budapesti nagykövetségének ideiglenes ügyvivője visszatért
  a tengeren túlra, az új amerikai nagykövet, Colleen Bell pedig több  
mint egy hónapja megkezdte magyarországi tevékenységét. André Goodfriend
  közéleti tevékenységét követően az új amerikai nagykövet azonban  
visszafogottabb, inkább a színfalak mögött zajló, ám annál kiterjedtebb 
 manipulációs tevékenységet folytathat majd.
Az új 
amerikai nagykövet valószínűsíthető célkitűzéseinek  megértéséhez abból 
kell kiindulnunk, hogy hazánk milyen szerepet tölt be  az Egyesült 
Államok geopolitikájában, milyen tevékenységgel  szolgálhatja hazánk az 
USA európai célkitűzéseit. André Goodfriend  ideiglenes ügyvivő közéleti
 tevékenysége sokak számára eszetlen  ámokfutásnak tűnhet, a 
történtekből azonban számos következtetést le  lehet vonni. Mindenek 
előtt azt kell kiemelni, hogy az amerikai  érdekképviselet elsődleges
 tevékenysége nem ellenzéki  csoportokra és civil szerveződésekre, hanem
 mindenek előtt az adott  ország kormányára terjed ki. Az Egyesült 
Államok expanzív politikát  folytató nagyhatalom, vagyis ellenzéki 
csoportokkal és civil  mozgalmakkal csak abszolút másodlagos tényezőként
 foglalkozik,  elsődleges célkitűzése az adott ország kormányán 
keresztül képviselni az  amerikai érdeket. Az ilyen expanzív politika 
természetéből adódik, hogy  gyors eredményt akarnak, ami az adott 
kormány politikájának az amerikai  érdekkel összeegyeztetett 
megváltoztatását jelenti. Ez az expanziós  politika és gyorsan mutatkozó
 eredményre törekvés a magyarázata annak a  "közéleti ámokfutásnak", 
amit André Goodfriend ideiglenes ügyvivő  folytatott Magyarországon. Az ő
 tevékenysége azonban jóval nagyobb  károkat okozott, mint amennyi 
haszonnal járt, és ebből le kell vonni  bizonyos következtetéseket.

André 
Goodfriend elkövette azt a hibát, hogy túl sokat mutatkozott  együtt 
ellenzéki politikusokkal, nyilvánosan érintetté vált a  belpolitikában 
és láthatóan részt vett az Amerika-barát pártok  kormányellenes 
tevékenységében. Az ideiglenes ügyvivő ilyen  tevékenységéből levonható 
elsődleges következtetés, hogy az amerikai  érdekérvényesítés 
Magyarországon - 25 éve először - komoly akadályokba  ütközött. A 
hivatalos amerikai képviselet nem tudott "szót érteni" a  kormánnyal, 
nem tudta minden téren és teljes mértékben az amerikai érdek  
kiszolgálása mellé állítani a magyarországi kormányt. Mivel az USA  
expanziós politikája gyors eredményeket kíván, az amerikai képviselet  
így az ellenzékhez kellett forduljon.
Goodfriend
 amiatt vált nyilvánosan érintetté kormányellenes  tevékenységekben, 
hogy a kormánypolitikusokra nyomást gyakoroljon  (látván, hogy az 
amerikaiak nyíltan támogatják az ellenzéket, félelmeik  keletkezzenek a 
hatalom elvesztésére vonatkozóan, s így hajlamosabbá  váljanak az USA 
számára megfelelő kompromisszumok megkötésére),  valamint, hogy 
jelenléte és nyilvános támogatása új életet öntsön a  számos választási 
vereség által leamortizált liberális baloldalba.  Goodfriend nyilvános, 
belpolitikában való érintettsége megalapozott  volt, de bizonyos 
tényezők az amerikaiak által nem-várt alakulása miatt  több kárt okozott
 mint hasznot.
Milyen rövidtávú károkat okozott Goodfriend tevékenysége a magyarországi amerikai érdekérvényesítés számára?
- a 
közvéleményben asszociációt alakított ki a hivatalos amerikai  
képviselet és a balliberális erők közt. (Goodfriend azon kívül, hogy  
jelen volt a Fidesz-székház "ostrománál", nyilvánosan is együtt  
mutatkozott az álcivil mozgalmak mozgatásával vádolt Gyurcsány  
Ferenccel, amit emlékezetes fotók őriznek)
- 
szavazóbázis-növekedést hozott a Jobbik számára, vagyis növelte egy  a 
közvélemény által Amerika-ellenesnek, oroszbarátnak látott párt  
támogatottságát. Ezt a vonatkozást magyarországi politikai elemzők  
nyíltan kimondják. A problémát mégsem önmagában a Jobbik növekedése  
jelenti az amerikaiak számára, hanem, hogy a pártok levonják a  
következtetést; Amerika-ellenességgel további szavazatokat lehet  
szerezni. Utóbbi már nem a közeg semleges tónusú változása, hanem a  
közegellenállás növekedése az amerikai érdekképviselet számára.
 Évértékelő beszéd: Orbán szerint az amerikai nyomásgyakorlás nem vezetett eredményre
Évértékelő beszéd: Orbán szerint az amerikai nyomásgyakorlás nem vezetett eredményre
- 
propagandaalapot biztosított annak a kormánypártnak, amivel az  amerikai
 érdekképviselet épphogy a korábbiaknál kevésbé tudott szót  érteni. A 
Fidesz rövidtávon 
propagandaelőnyhöz jutott, mert a látszólag civil megmozdulásokra  
egyértelműen rá tudott mutatni, hogy ez az amerikaiak nyomásgyakorlása, 
 és a civil csoportokat külföldről pénzelik. A Fidesz középtávon
 propagandaelőnyhöz  jutott, mert az álcivil tüntetések kifulladása 
miatt kijelenthette,  hogy az amerikaiak nyomásgyakorlása nem tudta 
megtörni a kormányt (Orbán  évértékelő beszéde), az USA kénytelen 
tárgyalni ahelyett, hogy nyomást  gyakorolna. Ez a kormányt erősnek 
mutatja, ami a Fidesz-választók  attitűdje alapján a szavazóbázis 
stabilizálódásához vezet.
A 
fentiek alapján látható, hogy Goodfriend tevékenysége elsősorban a  
kormánypártot és a Jobbikot támogatta meg. Utóbbi átmenetileg akadálynak
  tűnhet, a politikában azonban nincsenek akadályok, csak a semleges  
politikai közeg, ami alapvetően neutrális, értékmentes tények halmaza.
Itt jön képbe Colleen Bell
A 
fentiek alapján nagy vonalakban leírható, hogy az új amerikai  nagykövet
 milyen célkitűzéseket kapott megbízatása idejére. Mivel az USA  
expanzív politikát folytat, továbbra is elsődleges célkitűzés,
  hogy a nagykövet a kormánnyal próbáljon szót érteni. Colleen Bell  
emiatt valószínűsíthetően megbízatása első éveiben nem fog nyilvánosan  
érintetté válni kormányellenes tevékenységekben, nyomásgyakorlást -  
nyilvánosan - folytatni nem fog. Az új nagykövet személye értelemszerűen
  a kormánynak is újrakezdési lehetőség, a kormány nem az amerikai  
nagykövet személyének démonizálásával fogja kezdeni Colleen Bell  
magyarországi tevékenységének bírálását. Ha mégis beütne a gond, az új  
nagykövet személyének alapvető immunitása van, az ellenséges sajtó némileg nehezebben fog ellenségképet gyártani belőle, mint az elődjéből.
 Magyarország egyszemélyes ellenzékének nyilvánították
Magyarország egyszemélyes ellenzékének nyilvánították
Másodlagos
 megbízásként a nagykövet értelemszerűen az ellenzéki körökkel  
kapcsolatos feladatokat kapott. Az Amerika-barát politikai erők diszkrét
  segítésén felül azonban ez egy radikálisan új irányvonalat jelent az  
amerikaiak magyarországi érdekképviseletében. Bell egyik fontos  
feladata, hogy lehetőségekhez képest enyhítse - vagy Washington hasznára
  fordítsa - az elődje által okozott károkat. Goodfriend hatalmas hibát 
 követett el azzal, hogy az amerikai hivatalos képviseletet a  
nyilvánosság szemében összekötötte a balliberális politikai erőkkel.  
Bell értelemszerűen kezelni fogja ezt a helyzetet, és erre egyetlen  
kitörési lehetősége van; új szövetségeseket kell keresnie, a  
nyilvánosság felé azt kell tudnia lekommunikálni, hogy jobboldali  
politikusokkal is szót tud érteni. Az amerikai érdekérvényesítés  
megítélése Magyarországon egy ketrecbe lett zárva, Bell feladata pedig, 
 hogy ebből kitörjön. Kormánypárti politikusokat kell felmutatnia, akik 
 az ő tevékenységét pozitív elbírálásban részesítik - vagy jobbikosokat.
Utóbbi 
rövidtávon egy kivitelezhetetlen feladat. Nem amiatt, mert a  párt 
politikusainak nagy része Amerika-ellenes lenne. A Jobbikban is  szép 
számmal akadnak olyan emberek, akik nyíltan állást foglalnak a mérsékelt atlantizmus
 mellett, és akadnak olyanok is, akiknek feladata, hogy a pártvezetést  
kapcsolatba hozzák olyan amerikai véleményformálókkal, melyek a radikális atlantizmust
  akarják meghonosítani a jobboldalon (transzatlanti integráció  
támogatása, azzal a kitétellel, hogy a transzatlanti együttműködéssel  
egy fehér nagyhatalom jön létre, amiben a bevándorlók és színesbőrűek  
másodlagos állampolgárok. Egy ilyen véleményformáló pl. Richard  
Spencer). Ennek ellenére a Jobbik Amerika-pártolása nem csak rövidtávon,
  de középtávon is kivitelezhetetlen dolog az amerikai érdekképviselet  
számára. A párt vezetése ugyanis tisztában van azzal, hogy a  
szavazóbázis növelésére két nyitási irány van: 1. polgári értékek  
felvállalása, 2. a geopolitikai átmenettel nyugatellenessé váló tömegek 
 szavazatainak megszerzése. Bármilyen közösségvállalás az amerikaiakkal 
 oda vezetne, hogy a Jobbik szavazóbázisa egy jókora részét  
elveszíti. Bell másodlagos tevékenységének egyik célkitűzése - ennek  
ellenére is - értelemszerűen az, hogy az ellenzéki erőkkel tudjon szót  
érteni, ha a kormánnyal nem megy.
 Négygyermekes családanya - jobb pozíció konzervatívok, jobboldaliak felé
Négygyermekes családanya - jobb pozíció konzervatívok, jobboldaliak felé
Ha a 
kormány nem áll kötélnek, Washington nem csak gazdasági,  katonai, de 
politikai ütőkártyával is kell rendelkezzen Magyarország  
megrendszabályozására. Washington számára is egyértelmű, hogy a  
balliberális erőkkel már nem sokra mennek Magyarországon. A közvélemény radikálisan
 nyugatellenes lesz, és emellett radikálisan nacionalista. Mindenki  
számára egyértelmű a politikai közeg jobbra tolódása, és csak idő  
kérdése, hogy a Jobbik mikor ismeri fel, mekkora potenciál rejlik az  
egyre radikálisabban nyugatellenes tömegek szavazatainak megszerzésében.
  Ugyan botrányok és bomlasztások sorozatával lehetséges lenne egy  
baloldali nagykoalíció összetákolása, egy ilyen felállás a politikai  
közeg ellenállásába ütközik, ami ugyan rövidtávon siker lenne, hosszú  
távon még nagyobb károkat okozna Washington magyarországi befolyása  
számára.
Az új 
amerikai nagykövet számára adott a feladat: meg kell szereznie a  
kormánytól jobbra épülő politikai alternatívát, anélkül, hogy az  
tudatában lenne az amerikai befolyásnak. Amennyiben a Jobbik politikusai
  ellenállást mutatnak a Spencer féle figurák befolyásával szemben,  
továbbra is adott a lehetőség, hogy Washington annak tudta nélkül  
segítse a Jobbik kormányra jutását. Ennek részeként elsősorban látszólag
  nem-nyugati forrásokhoz juttatnák a Jobbik-közeli médiát, esetleg  
néhány újabb pénzember jó üzleti lehetőséget lát a Jobbik térnyerésében,
  melynek eredményeként a párt anyagi mozgástere megnő. Azt hozzá kell  
tenni, nem kifejezetten amerikai üzletemberek megjelenésével kell  
számolni a jobboldalon, hanem épp ellenkezőleg; szélsőséges esetben a  
Fideszről leszakadó pénzemberek jelennek meg, nem-szélsőséges esetben  
pedig a Jobbik valós anyagi háttérbázist kap orosz - vagy más keleti -  
forrásból. Példának okáért: oroszul anyanyelvi szinten beszélő, orosz  
állampolgársággal rendelkező személyek megjelennek és lehetőséget  
ajánlanak a Jobbik egy-egy prominens tagjának. Anyagi háttérbázist  
építenek ki. Később szakértőkkel segítik a párt munkáját. Mire  
pártszinten rájönnek, hogy adott esetben CIA alkalmazottai is  
beszélhetnek hozzájuk oroszul, már a Jobbik mögött van egy amerikai  
irányítású anyagi háttérbázis, amitől a párt országos szinten függ.
Az 
amerikai nagykövet feladatkörei ezzel kapcsolatban értelemszerűen  nem a
 Jobbik behálózása, hanem olyan üzletemberek, politikusok,  szakértők és
 művészek bevonása, akik szóba jöhetnek a jobboldali  alternatíva 
megszerzése során. Washington sokat veszíthet, ha nem tud  kitörni a 
balliberális megbélyegzésből. A gyakorlat pedig azt mutatja,  hogy a 
perifériaországokban Washington gyakran olyan politikai erőket -  
esetenként diktátorokat - is támogat, akik a nyugati rendszerben nemhogy
  szalonképtelenek lennének, de az általuk vallott értékek radikális  
ellentétei a nyugaton népszerűsített liberális világképnek.
http://www.hidfo.net.ru/2015/03/02/washington-celja-jobboldali-alternativa-megszerzese
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése