Moszkva a világ legnagyobb nemzetközi perekben jártas cégének, a szentpétervári "Egorov - Afanesiev & Partners" jogi cégnek adta ki a megbízást, hogy készítse elő a francia kormánnyal, valamint a gyártó cégekkel szembeni per iratait.
Francois Hollande francia államfő a Moszkvával szembeni szankciók egyik lépéseként megtiltotta a hajók átadását, azzal a kitétellel, hogy átadják a hajókat, ha az ukrajnai fegyverszünet továbbra is fennmarad. Moszkva azonban már többször közölte, hogy semmi köze az ukrajnai belügyekhez, sem támogatást, sem katonai segítségnyújtást nem tudtak eddig Moszkvára bizonyítani (szemben az Egyesült Államokkal), így érthetetlen - főleg jogi szempontból -, milyen jogon kötnek ki bármit is Moszkvával szemben, ami más ország belügye. Párizs október végére, november elejére ígérte az átadást, feltételekhez szabva. Putyin elnök azonban nem vár addig.
Oroszország két "Mistral" osztályú hajót rendelt Franciaországtól. A két hajó első elkészült példányát októberben kell átadni Oroszországnak, a másik hajót 2015-ben. Az első a Vlagyivosztok, a második a Szevasztopol névre keresztelt hajó lenne.
A Mistral hajók szerződését 2011-ben írták alá, akkor még Medvegyev volt Oroszország elnöke. A szerződéseket egy orosz oligarcha, Szergej Pugacsev hozta össze a francia gyártókkal, akkoriban mint tanácsadó működött közre a moszkvai kormányban. Azóta Pugacsevet már menesztették, főleg az orosz cégek nyomására, akik mindvégig ellenezték a külföldi technika bevonásét az orosz hadseregbe. Véleményük szerint az orosz cégek is könnyen megtervezhették és legyárthatták volna a hajókat hazai berkeken belül, sőt az esetleges eladásokból még jelentős haszon is képződhetett volna. Putyin a hadügyminisztérium és a cégek nyomására gyorsan megszabadult az oligarchától, és teljesen más hangot ütött meg a Mistralok kapcsán. Több magas beosztású kormánytag közölte már a francia kormánnyal a sajtón keresztül, nem életbevágóan fontosak a hajók, azok az orosz katonai képességeket nem befolyásolják jelentősen, ezért nem gond, ha a franciák elállnak a szerződésektől, de az sokba fog kerülni. A szerződések összege 1.2 milliárd euró.
Hídfő.net | Mistral típusú helikopter-hordozóMistral típusú helikopter-hordozó
Az orosz kormány felkészül arra, hogy a franciák szerződésszegést követnek el, és nem szállítják le a hajókat. Erre alapot adnak mind a NATO, mind a francia kormány utóbbi időben tett nyilatkozatai. Azonban franciahonban ellenzői is akadnak bőven a NATO szándékainak, és ők pont a leszállítások mellett érvelnek. Leginkább azzal, hogy ha nem teszik meg és szerződésszegést követnek el, a világ megrendelőinek joggal rendül meg a bizalma a francia gyártók iránt. Márpedig ez az iparág jelentős bevételeket hoz Franciaország számára. Moszkva egyenlőre csak 5 milliárd eurós kártérítést nyújt be. Ez a hajók ára, a késedelmi kamatok, és egyéb károk összege. Ez az összeg gazdasági szakértők szerint kifektetné mind az iparágat, mind a kormány költségvetését. Több ezer munkahely szűnne meg, és akár gyárak is, de gyárak összevonására biztosan szükség lenne. A legrosszabb, hogy a hajókra senki nem tart igényt, azt csak a legnagyobb flották engedhetik meg maguknak. A Mistraloknak ugyanis van egy hatalmas baja; mégpedig az, hogy a ráépített, a hajóhoz tervezett védelmi képességek a nullával egyenlőek. A libanoni háború idején (2006) és egyéb bevetésekben a Mistral-ok gyengeségei hamar kiütköztek, főleg a hajók elleni rakéták esetében, másrészről az asszimetrikus hadviseléssel szemben, - így azok háborús övezetbe nem irányíthatóak, csak abban az esetben, ha kifejezetten olyan kísérő hajókat állítanak mellé, amelyek a védelmüket ellátják, ahhoz pedig jelentős flottára van szükség.
A történethez hozzá tartozik, hogy éppen a nyugat nyomására Moszkva már került hasonlóan kellemetlen helyzetbe, az iráni S300-ok kapcsán. Évekig tartó huzavona után aztán Moszkva bőven kárpótolta Iránt egyéb haditechnikai eszközökkel, többek között azzal a berendezéssel, amellyel az USA legféltettebb fegyvere, az RQ-170-es drón felett átvették az irányítást és sértetlenül hozták le a földre. Tehát Moszkva hosszas diplomáciai küzdelmek árán, de a színfalak mögött megoldotta a fegyverzet elmaradt leszállítása miatti ügyeket, annak ellenére, hogy nemzetközileg elfogadott szankciók hátráltatták abban. Jelen esetben szó sincs nemzetközileg (ENSZ által) aláírt szankciókról, kizárólag a nyugati országok érdekérvényesítési eszköze a szankciók hirdetése.
Moszkva bejelentette, hogy abban az esetben, ha a megadott időre nem szállítják le a hajókat, a pert azonnal megindítja. Az orosz gyártók pedig jelezték, hogy készek azonnal nekifogni, és akár jobb, erősebb, jobb védelemmel ellátott hajó legyártására. Akár úgy is, hogy különböző gyártók egy külön konszernt alakítanak a legyártásukra, amelyből valószínűleg az orosz fejlesztések tükrében több darabról lenne szó mint kettő.

http://www.hidfo.net/2014/09/20/oroszorszag-elokesziti-mistral-pert