
Miközben
 Franciaország továbbra sem tudja megoldani az orosz  megrendelésre 
gyártott, de később át nem adott Misztral típusú  helikopter-hordozó 
hajók ügyét, a Le Figaro napilap előállt néhány  ötlettel arra 
vonatkozóan, mit kezdhetne a kormány a szerződésszegés  eredményeként 
náluk ragadt Misztralokkal.
Az első 
kézenfekvő megoldás; süllyesszék el. Legalább amennyire  barbár 
megoldásnak tűnik, annyira gazdaságos lenne. Az orosz  megrendelésre 
gyártott két Misztralt ugyanis nem veszi meg senki. Attól a  ponttól, 
hogy a kormány amerikai nyomásra elhalasztotta a hajók  átadását, nem 
elég, hogy a megrendelőnek vissza kell fizetniük a  befektetett 
összeget, de a további költségek is a francia adófizetőket  terhelnék. 
Mivel a haditengerészet vezérkara már jelezte, hogy nincs  szükségük két
 újabb Misztralra, a Le Figaro szerint az lenne a  legolcsóbb megoldás, 
ha egyszerűen elsüllyesztik.
Kézenfekvő
 megoldás lenne, hogy a hajókat átadják a francia flottának  – de 
áprilisban éppen, hogy az derült ki; a haditengerészetnek nincs  
szüksége két további Misztralra. A l’Opinion napilap a vezérkarhoz  
közeli forrásokra hivatkozva azt állította, már a most szolgálatban lévő
  három Misztral is több mint amennyire szükség van, nem tudnának mit  
kezdeni két újabb hajóval. Azon felül a Vlagyivosztok és a Szevasztopol 
 hajók az orosz megrendelő igényei szerint készültek, a francia  
haditengerészet számára történő átalakításuk további sok millió eurót  
igényelne.
A Le 
Figaro szerint viszont eladhatnák valaki másnak a két  “fölösleges” 
Misztralt. Elképzelésük szerint Kanada vagy Egyiptom  jöhetne szóba mint
 potenciális vevő, ugyanakkor ennek jogi  következményei nem 
tisztázottak. A továbbértékesítés ugyanis  feltételezi, hogy 
Franciaország nem csak határozatlan időre elhalasztja  az átadást (mint a
 jelenlegi hivatalos kommunikációban az megjelenik),  hanem ténylegesen 
is felbontaná a szerződést Oroszországgal, anélkül,  hogy egy szót is 
ejtenének arról, mi történik a későbbiekben a  megrendelt hajókkal. 
Eközben a fenntartás költsége havonta 5 millió  euró, a francia 
adófizetőknek pedig meg kell magyarázni, hogy a kormány  miért az 
amerikaiak elvárásai szerint folytatott erőfitogtatásra költi  az 
egyébként munkahelyteremtésre is fordítható adóbevételeket.
A 
Vlagyivosztok nevű hajót 2014 novemberében, a Szevasztopolt pedig  2015 
során kellett volna átadja a francia gyártó. A NATO főtitkára  
Washington utasítására hivatalos ajánlatot tett a hajók felvásárlására –
  eredetileg emiatt lett elhalasztva az átadás, amit a francia kormány 
az  ukrán helyzetre hivatkozva próbált lekommunikálni. Az átadás  
elhalasztása azonban nem jelenti a teljes szerződés felmondását, ami  
máig nem történt meg. Miközben a francia kormány nem mer nemet mondani  
az amerikai nyomásgyakorlásra, Moszkvának sem merik egyértelműen  
bejelenteni, hogy inkább a NATO-nak adják az orosz megrendelésre  
gyártott hajókat.
http://hidfo.ru/2015/05/le-figaro-a-legolcsobb-megoldas-kell-misztral-ugyben/
http://hidfo.ru/2015/05/le-figaro-a-legolcsobb-megoldas-kell-misztral-ugyben/
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése