... Mi az a  
probléma amiről itt szó van? Ez az ismert magyar megosztottság, a  
köznyelvben emlegetett „turáni átok”, az egymással kiegyezni képtelen,  
mindig két ellentétes oldalra besoroló, egymást elismerni és megismerni 
 nem tudó magyar emberek problémája. Világos, hogy a közösség problémái 
 az egyén szintjén kezdődnek, és az egyéni problémák a közösségre hatnak
  vissza. Továbbá talán joggal feltételezhetjük azt is, hogy
a szellemi élet törésvonalai a társadalomban is leképződnek.
Olyan, mintha itt mindig lett volna jobb
 és bal, nemzeti és világi, híg  és mély, magyar és magyarabb. Pedig 
nem. Ez a retorika eltereli  figyelmünket az olyan lényeges kérdésekről,
 mint a világ, az ember és az  élet viszonya. Ez a megosztottság jobban 
kizárja a magyar szellemet a  világból, mint különleges és nehéz 
nyelvünk, mert értelmetlen.
Szerintetek tényleg van annak bármi 
értelme, hogy az embereket aszerint  osztályozzuk, hogy ki mennyire 
magyar? Magyarnak lenni akkor olyasmi,  amit, mint a kenyeret és a tejet
 kilóra és literre lehet mérni, vagy  magyarnak lenni, annyi mint 
beszélni egy nyelvet és az ezt a nyelvet  beszélő közösséghez (is) 
tartozni? Is? Igen, hiszen éppen Hamvas Béla  beszél róla, hogy minden 
az alapvető emberitől eltérítő képzet már  tévedés, torzulás az egyhez 
és az alapálláshoz képest. Ez a  megosztottság csak a 
tehetségteleneknek, nyerészkedőknek jó, akik saját  tudásuk 
hiányosságából kifolyólag, mások gyengeségeiből merítenek erőt  és 
kapaszkodnak fel. A magyar demokrácia – a kilencvenes évek végén és a  
kétezres évek elején – akkor halt hamvába, amikor elhitték az emberek,  
hogy van jobb- és baloldali magyar, a sajtó akkor vált súlytalanná,  
amikor besorolt ezek mögé az oldalak mögé, és az írók egy része, akkor  
vált teljesen unalmassá, amikor ők is ezen képzetek mögé sorakoztak fel.
  Persze könnyen lehet, hogy Szécsi Noéminek van igaza, amikor azt  
mondja: „Amúgy meg, amint azt mindenhol olvasom, nagyjából tíz éve már  
csak kétféle író van. A világ úgy látja, két esetben érik el az irodalom
  művelői a politika ingerszintjét: ha zsenik, így a hatalom  
hódolni-hódítani akar nekik-velük-általuk, vagy ha látja bennük a  
készséges talpnyalót.” ...
Miskolczi T. Csaba
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése