2015. április 7., kedd

Magyarország emlékműve lehet az M4-es autópálya új szakasza

Lenyűgöző drónos légifelvétel készült az M4-es autópálya építkezéséről. A munkagépek leálltak, miután a kormány kartellezést gyanít, vagy csak rájött, hogy utálja a Közgépet.
Az M4-es autópálya jelenleg csak a rajzasztalon létezik, eltekintve egy rövid budapesti kezdőszakasztól, és egy gigantikus építkezéstől Abony és Fegyvernek között, amit a kormány március 26-án váratlanul leállított. Az M4-es 29 kilométer hosszú szakasza északról kerülte volna el Szolnokot, kiváltva a régi 4-es főút egyik különösen balesetveszélyes szakaszát. A nehéz terepen, jelentős részben a Tisza és a Zagyva nedves, süppedékes árterületén futó, egy 756 méter hosszú új Tisza-hidat is magába foglaló sztráda 163 milliárd forintból épül(t volna) meg.
A gigászi munkáról a Drone Media Studio készített lenyűgöző videót április 6-án:

Az építkezés nehezen érthető okokból jelenleg szünetel. A kormány, konkrétan Csepreghy Nándor fejlesztéspolitikai helyettes államtitkár szerint az Európai Bizottság jelezte, hogy kartellezés gyanúja merült fel a kivitelezésnél, amit egy öt cégből álló konzorcium (Colas, Strabag, Swietelsky, Közgép, A-Híd) nyert el. Később a 444 kérdésére az Európai Bizottság közölte, hogy „a tenderezést nem kérdőjelezték meg”, viszont nem fogadták be a projektet – nem az ár miatt, hanem mert fölöslegesnek tartják, hogy újabb autópálya épüljön ezen a szakaszon. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. honlapján máig elolvasható a projektet alátámasztó részletes érvelés.
A kormány most azt mondja, az Európai Bizottság regionális főigazgatóságának munkatársai jelezték, hogy kartellezés történhetett. A magyar kormány nem volt mindig ennyire érzékeny a brüsszeli rezdülésekre, de most vizsgálatot indítottak. Ennek bizonyára semmi köze ahhoz, hogy a konzorciumnak a Közgép Zrt. is a tagja.
Érdekes adalék, hogy 2014. december 3-án a Magyar Közlönyben megjelent egy kormányrendelet, amely tartalmazza, hogy a kormány egyetért az M4-es autópálya első szakaszának finanszírozásával a rendelethez csatolt melléklet szerint. A mellékletben az utóbb gyanúsnak ítélt, de pár hónapja a jelek szerint még rendben talált 163 milliárdos összeg szerepel (letölthető innen).
Csepreghy az origo mai cikkében azt állítja, hogy a bizottság a sztráda nemzetközi fontosságát már elismerte, de a brüsszeliek egy hivatalos tárgyaláson előhozták a kartellvádat, mert túl drágának találták az útszakaszt. A jól értesült cikk végül meglebegteti, hogy amennyiben nem lehet uniós forrást szerezni a sztrádára, az egész építkezést végleg leállíthatják, és „legvalószínűbb, hogy az M5 felé kötik be Szolnokot”. A lap ezt úgy értelmezi, hogy a kormány ezen a módon megkerülheti a Közgépet.
Hát, ehhez a felvetéshez most nézzük meg újra a videót!
Tényleg ott fog állni egy monumentális, félkész autópálya a maga betonlábakon álló, végtelen hídjával a semmi közepén?
Ezért gyalulták le több kilométer hosszú sávban a Tisza teljes árterét? Ezért költöttek el ki tudja hány milliárdot?
Ez még akkor is teljes nonszensz, ha az autópálya eredeti tervei nem voltak kellően racionálisak. A kormány volt a megrendelő, az ő döntésük volt, hogy ezen a helyen sztrádát szeretnének látni. Tudomásul vették az árat. Erre tényleg nem lehet mást mondani, mint hogy előbb kellett volna gondolkodni. Csepreghy Nándor az MTI-nek mindenesetre ma annyit mondott: „a kormány nem tett le arról a szándékáról, hogy a fejlesztési ciklus végéig az összes megyei jogú város elérhető legyen gyorsforgalmi úton, így Szolnok esetében is tartja magát korábbi terveihez.” Ez még bármit jelenthet.
(Válasz)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése