Április 13-án pont akkor kapcsoltam az ATV-re, amikor G. Fodor Gábor a Csatt című műsor stúdiójában a következő mondatokat mondta:
„Szerintem, ami az embereket a legjobban ingerli, az az, ha úgy érzik, hogy meg akarják nekik mondani, hogy merre van az előre; hogyan kell élniük. Szerintem ez az egész kérdés, minden más, hogy valaki szélsőséges-e vagy nem szélsőséges, ez mind alárendelődik annak a problémának, hogy a választópolgárok kritikus tömegei úgy érzik-e, hogy egész egyszerűen megmondják nekik – felülről, vagy valakik, akik az igazság letéteményeseinek tekintik magukat –, hogy hogyan éljenek. Én azt gondolom, hogy ez a legfőbb tanulsága az elmúlt fél évnek: hogy úgy kell kormányozni, hogy ezt a feltételezést ki kell védeni.
És ebben, szerintem, döntő része van – és itt a szabad vasárnap kérdését hozom elő – annak, hogy szerintem egy kisebbik párt, akiről ma egyértelműen azt gondolják a választópolgárok, hogy egy ilyen militáns, fundamentalista pártalakulat, akit nem választott meg senki – idáig nem lehet eljutni egy kormányzó pártnak. Amikor kormányoz az ember, akkor arról van szó, hogy megkönnyíti az emberek életviszonyait, nem pedig beleszól az életükbe. Szerintem ez a döntő kérdés. (…) Hogy ha ez megoldódik, tehát hogy ha az emberekről lekerül ez a lelki teher, hogy azt gondolják, hogy megmondják nekik, hogyan éljenek, akkor szerintem minden másképp lesz.”
Mindez a tapolcai választás másnapján hangzott el, és megütötte bár a fülemet, de az időközin aratott Jobbik-győzelem elemzése valahogy „elvitte a show-t”. Pedig, gondoljunk csak bele, a Fidesz mellett működő agytröszt stratégiai igazgatója senki által meg nem választott, „militáns, fundamentalista pártalakulat”-nak nevezte a KDNP-t… És mit jelent az, hogy „ha ez megoldódik”? Hogyan képzeljük el azt, hogy „az emberekről lekerül ez a lelki teher”? Orbán megrendszabályozza Semjénéket? Vagy egyenesen felbomlik a koalíció?
Nem tudom, az is lehet, hogy egyszerűen csak azt vesszük majd észre: a kormányoldalon visszaszorulnak a KDNP-sek. Az mindenesetre biztos, hogy G. Fodor Gábor értékelése nem hirtelen, esetleges gondolatkísérlet volt.
(válasz)