
A kormányfő háromnapos hivatalos látogatáson tartózkodik Asztanában. Orbán Viktor megbeszélést folytatott kazah kollégájával, Karim Maszimovval.
Atom, repülő, bank
Közös sajtótájékoztatójukon Orbán Viktor a magyar–kazah kapcsolatépítésről szólva kiemelte: ennek a zászlóshajója a magyar olajipari cég, amely együttműködik Kazahsztánnal. Megállapodtak arról is, hogy a két ország közötti közvetlen légi járat megteremtésének segítésére légügyi egyezményt kötnek, és a kormányfő hangsúlyozta a nukleáris együttműködés jelentőségét a mérnöki szolgáltatások területén is. Orbán Viktor közölte: a jövőben Magyarország kétszáz kazah diáknak biztosít ösztöndíjat.
Beszámolt arról is, hogy a kormány úgy döntött: Magyarország csatlakozik az Ázsiai Nemzetközi Fejlesztési Bankhoz. Továbbá elfogadta a meghívást a májusi gazdasági fórumra, és a 2017-ben esedékes, Kazahsztánban sorra kerülő expón is képviselteti magát – jelentette ki.
Nehéz rálépni az útra
A miniszterelnök kifejtette: a világon ma mindenki azon gondolkodik, hogyan lehet sikeresnek lenni a gyorsan változó világban. Magyarországnak, amely történelmi okokból elvesztette a nyersanyag- és energiaforrásai nagy részét, nem könnyű választ adnia erre a kérdésre – magyarázta. Úgy látja, a magyar sikeresség útját megtalálni nehéz, mert „sem méretünk, sem természeti adottságaink nem jelölik ki azt”.
Orbán Viktor szerint éppen ezért fontos a világ gyorsan fejlődő részeivel jó kapcsolatot kialakítani, és ezért lényeges a jó viszony Kazahsztánnal is.
A kormányfő felidézte: kazah kollégája korábbi budapesti látogatása eredményeként baráti viszony alakult ki a két ország között. Ezért a magyar delegáció mindig szívesen jön Kazahsztánba, ezúttal is a kormány hat tagja érkezett Asztanába – közölte.
Orbán Nazarbajevvel is találkozott
Karim Maszimov a sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy Magyarország az EU tagjaként és Kazahsztán az ázsiai régió fontos országaként szorosabbra fűzheti stratégiai együttműködését. Megbeszélésük messze meghaladta a politikai párbeszéd általános szintjét, a két ország közötti együttműködés Orbán Viktor és Nurszultan Nazarbajev kazah köztársasági elnök délelőtti találkozójával pedig még erősebb lett – mondta. Közölte: Magyarország és Kazahsztán sok területen működik együtt.
Orbán Viktort szerda délelőtt – a miniszterelnöki találkozó előtt – fogadta Nurszultan Nazarbajev kazah köztársasági elnök.

A nap 
folyamán Orbán Viktor magyar–kazah  stratégiai tanács felállításáról 
szóló egyetértési megállapodást,  Szijjártó Péter külgazdasági és 
külügyminiszter a KazAgro Holding és az  Eximbank közös pénzügyi 
alapjának beindításáról szóló előszerződést,  Trócsányi László 
igazságügyi miniszter bűnügyijogsegély-megállapodást,  Varga Mihály 
nemzetgazdasági miniszter pedig kétoldalú szakképzési  együttműködési 
megállapodást írt alá kazah kollégájával. 
(MTI)
Bal-Rad komm:
 “…a magyar  sikeresség útját megtalálni nehéz…”-merthogy erre az útra Ő
 IS hatalmas  akadályokat hordott. Amikre manapság már nem szívesen 
emlékszik, csak  haveri körökben büszkélkedik.
Vona Gábor nyugati nyitása, avagy mit keresett Orbán Viktor Kazahsztánban
Orbán 
Viktor kijelentette, hogy erősíteni kell a gazdasági  kapcsolatokat 
Magyarország és Kazahsztán közt, és a kazah államfővel  számos olyan 
megállapodást kötnek, ami ezt lehetővé teszi. A  miniszterelnök szerint a
 gyorsan változó világban szoros  együttműködésre van szükség az EU és 
az Eurázsiai Gazdasági Unió között,  és Magyarország ezért dolgozik a 
következő években. Ez a  kijelentés nagyjából a mai magyar 
kormány külpolitikai orientációjáról  is tanúbizonyságot tesz; a kormány
 csak annyiban hajlandó kiterjeszteni a  keleti nyitás politikáját, 
amennyire azt Berlinből engedik, de teljes  külpolitikai fordulathoz a 
mai kormány nem rendelkezik elegendő  politikai mozgástérrel.

Szijjártó
 Péter külgazdasági és külügyminiszter alig egy héttel  ezelőtt 
kijelentette; Magyarország és az Egyesült Államok közt csak  politikai 
nézeteltérések vannak, a gazdasági és katonai együttműködés  továbbra is
 töretlen. Összességében ez úgy értelmezhető, hogy a magyar  kormány nem
 rendelkezik független külpolitikával, és a látszat ellenére  nem is 
próbál független lépéseket tenni a nemzetközi kapcsolatokban. A  kormány
 Eurázsiai Gazdasági Unióval épített kapcsolatai egyelőre  összhangban 
vannak Berlin külpolitikájával.
Az 
Orbán-kormány külpolitikájának hátteréhez szükséges alaposabb  képet 
alkotni arról a geopolitikai kontextusról, melyben jelenleg hazánk  
elhelyezkedik. A térségi politikában négy meghatározó cselekvő van  
jelen, ezek; az Európai Unió, Törökország, az Eurázsiai Gazdasági Unió  
és az Amerikai Egyesült Államok. Utóbbi abszurditását mutatja, hogy az  
USA érdekképviselete nem csak jelen van Európában, hanem az utóbbi  
évtizedek során az amerikai külügyi törekvés határozta meg az európai  
(és részben a török) politikát. Ennek eredményeként megfigyelhető  
Európában egy fokozódó Amerika-ellenesség, ami Magyarország  
elhelyezkedéséből adódóan nálunk általános nyugatellenességben nyilvánul
  meg. Washington fokozatosan veszít a térségre gyakorolt befolyásából, 
 ami nem a kormányok akaratából, hanem az európai kormányokra nehezedő  
belpolitikai nyomás elviselhetetlenné válásából adódik (és kizárólag  
erre vezethető vissza az amerikaiak katona erődemonstrációja  
térségünkben).
A 
Szovjetunió széthullását követően a Berlin-Washington tengely  határozta
 meg az európai politikát, amiben Törökország mind jelentősebb  
szereplővé válik, a Washington térségi érdekérvényesítésével egyre  
fokozódó “közegellenállás” viszont teret enged a negyedik független  
cselekvő megjelenésének, ami a gyakorlatban az Eurázsiai Gazdasági Unió 
 felemelkedését jelenti. Az amerikai befolyás elutasítottá válása a  
gyakorlatban annyit jelent, új lehetőség van arra, hogy a térségi  
politikát a térségi hatalmak határozzák meg. Mindez az európai  
kormányokat is lépéskényszerbe hozza. Az Európai Unió, amennyiben  
ragaszkodik az amerikai külügyi törekvés kiszolgálásához, a  
tagállamokban rendszerváltások sorozatával, a perifériaországok  
leszakadásával kell szembenézzen. Ez a mozgató rugója annak a keleti  
nyitásnak, amit a térségi hatalmak folytatnak, és ennek megfelelően az  
Orbán-kormány is.
Hazánk 
számára két lehetőség adott; az a lehetőség, hogy  megpróbáljunk 
független külpolitikai lépéseket tenni, és elébe menjünk a  történelmi 
változásnak – ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy kilépünk  az Európai
 Unióból, és a gazdasági katasztrófa elhárítása céljából az  Eurázsiai 
Gazdasági Unióhoz csatlakozunk. A második lehetőség  szükségszerűen 
bekövetkezik, de ebben az esetben számos olyan előnytől  elesünk, amihez
 Magyarország egyébként hozzájuthatott volna, ha a  kormány független 
külpolitikát folytat. Ez a második lehetőség azt  jelenti, hogy az 
Európai Unióban a lakosság Amerika-ellenessége miatt  kormányváltások 
sorozata következik be, és olyan pártok jutnak  kormányra, melyek 
összessége az Európai Unió külpolitikájának egészét  megváltoztatja. Ez a
 térségi politikai lehetőségekből adódóan azt  jelenti, hogy az Európai 
Unió nemzeti radikális, vagy radikálisan  szocialista kormányok 
irányítása mellett, évtizedek alatt integrálódik  az Eurázsiai Unióba, 
melynek működését három hatalmi pólus: Németország,  Oroszország és 
Törökország fogja meghatározni.
Az 
Orbán-kormány az utóbbi lehetőséggel számol (a Berlin  külpolitikáját 
meghatározó folyamatokhoz igazodnak hozzá), és egyelőre  úgy tűnik, a 
Jobbik sem hajlandó független cselekvőként fellépni,  ehelyett a lassú 
átrendeződéssel és a Fidesz erodálódásával számol, ami  után a Jobbik 
válik egyetlen politikai alternatívává. Utóbbit  alátámasztja Vona Gábor
 a Magyar Nemzetnek adott, nagy médiavisszhangot  kiváltó interjúja, 
melyben kijelentette, hogy törekszik a német  kapcsolat megszerzésére (a
 liberális sajtó pedig geopolitikai rálátás  híján ezt következetesen 
egy külpolitikai irányváltásként értelmezte).  Ez a folyamat azt vonja 
magával, hogy a transzatlanti szabadkereskedelmi  zóna létrehozása 
meghiúsul, ehelyett a mai Európai Unió és az Eurázsiai  Gazdasági Unió 
közt jön majd létre szabadkereskedelmi egyezmény, hazánk  pedig a három 
térségi hatalmi pólus – Moszkva, Berlin, Ankara – közt  kell 
egyensúlyozzon. A kormányt gyakran éri az a vád, hogy nincs  határozott 
állásfoglalása a transzatlanti szabadkereskedelmi zónáról:  valójában 
nem is lényeges, hogy van-e, mert erről a kérdésről a német  hatalmi 
pólus fog dönteni. Ebbe az irányvonalba illeszkedik bele Orbán  
kazahsztáni látogatása, ami egyfajta törekvés arra, hogy ha független  
külpolitikát nem is folytat Magyarország, mérsékelt módon elébe menjünk a
  várhatóan bekövetkező eseményeknek, és hazánk gazdasági téren jobb  
pozícióba kerüljön az átrendeződést követően.
https://hidfo2015.wordpress.com/

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése