
James
 Stavridis, a NATO európai erőinek 2013-ban  nyugállományba vonult 
főparancsnoka nyíltan kiáll egy független ország  területi egységének 
megbontása mellett; egy amerikai lapnak nyilatkozva  kijelentette, hogy 
Szíriát három részre kellene szakítani. Kijelentése  nem előzmény 
nélküli, a Szíriáról leszakított régiókban már az amerikai  hadsereg két
 bázisa épül.
Stavridis
 a Foreign Policy amerikai magazinnak nyilatkozva vezette le  a szíriai 
válság rendezésének lehetséges forgatókönyveit, melyek közül  szerinte 
az lenne a leginkább kedvező, ha a válság Szíria három részre  
szakadásával végződne, és különálló alavita, mérsékelt szunnita, illetve
  kurd állam jönne létre. A volt főparancsnok kijelentette:
“Szíria egyetlen entitásban történő újbóli stabilizálásának esélyei nagyon csekélyek. Itt az idő fontolóra venni a felosztást.”
A 
nyugállományba vonult volt NATO-vezető szerint csak olyan  forgatókönyv 
lehetséges a szíriai rendezésre, ami a szíriai államiság  megszűnésével 
vagy meggyengülésével zárul. Elmondása szerint az  alternatívák a 
jugoszláv modelltől (teljes felbomlás) az iraki mintához  hasonló gyenge
 föderális szerkezetig terjednek. Utóbbi eset kapcsán  egyértelművé 
tette, hogy az magában hordozza a háború kiújulásának  lehetőségét, 
hiszen Irakban 2003. óta nincs béke, a kormány nem tudott  megbirkózni 
az ország területi egységének megbontására törekvő  terroristákkal.
Stavridis
 maga is elismerte, hogy a több részre szakítás egy  különösen veszélyes
 forgatókönyv, ami precedens értékűvé válhat, és  világszerte 
elősegítheti a kisebbségek függetlenségi törekvéseinek  fokozódását. 
Egyúttal azt is hozzátette, hogy az ország felosztása  esetén is 
bizonytalan maradna a helyzet, hiszen az új államalakulatok  pontos 
határait közel lehetetlen lenne letárgyalni az érintett felek  közt, és a
 helyzet stabilizálásához nemzetközi katonai jelenlét válna  
szükségessé.
A 
publicisztika szerint, amennyiben az ország felosztására nem kerül  sor,
 de “a kisebbségek nagyobb autonómiát kapnak”, az elsősorban a  
szomszédos – és térségi – országok területi egységét kezdené ki, mert  
előidézné a térségben élő etnikai és vallási kisebbségek függetlenségi  
harcát. A kisebbségek helyzetének rendezése pedig katonai konfliktust  
provokálna a térségi országok közt, hiszen Törökország már most katonai 
 műveleteket folytat a kurdok ellen Irakban, Szíriában és belföldön  
egyaránt.
Ugyanakkor,
 a szerző által a szíriai válság rendezésére adott  alternatívák 
összessége magában hordozza az amerikai külpolitika  célkitűzéseit. 
Stavridis nem számol annak lehetőségével, hogy Szíria a  jelenlegi 
államhatárok megtartásával stabilizálható, hiszen az Egyesült  Államok 
nem engedne meg egy ilyen alternatívát, és Szíria területi  egységének 
helyreállítása esetén Washington tovább folytatná azt a  felforgató 
tevékenységet, amivel az ország területi egységének  megbomlását idézte 
elő. Március elején egy kurd napilap arról számolt be,
  hogy az amerikaiak két katonai létesítményt építenek olyan 
területeken,  melyeket az Iszlám Állam nevű terrorszervezet szakított le
 Szíriáról,  majd később kurd fegyveres erők ellenőrzése alá kerültek.
A határ 
menti régiók felszabadítását követően a Szíriáról leszakított  területek
 nem a szíriai állam ellenőrzése alá kerültek vissza, hanem az  amerikai
 hadsereg megvetette lábát rajtuk, mintha nem egy független  ország 
területének részét képeznék, hanem a nemzetközi jog semmibe  vételével 
szabadon kisajátíthatók lennének.
November
 8.-án Núri el-Máliki iraki alelnök szintén arról számolt  be, hogy a 
nyugati koalíciónak nem célja az Iszlám Állam nevű  terrorszervezet 
felszámolása; ehelyett Irak területi egységét akarja megbontani, hogy így kedvezőbb feltételeket idézzen elő bizonyos energetikai együttműködések megkötésére.
http://www.hidfo.ru/2016/03/a-volt-nato-vezeto-szerint-harom-reszre-kell-szakitani-sziriat/
http://www.hidfo.ru/2016/03/a-volt-nato-vezeto-szerint-harom-reszre-kell-szakitani-sziriat/
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése