A Déli Áramlat földgázvezeték-projekt meghiúsulása miatt felülvizsgálta európai energiapiaci stratégiáját a Gazprom.
gazda
Oroszország hozzáállása az európai piachoz alapjaiban változott meg – mondta Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója az orosz közszolgálati televíziónak adott interjúban. “Ez itt a vég kezdete az európai végfelhasználókkal kötött szállítási szerződésekre összpontosító piaci stratégiánkban” – fogalmazott. “Az EU ezentúl Törökországgal, mint tranzit országgal áll majd kapcsolatban” – mondta a Gazprom vezérigazgatója, megjegyezve, hogy Törökországnak évi 50 milliárd köbméter gáz áll majd rendelkezésére továbbításra, “amit alkalma lesz az EU-val folytatott politikai hatalmi pókerjátszmában is igénybe venni”.
A Gazprom elnöke rámutatott, hogy az európai gázszállítási rangsorban Törökország a második helyre rukkol elő Németország után. Miközben Németországra az északi szállítási útvonalon hárul a kulcsfontosságú közvetítő szerep, a déli útvonalon ezt a feladatot Törökország tölti majd be. Ukrajna szállítási útvonalként játszott szerepe pedig teljes mértékben elveszíti jelentőségét – mutatott rá Alekszej Miller a tévéinterjúban.
Vlagyimir Putyin orosz elnök hétfőn jelentette be törökországi látogatásán a Déli Áramlat gázvezeték projekt feladását. “A döntés végleges” – hangsúlyozta a Gazprom vezérigazgatója – “annak ellenére is, hogy saját területen már négymilliárd dollárt fordítottunk a vezeték kivitelezésére”. Ezt a már kiépített kapacitást a jövőben a törökországi szállításokhoz veszi majd igénybe a Gazprom. A már megrendelt csővezetékeket pedig a terveknek megfelelően a Fekete-tengeren keresztül fektetik le, csak nem bulgáriai, hanem törökországi végponttal – mondta Alekszej Miller.
cain
Rámutatott, hogy Bulgária a hárommilliárd eurós beruházás elmaradása miatt nem csak mintegy hatezer munkahelyet veszít el, hanem elesik a jövőben gázszállítások tranzitbevételétől is. Ráadásul a már meglévő vezetékeken az országon át szállított évi 18 milliárd köbméter földgázt is a törökországi útvonalra irányítja át a Gazprom.
Az EU-ban a szolgáltatóknak ezentúl maguknak kell gondoskodniuk a földgázt a fogyasztókhoz eljuttató vezetékek megépítéséről, a Gazprom ezentúl az EU számára vezetékek építésével nem foglalkozik – hangsúlyozta a Gazprom vezérigazgatója. (MTI)

Már nem így néz ki a helyzet...

Az Unió Bulgáriát zsarolja a pénzcsapok elzárásával, ha utat enged a Déli Áramlat orosz projektjének. Az Unió elsősorban a Közép-európai térség orosz befolyását akarja megakadályozni. A tőle földgázt vásároló cégek, 2020 után a Nyugat-Törökországban megépítendő gázelosztóból vigyék tovább az energiahordozót és építsenek saját erőből vezetékeket Közép-Európába. A cég jelenleg érvényes tranzitszállítási szerződése hat év múlva jár le Ukrajnával és Ukrajna, mint ismeretes egyenlőre atlantista befolyás alatt áll, ami ellentétes az ázsiai régió politikájával. Ha ez a stratégia sikert hoz, akkor megvalósul az, amiért a Déli Áramlatot kitalálták. Az új gázvezetéket igen rövid idő alatt le tudják fektetni a Fekete-tenger alatt, a Törökországba vezető Kék Áramlattal párhuzamos útvonalon, majd Nyugat-Törökországon keresztül a görög határig menne, ahol gázelosztót létesítenének. A Gazprom és az orosz gázt jelenleg Ukrajnán keresztül beszerző európai cégek közötti szerződések többségében az ausztriai Baumgarten szerepel elosztó állomásként.
Kik viszik a legtöbb orosz gázt? Ukrajnán keresztül a legtöbb gázt az olaszok kapják, körülbelül 25 milliárd köbmétert évente. A Kommerszant szerint az ország ellátását teljesen megoldaná az Azerbajdzsánból Törökországon keresztül vezető Trans Anatolian Natural Gas Pipeline (TANAP) és az ahhoz kapcsolódó, Görögországon, Albánián át és az Adriai tenger alatt tervezett gázvezeték (Trans Adriatic Pipeline) meghosszabbítása. Mindkét csövet 2018-ra állítanák munkába. Viszont Magyarország, Szlovákia és Ausztria felé új, évi 20 milliárd köbméter kapacitású vezetéket kéne építeni, vagy pedig a jelenlegi csövek szállítási mennyiségét módosítani. Az Északi Áramlat gázvezetékből már így is eljut a gáz Csehországon át, az OPAL pedig Szlovákiába és Ausztriába visz. A Törökország irányába megépítendő gázvezeték szállítási teljesítménye elérheti a Déli Áramlat tervezett évi 63 milliárd köbméteres kapacitását is.
Oroszország hozzáállása az európai piachoz alapjaiban változott meg - mondta Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója az orosz közszolgálati televíziónak adott interjúban. "Ez itt a vég kezdete az európai végfelhasználókkal kötött szállítási szerződésekre összpontosító piaci stratégiánkban" - fogalmazott. "Az EU ezentúl Törökországgal, mint tranzit országgal áll majd kapcsolatban" - mondta a Gazprom vezérigazgatója, megjegyezve, hogy Törökországnak évi 50 milliárd köbméter gáz áll majd rendelkezésére továbbításra, "amit alkalma lesz az EU-val folytatott politikai hatalmi pókerjátszmában is igénybe venni".
A Gazprom elnöke rámutatott, hogy az európai gázszállítási rangsorban Törökország a második helyre rukkol elő Németország után. Miközben Németországra az északi szállítási útvonalon hárul a kulcsfontosságú közvetítő szerep, a déli útvonalon ezt a feladatot Törökország tölti majd be. Ukrajna szállítási útvonalként játszott szerepe pedig teljes mértékben elveszíti jelentőségét - mutatott rá Alekszej Miller a tévéinterjúban.
Vlagyimir Putyin orosz elnök hétfőn jelentette be törökországi látogatásán a Déli Áramlat gázvezeték projekt feladását. "A döntés végleges" - hangsúlyozta a Gazprom vezérigazgatója - "annak ellenére is, hogy saját területen már négymilliárd dollárt fordítottunk a vezeték kivitelezésére". Ezt a már kiépített kapacitást a jövőben a törökországi szállításokhoz veszi majd igénybe a Gazprom. A már megrendelt csővezetékeket pedig a terveknek megfelelően a Fekete-tengeren keresztül fektetik le, csak nem bulgáriai, hanem törökországi végponttal - mondta Alekszej Miller. Rámutatott, hogy Bulgária a hárommilliárd eurós beruházás elmaradása miatt nem csak mintegy hatezer munkahelyet veszít el, hanem elesik a jövőben gázszállítások tranzitbevételétől is. Ráadásul a már meglévő vezetékeken az országon át szállított évi 18 milliárd köbméter földgázt is a törökországi útvonalra irányítja át a Gazprom. Az EU-ban tehát a szolgáltatóknak ezentúl maguknak kell gondoskodniuk a földgázt a fogyasztókhoz eljuttató vezetékek megépítéséről, a Gazprom ezentúl az EU számára vezetékek építésével nem foglalkozik - hangsúlyozta a Gazprom vezérigazgatója.

Gölöncsér Miklós