Délkelet-Ázsia
 egy egész héten át a nemzetközi kapcsolatok középpontjában áll, ugyanis
 három egymást követő csúcstalálkozót tartanak: A Délkelet-ázsiai 
Nemzetek Szövetségének (ASEAN) csúcstalálkozója Phnom Penhben, a Húszak 
csoportjának (G20) csúcstalálkozója Balin, valamint az Ázsiai és 
Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (APEC) csúcstalálkozója 
Bangkokban.
A kambodzsai 
Covid-19 járvány óta először megrendezett személyes 
ASEAN-csúcstalálkozón a világgazdaság mintegy felét képviselő tizennyolc
 nemzet képviseltette magát: az ASEAN 10, Japán, Dél-Korea, Kína, India,
 India, az Egyesült Államok, Oroszország, Ausztrália és Új-Zéland.
A
 csúcstalálkozó elnöke, Hun Sen kambodzsai miniszterelnök (vagy 
"kolumbiai", az úgynevezett "szabad világ vezetője" szerint) a rá 
jellemző ázsiai udvariassággal elmondta, hogy a plenáris ülés kissé 
heves volt, de a légkör nem volt feszült: "A vezetők érett módon 
beszélgettek, senki nem ment el".
Szergej Lavrov orosz külügyminiszterre hárult a feladat, hogy a csúcstalálkozó végén kifejtse, mi volt az igazán jelentős.
Miközben
 Lavrov dicsérte az ASEAN "befogadó, nyitott, egyenlő biztonsági és 
együttműködési struktúráját", hangsúlyozta, hogy Európa és a NATO 
"militarizálni akarja a régiót, hogy megfékezze Oroszország és Kína 
érdekeit az Indo-csendes-óceáni térségben".
Ennek a politikának a megnyilvánulása, hogy "az AUKUS nyíltan konfrontációra törekszik a Dél-kínai-tengeren" - mondta.
Lavrov
 azt is hangsúlyozta, hogy a Nyugat a NATO katonai szövetségen keresztül
 "csak névlegesen" fogadja el az ASEAN-t, miközben egy teljesen 
"tisztázatlan" napirendet hirdet.
Az
 viszont világos, hogy a NATO "többször is az orosz határok felé 
mozdult, és most a madridi csúcstalálkozón kijelentette, hogy globális 
felelősséget vállalt".
Ez
 elvezet minket a döntő ponthoz: "A NATO áthelyezi védelmi vonalát a 
Dél-kínai-tengerre". És - tette hozzá Lavrov - Peking ugyanezt az 
értékelést vallja.
Íme, 
tömören, a jelenlegi geopolitikai izzásunk nyílt "titka". Washington 
első számú prioritása Kína megfékezése. Ez azt jelenti, hogy 
megakadályozza az EU-t abban, hogy közelebb kerüljön a világ legnagyobb 
szabadkereskedelmi/összeköttetési környezetének kiépítésében részt vevő 
kulcsfontosságú eurázsiai mozgatórugókhoz - Kínához, Oroszországhoz és 
Iránhoz.
Az Irán elleni, 
évtizedek óta tartó hibrid háborúhoz hozzáadva az ukrán fekete lyuk 
végtelen fegyverkezése is beleillik a csata kezdeti szakaszába.
A
 birodalom számára Irán nem profitálhat abból, hogy olcsó és minőségi 
energiát szolgáltat az EU-nak. Ezzel párhuzamosan pedig Oroszországot el
 kell vágni az EU-tól. A következő lépés, hogy az EU-t arra 
kényszerítsék, hogy elvágja magát Kínától.
Mindez
 beleillik a legvadabb, elferdült straussi/neo-con nedves álmokba: 
ahhoz, hogy Tajvan felbátorításával megtámadhassuk Kínát, először 
Oroszországot kell meggyengíteni, Ukrajna instrumentalizálásán (és 
elpusztításán) keresztül.
És az egész forgatókönyv szerint Európának egyszerűen nincs ügynöksége.
Putyin, Raeisi és az Erdogan-pálya
A
 valós élet a kulcsfontosságú eurázsiai csomópontokon teljesen más képet
 mutat. Vegyük például a múlt héten Teheránban tartott nyugodt 
találkozót Nyikolaj Patrusev, Oroszország legfőbb biztonsági 
tisztviselője és iráni kollégája, Ali Shamkhani között.
Nemcsak biztonsági kérdésekről, hanem komoly üzletről is tárgyaltak - mint például a turbófeltöltéses kereskedelemről.
A
 Nemzeti Iráni Olajtársaság (NIOC) a jövő hónapban 40 milliárd dolláros 
megállapodást ír alá a Gazprommal, amely az amerikai szankciókat 
megkerülve két gázmező és hat olajmező fejlesztését, földgáz- és 
olajtermékek cseréjét, LNG-projekteket és gázvezetékek építését foglalja
 magában.
A többpólusú "Irán-Oroszország-Törökország trojka" beárnyékolja az "egypólusú Joe Biden"-t Nyugat-Ázsiában. Pepe Escobar
Közvetlenül
 a Patrusev-Shamkhani találkozó után Putyin elnök felhívta Ebrahim 
Raeisi elnököt, hogy a Kreml szerint folytassák a "politikai, 
kereskedelmi és gazdasági interakciót, beleértve a szállítást és a 
logisztikát".
Az iráni elnök állítólag több mint "üdvözölte" a Moszkva és Teherán közötti kapcsolatok "megerősítését".
Patrusev
 egyértelműen támogatta Teheránt a birodalom végtelen hibrid háborújának
 keretében elkövetett legújabb színes forradalmi kaland miatt.
Irán
 és az EAEU az orosz olajjal kapcsolatos csereügyletekkel párhuzamosan 
szabadkereskedelmi megállapodásról tárgyal. Hamarosan a SWIFT-et 
teljesen megkerülhetik. Az egész globális Dél figyel.
Putyin
 telefonhívásával egyidejűleg a török Recep Tayyip Erdogan - aki saját 
diplomáciai túlhajtását folytatja, és éppen most érkezett vissza a török
 nemzetek szamarkandi csúcstalálkozójáról - hangsúlyozta, hogy az USA és
 a kollektív Nyugat "szinte határtalanul" támadja Oroszországot.
Erdogan világossá tette, hogy Oroszország "erős" állam, és méltatta "nagy ellenállását".
A
 válasz pontosan 24 órával később érkezett. A török hírszerzés a 
közepébe vágott, rámutatva, hogy az isztambuli Istiklal sétálóutca 
örökké forgalmas részén elkövetett terrorista merényletet az 
észak-szíriai Kobanéban tervezték, amely lényegében az USA-nak válaszol.
Ez
 de facto háborús cselekménynek minősül, és súlyos következményekkel 
járhat, beleértve Törökország NATO-n belüli jelenlétének mélyreható 
felülvizsgálatát.
Irán többirányú stratégiája
Az
 orosz-iráni stratégiai szövetség gyakorlatilag történelmi 
elkerülhetetlenségként jelentkezik. Ez emlékeztet arra az időre, amikor 
az egykori Szovjetunió Észak-Koreán keresztül katonailag segítette 
Iránt, miután az Egyesült Államok és Európa blokád alá vette.
Putyin
 és Raeisi a következő szintre lép. Moszkva és Teherán közös stratégiát 
dolgoz ki a kollektív Nyugat szankciók fegyverré tételének legyőzésére.
Iránnak
 ugyanis abszolút csillagászati eredménye van a "maximális nyomás" 
változatainak darabokra törésében. Emellett most kapcsolódik a BRICS 
(Oroszország, India, Kína) "RIC-ek" által kínált stratégiai nukleáris 
ernyőhöz.
Teherán tehát 
most azt tervezheti, hogy hatalmas gazdasági potenciálját a BRI, az SCO,
 az INSTC, az Eurázsiai Gazdasági Unió (EAEU) és az orosz vezetésű 
Nagy-Eurázsiai Partnerség keretében fejleszti.
Moszkva
 játéka tiszta rafinéria: magas szintű stratégiai olajszövetséget köt 
Szaúd-Arábiával, miközben elmélyíti stratégiai partnerségét Iránnal.
Közvetlenül
 Patrusev látogatása után Teherán bejelentette egy saját gyártású 
hiperszonikus ballisztikus rakéta kifejlesztését, amely meglehetősen 
hasonlít az orosz KH-47 M2 Khinzalhoz.
A
 másik jelentős hír pedig az összeköttetések terén volt: a stratégiai 
fontosságú Chabahar kikötőtől a türkmenisztáni határig tartó vasútvonal 
egy részének befejezése. Ez közvetlen vasúti összeköttetést jelent a 
közép-ázsiai, orosz és kínai szférával.
Vegyük
 hozzá az OPEC+ meghatározó szerepét, a BRICS+ fejlődését, valamint a 
pán-eurázsiai törekvést a kereskedelem, a biztosítás, a biztonság, a 
rubel, a jüan, a riál stb. árazására irányuló befektetésekre.
Ott
 van még az a tény, hogy Teheránt nem érdekli a végtelen kollektív 
nyugati halogatás a Közös Átfogó Cselekvési Terv (JCPOA), közismert 
nevén az iráni atomalku ügyében: ami most igazán számít, az a 
BRICS-országok "RIC-jeivel" való kapcsolat elmélyítése.
Teherán
 Bécsben visszautasította a megbuherált uniós atomalkutervezet 
aláírását. Brüsszel feldühödött; nem az iráni olaj fogja "megmenteni" 
Európát, az orosz olaj helyébe lépve a jövő hónapban bevezetendő 
képtelen felső határ alatt.
Washington pedig azért dühöngött, mert az OPEC megosztására, belső feszültségekre fogadott.
A fentieket figyelembe véve nem csoda, hogy az amerikai "Think Tankland" úgy viselkedik, mint egy csapat fejetlen csirke.
Sorban állás a BRICS-hez való csatlakozásért
A
 Sanghaji Együttműködési Szervezet (SCO) tavaly szeptemberi szamarkandi 
csúcstalálkozóján már minden szereplő számára hallgatólagosan kiderült, 
hogy a birodalom hogyan kannibalizálja legközelebbi szövetségeseit.
És
 hogy ezzel párhuzamosan a zsugorodó NATO-szféra befelé fordul, a belső 
ellenségre összpontosítva, könyörtelenül rávéve az átlagpolgárokat, hogy
 teljes egyetértésben meneteljenek a birodalmi versenytársak, 
Oroszország és Kína elleni kétirányú - hibrid és egyéb - háborúban.
Most
 pedig hasonlítsuk össze ezt Xi Jinping kínai elnök szamarkandi 
beszédével, amelyben Kínát és Oroszországot együttesen a "felelős 
globális hatalmak" csúcsán álló, a multipolaritás kialakulásának 
biztosítására törekvő hatalmakként mutatta be.
Szamarkandban
 megerősítették az Oroszország és India közötti stratégiai politikai 
partnerséget is (Narendra Modi indiai miniszterelnök ezt megbonthatatlan
 barátságnak nevezte).
Ezt megerősítette Lavrov és indiai kollégája, Subrahmanyam Jaishankar múlt heti moszkvai találkozója.
Lavrov
 méltatta a stratégiai partnerséget minden kulcsfontosságú területen - 
politika, kereskedelem és gazdaság, beruházások és technológia -, 
valamint a "szorosan összehangolt fellépést" az ENSZ Biztonsági 
Tanácsában, a BRICS-országokban, az SCO-ban és a G20-ban.
A
 BRICS-szel kapcsolatban Lavrov megerősítette, hogy "több mint egy tucat
 ország" áll sorban a tagságért, köztük Irán: "Arra számítunk, hogy a 
BRICS-bővítés alapjául szolgáló kritériumok és elvek összehangolásával 
kapcsolatos munka nem fog sok időt igénybe venni".
De előbb az öt tagnak elemeznie kell a BRICS+ bővítésének úttörő következményeit.
Még
 egyszer: kontraszt. Mi az EU "válasza" ezekre a fejleményekre? Egy 
újabb szankciócsomaggal áll elő Irán ellen, amely "biztonsági ügyekkel 
kapcsolatos" tisztviselőket és szervezeteket, valamint vállalatokat 
céloz meg állítólagos "erőszak és elnyomás" miatt.
A kollektív nyugati stílusú "diplomácia" aligha tekinthető zsarnokoskodásnak.
Visszatérve
 a reálgazdasághoz - a gázfronthoz hasonlóan - Oroszország, Irán és 
Törökország nemzeti érdekei egyre inkább összefonódnak; és ez minden 
bizonnyal befolyásolni fogja a szíriai, iraki és líbiai fejleményeket, 
és kulcsfontosságú tényező lesz Erdogan jövő évi újraválasztásának 
elősegítésében.
Jelen 
állás szerint Rijád minden gyakorlati szempontból egy elképesztő 180 
fokos manővert hajtott végre Washingtonnal szemben az OPEC+-on 
keresztül. Ez - akár csavaros módon is - az arab érdekek egyesítésének 
folyamatát jelentheti, amelyet Moszkva irányít.
Furcsább
 dolgok is történtek már a modern történelemben. Úgy tűnik, most jött el
 az idő, hogy az arab világ végre készen álljon arra, hogy csatlakozzon a
 négyeshez, amely valóban számít: Oroszország, India, Kína és Irán.
Pepe Escobar
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése