„Az ukrán kormány mindent elkövetett annak érdekében, hogy engem eltegyen láb alól”
Ahogy azt ígértem, fölteszem a 
Mihail Kovalenkóval készített interjúmat. Ő volt az a doktor, aki 
Novorosszijában békés embereket, népfelkelőket és nemzeti gárdistákat is
 mentett.
A minszki megállapodások alapján február
 15-én éjféltől Novorosszijában véget kell, hogy érjen a vérontás. Ennek
 keserű jelképévé vált, sokak szemében, ez, a Szlavjanszkban készült 
fénykép (lásd: alább). A „NewsBalt” hírszolgálati és elemző portálnak 
sikerült megtalálnia a fényképen látható férfit, aki a kezeiben tart egy
 halott kislányt – és interjút készíteni vele. Ez a férfi – 
foglalkozására nézve orvos – most Oroszországban él. Nem mondjuk meg, 
hol, mivel a banderisták keresik ezt a hős sebészt.
Te, aki ezt a felvételt készítetted, jelentkezz – aláírom.
 
1. A Nemzeti Gárdát eredetileg a 
„Majdan” fegyvereseiből hozták létre. Mára az ukrán hadügyminisztérium 
felügyelete alá tartozó, mindenféle fegyverzettel ellátott, félkatonai 
szervezetté vált. A meggyőződéses fasisztákon kívül azonban oda 
besorozott állampolgárok is harcolnak soraikban. A Nemzeti Gárda mára – a
 hadsereg mellett – a legfontosabb fegyveres alakulattá vált.
– Mihail Georgijevics, itt van 
hát ez a híres fénykép. Az ukrán sajtó azt állítja, hogy a képen a 
kislány édesapja menekül a szeparatisták elől, és hogy a kislányt a 
különítményesek ölték meg. Ön van a képen?
– Igen, ez én vagyok. Honnan került elő 
ez a kép – nem tudom. Azok az aknák, amelyek ezt a kislányt megölték, a 
Karacsun felől érkeztek. Onnan lőttek ugyanis.
– Milyen eseményeket ábrázol ez a fénykép?
– Ez éppen Pünkösdkor történt. A 
feleségemmel éppen a templomból jöttünk. Ezidőtájt a városi 
vízvezeték-hálózat már nem működött. A kertvárosban voltak ciszternák, 
és a szomszédból mindenki oda járt vízért. A népfelkelők odavittek egy 
generátort (akkorra már villany sem volt). Két robbanást hallottunk. Oda
 lőttek, ahová az emberek mentek a vízért. A sarok mögül előszaladt egy 
népfelkelő, karjaiban a kislánnyal. Valaki felkiáltott: „Itt egy orvos!”
 A harcos a kezembe adta a kislányt. A kórház a házamtól 500 méterre 
van. Odaszaladtam. Ám amikor a kislányt a műtőasztalra fektettem, akkor 
értettem meg, hogy a gyermek már halott. A kislány medencéjének, 
hasüregének, fejének erei voltak sérülve. Amikor ránéztem a fényképre, 
akkor, utólag értettem meg, hogy a kislány már abban a pillanatban sem 
élt. Ám akkor, az események hevében, ezt nem vettem észre.
– És ki lőtt?
 
– A város fölé emelkedik a „Karacsun” 
domb. Környékünkön ez az egyetlen magaslat. Ott állomásozott az az ukrán
 tüzérség, amely állandóan lőtte a várost. Akkor is éppen onnan lőttek. 
De a nyomokon is jól látható, hogy merről érkeztek a lövedékek. 
Szlavjanszkban a népfelkelők sohasem lőtték a várost. Erről kezeskedem.
– Az un. „Antiterrorista Művelet” (ATO) mellett érvelő sok ukrán hiszi el azt, hogy a népfelkelők saját magukat lövik.
– Az emberekkel sok mindent el lehet 
hitetni. Én is voltam úgy, hogy a gyógyíthatatlan betegekkel meg kellett
 próbálnom elhitetni: meg fognak gyógyulni.
– És meggyógyultak?
2. „Különítményeseken” általában a 
Donbassz népe ellen fegyveres terrorhadjáratot folytatókat szoktunk 
érteni. Az ukrán sajtóban azonban a népi fegyveres erőket nevezik így.
 3. Szlavjanszkban is, de minden más, a junta fegyveresei által 
tüzérséggel támadott településen is, a fasiszta ármádia előszeretettel, 
kifejezetten a létfontosságú közműveket löveti, hogy ezzel is megtörje, a
 népi hatalom ellen hangolja a lakosságot. A magyar szociálliberális 
táborral ellentétben nemzetközi szervezetek már kezdik kapizsgálni, hogy
 ez, bizony, háborús bűntett – amiért egyszer majd felelniük kell az 
elkövetőknek.
 4. A kijevi propaganda egyik leggyakoribb hazugsága az, hogy a 
népfelkelők szándékosan lövetik saját településeiket – hogy így járassák
 le az ukrán hadsereget. Amelyik – úgymond – azért vonult be a 
Donbasszba, hogy annak lakosságát megszabadítsa az oda behatolt orosz 
katonák, Oroszországból érkezett terroristák terrorjától. Ezt a 
hazugságot szajkózza – a hivatalos, kiváltképpen pedig a liberális sajtó
 mellett – a magyarországi, elfogultan oroszellenes kommentelők sokasága
 is.
– Dehogyis. Meghaltak. De hitték.
– Mihail Georgijevics, hogyan élte meg a háború kezdetét, milyen emlékei maradtak abból az időből?
 
– Addig a bizonyos Pünkösdig még az volt
 az érzésem, hogy valahogyan csak megússzuk. A külvárosokat ugyan már 
lőtték, de még nem volt túl sok áldozat. A szörnyűségek május 2-án 
kezdődtek. Éppen május 2-án történt meg az, hogy az a katonai hadoszlop,
 amely elfoglalta a Karacsunt, tüzet nyitott Szemjonovkára. Donyecki 
mértékkel mérve ez egy nem nagy település – mintegy kétszáz udvar 
található benne.
A helyi lakosok akkor elállták az utat, 
hogy a hadoszlop ne juthasson el a Karacsunra. A helyiek akkor 
megállapodtak az alakulat parancsnokával: a katonák ellövöldözik a 
készleteket a levegőbe, és azt mondják majd a főnökségnek: ellőttek 
minden patront, kénytelenek voltak visszajönni. Az alakulat hivatásos 
katonákból álló alegysége néhányszor a levegőbe lőtt – majd egyszer csak
 tüzet nyitott az emberekre. Aznap éppen rajtam volt a sor a kórházban, 
hogy ügyeletes legyek.
5. 2014. május 2. tragikus napként 
vonul be Ukrajna (Novorosszija) történetébe. Ugyanazon a napon, amikor 
az ukrán náci rohamosztagosok az ogyesszai szakszervezeti székházban 
megrendezték azt a bizonyos, borzalmas mészárlást, került sor az itt 
leírt szemjonovkai vérengzésre is. ÉS AZON A NAPON KEZDŐDÖTT MEG A JUNTA
 TOTÁLIS HÁBORÚJA A DONBASSZ NÉPE ELLEN. (Egy héttel később – a Győzelem
 Napján – a borzalmak Mariupolban folytatódtak: a junta martalócai 
tankokból szétlőtték a nép oldalára átállt rendőrség városi 
kapitányságát (a kigyulladt épületben húszan lelték halálukat), miközben
 a megvadult katonák a nyílt utcán lövöldöztek békés polgárokra. Egy 
utcai sörsátorban hárman lelték halálukat, míg legalább ugyanannyit 
súlyos sérülésekkel vittek kórházba.
6. A rezsim nem igazán bízik meg 
sorkatonáiban. A sorkatonák ugyanis kelletlenül szolgálnak (nagyon sokan
 azóta is igyekeznek kibújni a behívás alól). Nem igazán értik, miért 
kell vásárra vinni a bőrüket, miért kell alapvetően civil lakosság ellen
 harcolniuk. Ezért – a fegyelem fenntartása, a parancs-megtagadások, 
dezertálások megakadályozása céljából – egy egységhez mindenkor 
hozzácsapnak meggyőződéses fasisztákból szervezett alegységeket is, akik
 – mint a hajdani tábori csendőrség a horthysta hadseregben – a 
sorkatonák körmére néz, a harc során pedig a katonák mögött halad, és 
hátulról lelövi a megfutamodni készülőket. Jó néhány olyan esetre volt 
példa, amikor a szélsőséges fegyveresek tüzet nyitottak saját 
bajtársaikra, kivégezték őket – vagy éppen fegyveres összetűzés robbant 
ki a reguláris alakulatok, illetve szélsőséges „felügyelőik” között. Még
 május végén történt – éppen az azóta elhíresült Volnovahánál –, hogy 
egy ukrán alakulatot légi csapásokkal szabályszerűen megsemmisítettek 
azért, mert az alakulat nem volt hajlandó harcba szállni a fegyvertelen 
helyi lakosság ellen.
7. Szemjonovka község: Szlavjanszk elővárosa – mindössze két kilométerre a várostól.
Ez volt az első igazi mészárlás. 16 
embert hoztak be hozzánk, valamennyit lőtt sebekkel. Számunkra, orvosok 
számára, addig az példátlan volt, hogy embereket ilyen sérülésekkel – és
 főleg egyszerre ilyen mennyiségben – szállítsanak be hozzánk. Hármukat 
közülük a hasüregben találták el a golyók, egy pedig a mellkasába kapta.
 Őt el is vesztettük. A többieknek lábsérüléseik voltak. Aznap a 16-ból 
négyet elvesztettünk. A többiek túlélték. E mészárlás után a lakosok egy
 része a városba menekült. Egy másik része – maradt. A népfelkelők és az
 ukrán hadsereg között kialakult egyfajta erőegyensúly. A népfelkelők a 
domb alatt foglaltak állásokat – a katonák pedig a dombon rendezkedtek 
be.
 
Kezdetben Szlavjanszkot négy támadás 
érte. A békés polgári lakosság közül sok volt a sérült. Voltak 
sebesültek a népfelkelők közül is. Hoztak hozzánk sebesült nemzeti 
gárdistákat is – őket is elláttuk. Igen gyakoriak voltak a lakótelepek 
elleni tüzérségi támadások. Az én házamat is szétbombázták.
Igen félelmetes tud lenni, amikor hallod
 a robbanások hangjait. Amikor éppen sebesülteket operálsz – a kórház 
közelében pedig akkorák a robbanások, hogy az épület beleremeg. A 
katonák erre valahogyan fel vannak készülve. Tudják, hová bújjanak, 
általában véve is, hogyan viselkedjenek. Mi ezt nem tudjuk. Az egyik, a 
műtéteknél dolgozó főnővért harminc méterre a kórháztól érte a halálos 
találat. Volt egy ház, amelyet repülőgépről bombáztak szét. Én most egy 
repülőtér közelében lakom. És fél évbe tellett, mire eljutottam oda, 
hogy már nem rezzenek össze egy repülőgép hangjától.
– Sok volt a munka, nagy volt a leterhelés?
– Egy jó ideig ki se tehettem a lábamat a
 kórházból. Sebészekre állandóan szükség volt, mivel szünet nélkül 
érkezett a sebesültek hosszú sora. Mi nem tettünk különbséget az emberek
 között, hogy „ezek, vagy azok”. Mindegyiküket megműtöttük. Előfordult, 
hogy az egyik ágyon egy népfelkelő feküdt – míg a másikon egy nemzeti 
gárdista.
– Mihail Georgijevics – és az a döntése hogy született, hogy áttelepül Oroszországba?
– Július 17-én – azt követően, hogy a 
népfelkelők elmentek – magam is a távozás mellett döntöttem. Három, vagy
 négy nap múltán. Először Harkovba utaztam, majd onnan, tovább, 
Oroszországba. Mi aznap értesültünk a népfelkelők távozásáról, amikor 
kivonultak. Eljöttek a népfelkelők és felajánlották: „Doktorok, mi most,
 azonnal, elhagyjuk a várost. Aki akar, most rögtön, velünk jöhet. 
Szálljanak be a kocsikba.”
A kórlapokat mi mind elégettük. 
Szlavjanszk szinte valamennyi helyi lakosa a népfelkelők közé állt. 
Donyecki mértékekkel számolva a 120 ezer lakosú város nem olyan nagy. 
Képzelheti, mi történt volna a családtagjaikkal, ha az ukrán hadsereg 
tudomására jut, hogy hozzátartozójuk lőtt sebekkel fekszik a kórházban. 
Az után, hogy a népfelkelők elmentek, a városra egész éjjel csend 
telepedett. Valamilyen abszolút, szinte ordító csend. Sehol egy lélek, 
sehol egy ukrán katona. Valamikor, úgy déltájban, azután feltűntek az 
első ukrán katonák a városban. A lakosság, természetesen, elrejtőzött. 
Ez idő alatt én a kórházban ültem, láttam, amint két páncélos elhalad, 
majd visszafordul. Éjszakára elvonultak. Másnap azután ugyanúgy 
napközben feltűntek, de éjjelre megint elpucoltak. Csupán a harmadik 
vagy a negyedik naptól kezdtek a városban maradni. Páncélosokkal 
körbevették magukat, és azok védelme alatt éjszakáztak.
– Miért döntött az elutazás mellett?
– Ennek személyes indítékai vannak. 
Személy szerint, rám is lőttek. Ágyúkból is, kézi fegyverekből is. 
Megfogalmazhatnánk akár így is: az ukrán kormány mindent elkövetett 
annak érdekében, hogy engem személy szerint likvidáljon. Csak azért nem 
sikerült engem megölniük, mert én ügyes vagyok. Ez nekik nem azért nem 
sikerült, merthogy nem eléggé igyekeztek volna – nagyon is igyekeztek. 
Csak éppen nekem szerencsém volt, nekem sikerült ezt megúszni. Viszont 
olyan országban, amelynek kormánya személy szerint tüzet nyitott rám – 
nos, egy olyan országban én élni egyszerűen nem tudok.
8. Gyakran a nácik sem tettek 
különbséget. Előfordult, hogy a gyors hadmozdulattal elfoglalt 
települések kórházaiban már arra sem maradt idő, hogy az orvosok és 
nővérek elrejtsék a sebesülteket. A magukból kivetkőzött martalócok 
ilyenkor irgalmatlanul felkoncolták a magatehetetlen sebesült 
népfelkelőket – de arra is sok példa volt, hogy saját sebesült 
bajtársaiknak sem kegyelmeztek (akiket pedig a „terroristák” orvosai 
ugyanúgy elláttak, mint a sajátjaikat).
9. Július 5-re világossá vált, hogy a
 város tovább tarthatatlan (július 2-án, a város környéki Nyikolajevka 
falu elestével az utolsó, a várost a külvilággal összekötő út is az 
ellenség kezére került, az addig is fojtogató blokád teljessé vált. 
Ezért az éj leple alatt a népfelkelők – parancsnokuk, Igor Sztrelkov 
ügyes haditervével – elhagyták a várost. Ahová (mint az a továbbiakban 
kiderül) csak harmadnap mertek bevonulni a junta martalócai.
10. Szlavjanszk 84 napig, hősiesen 
tartotta magát. Az ellenállás jelképévé, korunk „Sztálingrádjává” vált. 
Sokan vetik föl: a háború után, a kijevi háborús bűnösök perét nem 
Hágában (ahol a Nyugat iránt elfogult bírák alighanem fölmentenék őket),
 hanem éppenséggel a sokat szenvedett hős városban, Szlavjanszkban kell 
majd megtartani.
– Úgy gondolták volna, hogy ellenséges területen vannak? Féltek talán?
– Igen, mind a mai napig félnek. Egy 
barátom elmondta: este 6–7 után már kihalt a város. Senki sem megy ki az
 utcákra. Ezek járőröznek. A barátom elmaradt valahol, de még a kijárási
 tilalom kezdete előtt hazafelé tartott már. És hirtelen, tőle mintegy 
tíz méterre géppisztoly-sorozat az aszfaltra. Mindenféle figyelmeztetés 
nélkül. A barátom félreugrott, majd rákiáltott a katonára: „Mit művel 
maga?” Amaz pedig: „Fordulj vissza, majd kerülj meg engem távolabbról.” 
Vagyis a helyzet az, hogy amikor csupán egy fegyvertelen civil megy 
velük szemben, ők már attól is berezelnek.
– Mit hallott a Szlavjanszkban bírósági ítéletek nélkül folyó leszámolásokról?
– Emberek tűnnek el. Az egyik barátomnak
 is nyoma veszett. Ő nem szolgált a népfelkelőknél. Ő egyszerűen csak 
egy kisvállalkozó. A kisvállalkozók többsége pénzügyileg segítette a 
népfelkelőket. Augusztusban felhívott a felesége és könnyek között 
újságolta, hogy a férjéről már harmadik napja semmi hír, és egyszerűen 
lehetetlen megtalálni őt. Úgyhogy, az ismerőseim közül már két ilyen 
tény is van.
– Mihail Georgijevics – ön szerint Sztrelkov szédítette el az embereket, vagy azok mégiscsak, maguktól lázadtak föl?
– Sztrelkov akkor tűnt fel a városban, 
amikor az már készen állt a felkelésre. Ezért a „sztrelkovisták” is 
csaknem mind a helyiek közül kerültek ki. Ez egy igazi népi felkelés 
volt. Eleinte az embereknek csakugyan nem volt egyebük, mint lefűrészelt
 csövű puskáig, vadászpuskáik, meg néhány német „schmeiserük”, PPS-ek… 
És hogy miért fogtak az emberek fegyvert? Mert a városban addig is 
voltak tömegtüntetések. És a tömegtüntetéseket követően emberek kezdtek 
eltűnni. Plusz még mindenki látta a Korszuny-Sevcsenkónál készített 
felvételeket. Látták, ahogyan ezeket az autóbuszokat felgyújtották, 
összeverték és megölték az embereket. Én ehhez az egész Majdanhoz 
szkeptikusan, nem minden humor nélkül viszonyultam – ahogy a korábbihoz 
is, amire 2004-ben került sor. Tartott ez mindaddig, amíg ki nem robbant
 az igazi háború. És ahogy az bizonyos ördögfióka pattan ki rugón a 
felnyitott szelencéből – úgy termett a színen a „Jobb Szektor”, a 
„Trizub” és a többi. Korábban mi ilyen szervezetekről nem is hallottunk.
 Nos, akkor valóban megijedtem. Életemben először.
 
11. Április 12-én, Igor Sztrelkov 
(eredeti nevén: Girkin), az orosz titkosszolgálatok nyugalmazott 
ezredese, csapatával együtt, egyenesen a Krímből érkezett Szlavjanszkba,
 ahol az egység (másodjára) elfoglalta a városi rendőrkapitányság 
épületét. (Annak idején, a tömegtüntetések hatására a város polgármester
 asszonya, ellenállás nélkül, átadta a városi tanács épületét, az akkor 
még a junta parancsainak engedelmeskedő rendőrség és a titkosszolgálat 
emberei azonban még vissza tudták foglalni a kapitányságot a 
tüntetőktől). Április 12., a kapitányság ismételt elfoglalása számít 
fordulópontnak, amely naptól kezdve Szlavjanszk nyíltan fellázadt a 
junta uralma ellen, és hamarosan az ellenállás központjává lett. 
Sztrelkov rosszakarói – és nemcsak a junta – szerint az ezredesnek ez az
 akciója vezetett a Kijev és a Donbassz közötti szembenállás fegyveres 
konfliktussá történt elfajulásához.
12. 2014 februárjában történt, hogy 
(az akkor még Ukrajnához tartozó) Krímből nyolc autóbusznyi ember járt 
Kijevben, ahol részt vettek egy, a hatalomra törő nácikkal szembeni 
ellentüntetésen. Hazafelé, a félsziget bejáratának közelében lévő 
Korszuny-Sevcsenko városnál náci rohamosztagosok támadtak rá az 
országúton haladó buszkonvojra. Utasaikat kiszállították, kifosztották, 
megverték, megalázták – hét embert pedig még agyon is lőttek. Alighanem 
ez a véres provokáció is egyik előzménye volt annak, hogy 2014. február 
23-án az oroszok lakta Szevasztopolban fellobbant a juntával szembeni 
ukrajnai ellenállás lángja.
– Az ellenállásnak, nyilván, nem
 az volt az oka, hogy önöket arra kényszerítették: mostantól ukrán 
nyelven kell hallgatniuk a híreket?
– Évek során kellett azt hallgatnunk 
Kijevből, hogy a Donbasszban nem emberek élnek, hanem valamiféle 
„donbasszusok”. És hogy ezekkel a „donbasszusokkal” csak az erő nyelvén 
lehet beszélni. Hogy a kultúra székhelye Lvovban van. Miközben – már 
elnézést – a lvoviaknak van egy, az osztrákok által megépített 
színházuk, aminek, ugyanakkor, nincs saját társulata. Miközben a 
Donyecki Akadémiai Színház színre vitte „A bolygó hollandit”, amelynek 
rendezése világszerte zajos sikert aratott. Csak persze, erről egy sort 
sem írt az ukrán sajtó. Dacára annak, hogy egész Európa el van 
ragadtatva a donyeckiek által színre vitt „Bolygó hollanditól”. Igen, 
ennek is megvolt a szerepe annak, hogy miért is kezdtünk ellenállni. 
Megértettük ugyanis, hogy minket soha nem fognak számításba venni. Ahogy
 ezt ők maguk mondták: „Ukrajnában a győztesek kormánya került 
hatalomra”. Tehát nem Ukrajna, hanem a győztesek kormánya.
13. Kevésbé ismert, hogy a 
„Majdanon” (Kijev főterén) tíz évvel ezelőtt is tömegtüntetések 
kényszerítették ki a velejéig korrupt, egyben szintén „oroszbarátnak” 
számító Leonyid Kucsma elnök lemondását, új választások kiírását. 
(Ugyanarról a Kucsmáról van szó, aki most a minszki tárgyalásokon a 
Nyugat-barát, náci junta képviselője.) A tömegtüntetésekből akkor nem 
lett fegyveres zavargás. Hogy most az újabb Majdanból az lett, azt 
Janukovics elnök megbuktatásának tétje indokolta: vissza nem térő 
alkalom volt, hogy az Unióval megkötendő társulási szerződés révén 
Ukrajnát egyszer és mindenkorra kiszakítsák Oroszország vonzásköréből. 
Pedig 2015-ben amúgy is lett volna elnökválasztás, amit Janukovics, 
minden bizonnyal, el is veszített volna. De hát az említett tét miatt a 
dolog hirtelen halaszthatatlanná vált. Mindenképpen kenyértörésre 
kellett vinni a dolgot – még akár egy fasiszta rémuralom, egy véres 
belháború árán is.
14. A „Trizub” („Három fog”, vagy 
„három ág”) a polgárháború (1918-20) időszakában országló ukrán 
nacionalisták jelképére, a háromágú szigonyra utal. Ukrajna néven 
először ezek a nacionalista hordák alapítottak államot, melynek jelképei
 voltak: a kék-sárga zászló, illetve címerük, a háromágú szigony. Az 
1991-ben kikiáltott állam rögtön e jelképeket vette át. A „Trizub” 
mozgalom egyike volt azon szélsőjobboldali szervezeteknek, amelyeknek a 
Majdan idején történt egyesüléséből alakult ki a „Jobb Szektor”. Mely 
piros-fekete zászlaját, a „háromágú szigonyt” a második világháború 
idején lényegében Hitler oldalán harcoló, borzalmas rémtetteikről 
elhíresült nacionalista, fasiszta alakulatoktól vette át. (Azokat pedig a
 ma hősnek számító ukrán fasiszták – Sztepan Bandera és Roman Suhevics) 
alapították, még 1941-ben.
Mindaz, aminek Ukrajnában szemtanúja 
voltam, teljességgel meg van írva Feuchtwangernél, Remarque-nál. Én 
ezeknek a regényeknek hol az egyik, hol a másik szereplőjeként éreztem 
magam. Azzal a különbséggel, hogy, például, a „Fekete obeliszk” hősei 
egy olyan helyzetben élnek, amilyen majd a junta veresége után lesz.
– Önnek, mondhatni, szemtől 
szembe volt dolga nácikkal – még ha sebesült nácikkal is. Akiknek a 
véleménye talán megváltozott azt követően, hogy látták, mi lett az 
általuk „megtisztított hazából”, miután tudomást szereztek a megölt 
gyermekekről, békés állampolgárokról, akik mellett már nem voltak ott az
 ukrán tévécsatornák?
– Nem emlékszem, hogy a véleményük 
valaha is változott volna. Tudja, szerintem nem is a tévével van itt a 
gond. Úgy gondolom: valamiféle tudatmódosító szerek lehetnek a dologban.
 Az általam látott nemzeti gárdisták láttán az volt az érzésem, mintha 
valamiféle egyéb preparátumok hatása alatt álltak volna. Például a 
fenaminok csoportjához tartozó kábítószerekéin. Valószínűleg valamiféle 
harci gyógyszervegyészettel állunk szemben. Ezek a szerek láthatóan 
csökkentették a félelemérzetet, a fájdalomküszöböt, fokozták az izmok 
feszülését, a reakciók gyorsaságát.
Egyszer műtenem kellett a nemzeti gárda 
egyik harcosát, akinek a sérülései halálosak voltak. Ez a beteg nagyon 
is inadekvát módon viselkedett. Rendkívül felajzott volt, agresszív. A 
fájdalmat egyáltalán nem érezte. Állandóan fölkelt, fölült. Az 
arckifejezése – egyszerűen leírhatatlan. Üveges szemek, a külvilág 
abszolút kritikátlan érzékelése… Lehet, mindez csupán szubjektivizmus a 
részemről – talán tévedek.
Gondolom, a kegyetlenségük menet közben 
alakul ki. Van, akit magával ragad ez az érzés, és van, aki ellenáll 
annak. Vegyük például Hatinyt. Mint kiderült, e rémtettet ukránok 
követték el. A Szovjetunióban ezt a témát agyonhallgatták. Ám mostanra 
ismertté vált: Hatiny, az bizony ukrán „vívmány”. Így van ez ebben az 
esetben is. Ezek ugyanazok az emberek, ugyanolyan magatartással (mint a 
hatinyi rémtettet annak idején elkövető ukrán fasiszta segédcsapatok 
martalócaié – a ford. megjegyzése).
15. Lvov – és vele együtt Galícia – 
Lengyelország XVIII. századi felosztásakor Ausztriához került. (Azért is
 emlegetik Magyarországon a várost német nevén: Lemberg. Ahogy 
évszázadokig azt megszokták.) Lvov (ukránul Lviv, lengyelül Lwow) ma is 
látható történelmi belvárosa, benne a színházzal, a sok évszázados 
lengyel uralom, majd a Monarchia idején épült ki.
16. A belorussziai Hatiny falucska 
nem tévesztendő össze az utóbbi időszakban elhíresült, Szmolenszk 
környéki Katiny településsel. A belorusz Hatiny lakosságát a megszállók a
 partizánokkal való együttműködéssel gyanúsították. Ezért egy 
büntetőexpedíció során, 1943 áprilisában, a falucska lakosságát egy 
pajtába terelték, amit rájuk gyújtottak. A falu mindössze hat lakosa 
élte túl ezt a borzalmat. A rémtettet megörökítő emlékmű azt az apát 
formázta meg, aki karjaiban viszi halott fiát. 
Ogyessza lakói – már csak az elkövetők miatt is – e rémtett 
megismétlésének tartják a május 2-án történteket. Amit a népnyelv rögtön
 el is nevezett „ogyesszai Hatinynak”.
– Eleinte miért állt olyan kevés ember népfelkelőnek?
– Nem vették be őket. Egy haverom elment
 a gyülekezőhelyre. Hivatásos katonatiszt, vitte a katonakönyvét is. 
Megkérdezték tőle, hogy van-e gyereke. Mondta, hogy kettő. Ezért nem 
vették be. Csak a nőtleneket, a fiatalokat, és az obsitosokat vették be.
– Hallott-e arról, hogy a junta 
által megszállt területeken lévő kórházak tele vannak megerőszakolt 
nőkkel, sőt, közöttük még kiskorú lányokkal is?
– Hallottam erről. Saját magam nem láttam. De elhiszem – mégpedig azért, mert láttam ezeket a nemzeti gárdistákat.
– Mihail Georgijevics! Beszélhetünk-e arról, hogy az ukrán kormány népirtást követ el a Donbassz lakosságával szemben?
– Miért, maga minek nevezné azt, hogy a 
kormány bombázza azt a békés várost, amelyben a város lakosai közül 
kikerülő népfelkelők vannak? Ahelyett, hogy párbeszédet kezdene a helyi 
lakossággal – hogy parlamentereket küldene? Miért nem került erre sor? 
Miért volt az, hogy ezek után megkezdődött a város tüzérségi lövetése?
És a foszforbombák? Én láttam az általuk
 okozott égési sérüléseket. Hozzánk hat embert hoztak be ilyen 
égésekkel. Mindezt én láttam, és eskü alatt is kész vagyok tanúsítani.
Küldött-e hozzánk Porosenko legalább 
valamiféle tárgyalókat? Hogy legalább megkérdezzék tőlünk: „Maguk mit 
akarnak?” Az emberek egyszerűen embereknek akarták érezni magukat. Ám 
velünk senki sem állt szóba. És megkezdődött a háború.
 
– Szeretné-e azt, hogy 
ugyanilyen tüzérségi belövések, ugyanilyen háború kezdődjön el Közép- és
 Nyugat-Ukrajnában is? Hogy ők is átéljék azt, amit át kellett élniük az
 ön földijeinek? Hogy megértsék, mennyire rossz dolog békés polgári 
lakosokat gyilkolni?
– Semmi esetre sem! Az, ami most 
Ukrajnában történik: az maga a fasizmus. Ne értse félre! A 
Donyec-medence (Donbassz) – az egy olyan hely, ahol nem tesznek 
különbséget ember és ember között, a nemzetiségük szerint. Ahol 
ugyanannál az asztalnál ülve kortyolgatják konyakjukat az oroszok, 
ukránok, tatárok, örmények, zsidók és üzbégek. Eszegetünk is hozzá, és 
hangosan elmélkedünk a vallásról. Egyszerűen csodálatos kép!
– És hogy sikerül a békés életre való átállás?
– Az átköltözésben segítségünkre voltak 
oroszországi barátaink. Amikor idejöttünk, kiderült, hogy a város egyik 
kórházában szükség van sebészre is, és belgyógyászra is. Így, 
feleségemmel együtt, mindkettőnket fölvettek. Lassanként visszatérünk a 
normális kerékvágásba. Ami engem illet, csupán pár hete annak, hogy 
éjszakánként már nem rezdülök össze az esküvői tűzijátékok hangjára. 
Mindenkinek békességet és nyugodalmas életet szeretnék kívánni.
A cikket megírta, az interjút készítette: Andrej Omelcsenko
Felhívom figyelmüket az alábbi érdekes tényekre:
A háborús bűnösök olyan helyeket 
becélozva lőnek, ahol nagy számban szoktak összegyűlni békés 
állampolgárok. Ebben a konkrét helyzetben, a címlapfotón, célirányosan 
azt a helyet lőtték, ahol az emberek a vizet vették. Ne higgyenek tehát 
azoknak, akik az ukrán nácikat állatoknak nevezik. Az állatok ugyanis, 
az ivóhelyeken, nem bántják egymást.
 2. A háborús bűnösök foszforbombákat vetnek be.
3. A háborús bűnösök, bűntetteik 
elkövetésekor, valamifajta harci gyógyászati vegyületeket alkalmaznak. 
Következésképpen: valaki megszervezi e vegyületek utánpótlásainak 
szállítását, aláírja az ezzel kapcsolatos azon utasításokat, amelyek, 
így vagy úgy, szabályozzák e vegyületek alkalmazását. Következésképpen: e
 háborús bűntetteket nem eseti jelleggel, hanem rendszeresen, 
szervezetten követik el.
4. No, igen. Ha valaki nem vette volna észre: „Mindez Pünkösdkor történt”.
17. Mindamellett, a junta eddig 
szinte mindig, kivétel nélkül, megsértette a vallási ünnepekre 
tekintettel sokszor pedig önmaga által kezdeményezett 
fegyvernyugvásokat, tűzszüneteket. Így volt ez húsvétkor is, pünkösdkor 
is, az ortodox karácsony és vízkereszt idején is. Ez utóbbival rúgta fel
 végképp a szeptemberi tűzszünetet.
(Csikós Sándor fordítása)
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése