Szeged, Algyő – Éjjel kettőkor egy segítőkész orvos vitte haza a 72 éves Gonda Józsefnét, aki valami miatt bent felejtődött a szegedi klinika sürgősségi betegellátó osztályán. Az algyői asszonyt már délután hazaengedték, várta a betegszállítókat éjfél utánig, hiába.
– Aznap észrevettem, hogy feljöttek a szárnyas hangyák a fürdőszobában – idézi fel a június 5-én történt esetét a 72 éves algyői Gonda Józsefné.
Algyő – Gonda Józsefné az OSB-re került betegként, ahová a mentő szállította be, ellátása után azonban a betegszállító rendszer megfeledkezett róla és éjjel kettő órakor az egyik orvos vitte haza saját autóján. Fotó: Karnok Csaba
Algyő – Gonda Józsefné az OSB-re került betegként, ahová a mentő szállította be, ellátása után azonban a betegszállító rendszer megfeledkezett róla és éjjel kettő órakor az egyik orvos vitte haza saját autóján.
– Gyorsan megkerestem azt a szert, amiről tudom, hogy jó lehet ellenük. Beszórtam. Ez olyan jól sikerült, hogy alig bírtam kijönni onnan, annyira fulladtam a szagától. Alig bírtam átkiabálni a szomszédba, hogy „Bandi, mögfulladok”. Jöttek gyorsan: a gyerek, szegény, a kerítésen ugrott át… Segítettek. Ittam tejet. Mivel kórházba nem akartam menni, kihívták a háziorvosunkat, aki adott valamilyen gyógyszert, megittam. Addigra már jobban lettem, de a doktornő azt mondta, biztos, ami biztos, beküld a klinikára, az SBO-ra, mert ő nem tudja megállapítani, milyen mérgezés ért.
Gonda Józsefnét bevitte a mentő. Megvizsgálták, nem találtak semmi komolyabb bajt. A papír szerint délután háromnegyed 5-re az SBO megrendelte a betegszállítást, hazafelé. Azt mondták neki, hogy mindjárt jön érte a betegszállító, és hazaviszi, várjanak a kísérőjével nyugodtan a váróban
– Vártunk, vártunk, hát nem jöttek. Egy idő után óránként érdeklődtünk a pultnál, ahol megnyugtattak. Este 8-kor érdeklődtem utoljára. Aztán már csak vártunk.
Gonda Józsefnéhez és kísérőjéhez hajnali egykor lépett oda a vezető nővér, csodálkozva, hogy miért vannak még ott.
– Mondtam, azért, mert nem jött értünk senki. Nagyon csodálkozott, mert, ahogy mondta, a betegszállítók már régen hazamentek… Felajánlotta, ad nekünk egy ágyat, és lefekhetünk, aztán reggel hat után hazamegyünk. De hát nem voltak benn nálam a gyógyszereim, és én fürdés nélkül nem szoktam lefeküdni! Két órakor odajött hozzánk az az orvos, egy tünemény. Fiatal férfi, mondta a nevét is, de sajnos elfelejtettem. Felajánlotta, hogy elhozna ő minket Algyőre a kocsijával, mindjárt átöltözik… Így is lett. Hazahozott minket, nagyon köszönöm neki.
Gonda néni hozzátette, előfordult már vele párszor, hogy vizsgálatra kellett mennie, és betegszállítók vitték, de eddig nem volt ilyen problémája. Ez az első kellemetlen élménye.
Megfeledkeztek róla? Elkavarodott a papírja? Ki lehet az az orvos, aki úgy döntött, emberséggel segít helyrehozni egy rendszerhibát? Ezt nem sikerült kideríteni. A Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ Sürgősségi Betegellátó Önálló Osztályának bejáratánál, az információs pultnál emlékeztek az esetre, megtudtuk az orvos nevét is. Ő azonban nem akarta, hogy megemlítsük, és nem is kívánt nyilatkozni. Pető Zoltán egyetemi docens, az osztály vezetője pedig azt mondta, a klinikai központ nem kommentálja a történteket.
Emberi tévedés vagy rendszerhiba műve, hogy éjszakára a szegedi SBO-n felejtődött egy beteg, akit még délután haza kellett volna szállítani Algyőre?
Ez a kérdés a kedden megjelent cikkünk nyomán, de választ még nem kaptunk rá. A klinikai központ nem nyilatkozott az ügyről. A másik szóba jöhető forrás az Országos Mentőszolgálat (OMSZ), amely a betegszállítást szervezi és felügyeli. A háziorvosoktól vagy egészségügyi intézményektől a 18-20-as telefonszámra érkező vagy interneten befutó megrendelésről a mentőknél lévő központ dönti el, melyik betegszállító vállalkozásnak továbbítja. Az Országos Mentőszolgálatnál azt kérték, írjuk le az esettel kapcsolatos összes adatot, ezek alapján megvizsgálják, mi történt, és válaszolnak, de ez biztosan nem megy egy nap alatt.
Szeged – betegszállító autók közlekednek az SZTE klinikájára. Fotó: Karnok Csaba
Szeged – betegszállító autók közlekednek az SZTE klinikájára.
Csongrád megyében négy betegszállító vállalkozás dolgozik, tudomásunk szerint 23 autóval, így egy jármű papíron több mint 18 ezer embert szolgál ki. A valóságban is nagyon sok a fuvarjuk. A betegszállító cégek országosan gyakran teszik szóvá, hogy a rendszer nem működik jól, a betegeknek indokolatlanul sokat kell várniuk, mert a vállalkozások nem vonhatnak be több autót a munkába, a finanszírozásuk ezt nem teszi lehetővé.
A cégek területi elosztás alapján dolgoznak. Az Algyőre is szállító kft. ügyvezetője írásban kérte kérdéseinket, írásban is fog válaszolni.
Az, hogy mi történhetett, olvasóinkat is foglalkoztatja. Az interneten is közölt cikkünk mellett a legtöbb hozzászóló annak az orvosnak az emberségét méltatta, aki az algyői asszonyt és kísérőjét a kocsijával éjjel kettőkor hazavitte. Többen is úgy látják, az a mi szerencsénk, hogy ilyen orvosok dolgoznak a magyar egészségügyben. Mások a történet árnyoldalát nézték, arra figyelmeztettek, nem biztos, hogy a betegszállítók a hibásak. És volt olyan vélemény, amely szerint a magyar egészségügy attól sem lenne jobb, „ha több pénzt pumpálnának bele”.
(delmagyar)