Emailezünk, csetelünk, skype-lunk, táblagépeken vagy számítógépeken keresztül kommunikálunk.


A kézírás a személyiséget tükrözi. Bizonyos képességek pedig, amiket nem használunk, elsorvadnak. Az elmúlt évtizedben sokat romlott az írásképünk, ez nemcsak a mozgásproblémákat, és az elsorvadó képességet fedi, hanem a személyiség zaklatottságára is utal. Így lesz a kézírás diagnózisa a személyiségnek és az adott degenerálódó kornak. Van, ahol a folyó kézírás helyett a tízujjas gépírást oktatják az iskolákban. A következő tanévtől Finnország is változtat. A bejelentés komoly visszhangot váltott ki. Az északi országban is elhagyják a folyó kézírást, de azért nyomtatott betűket még tanulnak írni a gyerekek. Előtérbe kerül a gépírás, mivel szakértők szerint meg kell teremteni a feltételeket a kézírást nélkülöző oktatáshoz.

2016 őszétől fogva a finn alsó tagozatosok nem tanulják a kötött betűs írást, helyette a nyomtatott kis- és nagybetűk mellett a gépírás lesz a tanterv szerint kötelező. Minna Harmanen, a tervezett egyik kezdeményezője és kidolgozója szerint a betűk összekötése nagyon sok gyereknek túlságosan nehéz, és azért nem képesek a szöveg tartalmának megértésére, mert az írás stílusára koncentrálnak. 20 éve nem volt nehéz? Ennyit apadt a világ sekélyesedő elméje? Ma két betűt összekötő görbülete között elvész az értelem? Hogy van ez?


Harmanenn, aki maga is tanít felső tagozaton és gimnáziumban, azt tapasztalta, a kézírás annyira problémás, hogy papíron fogalmazást írni nagy nehézségekbe ütközik a tanulóknak, miközben ennek nyomát sem látni, ha a számítógépen írják meg dolgozataikat. Nem egységes azonban a tanári kar Finnországban a kérdést illetően. Sokan vannak, akik a kötött betűs írás tanítását fontosnak tartják, mert a gyerekek így gyorsabban írnak, ha nem kell minden betű után felemelni a ceruzát a papírról. A finn javaslat ellenzői továbbá kifogásolják, hogy az iskolák számítógépes ellátottsága egyenetlen: vannak ahol tableten tanulnak a gyerekek egyenként, kisebb iskolákban azonban előfordul, hogy osztályonként egyetlenegy számítógéppel rendelkeznek. A javaslat csak a tantervből törölné, a kötött betűs írás tanítása a tanárok számára továbbra is szabadon választható maradna.

Egy 2014 őszén készült felmérés szerint a finn iskolások kétharmada számítógépes analfabéta. Ugyan ismerik az internet adta lehetőségeket, de nem tudják kezelni a word vagy excell programjait. Sajnos ez hazánkra is jellemző...talán a diszlekszia is visszavezethető erre, ami ma úgy tűnik, hogy kezd népbetegséggé válni. Hiszen az írás és olvasás és szövegértés elszakíthatatlan hármas.


Hírfigyelő Szolgálat