Öldöklő küzdelemben MÉG CSAK a második Magyarország!
A
 közbeszerzési rendszerben  megfigyelhető árulkodó jelek alapján 
Magyarország a legkorruptabb  országok közé tartozik a közép-kelet 
európai térségben. Ráadásul a  legutóbbi magyar közbeszerzési 
törvénymódosítások inkább csak növelték a  korrupciót – foglalta össze 
Tóth István János, a Korrupciókutató  Központ Budapest társalapítója.
Csak Románia korruptabb a térségben Magyarországnál – derült ki a Korrupciókutató Központ Budapest kutatásából.
A CRCB 
által alkalmazott módszer eltér  minden eddigitől: nem a korrupcióról 
való véleményeket mérik, hanem a  korrupciós kockázatokra vonatkozó 
információkat figyelték meg és a  korrupciós kockázatok szintjét és 
alakulását tudták így mérni akár  közbeszerzések, akár ajánlatkérő 
intézmények, akár nyertes cégek,  régiók, szektorok vagy országok 
szintjén.
A friss
 kutatásban mintegy 830 ezer  közbeszerzés adatait vizsgálták az EU 
országai kapcsán, és ebből mintegy  63 ezer beszerzésnél használtak 
uniós forrást is. Ez utóbbiaknál azt  találták a kutatók, hogy 
összességében az egész EU-ban, az EU forrásból  finanszírozott 
közbeszerzési eljárások kis mértékben növelik a  közbeszerzések 
korrupciós kockázatát. Ugyanakkor a hatás nagyon eltérő  az egyes 
országok között, Magyarország például nagyon rossz helyen van, a  
legkorruptabb országok között. Tóth István János elmondása szerint  
nemzetközi összehasonlításban mostanában már Magyarországot szokás  
felhozni, mint rossz példát. A CRBC által vizsgált közbeszerzési adatok 
 is erre mutatnak.
„Annak 
örülhetünk még, hogy nem mi  vagyunk a legrosszabbak: Románia 
közbeszerzéseinél magasabb korrupciós  kockázat mérhető, mint nálunk. De
 ez is változhat, ha Romániában például  az új kormánynak sikerül 
hathatós intézkedéseket tennie e téren. Mi  tehát Romániával és 
Bulgáriával versenyzünk e téren” – mondta a  szakértő.
A 
magyar közbeszerzési törvény legutóbbi  módosítása egyértelműen a 
korrupciós kockázatok növelése irányába  hatott a Portfolió Uniós 
Források szakértője szerint, mivel a korábbinál  nagyobb körben tette 
lehetővé azt, hogy ajánlati felhívások nélkül  lehessen közbeszerzési 
eljárást lebonyolítani.
 Ennek
 a változtatásnak egy másik következménye Tóth István János szerint  az,
 hogy így átlagosan 5-8 százalékkal drágábban valósulhat meg a  
beszerzés, többek között azért is, hogy legyen miből kifizetni a  
megvesztegetési díjat.
 (VG Online)
 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése