Az Ikarus a Fehér ház kertjében
Sem előtte, sem utána nem járt több autóbusz az elnöki rezidencia kertjében.
 
Az 
Ikarus 1977-ben készítette el a 18,2  méter, vagyis 60 láb, hosszú 
286-os típust László Anna tervei alapján. A  kocsit kiszállították az 
Egyesült Államok nyugati partvidékire, ahol  bemutatókon vett részt, 
többek között Los Angelesben és San  Fransiscóban. A meggypiros jármű 
nagy feltűnést keltett ahol megjelent,  ugyanis az USA-ban akkoriban 
szokatlan látványt nyújtottak a csuklós  buszok, ezért az amerikai 
köznyelvben Big rednek, a buszos szakmában  pedig, a konstruktőr után, 
Anna babynek becézték az impozáns járművet.
 
A Big red San Francisco utcáin
Az 
Ikarus és a különböző észak-amerikai  gyártók együttműködésének 
köszönhetőnek az Ikarus 286-osból, 1980 és  1988 között összesen 505 
darab készült. Az Anna babyből többek között  Portland, Louisville, 
Ottawa, Albany, Millwaukee és Toronto vásárolt.
Ilyen 
előzmények után az Ikarus vezetése  úgy döntött, hogy szeretnék 
megtartani a tengerentúli piacokat, ezért  1986-ban elkészítették, az 
akkor új 415-ös amerikai adaptációját, a  szélesebb Ikarus 416-ost.
 
Az egyik első Ikarus 416 San Diego színeiben
Posztunk
 főszereplőjét, a 18 méter  hosszú Ikarus 436-ost a szóló változattal 
párhuzamosan fejlesztették és  1987-ben szállították ki az USA-ba. Ennek
 a busznak a műszaki  megoldásai, a 286-ossal ellentétben, már nem az 
amerikai, hanem inkább  az európai szemnek volt szokatlan. A 97 
férőhelyes 436-os szélessége  2591 milliméter, ami így majdnem tíz 
centivel volt szélesebb, az alapot  adó 435-ösnél. Padlómagassága 740 
milliméter helyett 810 milliméter  lett. Érdekes volt a busz motorja is,
 ugyanis egy álló V elrendezésű  hathengeres, 12 000 köbcentis, 298 
lóerős, kétütemű dízel Detroit Diesel  motor dolgozott benne.
 
Az Ikarus 436
A Buy 
American Law törvény miatt az  állami és önkormányzati beszerzésű 
buszoknak hatvan százalékban amerikai  alkatrészekből kell épülnie, 
ezért az Ikarus 1989-ben megalapította az  Ikarus USA Incorporated nevű 
céget, amelynek központja Annistonba  került. Ettől kezdve az Ikarus 416
 és 436 típusok kocsiteste a budapesti  Ikarus gyárban készült, de a 
főegységek beépítése és a végszerelés  Annistonban történt. Az amerikai 
Ikarus gyártás 1992-re a csőd szélén  táncolt, ezért az Első Magyar Alap
 nevű angol bejegyzésű kockázati  tőketársaság felvásárolta a céget és 
létrehozta az American Ikarus  Inc.-et. Majd 1993-ban egy teljesen új 
céget alapítottak a North  American Bus Industriest, azaz a NABI-t.
 
Az Ikarus 436, Bill Clinton az USA 42. elnöke és a magyar delegáció a Fehér Ház kertjében
A 
magyar kormány több tagja, köztük Róna  Péter az Első Magyar Alap 
vezérigazgatója, és Horn Gyula Magyarország  miniszterelnöke 1994-ben 
látogatást tett a washingtoni Fehér Házban,  ahol az USA 42. elnöke Bill
 Clinton fogadta őket. A látogatás igen  stílusosra sikerült, ugyanis a 
magyar delegáció egy Ikarus 436-ossal  érkezett, amit beállítottak a 
Fehér Ház hátsó udvarára is. A  visszaemlékezések szerint a kocsi túl 
széles és hosszú volt, hogy  beférjen a kapun, ezért a hátsó bejáratot 
elbontották, hogy a csuklós  busszal be lehessen férni. A 436-ost az 
udvaron, néhány méter erejéig,  maga Bill Clinton is vezette. Sem 
előtte, sem utána nem járt, nemhogy  Ikarus, de semmilyen autóbusz a 
Fehér Ház kertjében! Így az elnöki  rezidencia történelméből, ha csak 
egy picike szeletet is, a neves magyar  gyártó is kiragadott magának.
 (omnibusz)
 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése