Az
 állam 240 milliárdos bevételt  szerezhet a földprivatizációból, 
amelynek tervéről a kormány tegnap  tárgyalt. A MOSZ szerint így sok új 
tulajdonos viszont gyakorlatilag  ingyen juthat majd olyan földhöz, 
amelyet belátható időn belül biztosan  nem fog megművelni, hiszen hosszú
 távú bérleti szerződések kötik. Ángyán  József úgy véli, a földeket 
jelenleg bérlő vállalkozások részvényesei  és rokonaik juthatnak 
jelentős területekhez, miközben eltűnnek a  nagybirtokosok térképéről.
Az 
állami földek privatizációjáról szóló  javaslatról tárgyaltak a kabinet 
tagjai keddi ülésükön. Lázár János  délutáni tájékoztatása szerint 
döntés még nem született az ügyben, ám a  Napi Gazdaság információi 
szerint a javaslat 400 ezer hektár állami  földvagyon értékesítését 
irányozza elő, ez a hazai termőföldállomány  mintegy tizede. Tíz hektár 
alatt pályáztatás útján nyerhetnének földet a  gazdák, efölött pedig 
nyilvános árveréseket tartanának. A föld  jelenlegi bérlőjét 
elővásárlási jog illeti meg, a területet azonban csak  akkor szerezhetné
 meg, ha a legmagasabb összeget kínálja – írta a lap.  Az árak nem 
térhetnének el a piaci szinttől, a szőlők, gyümölcsösök és  halastavak 
esetében azonban nem lesz kötelező az értékbecslés. A  megvásárolt föld a
 törvényes öröklés kivételével nem kerülhetne más  tulajdonába – ha ez 
mégis megtörténik, a terület visszakerül a Nemzeti  Földalapba (NFA).
Lapunk 
számításai szerint a 400 ezer  hektár 600 ezer forintos átlagárral 
számolva 240 milliárdos állami  bevételt jelentene. A kormány a tervek 
szerint idén 192, jövőre 133  milliárd forintot szedne be állami vagyon 
értékesítéséből, és már számos  bírálat érte amiatt, hogy nem tüntette 
fel, honnan tervezi beszedni ezt  az összeget.
A 
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK)  korábban már szorgalmazta, hogy a 
kormány tegye meg a szükséges  lépéseket a gazdák földhöz juttatásáért. A
 szervezet elnöke akkor  felhívta a figyelmet, hogy a magyar termőföld 
könnyen külföldi kézbe  kerülhetne, ha gazdasági társas vállalkozások is
 szerezhetnének  földtulajdont, hiszen azok nemzetközi vásárlók részére 
is  értékesíthetők. A mostani szabályozás szerint a helyben lakó 
földművelők  szerezhetnek földet, és bizonyos méret felett kizárólag 
licites  ármegállapítás lehetséges, tehát senki sincs kizárva. Győrffy 
Balázs  fontosnak nevezte, hogy olyanoknál legyen a termőföld, akik 
használják,  és nem spekulációs céllal veszik.
A 
Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők  Országos Szövetsége (MOSZ) az 
eddig nyilvánosságra került információkat  megdöbbentőnek tartja. „Az 
állam tulajdonában lévő több mint 500 ezer  hektár szántó és legelő nagy
 részét gazdasági társaságoknak adják bérbe,  a teljes területnek csak 
kis hányadát kezelik magánszemélyek. Mivel  Magyarországon a 2013-as 
földforgalmi törvény szerint gazdasági társaság  nem szerezhet földet, 
az új tulajdonosok nyilvánvalóan nem a  területeket jelenleg művelő 
cégek lesznek. Ha ez a privatizáció a  nyilvánosságra került tervek 
szerint zajlik, akkor valakik rendkívül  kedvezményes áron, 
gyakorlatilag ingyen jutnak olyan földhöz, amelyet  belátható időn belül
 biztosan nem fognak megművelni” – mondta a  Világgazdaságnak Máhr 
András, a MOSZ főtitkárhelyettese.
Hozzátette:
 bár a Magosz által is  sürgetett kedvezményes banki finanszírozás 
részleteiről, amely a gazdák  tulajdonszerzését segítené, egyelőre nincs
 hír, az aranykoronánként 1250  forintos bérleti díj egy 30-40 
aranykorona értékű föld esetében a  jelenlegi piaci feltételek mellett 
is bőven fedezi az állami földek  megvásárlásához szükséges hitelt.
Máhr 
András arra is felhívta a  figyelmet: a privatizációs terv eddig 
nyilvánosságra került részletei a  földforgalmi törvény céljaival 
sincsenek összhangban. „A jogszabály  tiltja a spekulatív, kizárólag 
befektetési célú földvásárlást. Azokat a  szerződéseket, amelyek erre 
utalnak, a Nemzeti Agrárkamara (NAK)  illetékes helyi szervezeteinek 
jogában áll megvétózni. Márpedig egy  olyan föld megszerzése, amelyet a 
tulajdonos 20-30 évig nem tud  hasznosítani, hiszen az bérbe van adva 
másnak, határozottan befektetési  célú vásárlásnak tűnik” – véli Máhr 
András, aki szerint a privatizáció  végrehajtásához legalább fél-egy 
évre van szükség. Hozzátette: az a  kormányzati érv, miszerint a 
földvásárlási programra azért van szükség,  hogy a magyar gazdák még 
azelőtt tulajdont szerezhessenek, mielőtt az EU  esetleg negatívan dönt a
 külföldiek tulajdonszerzését akadályozó magyar  földtörvény ügyében, 
azért csúsztatás, mert a földpiac részlegesen már  így is nyitva áll a 
külföldi állampolgárok előtt. Feltéve persze, hogy  földművesnek 
minősülnek, és ott élnek, ahol a birtokot szeretnék  megvásárolni.
Ángyán: a nagybirtokosok kapják a területeket
„Megint
 nyáron, megint szinte  titokban. Ugyanúgy kezdődik, mint 2001-ben a 
piszkos tizenkettőként  emlegetett állami gazdaság privatizációja. Most 
400 ezer hektárról van  szó, amit nélkülünk, a tényleges tulajdonosok 
felhatalmazása nélkül  minden bizonnyal nem fiatal párok vagy helyben 
élő családok kapnak majd  meg, hanem a spekuláns tőke képviselői” – 
mondta lapunknak Ángyán  József, a Vidékfejlesztési Minisztérium korábbi
 államtitkára.
Szerinte
 félrevezető az az indok,  hogy a kormány a külföldiektől igyekszik 
megvédeni a magyar földet,  hiszen még az Európai Unió sem 
kényszeríthetné arra az államot, hogy  adja el a közös nemzeti tulajdon 
részét képező földeket. Ha azt  feltételezzük, hogy az állam jó gazda, 
és a rábízott vagyont a közjó  érdekében használja, akkor a 
hektárszázezrek éppen most vannak a  legnagyobb biztonságban.
„Érdemes
 azt is megnézni, mely  nagyvállalkozókhoz köthető cégek bérlik az 
állami földeket nagy  tételben, vagyis kik is azok a kormányzat által 
előszeretettel  emlegetett helyi gazdák, kis- és közepes családi 
gazdaságok. Csak a  Csányi Sándor nevéhez köthető Bonafarm- és a Nyerges
 Zsolthoz köthető  Mezort-csoport 28-28 ezer hektárt bérel” – 
hivatkozott Ángyán József a  tavaly júliusban közzétett VI. jelentésére a
 földről.
Szerinte
 hiába a földszerzés 300  hektáros maximuma is: az állami földeket 
jelenleg bérlő vállalkozások  részvényesei, vezetői és rokonaik 
„földművesként” együtt jelentős  területekhez juthatnak hozzá, ráadásul 
államilag támogatott, minimális  kamatterhű, a jelenlegi földbérleti 
díjakat nem meghaladó  törlesztőrészletű, a támogatásokból 
finanszírozható tartós hitelekkel,  azaz gyakorlatilag ingyen.
„Márpedig
 a földforgalmi törvény  szerint ha egy cég saját tulajdonosaitól vagy 
azok rokonaitól bérli a  területet, még csak bejelentési kötelezettsége 
sincs, és az így használt  terület nem számít be a birtok méretébe sem. 
Azaz formálisan eltűnnek a  nagybirtokok, és a Lázár János által 
emlegetett 1200 hektáros birtokméretet, ami  felett elvonnák a 
területalapú támogatásokat, senki nem éri majd el” –  latolgatta a 
privatizációs tervek várható hatásait Ángyán József.
 (MTI)
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése