Fogja az ember a fejét a 44 milliárdos vasútfelújítás láttán
 
Most
 két jelzőőr ül egy  személyautóban, és amikor a mobiljuk megcsörren, 
kiszállnak, és egy  piros tárcsával megállítják a sűrű autós forgalmat. 
Az egy hete átadott,  alig pár perccel rövidebb utazást ígérő, 
tízmilliárdokból felújított  Budapest-Esztergom vasútvonalon ugyanis a 
fénysorompó még nem működik.  Ürömnél a P+R parkoló és az állomás 
autóval megközelíthetetlen,  gyalogosan pedig szinte értelmetlen 
odamenni.
Bruttó 
44 milliárd forintból felújított  vonatpálya, ahol augusztus 20-án 
indult újra a vonatközlekedés, ahogyan  azt a beruházó Nemzeti 
Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a nemzeti  fejlesztési tárca büszkén 
hirdette. Ebbe az idilli képbe rondít bele  naponta sok száz vagy ezer 
autós szeme láttára az a két jelzőőr, akik  Budapest határán belül, ahol
 a 10-es (Bécsi) út keresztezi a vasutat,  óránként kétszer kiszállnak 
egy ott parkoló személyautóból, miután  megszólal a mobiltelefonjuk, 
felmutatják a piros tárcsát, így állítják  meg az autós forgalmat, hogy 
elhaladhasson a vonat. Elég fapados  megoldásnak tűnik – és egy kis 
ideig még így is lesz.
Korszerűsítésre elment tízmilliárdok ide vagy oda, ott, abban a kereszteződésben nem működik (fény)sorompó.
 
A NIF 
megkeresésünkre azzal védekezett,  hogy “prioritásként kezeltük, hogy a 
vasúti vonatforgalom augusztus  20-án elinduljon, hogy az utazók minél 
hamarabb igénybe tudják a  vasutat.” Azt írták, hogy “a fénysorompó 
szeptember 1-től  rendeltetésszerűen fog működni, addig az útátjárót 
napi 24 órában, 2  szakképzett jelzőőr biztosítja, akik folyamatos 
kapcsolatban vannak a  központi forgalomirányítással.”
Az 
iskolakezdéskor fénysorompó ugyan  lesz, de kétszer annyi vonat is, a 
mostani óránkénti egy vonatpár  megduplázódik, fél óránként indul járat 
Budapestről Esztergomba, illetve  vissza. És ez újabb torlódással jár, 
pedig a reggeli csúcsforgalomban  és délután az ingázók már most is 
bosszankodnak. Az egyszintű  kereszteződésben a sorompó óránként 
négyszer fog leereszkedni reggel 4  és éjfél között, ez alkalmanként 3-6
 perces várakozást jelent – vagyis  lehet úgy számolni, hogy 60 percből 
durván 20 percig állnak az autók. Ez  pedig legkorábban csak október 
végén lesz jobb. A NIF azt ígéri,  “várhatóan október végétől megszűnik a
 szintbeli átjáró” ott a 10-es út  “új nyomvonalának kiépítésével és 
átadásával.”
De a 
kereszteződés nemcsak a sorompó  hiánya miatt jelent veszélyt. A 
szakaszon 3 évig nem járt vonat, ezért a  sofőrök hozzá vannak szokva, 
hogy a síneknél nem kell körültekintően  közlekedniük, sokan felállnak a
 sínekre torlódás esetén, lassítás nélkül  hajtanak át a vágányokon vagy
 egyszerűen kikerülik a piros táblát tartó  jelzőőrt.
Az állomás, amit nem lehet megközelíteni
Nem 
messze onnan, Ürömnél sem kellemes a  helyzet. Minden reggel kerülnek 
fel képek az éppen soroló dugóról az  ürömi körforgalom előtt, amit pont
 a torlódások elkerülése miatt, egy  lámpás kereszteződés kiváltására 
építettek. A kommentelők az indexet nem  használó kihajtókat és a 
körforgalmat rosszul vagy félve használókat  okolják a sor 
megtorpanásáért, de a Bécsi úti kereszteződés sorai is  elhatnak egészen
 idáig.
Van még
 egy dolog ott Ürömnél, amely  miatt csóválják az emberek a fejüket. Az 
állomást és Ürömöt elválasztja a  10-es út, Üröm központjától bő 2 
kilométerre fekszik az állomás, vagyis  gyalog kicsit bajos az 
állomáshoz jutni. Az állomás most a  gyalogosoknak azonban a szokásosnál
 is nehezebben megközelíthető, az  ürömi felüljáró építése miatt ugyanis
 egy kartonnal leterített gyalogos  alagúton lehet odajutni, eső esetén 
sárban kell járni. (Kedd kora  délután jártunk ott, kivonatoztunk oda, 
de senki nem szállt le, illetve  nem szállt fel visszafelé. Az Aquincum 
megállónál szálltunk fel a  vonatra – épp akkor betonozták be a padokat 
és a kukákat rögzítő  csavarokat.)
 
Autóval
 még ennél is rosszabb a helyzet:  lényegében lehetetlen odajutni az 
állomáshoz. Egy aszfaltozás alatt  álló utca felől lehetne az állomásra 
érkezni, de a most épített,  körülbelül 50 férőhelyes P+R parkoló 
megközelíthetetlen, a lámpaoszlopok  még nincsenek felállítva és a 
helyszínen dolgozó markológépek állnak  benne.
A NIF 
szerint “a csatlakozó utak  átépítése, korszerűsítése nem volt a projekt
 része, ez önkormányzati  hatáskör.” A P+R parkoló összekötését, 
aszfaltozását mindenesetre,  ígérik, a meglévő úttal a hét végéig a 
vállalkozó elvégzi.
 (HVG)
Bal-Rad komm: “…prioritásként  kezeltük, hogy a vasúti vonatforgalom augusztus 20-án elinduljon…” –  mert ugye…-ÜNNEPELNI KELLETT! 

Európa-ha nem a 
világ-LEGDRÁGÁBB  vasútvonalán. Már a munkálatok is rekordhosszúságú 
időt vettek igénybe,  és mégis: nagyon finoman fejezzük ki magunkat, ha 
azt mondjuk: vannak  még hiányosságok! (Lesznek is!)
Ám hogy mi került 44 milliárd forintba?-azt talán soha nem fogjuk megtudni. Vannak persze sejtéseink, de…!
Különben meg rossz az, aki rosszra gondol!
 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése