Nem először merül fel, hogy az Európai Bizottság felfüggesztené a Magyarországhoz kapcsolódó uniós kifizetéseket, mivel az uniós támogatások hazai irányítási és kontrollrendszere számos ponton megsérti az uniós előírásokat. A helyzet komolyságát jelzi, hogy a Miniszterelnökség is elismerte,
  számos pontban nincs egyetértés a Bizottsággal, bár állításuk szerint 
 Magyarország nem kap olyan besorolást, ami a kifizetések automatikus  
felfüggesztésével járna együtt.
Az uniós források kifizetésének 
felfüggesztése komoly károkat okozna,  mivel a költségvetési és likvid 
tartalékok csak rövid ideig tudnák  fedezni a kieső uniós pénzeket. Az 
pedig köztudott, hogy a magyar gazdaság nagyban rá van utalva az uniós transzferekre. Friss felmérések szerint az előző költségvetési ciklusban mi profitáltunk a legtöbbet az uniós támogatások lehívásából. 
A magyar kormánynak ráadásul az egyik fől célja az uniós források minél gyorsabb lehívása
 a 2014-2020-as ciklusban, így egy esetleg rossz forgatókönyv esetén a  
magyar vezetésnek mindenképpen gesztusokat kellene tennie Brüsszel  
irányába.

Mi baja Brüsszelnek
Komoly figyelmeztetés lenne a magyar 
kormánynak, ha az Európai  Bizottság felfüggesztené az uniós források 
kifizetését. Október elején jelent meg a hír,
  hogy a 2014-2020-as költségvetési ciklushoz kapcsolódó magyar  
támogatási rendszer vizsgálata során olyan megállapításokra juthat az  
Európai Bizottság, hogy a többfokozatú skálán a hármas besorolást  
kapnánk. A bizottsági szabályok miatt ez a kifizetések automatikus felfüggesztését jelentené. 
A kiszivárgott információk alapján
 a vizsgálat több súlyos problémát is talált a magyar rendszerben. Ezek 
 közül is kiemelkedik az az uniós jogszabályi követelmény, hogy az  
irányító hatóságoknak befolyástól mentesen kell dönteniük az uniós  
pályázatokról. Magyarország esetében ez azért problémás, mert az  
Irányító Hatóság a Miniszterelnökségen belül működik, és nagyon magas volt a kiemelt felhívások aránya.
 Utóbbi  azt jelenti, hogy jogszabályi döntés alapján előre eldöntik, 
hogy  egy-egy pályázaton mely állami intézmény vagy szereplő indulhat, 
és így egy fix keretösszegű pályázat nyertesét gyakorlatilag előre tudni lehet. Ezzel csorbul a verseny, ráadásul a közpénzeket nem hatékonyan használják fel, ami az Unió egyik alapelve.
Ha hétköznapi nyelvén szeretnénk 
összefoglalni, akkor Brüsszelt  természetesen az aggasztja, hogy a 
magyar kormány olyan pályázati  rendszert alakított ki egyes 
területeken, ahol nem az számít, hogy ki a  versenyképesebb, hanem, hogy
 ki ápol jobb kapcsolatot a kormánnyal. Nem  új keletű dolog, hogy az 
uniós források táptalajt nyújtanak a mutyinak, a  különböző 
állami intézményekkel és szereplőkkel jó kapcsolatot ápoló  
kormányközeli cégek pedig sorra nyerik el a kiemelt pályázatokat. A
  beruházások és fejlesztések egy része ráadásul jelentősen túlárazott, 
 így összességében nemcsak rossz helyre kerülnek az uniós pénzek, hanem 
 azokat rosszul is használjuk fel.
Azt a Miniszterelnökség is elismerte,
 hogy számos ponton nincs egyetértés az Európai Bizottsággal. Csepreghy 
 Nándor viszont úgy reagált a hírre, hogy Magyarország kettes besorolást
  kap, azaz nem kell attól tartani, hogy a Bizottság felfüggesztené az  
uniós transzferek kifizetését. A Miniszterelnökség helyettes vezetője  
szerint viszont az Irányító Hatóság függetlensége nem lehet vita tárgya,
  mivel a magyar jogszabályok garantálják annak függetlenségét, és  
kiemelt felhívásokkal sem lehet probléma, mivel azok a magyar  
közbeszerzési szabályok szigorú hatályai alá esnek. A helyettes vezető tehát arra a közbeszerzési rendszerre hivatkozott, ahol a felmérések alapján
 az elmúlt években sokat romlott a korrupciós helyzet, sok esetben nincs
  verseny, a szereplők túláraznak, és még az átláthatósággal is komoly  
problémák vannak. Különösképpen igaz ez az uniós pénzekhez kapcsolódó közbeszerzésekre, bár abban nincsen semmi újdonság, hogy a Fidesz mindig is tagadta ezeket a visszásságokat. 
Egy kutatás alapján a fideszes Voldemort, Mengyi Roland esete nem számít kirívónak, és még a tízszeres túlárazásokat sem lehet kizárni a magyar közbeszerzési rendszerben.
Ez nem politikai bosszú
A hír időzítése kapcsán sokakban 
felmerülhet a gyanú, hogy Brüsszelt  esetleg kicsinyes bosszú vezérli, a
 kvótanépszavazás miatt, így akarja  büntetni a Fideszt, azonban erről 
szó sincs. Bár vezető uniós  politikusok nem egyszer fakadtak ki a 
magyar kormány miatt - legutóbb az
  olasz miniszterelnök -, amiatt nem kell aggódni, hogy másként  
gondolkodó uniós államokat esetleg így leckéztetnék meg. Tény, hogy az  
együttműködés hiánya, komoly lyukat ütött az Európai Unióban, a  
széthúzás pedig egyre látványosabb, azonban azt a Unió vezetőinek is  
tudnia kell, hogy a politika jellegű büntetések még inkább a radikalizáció útjára terelhetik a periférián elhelyezkedő országokat. 
Az Európai Uniónak nem áll érdekében a 
politikai jellegű büntetés  kiszabása, emiatt nyilvánvaló, hogy 
Brüsszelnek valóban a hazai eljárási  rendszer súlyos problémái szúrtak 
szemet.
Rá vagyunk utalva az uniós pénzekre 
Az uniós források felfüggesztése azért 
jelentene problémát  Magyarország számára, mert a magyar gazdaság szinte
 teljes egészében van  rá van utalva ezekre a pénzekre. A magyar gazdaság teljesítménye gyakorlatilag egy nagy nulla lenne
 uniós pénzek nélkül. Ezt az idei évre vonatkozó első negyedéves  
makrogazdasági adatok is alátámasztották: a növekedés eltűnt a  
gazdaságból, mivel az új költségvetési ciklus transzfereihez kötődő  
lehívások és beruházások nem pörögtek fel a korábbi szintre.
A magyar gazdasági kitettségét egy friss kutatás
 is alátámasztja. Az Európai Bizottság jelentése alapján 2015 végén a  
magyar GDP 5 százalékkal lett volna alacsonyabb, ha a 2007-2015-ös  
ciklusban egyáltalán nem használtunk volna EU-pénzeket. Mivel ez lefedi a
  teljes időszakra vonatkozó növekedést, gyakorlatilag nyugodt szívvel 
ki  lehet jelenteni, hogy az uniós támogatások nélkül most mélyebben  
lennénk, mint ahol a válság előtt voltunk. Az alappályától való 5  
százalékos eltérés ráadásul a legmagasabb a vizsgált tagországok között,
  ebből arra is lehet következtetni, hogy az uniós újraelosztás legnagyobb nyertese Magyarország volt. 
A modellszámítások alapján az uniós 
transzferek nemcsak a gazdasági  teljesítményre voltak pozitív hatásra, 
hanem a bérekre is: a 2007-2015  közötti időszakban a magyar lakosság 
egy főre eső reálbérét 4  százalékkal emelték meg az uniós támogatások, 
ami szintén nem egy  elhanyagolható érték. A vizsgált tagországok között
 ez a második  legmagasabb érték. Továbbá fontos kiemelni, hogy az 
úgynevezett teljes  tényező termelékenység 5 százalékkal emelkedett meg 
az uniós pénzek  hatására, ami a potenciális GDP egyik meghatározó 
faktora.
A kedvező költségvetési pozíció és 
megfelelő szinten lévő likviditási  tartalékok miatt a magyar állam 
néhány hónapon át nélkülözni tudná az  uniós forrásokat, hosszabb távon 
viszont komoly gondot okozna az  államháztartásnak azok pótlása, és a 
belső egyensúly felborulna. A  magyar kormánynak emiatt mindenképpen 
lépéseket kell tennie, hogy sem  most, se a jövőben ne függesszék fel a 
források kifizetését.
TényTár
TényTár
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése