Miközben a kitiltási botrány van a 
közérdeklődés fókuszában,  az amerikai-magyar viszonyt rövid időn belül 
újabb ügy terhelheti meg: a  kormány heteken belül olyan hadiipari 
tendert ír ki, amelyre  nagyságrendileg hasonló az első Orbán-kormány 
idején volt utoljára.  Akkor a honvédség vadászgépeket vett, de nagy 
meglepetésre nem az  amerikaiaktól, hanem Gripeneket egy svéd 
gyártótól.  A honvédelmi helyettes államtitkár a napokban tisztázta,  
hogy már csak a kormány döntésére vár a helikopterbeszerzés  
elrendelése, a kiírást a minisztérium már előkészítette. A költség  
legalább 100 milliárd, de egyes piaci becslések szerint akár 150-200  
milliárd forint is lehet, attól függően, hogy milyen felszereléssel  
rendelkező gépeket akar a kabinet. A háttérben komoly lobbizás folyik, 
több nagy gyártó is komoly  pénzeket feccöl a magyarországi 
érdekérvényesítésbe: kommunikációs  ügynökségeket fogadtak fel, 
kormányzati forrásaink szerint  prezentációkkal, ajánlatokkal győzködik 
az apparátus vezetőit.  Türelmetlenül várja a kiírást az amerikai 
Boeing-Sikorsky és a Bell, a  francia-német közös vállalat, az Airbus 
(korábbi nevén Eurocopter), a  dél-koreai KAI. Az utóbbi hetekben a 
leglátványosabban az olasz cég,  Agusta Westland gyártója nyomult, amely
 több kormányközeli lapban is  hirdetett. Korábban több napilap is arról
 cikkezett, az oroszok  Mi17-esei vagy Mi24-esei is szóba jöhetnek, ám 
honvédelmi forrásaink  szerint, ha ezek mellett dönt a kormány, akkor 
nemcsak újabb botrányt  keltenek – a jelenleg egyébként is kiélezett – 
külpolitikai helyzetben,  de a NATO-előírásoknak is nehéz lesz 
megfelelni.
„Sokoldalú megoldás minden küldetéshez” –
 ezzel reklámozta magát  az Agusta cég a Magyar Nemzetben, de volt már 
hirdetésük a Heti Válaszban  is, mintha a kormányon kívül bárkinek is 
lenne annyi pénze, hogy érdemes  volna neki ilyen helikoptert 
kínálgatni. De a Századvéghez tartozó Napi  Gazdaságban is volt egy 
szponzorált cikk az olasz gyártóról. Az ugyan a  lapból nem derült ki, 
hogy a cikk megjelenését a gyár támogatta, ám az  IMEDIA nevű 
médiafigyelő adatbázisába már támogatott oldalként került  be. A 
megjelent cikkben nemcsak azt olvashatjuk, hogy az  Agusta gépei 
mennyire gyorsak és megbízhatóak, de a cég ígéretét is: ha a  magyar 
kormány tőlük vásárol, munkahelyeket teremtve régiós  
szolgáltató-központjukat is Magyarországra hoznák. De az amerikaiak is 
tartottak már bemutatót: áprilisban a Sikorsky  két Black Hawkja 
emelkedett a levegőbe Budaörsről, majd alacsonyan  szállva – nagy 
feltűnést keltve – körberepülték a fővárost. A  helikoptereket egyébként
 maga Robert Peaslee, a budapesti amerikai  nagykövetség kereskedelmi 
tanácsosa ajánlotta a kormány figyelmébe. Az  Airbus nem tartott ilyen 
bemutatót, de a cég egyébként is pozícióban van a régióban.
A legendás orosz gép - szeretik a pilóták
A zavaros ügyletek és csúszások miatt a hadsereg és a katasztrófavédelem egy időre  helikopterek nélkül maradt.
 Hende már tavaly többször is azt  hangoztatta, a magyar 
helikopterflotta „kihordási ideje” lejár, és ha  nem történik valami, 
akkor az orosz matuzsálemek a földön maradnak. Ez a  helyzet jelenleg a 
honvédség több Mi8-as és Mi17-es gépével. A  katasztrófavédelem  kénytelen volt két gépet kölcsönkérni egy magánvállalkozástól, hogy ki  tudja segíteni a szerb hatóságokat a tavaszi árvíz idején. Egy Hende által  áprilisban jegyzett, ősszel kiszivárgott levél szerint
 „szükséghelyzet  vagy katasztrófa – például árvíz – esetén a honvédelmi
 tárcának nem  lenne elegendő helikoptere a lakosság segítésére. 
Ezenfelül nem lennénk  képesek a nemzetközi kötelezettségvállaláson 
alapuló légi kutató-mentő  helikopterképesség biztosítására sem. Kisebb 
botrányt kavart még a választások előtt, hogy a HM – a beígért  tender 
kiírása helyett – a repülőképesség biztosítása érdekében  beszerzett 
három Mi8-as gépet Oroszországból. Ezek a  Solar Kft. közvetítésével 
kerültek az országba. A Hende-levélből  kiderült, hogy a
 tárcának 780 millióért ajánlották fel a gépek darabját,  ám végül 
összesen 2,99 milliárdot fizettek értük, de hogy miért lett  650 
millióval drágább a három gép, azóta sem derült ki, a HM nem  magyarázta
 meg.
| 
 
Névtelenséget kérő kormányzati forrásaink hangsúlyozták, lehet, hogy a
  szakértői anyagot a tenderhez a HM állítja össze, a végső szót Orbán  
fogja kimondani, a miniszterelnök pedig nemcsak pénzügyi, hanem  
külpolitikai, diplomáciai szempontokat is figyelembe fog venni –  
különösen a mostani kiélezett helyzetben. Nem zárható ki, hogy a  
kormányfő meglepő döntést hoz majd: 2001-ben az utolsó pillanatban  
változtatott és tette le a voksát a svéd Gripenek mellett HM által  
javasolt amerikai F-16-osok helyett. 
Az Agusta miniszterelnökségi szinten lobbizik,  ráadásul a cég 
támogatói közt tudja a volt olasz kormányfőt, Silvio  Berlusconit, aki a
 mai napig jóban van Orbánnal. Az olaszok egyenesen „állami  szintű 
együttműködésre tettek javaslatot”, a római kormány kereste meg  őket. | 
Egy helikopterbeszerzési ügybe 
belebukott már egy NATO-főtitkár is. A belga Willy Claesnak le kellett 
lemondani egy 1988-as korrupciós ügy miatt. A vizsgálatok szerint mind 
az Agusta helikopter-, mind pedig a francia Dassault repülőgépgyár 
kenőpénz fizetése révén nyerte el a megrendelést a belga légierő 
korszerűsítésére. A hetilap akkori cikke szerint mindkét cég „kibélelte”
 a flamand, illetve vallon szocialista pártok kasszáját, amire pár év 
múlva viszonyt fény derült. Claes „bűne” az volt, hogy 1989-ben az ő 
miniszteri irodájában tárgyaltak arról, hogy az Agusta hajlandó lenne 
„ajándékot adni” a megrendelésért cserében (Claes a beszerzés 
időszakában a gazdasági tárca vezetője volt Brüsszelben, 1994-ben került
 a NATO élére). Igaz, míg ő ellenezte, a pártpénztárnok támogatta az 
ötletet. Az előző ciklusban évekig az amerikai gépek tűntek befutónak, 
igaz, nem a Sikorsky, hanem vetélytársa, a Bell gépei. Hende 2010 végén 
jelentette be, hogy ingyen kaphatnak 30 olyan Huey (Irokéz) gépet, 
melyet az amerikai hadsereg ki akar vonni hadrendből. Csakhogy pár 
hónappal később kiderült, hogy az „ingyen” mégsem jelenti azt, hogy nem 
kell semmit sem fizetni értük. A 30 éves – de 60 éves üzemidejű – gépek 
amerikai szétszerelésének, felújításának és összeszerelésének, a 
kiképzésnek a költségeit, 100 milliárd forintot a magyar félnek kellett 
volna állnia, így végül a kormány elállt az üzlettől. Tehát az öreg 
Hueyekre, vagy az orosz Mi-kre nem lehet számítani, sőt honvédelmi 
forrásaink szerint a Sikorsky gépei sem jöhetnek számításba, mert nagyon
 drágák – egyes becslések szerint 150-200 milliárdba kerülnének. Így 
marad az Airbus és Agusta – mindkét gyártó helikopterei szolgálnak már 
több NATO-tagország hadseregében. Már csak az a kérdés, hogy a két cég 
milyen ellentételezést, magyarországi beruházást fog felajánlani a 
kormánynak, esetleg a miniszterelnök melyik országnak – a németeknek 
vagy az olaszoknak – akar kedvezni az éppen folyó diplomáciai 
manőverezésben. Mint ahogy az is megválaszolatlan kérdés, hogy miből 
teremtik elő a legalább 100 milliárdos pénzt. Orbán Viktor az október 
2-i NATO-hadgyakorlaton azt mondta, növelni fogják a honvédség 
költségvetését, de hozzátette, a fejlesztés „nagyon drága folyamat”, 
„minden évben haladni kell egy-egy lépést előre”. Tény, hogy a Huey-ekre
 is egy olyan konstrukciót dolgoztak ki, mely szerint a vételárat 7-10 
év alatt kellett volna megtéríteni.
Várhegyi Kálmán összeállítása -
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése