A
 modern terrorizmus kis csoportok által, állami támogatás  nélkül 
folytatott megfélemlítő tevékenység, mely ezáltal lehetővé teszi,  hogy a
 szervezet befolyást szerezzen nagy tömegek felett. Norvég  
pszichológusok szerint azonban ez a jelenség nem létezett a tömegmédia  
megjelenése előtt; a média a terrorizmus terjedésének katalizátorává  
vált.
Két norvég pszichológus, Bard Lyster és 
Marie Midtsund az Aftenposten  újság számára írt 
vélemény-publicisztikában új megvilágításba helyezte a  média szerepét a
 látszólag Európa mindennapjaiba is beszivárgó  terrorizmus 
vonatkozásában. Azt írták; bár szinte minimális a  valószínűsége annak, 
hogy valaki terrortámadásban haljon meg, a média  élő közvetítéssel és 
kimerítő elemzésekkel olyannyira felnagyítja ezt a  jelenséget, hogy 
valójában nem maga a terrortámadás, hanem a  médialefedettség az, ami 
globális szinten félelemérzetet kelt az  emberekben. A szakértők azt 
követően kezdték vizsgálni ezt a jelenséget,  hogy az Európában történt 
terrortámadások után egy közvélemény-kutatás  azt mutatta, hogy a norvég
 lakosság közel fele tart egy esetleges  terrortámadástól.
“A halálozási statisztikák nem okoznak ehhez kellő pszichológiai nyomást. A média azonban hűséges partnerként együttműködik a terroristákkal a félelem terjesztésében.”
A pszichológusok szerint nem maga a 
terrortámadás az, ami  félelemérzetet vált ki – a terrortámadások 
hatékonyságát éppen az adja,  hogy a média biztosítja a terrortámadás 
hírének globális terjesztését. A  média a garanciája annak, hogy ha egy 
öngyilkos merénylő felrobbantja  magát, arról mindenki tudni fog. 
Ezáltal a terrorszervezet eléri célját;  a társadalmi feszültségek 
tovább nőnek, a világvallások követői közt is  újra ellenségessé válhat a
 viszony. Akár Európa politikai térképének  egésze is újrarendeződhet a 
terrortámadásoknak adott globális  nyilvánosság miatt.
Általánosságban, a drámai események 
könnyebben megragadják az emberek  figyelmét, mint a pozitív hírek, vagy
 a semleges tónusú beszámolók. A  kiterjedt médiafigyelem pedig 
felnagyítja ezt a hatást: az emberek minél  rendszeresebben látnak 
valamit, annál többet foglalkoznak vele – és  annak ellenére, hogy ez a 
hatás önmagát gerjeszti, az embereknek  ugyanazon képeket közvetítik 
ismétlődő jelleggel. “Ma az emberek  elméjének része egy kreatív 
belső színház, ami folytonosan képeket,  forgatókönyveket gyárt arról, 
hogyan válhat pokollá minden körülöttünk.” – írták. A szeptember 
11-i terrortámadást követően sokan nem mertek  többé repülőgépre ülni. 
2015-ben egy francia TV-csatorna ráadásul  interjút készített két 
terroristával, akik túszokat ejtettek –  szerencsére ez nem vált 
trenddé, mert a tragédiát követően a nagyobb  francia sajtóorgánumok 
megállapodtak abban, hogy többé nem hozzák  nyilvánosságra az elkövető 
fotóját, illetve nem adják ki neveiket,  nehogy ezáltal a rendszerrel 
szembeni ellenállás szimbólumává váljanak.
A terrortámadásoknak adott médiafigyelem
 azonban egyrészt piaci  akadályokba ütközik: a sajtó azzal foglalkozik,
 ami kiváltja az emberek  érdeklődését. A terrortámadásokkal kapcsolatos
 híreket nagyságrendekkel  többen nézik/olvassák, mint a semleges, vagy 
pozitív híreket. A sajtó  pedig nem fog önként dönteni arról, hogy 
eltaszítja magától a  nézőközönség és a profit egy részét. Emellett, a 
terrortámadások  elhallgatása az információs társadalomban cenzúrának is
 minősülhet,  hiszen az emberek tömegei hozzá akarnak jutni ilyen 
információkhoz,  aminek le nem közlése emiatt elhallgatássá minősül át.
Lyster és Midtsund szerint a terroristák
 az információhoz való  hozzáférés jogát használják ki; ezáltal tudják 
garantálni, hogy ha  lecsapnak valahol, az garantáltan a média 
figyelmének középpontjába  kerül. Ez a média-lefedettség az öngyilkos 
merényletek katalizátorává is  vált, hiszen egy ilyen fanatikus személy 
annak tudatában robbanthatja  fel magát, hogy arra mindenki emlékezni 
fog – nem csak társai közt, de  az “ellenség” soraiban is.
http://www.hidfo.ru/2016/08/a-media-ol-butit-es-nyomorba-dont/
http://www.hidfo.ru/2016/08/a-media-ol-butit-es-nyomorba-dont/
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése