Nulla forint: megdöbbentek a pénzintézet levelén
Nulla
 forintot számolt el az  egyik pénzintézet egy devizában eladósodott 
autóhitelesnek. A Magyar  Nemzet birtokába került kimutatás alapján a 
Lombard Lízing Zrt. sem az  árfolyamrést, sem pedig a tisztességtelenül 
felszámolt kamatokat nem  fizeti vissza adósának. Több adóst is sokkolt a
 levélben megkapott  elszámolás, sokaknak ugyanis a dokumentumból az 
derült ki, hogy még  mindig a felvett kölcsön több mint kétszeresét kell
 visszafizetniük.
Nulla 
forint – elszámolás után ennyi  pénzt akar visszafizetni több ügyfelének
 is a szegedi székhelyű Lombard  Autólízing Csoport. Az egyik érintett 
szerint a pénzintézet téved.
„Megkaptam
 a Lombardtól az  elszámolólevelet. A magyar állammal szemben a Lombard 
pert vesztett,  tehát gyakorlatilag nem tudta megvédeni abban az igazát,
 hogy az  emberekkel a havi törlesztőrészletekkel kapcsolatban 
tisztességesen járt  el, tehát ebből kifolyólag tisztességtelen volt. 
Érdekes módon az én  elszámolólevelemben a tisztességtelenül 
felszámított összeg 0 forint,  tehát ez annyit jelent, hogy a Lombard az
 én esetemben valamilyen módon  nem jól számolt, illetve hibát követett 
el” – nyilatkozta a Hír TV-nek a  társaság ügyfele.
Kaiser 
János esetében a bank azzal  indokolja a nullás elszámolást, hogy 
korábban bizonyos kedvezményeket  nyújtott az ügyfélnek, de hogy 
pontosan milyen előnyökről van szó, az  már nem derül ki a kimutatásból.
 Az ügyfél azt sem érti, miért követel  rajta a bank még mindig 4 millió
 forintot, miután a 3 millió forintos  hitel után 3,4 milliót már 
visszafizetett.
A 
Lombard károsultjait képviselő ügyvéd  azt tapasztalja, hogy a 
pénzintézetek sok esetben nem indokolnak. „Nem  tudom, ha egy 
tisztességtelen összeg, amelyet vissza kell fizetni, már  megnevezésében
 is valamiféle összeget kell tartalmazzon, mitől lehet  nulla. A 
legnagyobb probléma ezekkel az elszámolásokkal azon túl, hogy  nagyon 
kevés pénzösszeget tartalmaz, hogy ez a nulla vagy valamivel több  
pénzösszeg miből tevődik össze: mennyi ebből az árfolyamrés, mi ebből a 
 tisztességtelenül felvett kamat, költség, díj” – magyarázta Bihari  
Krisztina.
A 
bankfelügyelet eddig száznegyvenhat  esetben figyelmeztette a 
pénzintézeteket, hogy tartsák magukat a  jogszabályhoz az elszámoláskor,
 nyolc esetben kötelezte őket arra, hogy  részletesebben tájékoztassák 
az ügyfeleiket az elszámolással  kapcsolatban. Ugyanakkor az MNB szerint
 lehetséges, hogy egy ügyfél  nullás elszámolást kapjon. „Az, hogy 
nullás elszámolási értesítőt kap a  fogyasztó, például olyan esetben 
történhet meg, hogyha az adott ügyfél  az elmúlt sok-sok évben 
valamiféle kedvezményt kaphatott. Akár azért,  mert nehéz helyzetbe 
került, akár a bank üzletpolitikai döntése alapján  bizonyos 
tőkeösszeget elengedtek neki, akár a kamatfizetést vagy a  tőkefizetést 
fölfüggesztették egy időszakra – tehát valamiféle piaci  alapú 
kedvezményt kapott az elmúlt időszakban” – nyilatkozta Binder  István, a
 Magyar Nemzeti Bank szóvivője.
 
Még 
többen vannak azok a devizaadósok,  akiknek az elszámolást követően 
magasabb lett a havi törlesztőrészletük,  mint a forintosítás előtt. A 
kisebbik kormánypárt szerint az ilyen  eseteket ki kell vizsgálni. „Az 
biztos, hogy az általános érvényű  megoldásokat gyakorlatilag 
befejeztük, tehát itt már legfeljebb az  egyedi esetek kezeléséről lehet
 szó. Ezeket minden esetben meg kell  vizsgálni; nyilván az egész 
rendezés célja az volt, hogy jelentősen  csökkenjenek a 
törlesztőrészletek. Ha vannak olyan esetek, amikor  növekedett, akkor 
azt egyedi esetként a pénzintézettel meg kell vitatni  és meg kell 
oldani” – jelentette ki Harrach Péter, a KDNP  frakcióvezetője.
A károsultak nagy része viszont  
türelmetlen, az interneten szerveződő adóscsoportok május 7-ére  
tüntetést szerveznek a szerintük nem tisztességes banki elszámolások  
miatt.
 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése