“Ha apádnak nincs pénze, miért tanulsz? Menj nyugatra mosogatni!” – Beszélgetés Lászlóval a diákproletárok helyzetéről

dikmunks
László  húsz éves főiskolás. Beszélgetésünk előtt tizenkét órát dolgozott egy multicégnél.
Mennyit dolgozol egy héten?

Általában három napot, ami leggyakrabban péntek, szombat és vasárnap. Mikor nincs előadás, akkor tudok dolgozni. Az áruházak  vasárnapi nyitvatartásának megszüntetésével  egy csomó diák kerül létbizonytalanságba. Én is, bátyám is, mert mindketten nagyáruházban dolgozunk. Fogalmam sincs, mit fogunk csinálni…
Szüleid tudnak támogatni?

Mindketten rendesen dolgoznak, nem isznak, nem dohányoznak, nem járnak nyaralni, ennek ellenére kevés pénzzel tudnak bennünket segíteni, mert kevés a jövedelmük. Rengeteg barátunk, ismerősünk van ilyen helyzetben. Mostanában keveset keresnek az emberek, és minden sokba kerül. Alig tudnak valamit félretenni, de az is elmegy valamire, ami éppen elromlik a háztartásban.
Nagyon mélyen benne vagy az élet nehezében! Pedig azt mondják, hogy a fiatalok csak szórakoznak.

Ettől mindig kinyílik a bicska a zsebemben. Vannak, akik csak szórakoznak, de a többség keményen dolgozik és tanul. Nem értem, miért uszítják az idősebbeket a fiatalok ellen! Komolyan nem értem. Szilveszter óta nem voltam szórakozni. Minden hétvégén dolgozom, azonkívül tanulok, ha tudok. Néha annyira fáradt vagyok, hogy elalszom a jegyzettel a kezemben. Legtöbbször olyanok mondják ezt, akik egész fiatalságukat végigzüllötték, lerobbantak, aztán rájuk jött az irigység. Szerencsére az én szüleim nem ilyenek! Nagymamám sem. Jobb életük volt, mint nekünk, gyakran mondják. Sajnálnak minket, nem tesznek megjegyzéseket.
Ebben a hónapban nem vettem bérletet. Egy munkatársam mindig hazavisz, neki is diákok a gyerekei, és megérti a helyzetünket.
A másik cégnél, ahol egy éve dolgoztam, azt mondta a főnök: -Ha apádnak nincs pénze, miért tanulsz? Menj nyugatra mosogatni! S mindezt egy magyar multinál. Nagytőkésnél, ahogy te szoktad mondani. Arrogáns és primitív volt. Agyonhajtott bennünket, nem engedett ebédelni, telefonálni, semmit.
Most jobb helyen dolgozol?

Igen. Ez egy korrekt hely! Külföldi, de betartja a szabályokat, és percre kiadják a szünetet is. Egész napi munka mellet, az embernek vannak biológiai szükségletei is.
Normálisan beszélnek velünk, és emberi lénynek  néznek. A beosztást is leegyeztetik velünk. A másikhoz képest, ez a mennyország.

Egy étteremláncnál is dolgoztam kezdetben. A…! Oda ne menj soha! Az szörnyű volt. El is jöttem két hónap után. A mai napig nem fizették ki a túlóráim. Ingyen végeztették a rabszolgamunkát a szemétládák.
Szerinted ki a felelős mindezért? A politikusok, a cégvezetők, a nép? Te voltál szavazni…

Nem voltam szavazni. Kire szavaztam volna? Elég nagy baj, hogy az emberek jelentős része elhiszi azt a sok hazugságot, amit összehordanak. Hol ide,hol oda szavaznak. Mindig elfelejtik a másik disznóságait. Ez röhej! Nekem mindegy, hogy ki zabálja meg az adónkat. Nem kellene elmenni senkinek választani, mert egyetlen politikus sem a népet képviseli. A nép hibás, mert még mindig hisz nekik, pedig csak a pénzre hajtanak. A cégvezetők is hibásak, főleg, akik politikusok is. Ők a legszemetebbek! Az összeset bezárnám egy nagy börtönbe, ahonnan nem lehet megszökni.
Szerintem a népnek teljesen új vezetőket kellene választani, mint Kossuth vagy Petőfi!
Káosz lenne akkor, anarchia! Az intézményrendszernek működni kell.

Jaj ne! Most nincs káosz? A politikusoknak és a bankároknak mindig akkor jó, ha ők uralkodhatnak. Mindig annak a legjobb, aki lefölözi a pénzt. Persze a többit se sajnálom…Mindegyik jól megszedi magát. Szerintük így van rendjén.
Nekem most az a fontos, hogy meg tudjam főzni a holnapi ebédem. Nekik ez nem probléma!
Nem ők állnak 5 órát a fogorvosnál, nem ők ülnek a hideg szobában télen, nem ők dolgoznak a rohadt étteremben!
Ha elvégzed a főiskolát, mit tervezel?

Nem tervezek, mert minden változik naponta a politikusok miatt. Majd akkor lesz valami!  Azért is tanulok, hogy jobban éljek, meg azért is, hogy ott dolgozhassak, ahol szeretnék.
Nem tudom, hogy addig mi lesz. Semmit sem lehet látni előre. Ez egy abszurd ország.
Szeretnél változást?

Hogyne, de nem lesz mostanában, mert kevés olyan politikus-ember van, mint ti! Megfogadtam a tanácsod, és a buszon Móricz novelláit olvasom. Mintha egy órával ezelőtt írta volna…
Köszönöm! Magyar diákproletárok, egyesüljetek!
(Lejegyezte: F.Zs. – nepifront.hu)