Kivándorlás: Összeomlik-e a magyar nyugdíjrendszer?
A
 nyugdíjrendszer szempontjából  is elgondolkodtató, hogy a kivándorolni 
szándékozó magyarok aránya a  mindenkor mért legmagasabb értéket érte el
 áprilisában a Tárki felmérése  szerint. Minden tízedik magyar 
fontolgatja a végleges külföldre  költözés lehetőségét. A hosszú távú 
(egy évnél hosszabb) külföldi  munkavégzést tervezők aránya még 
magasabb, 13 százalékos, a külföldre  ingázással kacérkodók aránya 11 
százaléka.
A Tárki
 terminológiája szerinti  „halmozott migrációs potenciál”, vagyis a 
hosszabb vagy rövidebb ideig  külföldön dolgozni és a véglegesen 
kivándorolni szándékozók aránya  jelenleg 17 százaléka Minden hatodik 
magyar külföldön, főként Nyugaton  keresné a boldogulását. Mélyen 
elgondolkodtató, hogy a 19-30 év közötti  fiatalok fele, a 30-40 éves 
korosztály közel harmada külföldön szeretne  dolgozni.
Ez a 
másfél milliósnál is nagyobb tömeg  csak növelné a rendszerváltást 
követően már jelenleg is tartósan  idegenben dolgozó magyarok közel 
félmilliósra becsült létszámát és a  nyugatihatár-menti ingázók hatvan 
és százezer fő közötti számlát.
Ha ez a
 fenyegető exodus akár csak  részben bekövetkezik, a migráció 
öngerjesztő hatása tovább erősödik:  minél több sikeres külföldi példát 
lát az itthon maradt rokon, barát,  munkatárs, annál többük fejében 
fordul meg a hosszú időre történő vagy  akár végleges kiköltözés 
gondolata. A folyamat máris gyorsul, hiszen a  KSH friss kimutatása 
szerint egyetlen év alatt 46 százalékkal, 31 ezer  főre nőtt a külföldre
 költöző magyarok száma. Ez a cunamiszerű  munkaerő-kivándorlás végül a 
nyugdíjrendszert is fenntarthatatlanná  teszi.
A 
kötelező nyugdíjrendszer jelenleg  egyetlen pillérre, a folyó 
finanszírozású társadalombiztosításra épül,  miután a második pillért 
lényegében felszámolták. Így a rendszer  fenntarthatósága alapvetően 
négy tényezőtől függ: hányan fizetnek és  mennyi nyugdíjjárulékot, 
illetve az ebből befolyó összeget hány  nyugdíjas között és milyen 
nyugdíjígérvény szerint kell felosztani.
Ha egy 
magyar kivándorol vagy külföldön  végez munkát, akkor természetesen nem 
itthon, hanem a fogadó országban  fizeti a nyugdíjjárulékot. Ennek 
kedvező hatása hosszú távon érvényesül:  ha majd a külhonban dolgozó 
nyugdíjas lesz – miután többségükben  fiatalokról van szó, 20-40 éves 
kitekintésről beszélünk –, a magyar  rendszertől a külföldi munkavégzés 
időtartamára nem jár neki a nyugdíj,  vagyis akkor majd csökkenti a 
hazai terhelést. A kedvezőtlen hatás  azonban rögtön érvényesül, és az 
érintett személy külföldi  munkavégzésének egész tartamára kihat: miután
 nem fizet itthon  járulékot, az emiatt kieső bevétel mindvégig 
csökkenti az aktuális hazai  nyugdíjak fedezetét. Pontosan abban az 
időszakban, amikor a magyar baby  boomerek (a Ratkó-korosztály) tömeges 
nyugdíjba vonulása felduzzasztja a  nyugdíjas társadalom létszámát, s 
emiatt a nyugdíjfedezetnek nőnie  kellene.
A 
nyugdíjkassza bevételkiesésének  mértéke ilyen hatalmas létszámú 
külföldi munkavégző esetén riasztó  méreteket ölt. Ha a magyar 
átlagbérek – jelenleg bruttó 240 ezer forint –  összegével és a 10 
százalék nyugdíjjárulékkal számolunk, akkor 600 ezer  külföldön dolgozó 
és ingázó esetében évi 172 milliárd forint  járulékbevételtől esik el a 
nyugdíjkassza. (Az éves öregségi  nyugdíjkiadás idén 3010 milliárd 
forint, vagyis ennek 5,8 százalékáról,  nagyjából három heti 
nyugdíjfedezet hiányáról beszélünk.)
 Természetesen nem csak a magánszemély nyugdíjjáruléka, hanem a magyar  
foglalkoztató által fizetendő 27 százalékos szociális hozzájárulási adó 
 is kiesik (a nyugdíjrendszerre a teljes szocho bevételből idén 85,9  
százalék jut).
Ha 
ezzel is számolunk, akkor a külföldön  dolgozók nem hazai 
közteherviselése miatt a nyugdíjkassza hiánya  további 466 milliárddal 
nő, ami összességében 638 milliárd forintra, a  nyugdíjköltségvetés 21 
százalékára, azaz több, mint kéthavi nyugdíj  fedezetére rúg.
 Természetesen a képet árnyalja, hogy rengeteg kivándorló és külföldi  
munkát kereső itthon munkanélküli volt vagy alacsony keresetű állásokban
  dolgozott, de a fenti kalkuláció még a mai 105 ezer forintos  
minimálbért alapul véve is legalább egy havi nyugdíj fedezetét vonja ki a
  rendszerből, amit pótolni kell.
Ha a 
tendencia folytatódik, márpedig a  jelek szerint az exodus óriáshulláma 
még mindig emelkedik, akkor a  nyugdíjrendszer a jelenlegi állapotában 
sokkal rövidebb időn belül válik  fenntarthatatlanná, mint korábban (a 
demográfiai és hazai  foglalkoztatási tényezők következtében) 
számíthattunk rá.
A 
gazdagabb államok vonzása egyfajta  demográfiai szivattyút működtet, ami
 a Magyarországon kiképzett, tettre  kész, jellemzően fiatal dolgozókat 
(is) elszippantja – vagyis közvetve  elvonja a nyugdíjkiadások jelenlegi
 fedezetének jelentős részét. Ha e  folyamat fennmaradása, sőt, 
erősödése mellett figyelembe vesszük a  magyar társadalom gyorsuló 
elöregedését is, ami a várható élettartamok  örvendetes emelkedése 
mellett a gyermekszületések rendkívül alacsony  számának elháríthatatlan
 következménye, akkor a folyó finanszírozású  nyugdíjrendszer jövőjét 
semmiképpen sem láthatjuk biztonságban.
A 
külföldi munkavégzésnek van azonban  előnye Magyarország számára (a 
foglalkoztatási statisztikák javítása  mellett). A külföldön dolgozók 
hazautalásainak összege tavaly már közel 3  milliárd eurót (több, mint 
900 milliárd forintot) tett ki, ami a magyar  GDP 2,8 százalékának, vagy
 a magyar folyó fizetésimérleg-többlet  harmadának felel meg. Ezzel az 
összeggel jelentősen javul(hatott) az  itthon maradt hozzátartozók 
anyagi helyzete…
 (vg.hu)
 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése