A Szenátus fegyveres erőkkel foglakozó bizottsága előtti közelmúltbeli meghallgatásokon az érintettek úgy fogalmaztak, hogy a probléma egyrészt abban gyökerezik, hogy az aktív, illetve kiképző századok számát megnyirbáló megszorítások miatt a Légierő jelenleg nem képes kitermelni a haderőnem számára szükséges pilótaállományt. A helyzetet tovább rontja a pilótáknak a csökkent repült óraszám miatti frusztrációja, de az sem segít a helyzeten, hogy a polgári légitársaságok az USAF érdekeivel szemben dolgoznak: a Légierő vezérkari főnökének, Mark Welsh tábornoknak elmondása szerint azzal számolnak, hogy a légiközlekedési szektor az elkövetkező 10 évben 20 000 pilótát szippant fel és várhatóan egyre agresszívabban célozza majd a katonai pilótákat. Egy 2013-as becslésük szerint 2021-re akár 700 fős mínuszban is lehetnek.

A Légierő jelenleg elsősorban a harcoló alakulatok feltöltöttségét helyezi előtérbe, így az utánpótlást kinevelő kiképző, illetve teszteléseket végző alakulatokhoz kevesebb pilóta jut.

A már kiképzett pilótaállományának megtartása érdekében a haderőnemnek természetesen régebb óta van már pénzügyi ösztökélő programja: abban az esetben, ha az aktív állományú pilóta 9 évre meghosszabbítja szerződését akár 225 000 dolláros bónuszt is felmarkolhat, de 5 éves vállalásért is megjárhat 125 000 dolláros összeg. Forintosítva ezek 63 és 35 milliós bónuszok, melyek nem egy összegben, hanem éves bontásban kerülnek kifizetésre, azaz a 9 éves vállalás esetén évi 25 000 dollárnyi plusz bevétel folyik be a családi kasszába. Tavaly nyári adatok alapján 840 USAF pilóta, köztük 254 vadászpilóta számára volt elérhető ezen lehetőség. Egy évvel korábbi, 2013-as adatok alapján elég népszerű a program, hiszen 132 vadászpilóta döntött további elköteleződés mellett 82 százalékuk 9 évre szólóan. További 483 pilóta pedig újabb 5 évre kötötte magát munkaadójához.


http://htka.hu/2015/03/23/komoly-pilotahiannyal-kuzd-az-usaf/