Egy évtizeden belül a technológiai 
fejlődés alaposan  felforgathatja a városok közlekedését. Jöhetnek a 
pilóta nélkül repülő,  helyből fel- és leszálló légi járművek, az 
eVTOL-ok. Megjelenésük a légi  iparban és a légi közlekedésben a 
mostanság az autóiparban  tapasztalhatóhoz hasonló forradalmi 
változásokat hozhat – derül ki a  Deloitte közleményéből.
Kialakulóban van egy olyan új 
járműtípus, amely forradalmasíthatja a  városok közötti és a városokon 
belüli áru- és személyszállítást. Olyan  elektromos vagy hibrid 
meghajtású, függőleges fel- és leszállásra képes  járművekről van szó, 
amelyek a hagyományos helikoptereknél halkabban,  gyorsabban és 
olcsóbban juttatják el a fuvart a célba. Ez az eVTOL  pilóta nélküli 
légi jármű.
Az eVTOL ma még nem teljesen kiforrott 
technológia. Megbízhatóan  működő hajtóműveket, nagy pontosságú 
helymeghatározó rendszereket,  fejlett érzékelési és balesetvédelmi 
megoldásokat kell megalkotniuk a  fejlesztőknek. Kulcsfontosságú az 
energiagazdálkodási kérdések  megválaszolása is.
Ki kell építeni az eVTOL-ok 
működtetéséhez szükséges infrastruktúrát  is. A fel- és 
leszállóhelyeken, a parkolókon, a töltő- és  szervizállomásokon, 
vészhelyzeti leszállóhelyeken túl elkerülhetetlen a  kommunikációs és 
irányítási hálózat, valamint egy egységes operációs  rendszer 
létrehozása is.
A legnagyobb feladatot a megnövekedett 
forgalmú légtér biztonságos és  hatékony működtetése jelenti. Ki kell 
építeni a pilóta nélküli járművek  forgalomirányítási rendszerét, amely 
képes együttműködni a meglévő  légiforgalmi rendszerekkel is. Ehhez 
megbízható és biztonságosan működő  kommunikációs hálózatra, 
kiszámítható és következetes navigációs  rendszerre és állandó 
felügyeletre lesz szükség.
A Deloitte egy 10 ezer fős fogyasztói 
felmérésben vizsgálta, hogyan  vélekednek az emberek az eVTOL-okról. A 
válaszadók csaknem fele szerint a  technológia remek megoldás a 
közlekedési dugók felszámolására, ám 80  százalékuk úgy véli, ezek az 
eszközök nem teljesen biztonságosak.
Amennyiben sikerül legyőzni a nehézségeket, az eVTOL-ok három területen hozhatnak forradalmi változást.
A hagyományos légi járműveknél, azaz a 
repülőgépeknél és  helikoptereknél várhatóan jóval több személy- és 
áruszállításban részt  vevő eVTOL repülhet majd, így a légteret meg kell
 osztani és külön-külön  kell majd kezelni. Azt, hogy a két rendszer 
hogyan működjön egymás  mellett, a kormányoknak és a helyi 
önkormányzatoknak kell  meghatározniuk. A hatóságoknak kell majd 
eldönteniük, hogy a pilóta  nélküli járművek milyen légi alkalmassági 
tanúsítvány birtokában és  milyen követelmények teljesítése esetén 
közlekedhetnek majd.
Ahogy az elektromos autók megjelenése is
 lépéskényszerbe hozta a  hagyományos autógyártókat, a légi iparban is 
komoly változásokra lehet  számítani. Miképpen a technológiai 
fejlesztések és a földrajzi  helymeghatározás előnyeit ötvözve 
megjelentek az autó- és utazásmegosztó  szolgáltatások és átformálták a 
városi közlekedés képét, az  eVTOL-technológia is úgy változtatja majd 
meg a városok közti és a  nagyvárosokon belüli légi forgalmat. A 
Deloitte úgy számol, hogy az új  típusú légi eszközök piaca 2040-re 
elérheti a 17 milliárd dollárt.
Forrás:  www.hirado.hu  
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése