Megszűnt hivatalosan is a "magyar légtér". Innentől közvetlen katonai irányítás esete foroghat fenn. Európában elsőként a magyar légtérben közlekedő járművek irányítását végző HungaroControl törli el a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát.

A ma életbe lépett új forgalomszervezési koncepció (Hungarian Free Route, HUFRA) lényege, hogy Magyarország légterében a ki- és belépőpontok között a lehető legrövidebb egyeneseken közlekedhetnek a repülőgépek. Szakértők szerint ezzel a megoldással a hazánk felett átrepülő járatok útvonala egy év alatt összesen csaknem 1,5 millió kilométerrel csökkenhet, így a légitársaságok mintegy 3 millió dollár értékű üzemanyagot takaríthatnak meg, és több mint 16 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe.

A HungaroControl közlése szerint Európában már több államban (pl. Portugália, Írország, Dánia, Svédország) is bevezették a „free route” koncepciót, de az útvonalrendszer megtartása mellett, a légitársaságok csak időbeli vagy térbeli korlátozás mellett használhatják azt. A HungaroControl által kidolgozott koncepció ennél jóval nagyobb szabadságot biztosít a magyar légtérben. A HUFRA a szervezet szerint nem csak a légtérhasználók számára szolgál előnyökkel, de a léginavigációs szolgálat kapacitását is optimalizálja, és csökkenti az irányítók leterheltségét, ezzel közvetve hozzájárul a repülésbiztonság további növeléséhez.

A szolgáltatás bevezetéséhez jócskán kellett fejleszteni a magyarok által tervezett légiforgalmi irányító rendszeren, a MATIAS-on.

HVG