 
 
A
 közterületi plakátpiacot a burkolt  pártfinanszírozás mindenkor 
legcélszerűbb formáihoz rendelő  törvénymódosításokban ott van minden, 
ami egy valódi, működő demokráciát  megkülönböztet a ma 
Magyarországától. Ahol ezt meg lehet húzni, ott  nagyon komoly etikai 
problémák rohasztják a politikai rendszer  talapzatát.
Sok 
olyan ügye van az elmúlt évek gazdasági törvényalkotásának,  amelyet 
alappal lehet magánérdekek vagy szűk csoportérdekek  kiszolgálásához 
kötni, azonban ezek szinte mindegyikéhez tudnak azért a  kormánypártok 
és szimpatizánsaik erkölcsileg vagy ideológiailag  értelmezhető érveket 
rendelni.
A 
trafikkoncessziók szétosztásánál elő lehet húzni a gyermekek  védelmét, a
 nyerőautomatáknál a fogyasztóvédelmet, a diszkriminatív  különadóknál 
vagy a kiskereskedelmi piac átalakításának kísérleteinél a  magyar tőke 
helyzetbe hozását.
Arra 
azonban, hogy miért kellett 2010-ben a villanyoszlopra kirakott  
közterületi reklámokat betiltani, majd most miért kell a tilalmat  
felodani, semmilyen, a párt- és kampányfinaszírozás sajátos magyar  
gyakorlatától elválasztható érv nem hozható fel.
Még 
hamvas volt a Nemzeti Együttműködés Rendszere, amikor 2010  novemberében
 Fellegi Tamás infrastruktúraminiszter benyújtotta az egyes  közlekedési
 tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslatot,
  amely a közlekedésbiztonság nagyobb dicsőségére úgy rendelkezett, hogy
 a  közút területén, a közút felett és mellett tilos elhelyezni olyan  
jelet, jelzést, egyéb tárgyat vagy berendezést, amely „alkalmas arra,  
hogy a közlekedők figyelmét elterelje, vagy a közlekedés biztonságát  
egyéb módon veszélyezteti”, továbbá tilos elhelyezni „a közút területén,
  a közút felett, az út műtárgyán, az út tartozékán, közvilágítási-,  
villany-, telefon-, és egyéb oszlopon, valamint a közút lakott területen
  kívüli szakasza mellett reklámtáblát, reklámhordozót és egyéb  
reklámcélú berendezést”. Az indok:
„A közutak mentén elhelyezett, a közlekedés biztonságát veszélyeztető táblák, jelzések hatékonyabb visszaszorítása érdekében szabályozni szükséges az 50 és 100 méterre elhelyezhető táblák méretét, továbbá a szankcionálás lehetőségét.”
Ezt aztán a piac átrendeződése, a betiltott reklámok tekintetében lényegében egyedüli érintett ESMA visszaszorulása követte.
A 
közlekedésbiztonság mindenesetre egészen idáig jó szolgálatot tett  az 
ügyben a kormánypártok számára, erre hivatkozva mondhatta például a  
törvénymódosítást és a végrehajtási rendeleteket előkészítő NFM, hogy ők
  bizony nem is vizsgálták a jogszabályok reklámpiaci hatásait.
Egészen a
 tavalyi választási évig ez volt a kommunikációs keret,  amikor a 
villanyoszlopokra rakott kampányplakátokat próbálta meg egy  
kormányrendelet – a választási eljárási törvénnyel való ellentét miatt  
sikertelenül – korlátozni.
A 
rendszer működését még akkor sem nehéz felvázolni, hogyha – nem  
véletlenül – éppen a közterületi reklámok esetében felejtette el az  
Országgyűlés a választási kampányban alkalmazott árképzés nyilvánosságát
  előírni, így aztán persze nem tudjuk, hogy mennyibe került mondjuk a  
CÖF-kampány vagy a kormánypártok választási kampányának közterületi  
része.
Látjuk 
ugyanis a mindig megbízható és tárgyilagos, most éppen a  hazánkban élő 
külföldieket letegezve fenyegető kormányinfós plakátokat  az ezekre 
fordított költségvetési milliárdokkal együtt, illetve az  eddigi is 
koncentrált, ezután pedig központilag szervezett egyéb állami  
hirdetéseket, no és látjuk az érintett cégek eredményének alakulását a  
beszámolóik alapján.
Mindezek
 alapján pedig igen kicsi az esély arra, hogy a  kedvezményezett cégek –
 akár 2014-ig a Simicska-, akár mostantól  Garancsi-birodalomhoz 
tartozzanak – ne azzal hálálnák meg a lehetőséget  és a közpénzt, hogy 
amikor kell, akkor segítenek.
A 
hirdetési cég személyének természetesen a rendszerben csak annyiban  van
 jelentősége, hogy megbízhatónak kell lennie. Ez azonban a  
Simicska-Orbán szakítás óta természetesen már csak más szervezeti  
keretek között biztosítható, így aztán ma már a Garancsi István  
vállalkozó közreműködésével időközben megvásárolt ESMA van a nyeregben.
Így aztán az Országgyűlés gazdasági bizottsága tegnapelőtt be is nyújtotta az oszlopreklámok tilalmát feloldó módosító javaslatot. A személyes felelősség vállalásának szép példája, hogy az indokolás a tárgyban mindössze annyit tartalmaz, hogy
„[a] közúti közlekedésről szóló 1988 . évi I. törvényben a közvilágítási-, villany-, é s telefonoszlopokon történő reklámeszköz-elhelyezési tilalom feloldásra kerül”.
Ám ha 
megfigyeljük majd a nagyobb közterületi reklámcégek  bevételeinek 
alakulását, akkor alighanem néhány éven belül választ  kapunk majd a 
szabályozás indokoltságával kapcsolatos kérdéseinkre. Mert  igaz ugyan, 
hogy a közterületi hirdetési piac hatalmas átalakulási  mögött 
elsősorban nem az ESMA-t kigolyózó módosítás, hanem sokkal inkább  más 
állami intézkedések álltak, ettől viszont még nagyon tanulságos  egymás 
mellé raknunk az elmúlt évek legsikeresebb és legsikertelenebb  
közterületi hirdetési cégének adatait.
A 
médiapiaci összesítések és a cégmérlegek alapján bátran nevezhetjük  a 
közterületi reklámpiac óriásplakát-szegmensének legnagyobb  
szereplőjének a Publimont Zrt.-t, amelynek három tulajdonosa van:
- Nyerges Zsolt (Simicska Lajos barátja és üzlettársa)
- Pro-Aurum Zrt. (Simicska Lajos érdekeltsége)
- Neo-Met Kft. (tulajdonosai Simicska Lajos, dr. Nagy Ajtony Csaba ügyvéd, és a Pro-Ráta Holding Zrt.)
A jelen 
törvényjavaslattal egyértelműen helyzetbe hozni kívánt  
villanyoszlop-reklámok jogát birtokló céget, az ESMA Zrt-t. 2015  
áprilisában vásárolta meg
 az Orbán Viktor közeli barátjaként számon tartott, és az utóbbi időben 
 egyre sikeresebb üzletember, Garancsi István (Market Zrt., Mobiladat  
Kft., MET), aki a reklámpiaci cég megvásárlásakor kiadott vállalati  
közlemény szerint “természetesen bízik a további terjeszkedésben”.
Úgy tűnik – némi kormányzati segítséggel – ez sikerülni fog.
Sepsi Tibor
Közreműködött Erdélyi Katalin.
A médiapiaci adatokért köszönet a Kreatívnak.
A cégadatokat az Opten és a Céginfó szolgáltatta.
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése