A
 szavazatvásárlás jól bevált valutája, a rezsicsökkentés, a  folyamatos 
kormánypropaganda hatására mára megkerülhetetlen fogalommá  vált a 
magyar közbeszédben. A gazdaságilag fenntarthatatlan, jogsértő  
rezsiharc történetének pedig még nincs vége.
Már a 
2010-es választások után kiderült, hogy mi az a téma, amely  igen 
hatékonyan mobilizálja a választókat, és amellyel a Fidesz magához  
csábítja a választási sikerekhez szükséges tömegeket: a  
közműszolgáltatások ára.
A 
leszállított hatósági árak és a közműszolgáltatók felvásárlása,  
központosítása azonban nem hagyott hátra mást, mint tönkremenő  
szolgáltatókat és növekvő lakossági adóterheket. Most éppen a  
víziközmű-cégeknél ütött be a krach: a rezsitrükk miatt mostanra több  
tízmilliárdos veszteséget halmozott fel az öt állami  
víziközmű-szolgáltató. Ezeket 2000 fős leépítéssel  
igyekeznek kompenzálni, a kormány pedig közpénzből tízmilliárdokat önt a
  rendszerbe, hogy eltüntessék a veszteséget. Abból pedig van bőven: 2014-től
  a rezsicsökkentés évi 20-25 milliárd forintos bevételkiesést okozott  
csak a víziközmű-ágazatban, ami a 2013 előtti ágazati eredmény  
kétszerese. 
 
 
Forrás: HVG.hu
Víziközmű-államosítás, és ami mögötte van
Amikor 
víziközmű-szolgáltatásról beszélünk, akkor a mögött két jól  
elkülöníthető alrendszert értünk: az ivóvízellátást és a  
szennyvízkezelést.  A rendszerváltás idején a jelenleginél jóval több,  
összesen 36 víziközmű-szolgáltató működött az országban. A  
piacgazdaságra való áttérés az ágazatban decentralizációhoz vezetett,  
pár évvel később már több mint 400 társaság volt jelen a  
víziközmű-piacon. Ezek a társaságok túlnyomó részt a területi  
önkormányzatok által tulajdonolt társaságok voltak, amely helyi  
hatóságok rendelkeztek az árhatósági jogkörrel is (tehát ők határozták  
meg a szolgáltatási árat).
Extraprofit? Szó sincs róla!
A 
kormányzat évekig sulykolta, hogy a rezsicsökkentés egyik legfőbb  oka, 
hogy a közműszolgáltatók egyrészt, nem állami kézben vannak (ez a  
víziközmű-cégeknél biztosan nem igaz, hiszen előtte leginkább  
önkormányzati tulajdonban voltak). Másrészt, pont azért olyan drága a  
rezsi, mert a nem állami szolgáltatók maguktól ilyen magasra lőtték be  
az árat (a hatósági árazás miatt ilyen elő sem fordulhat), és közben  
extraprofitot realizálnak.

Forrás: KPMG tanulmány
Valójában
 azonban 2013-ban a szektorszintű üzemi eredmény  (bevételek-költségek) 
alig haladta meg a zérót, a szolgáltatók  kétharmada hozta ki 
megközelítőleg nullára az eredményt, egyharmaduk  pedig veszteséges 
volt. Ez az arány 2014-re a rezsicsökkentés és az  ágazati adók hatására
 tovább romlott, és már ekkor állami tőkeinjekció  kellett ahhoz, hogy 
nullán tarthassák az ivóvizet és csatornázási  szolgáltatást nyújtó 
cégek az üzemi eredményüket. 2014-től a  rezsicsökkentés évi 
20-25 milliárd forintos bevételkiesést okoz az  ágazatban, ami a 2013 
előtti ágazati eredmény kétszerese. Extraprofitról tehát szó sincs, sőt, az ágazatban ritka az a szolgáltató, amelyik képes volt egyáltalán profitot termelni.

Forrás:KPMG tanulmány
A 
2011-es központosításokkal ez a rendszer alapjaiban alakult át, az  
Orbán-kormány az árhatósági jogkört a szektorért felelős miniszteri  
szintre (nemzeti fejlesztési miniszter, jelenleg Seszták Miklós) emelte,
  valamint törvényi eszközökkel kikényszerítette a szolgáltatók  
integrációját. Ezzel a 2011-ben még több mint 400 szolgáltatóból 2015  
januárjára 42 maradt, amelyek cserében jóval nagyobb régiókban  
szolgáltattak. A központosítás nem állt le, 2016. december 31-től már  
csupán azok a szolgáltatók maradhatnak a piacon, amelyek rendelkeznek a 
 megfelelő méretekkel. Ennek a szükséges méretnek meghatározására egy  
törvényben rögzített egyenlet szolgál.
Felmerül
 a kérdés, hogy a központosítás megoldja-e a szektor  problémáját, 
hatékonyabb lesz-e az ágazat azáltal, hogy állami kézbe  kerül? Nos, a 
választ a KPMG friss elemzése adja meg,
  amelyben hosszan írnak a magyar víziközmű-ágazatról. Ebben leírják,  
hogy azóta az ágazati költségszint nem csökkent, az eredményesség pedig 
 nem javult. Eredményességjavulásról tehát nem beszélhetünk.
Gigaveszteség az állami vízcégeknél
Mostanra
 pedig a tavalyi eredmények is megvannak: az öt nagy állami  
vízszolgáltató összesen több mint tízmilliárd forintos veszteséget  
halmozott fel, egyértelműen a rezsicsökkentés, a közműadó és az ágazati 
 különadó miatt. Óriási veszteség, amelyet aztán az állam ugyanúgy  
közpénzekkel tömköd be, mint azelőtt, csak most nincs ráírva a csekkre, 
 hogy víziközmű, csupán annyi, hogy adó. A rezsicsökkentés kiterjesztése
 a  víziközmű-ágazatra ezen túl nyilvánvalóan csupán kommunikációs  
szempontok miatt érhette meg a kormánynak, hiszen a KSH szerint az egy  
főre jutó kiadások mindössze 3 százaléka ment 2012-ben ivóvíz- és  
szennyvíz-szolgáltatásra. A rezsicsökkentés így havonta fejenként kb. 200 forintot spórolt az embereknek átlagosan, a szegényeknek persze ennél jóval kevesebbet, a többet fogyasztó gazdagoknak pedig jóval többet. 
A 
rezsicsökkentés tehát egyéni szinten szinte semmit nem hozott, lássuk 
mennyit vett el: 2015-ben az  Észak-dunántúli Vízmű (ÉDV), az 
Észak-magyarországi Regionális Vízművek  (ÉRV) és a Duna Menti 
Regionális Vízmű (DMRV) is 1,4 milliárd körüli  mínuszt termelt. A 
Tisza-menti Regionális Vízművek hiánya kicsivel  kevesebb, mintegy 
egymilliárd forint lett.
 
Forrás: Népszabadság
Az 
adózott eredmény végül mégis valamennyi cégnél nulla körüli  összeg 
lett. Erre az a magyarázat, hogy a rezsicsökkentés, a különadók  miatti 
kitermelhetetlen veszteségek kompenzálására az állam különböző  módokon 
tőkeinjekciókat juttat a közművállalatokhoz. Mivel azonban az  EU-ban ez
 könnyen a tiltott állami támogatás kategóriájába esne, ezt  kreatívan, a
 törvényi kiskapukat kihasználva tehette meg az állam.  Mindeközben 
pedig megindultak a leépítések is az állami vállalatoknál, a  
Népszabadság információi szerint az elkövetkező hónapokban az ágazatból 
 1500-2000 főt terveznek elbocsátani, s néhol (DRV) már meg is indultak 
 az elbocsátások. 
A rezsicsökkentés nem létezik
A 
rezsiharc hősi halottai, a kéményseprők, a szemétszállítással  
foglalkozó helyi szolgáltatók és a gázszolgáltatók után az állami  
víziközmű-szolgáltatók lesznek. A gazdaságilag fenntarthatatlan,
  európai jogszabályokba ütköző rezsicsökkentés vesztesei továbbra is a 
 hiányt más címen megfizető lakosság és a szolgáltatók lesznek, egyetlen
  nyertese pedig (legalábbis közép távon) a kormány, amely szép számmal,
  de nagy áron tud szavazatokat vásárolni a rezsicsökkentés jelszavával.
TényTár
TényTár
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése